Linux 2.6.x: Slutbruger spørgsmål!
Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 07-04-04 20:14

Jeg har lige opgraderet til Mandrake Linux 10.0. Det gik fint
nok, men jeg savner mine gamle disk-devices. Førhen hed de
/dev/hda1 osv., men nu:

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part7
10G 3,3G 6,8G 33% /
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1
46M 6,2M 38M 15% /boot

Det bliver jo jævnt ulæseligt, når man har mange filsystemer.

Hvordan får jeg mine gamle hd-devices tilbage?

De bliver mountet som /dev/hda1 etc. fra fstab, så jeg går ud fra
at ovenstående er en "feature" i kerne 2.6.x - men jeg er helst
fri, om muligt.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-04-04 20:37

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk2@nonogoth.dk> writes:

> [...]
> 46M 6,2M 38M 15% /boot
>
> Det bliver jo jævnt ulæseligt, når man har mange filsystemer.
>
> Hvordan får jeg mine gamle hd-devices tilbage?

Bruger du DevFS? - Så er der vist ikke nogle gode muligheder.

Bruger du udev? Så kan det lade sig gøre.

Alternativt så kan du bruge et godt gammelt statisk /dev uden nogen
form for automatik.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 08-04-04 11:33

On 07 Apr 2004 21:37:13 +0200, Peter Makholm wrote:

> Bruger du DevFS? - Så er der vist ikke nogle gode muligheder.

Fik løst det, se artikel til Keld. Der er lader ikke til at være
nogle bivirkninger ved metoden (jeg lod CONFIG_DEVFS_FS=y stå),
men det finder jeg jo nok ud af..

> Bruger du udev? Så kan det lade sig gøre.

Der er en udev-pakke med Mandrake 10, men jeg kan se at den vil
installere nye kerner og alt muligt, så jeg tror at jeg holder
mig til den hjemmelavede løsning for nu.

Tak for hjælpen!

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-04-04 06:50

Den Wed, 07 Apr 2004 19:14:13 +0000. skrev Stig H. Jacobsen:

> [...]
>
> De bliver mountet som /dev/hda1 etc. fra fstab, så jeg går ud fra
> at ovenstående er en "feature" i kerne 2.6.x - men jeg er helst

Ja, det er pisse irriterende.
fjern "mount=devfs" i /etc/lilo.conf append-linje (eller i grub, hvis du
kører dette), og reboot, så er du fri for dette.

Hilsen
Keld

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 08-04-04 11:30

On Thu, 08 Apr 2004 05:50:10 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> fjern "mount=devfs" i /etc/lilo.conf append-linje (eller i grub, hvis du
> kører dette), og reboot, så er du fri for dette.

Hej Keld

Det var ikke helt nok med at fjerne mount=, men du ledte mig på
rette spor!

Jeg fjernede CONFIG_DEVFS_MOUNT fra kerne-config'en og efter
recompilering og installation, så var mine gamle disk-devices
tilbage igen i df, mount, osv.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-04-04 22:18

Den Thu, 08 Apr 2004 10:29:50 +0000. skrev Stig H. Jacobsen:

> [...]
>
> Jeg fjernede CONFIG_DEVFS_MOUNT fra kerne-config'en og efter
> recompilering og installation, så var mine gamle disk-devices

Nåh, godt det virkede. Men det virker for mig blot at fjerne
"mount=devfs" på en standard mandrake 9.2 kerne. Ingen grund til at
genoversætte. Men husk også at lave en "lilo".

Hilsen
keld

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 09-04-04 07:44

On Thu, 08 Apr 2004 21:18:11 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Nåh, godt det virkede. Men det virker for mig blot at fjerne
> "mount=devfs" på en standard mandrake 9.2 kerne. Ingen grund til at
> genoversætte.

Men så kører du jo også kerne 2.4.x - Mandrake 10 bruger 2.6.x
som standard.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 09-04-04 16:05

Den Fri, 09 Apr 2004 06:44:15 +0000. skrev Stig H. Jacobsen:

> Men så kører du jo også kerne 2.4.x - Mandrake 10 bruger 2.6.x
> som standard.

Det virkede også for mig med kerne 2.6, så vidt jeg husker.
Skal prøve at installere 10.0 igen måske senere i dag, så kigger jeg
lige om det virker på en standard-kerne 2.6. For det er altså
irriterende. Jeg lavede endda et filter til "df" før jeg fandt ud af det
med devfs.

Hilsen
keld