Validering af tekstfelt
Fra : Don_Q

Dato : 08-04-04 16:43

Hej gruppe.

Hvordan validerer jeg et tekstfelt så der ikke kan skrives æ,ø
eller å i tekstfeltet?

Jeg bruger denne kode:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">
lang="en">
<head>
</head>

<script type="text/javascript">
<!-- Dette script og mange flere -->
<!-- findes hos http://www.html.dk -->
<!-- Start

function validering()
{
error = 0;
if((document.forms[0].userfile.value=='') && (error==0))
{
alert(Du må ikke bruge æ, ø eller å. Omdøb filnavnet om om
prøv igen.');
document.forms[0].userfile.focus();
error = 1;
}

if(error == 0)
document.forms[0].submit();
}

// Slut -->
</script>

Når jeg prøver at ændre i det her, med fx:

if((document.forms[0].userfile.value=='ø') && (error==0))

, så virker det også, men kun hvis der så står "ø" alene i
tekstfeltet. Jeg ville gerne have det sådan at hvis "ø" fx indgik
i en hel sætning, at der så kom en fejlmeddelelse.

Håber i kan hjælpe..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 08-04-04 21:27

Don_Q wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Hej gruppe.
>
> Hvordan validerer jeg et tekstfelt så der ikke kan skrives æ,ø
> eller å i tekstfeltet?
> alert(Du må ikke bruge æ, ø eller å. Omdøb filnavnet om om

Husk '-tegn i starten også:
> [...]

> tekstfeltet. Jeg ville gerne have det sådan at hvis "ø" fx indgik
> i en hel sætning, at der så kom en fejlmeddelelse.

Nemlig!
Når du anvender if (document.forms[0].userfile.value=='ø'), tester
du, om værdien af tekstfeltet er eksakt 'ø'.
Men du er interesseret i at finde et æ, ø eller å et vilkårligt sted
i feltet.
Til dette kan du bruge indexOf-funktionen, eller et regulært udtryk
(regular expressions, RegExp).

Først indexOf():

if (document.forms[0].userfile.value.indexOf('ø') > -1) {
// fejl!
}

indexOf()-funktionen returnerer placeringen af ø'et. Hvis det ikke
er fundet bliver -1 returneret.

RegExp:

Først skal vi oprette et regulært udtryk:
re = new RegExp("[æøå]","i");

Første parameter angiver, at vi er interesserede i enten æ, ø eller
å, og den anden parameter sikrer, at der søges både efter store og
små bogstaver (i = ignore case).
Vi kunne også have tilføjet et g (global søgning), men vi behøver
kun ét tilfælde af bogstaverne, for at udskrive en fejl.
Så til det sjove:

if (re.test(document.forms[0].userfile.value)) {
// fejl
}

Så håber jeg, du selv kan implementere en af metoderne i din
validering, ellers er du meget velkommen til at spørge igen!

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Don_Q

Dato : 09-04-04 18:21

> [...]
>

> Så håber jeg, du selv kan implementere en af metoderne i din
> validering, ellers er du meget velkommen til at spørge igen!

Tak for hjælpen og forklaringen, men jeg har lidt problemer med hvordan
koden skal se ud (hvor der skal rettes i koden).

Jeg er helt ny i javascript, men jeg kan godt forstå forklaringen (tror
jeg).

Skal koden se ud lidt alla det her:?

[...]

alert('Tekstfeltet skal udfyldes!');
[...]

Er jeg langt ude i skoven?

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 19-04-04 16:08

> [...]
> jeg).
>
> Skal koden se ud lidt alla det her:?
>

> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">

&gt;
&gt; function validering()
&gt; {
&gt;
&gt; re = new RegExp("[æøå]","i");
&gt;
&gt; error = 0;
&gt; if((document.forms[0].userfile.value=='') && (error==0))
&gt; {
&gt; alert('Tekstfeltet skal udfyldes!');
&gt; document.forms[0].userfile.focus();
&gt; error = 1;
&gt; }
&gt;
&gt; if (re.test(document.forms[0].userfile.value)) {
&gt; // fejl
&gt; }
&gt;
&gt; // Slut -->
> </script>
>

> Er jeg langt ude i skoven?

Nej, du er ikke langt ude i skoven.
Prøv at se her:

<script type="text/javascript">
function validering() {
re = new RegExp("[æøå]","i");
error = 0;
elem = document.forms[0].userfile;
if (elem.value=='') {
alert('Tekstfeltet skal udfyldes!');
elem.focus();
error = 1;
}
else if (re.test(elem.value)) {
error = 1;
elem.focus();
alert('Der er fundet ugyldige tegn i tekstfeltet!\n\nFjern dem
venligst!');
}
return (!error);
}
</script>
<form action="side2.asp" onSubmit="return validering();">
<input type="text" name="userfile" value="Ingen æ'er, ø'er eller
å'er!!!">
<input type="submit">
</form>

Jeg har indsat leddet elem = document.forms[0].userfile; dels for at
gøre det nemmere at tilgå objektet (html-elementet), og dels muliggør at
gennemløbe de enkelte elementer i formularen gennem en løkke.
F.eks.
form = document.forms[0]; // evt. hentet som funktionsparameter
for (j in form) {
elem = form.elements[j];
if (elem.type == "text") {
// valideringen for et tekstfelt - som vist ovenfor
}
}

Grunden til, jeg har skrevet "return (!error);" er, at error - såfremt
der er fejl - indholder værdien 1, som også er den booleske værdi for
true.
Vi vil gerne have, at formularen ikke bliver sendt, hvis der er fejl, og
det kan vi gøre ved at give formularens onSubmit-event en return-værdi
der er "false".
Hvis der ingen fejl er, er error = 0 - ellers er error = 1.
Hvis vi så "vender det om", altså gør sand til falsk, og falsk til sand,
får vi det ønskede resultat.
Og det gøres ved hjælp af vores udråbstegn.

Det skulle vidst være det, tror jeg!
Er der mere, du er i tvivl om, så bare spørg!

MVH Jonas (aka Juke)