måske noget med JOIN
Fra : pepss

Dato : 11-04-04 09:02

hejsa NG

jeg ved ikke om det er den rigtig gruppe eller om det kan gøres i ren SQL.
hvis det er må i lige give mig et FUT.

på min side har jeg en gæstebog hvor den der har oprettet en profil kan
skrive til heanden.
gæstebogen bliver gemt i en MySQL database hvor jeg setter profiliden for
den der har bogen og profiliden for den der skriver i den.
når man så læser sin gæstebog kan man se hvem der har skrevet men det giver
et problem hvis den profil der har skrevet har slettet sin profil.

det jeg så gerne vil er at hvis man har en besked fra en profil der er
slettet skal der stå "slettet profil" istedet for profil navnet.

jeg har tænkt på noget alá:
strSQL = "Select * From gaestebog INNER JOIN medlemmer ON gestebog.fraid =
medlemmer.profilid Where profilid = " & pID & ""

men hvordan får jeg den til at skrive "profil slettet" hvis
medlemmer.profilid ikke er der?
håber det er til at forstå hvad jeg gerne vil ellers bare spørg!

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : VagnT

Dato : 12-04-04 08:36

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> medlemmer.profilid Where profilid = " & pID & ""
>
> men hvordan får jeg den til at skrive "profil slettet" hvis

Hej Pepss,
Du skal bruge en CASE i din select.
Du kan læse om den her:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/CASE_Statement.html

Du skal skrive noget i retning af:

"Select felt1, felt2, felt2, osv, CASE medlemmer.profilid WHEN NULL THEN
'profil slettet' ELSE medlemmer.profilid END CASE From gaestebog INNER JOIN
medlemmer ON gestebog.fraid = medlemmer.profilid Where profilid = " & pID &
""

Erstat felt1, felt2, felt2, osv, med de andre felter du skal bruge. Jeg har
ikke lige en MySQL database med de to tabeller du bruger, derfor er sætningen
ikke testet, men tilsvarende SQL virker andre steder jeg har lavet det.

mvh.

VagnT

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 12-04-04 20:30

"VagnT" skrev

> pepss

> Du skal bruge en CASE i din select.

takker rigtig mange gange for dit svar!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-04-04 00:58

VagnT wrote:
> [...]
> THEN 'profil slettet' ELSE medlemmer.profilid END CASE From gaestebog
> INNER JOIN medlemmer ON gestebog.fraid = medlemmer.profilid Where

En IFNULL ville nok være en kende mere elegant

SELECT <andre kolonner>, IFNULL(t2.<brugernavn>,'Slettet bruger')
FROM <beskeder> t1 LEFT JOIN <brugere> t2
ON t1.<brugerid> = t2.<brugerid>

--
Jakob Andersen