Problem med mount af usb memory key
Fra : Brian Emilius

Dato : 09-04-04 08:04

Hej NG

Jeg får følgende fejl, når jeg bruger monteringsværktøjet i Red Hat 9:

mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
/dev/sda1, eller for mange monterede filsystemer

Jeg har fulgt vejledningen i sslug.dk's friheden-serie, men hvad er galt
(udover det, jeg kan læse i fejlmeddelelsen)?

--
Venlig hilsen | <http://emilius.dk>
Brian Emilius | Emilius Consult designer Internettet

Fra : Esben Laursen

Dato : 11-04-04 22:34

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på
> /dev/sda1, eller for mange monterede filsystemer

Jeg har nogen gange problemer med hvis min USB key er formateret med FAT32
at den vil have filsystem type.

Det plejer at virker med

# mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb

hygge

Esben

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-04-04 15:12

Esben Laursen wrote:
> # mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb

Tak for svaret, men jeg får stadig samme fejl. Jeg har formateret key'en
i windows, da jeg ikke kunne gøre det i linux, og den er formateret som
fat. Flere ideer?

--
Venlig hilsen | <http://emilius.dk> - Emilius Consult
Brian Emilius | designer Internettet

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-04 15:30

Brian Emilius <msn@emilius.dk> writes:

> Tak for svaret, men jeg får stadig samme fejl. Jeg har formateret
> key'en i windows, da jeg ikke kunne gøre det i linux, og den er
> formateret som fat. Flere ideer?

Dumt spørgsmål, men har du checket at det faktisk er sda1? (dmesg
plejer at være oplysende).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Brian Emilius

Dato : 12-04-04 21:05

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Dumt spørgsmål,

Det synes jeg ikke

> men har du checket at det faktisk er sda1? (dmesg
> plejer at være oplysende).

Nu har jeg prøvet sda1, 2, 3 og 4 med samme resultat. Og jeg mener også at
jeg oprettede monteringspunktet til sda1.

Jeg ved forresten at fat er understøttet. Jeg bruger den nyeste kerne
(2.4.20-30.9) opgraderet gennem Red Hat 9.
--
Venlig hilsen | <http://emilius.dk>
Brian Emilius | Emilius Consult designer Internettet
Linuxbruger | <http://computerskole.dk>
#351930 | Online skemae og årsplaner

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-04 21:56

> [...]

> Nu har jeg prøvet sda1, 2, 3 og 4 med samme resultat. Og jeg mener også at
> jeg oprettede monteringspunktet til sda1.

(Du mener vel device filen? Systemet burde være født med den...)

Har du andre scsi controllere? Siger dmesg noget i retning af min når
du sætter dimsen i:

SCSI subsystem driver Revision: 1.00
Initializing USB Mass Storage driver...
usb.c: registered new driver usb-storage
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-uhci.c: interrupt, status 3, frame# 426
Vendor: GENERIC Model: USB Disk 2.0 Rev: U204
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
WARNING: USB Mass Storage data integrity not assured
USB Mass Storage device found at 2
USB Mass Storage support registered.
Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
SCSI device sda: 253952 512-byte hdwr sectors (130 MB)
usb-uhci.c: interrupt, status 3, frame# 815
sda: Write Protect is off
sda: sda1

(De sidste par linjer kom vistnok først da jeg mountede)

Hvad siger

/sbin/hdparm /dev/sda
cat /proc/scsi/scsi
cat /proc/scsi/usb-storage-0/0

??

> Jeg ved forresten at fat er understøttet. Jeg bruger den nyeste kerne
> (2.4.20-30.9) opgraderet gennem Red Hat 9.

Jeg har i øvrigt på RH8

$ grep usb /etc/fstab
/dev/sda1 /mnt/usb vfat noauto,user,mode=666 0 0

Så det kan lade sig gøre...

> Brian Emilius | Emilius Consult designer Internettet
> Linuxbruger | <http://computerskole.dk>
> #351930 | Online skemae og årsplaner
*******

Den er vi da vist et par stykker der godt kan stikke her i gruppen...

Fra : Esben Laursen

Dato : 12-04-04 19:32

> Tak for svaret, men jeg får stadig samme fejl. Jeg har formateret key'en
> i windows, da jeg ikke kunne gøre det i linux, og den er formateret som
> fat. Flere ideer?

Nu har du understøttelse af fat i kernen ikke??

På min debian box, mener jeg at jeg lige skulle loade vfat modulet (standart
2.4.18-bf2.4)

Hygge

Esben