End Of File (eof)
Fra : Jørgen Melhus

Dato : 12-04-04 00:58

Jeg bruker funksjonen eof for å liste ut alt i min database. Men
hvordan får jeg siste linje lagt til i databasen, til å bli
listet ut først? Slik det er nå blir det motsatt...

Her er koden:

<%
Dim connect, Tema

Set connect = server.createobject("ADODB.connection")
connect.ConnectionString = "*****"

connect.Open connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>

<%
SQL = "SELECT * FROM nyheter WHERE lang = 'no'"
Set Tema = Connect.Execute(SQL)
do until Tema.eof

Tekst1 = Tema("Nyheter")
Dato1 = Tema("Dato")
%>

<%
%>

<%
Tema.movenext
%>

<%=Dato1%>:&nbsp;</b><%=Tekst1%></font><br>

<%
loop
%><%
Tema.close
Set Tema = nothing
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 12-04-04 01:53

Jørgen Melhus skrev:
> [...]
> listet ut først? Slik det er nå blir det motsatt...
>
> Her er koden:
> SQL = "SELECT * FROM nyheter WHERE lang = 'no'"

Hvis du har en autonummerings-kolonne (f.eks. kaldet id), så kan du
sortere efter den - i aftagende rækkefølge:
SELECT * FROM nyheter WHERE lang = 'no' ORDER BY id DESC
'DESC' betyder aftagende. Hvis det udelades bliver sorteringen i
stigende rækkefølge.

mvh Torben

Fra : Jørgen Melhus

Dato : 12-04-04 14:30

Takk skal du ha! Det var løsningen min ja... :)