Hvilket backupprogram.
Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-04 19:43

Hej

Nu er mit backup-sæt desværre blevet så stort at de ikke kan ligge på en
cdrom mere. Jeg har derfor investeret lidt penge i en 4/8gb båndstation
samt 3 bånd (brugt forstås).

Derfor vil jeg høre, hvilket backup program til linux (debian) der er
nemmest at gå til, og som supporterer:

* Automatisk backup fra cron
* full dump og incremental dump
* Komprimering (helst i software da jeg tror mere på gzip end på streamerens
egen formåen).
* Kan snakke med min TR-4 båndstation, enten som nateive IDE device eller
via SCSI emuleringen.
* Kan give mig en rapport på mail over det udførte arbejde og/eller
fejl i forbindelse med.

På mit tidligere arbejde brugte vi amanda, men jeg vil da hellere prøve
noget andet hvis der er noget bedre! Desværre gav "apt-cache search backup"
en lang liste!

Hvad bruge du? og hvorfor?

Mvh Thomas

Fra : claus larsen

Dato : 07-04-04 20:02

Thomas S. Iversen wrote:
> Hej
>
> Nu er mit backup-sæt desværre blevet så stort

Hej.

Jeg er inde i helt samme problematik og følger derfor denne tråd med
nysgerrighed.

Jeg er selv ved at undersøge en raid-mulighed hvor man spejler den ene
harddisk på en anden harddisk.

Det må da være den rigtige løsning?

Hvordan man sætter det teknisk op er jeg ikke klar over.

Hilsen Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-04 20:11

Den Wed, 07 Apr 2004 21:02:18 +0200 skrev claus larsen:

> [...]
> nysgerrighed.
>
> Jeg er selv ved at undersøge en raid-mulighed hvor man spejler den ene

Måske den rigtige løsning, men på et andet problem. RAID og backup
kan ikke erstatte hinanden, tværtimod bruger man dem ofte sammen.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-04 20:12

On 2004-04-07, claus larsen <brev@linuxwaves.com> wrote:
> Jeg er selv ved at undersøge en raid-mulighed hvor man spejler den ene
> harddisk på en anden harddisk.
>
> Det må da være den rigtige løsning?

Ikke i min verden

Jeg ser Raid som noget andet end backup. Jeg ser det som en sikkerhed
for at et diskbaseret system ikke går ned. Jeg ville altid tage backup
af et raid system udover den sikkerhed som raid systemet giver mig.

Mvh Thomas

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-04-04 20:16

On Wed, 07 Apr 2004 21:02:18 +0200, claus larsen wrote:

> Jeg er selv ved at undersøge en raid-mulighed hvor man spejler den ene
> harddisk på en anden harddisk.
>
> Det må da være den rigtige løsning?

Nej, for det stiller dig dårligt ved
1) tyveri
2) hacker-hærværk eller ødelæggende virus-angreb
3) vandskade/lynnedslag/...

At back'e op på disk kan efter min mening være en god løsning, særligt
når man skeler til pris og betjeningsvenlighed. - Men disken(e), der
back'es op til, bør ikke være i samme kabinet som originaldisken(e).

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-04 20:18

Den Wed, 07 Apr 2004 21:15:44 +0200 skrev Troels Arvin:

> Nej, for det stiller dig dårligt ved
> 1) tyveri
> 2) hacker-hærværk eller ødelæggende virus-angreb
> 3) vandskade/lynnedslag/...

Du glemte en (den hyppigste tror jeg)

4) fummelfingrede brugere der sletter/overskriver den forkerte fil.

Mvh
Kent

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 08-04-04 21:42

On Wed, 07 Apr 2004 21:15:44 +0200, Troels Arvin wrote:

> At back'e op på disk kan efter min mening være en god løsning, særligt
> når man skeler til pris og betjeningsvenlighed. - Men disken(e), der
> back'es op til, bør ikke være i samme kabinet som originaldisken(e).

Det bør ikke engang være på samme lokation - i tilfælde af brand,
indbrud, 4 kilovolt istedet for 220 volt, vandskade, Barsebäck
nedsmelter, osv.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-04-04 23:55

On Thu, 08 Apr 2004 20:42:16 +0000, Stig H. Jacobsen wrote:

> Det bør ikke engang være på samme lokation - i tilfælde af brand,
> indbrud, 4 kilovolt istedet for 220 volt, vandskade, Barsebäck
> nedsmelter, osv.

Ja eller himlen falder ned...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-04-04 00:44

On 2004-04-08, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> wrote:

> Ja eller himlen falder ned...

Nu skal man ikke tage for let på backup. En del firmaer mistede en del
vigtige data den 11/9. Hvorfor? Fordi de, som de skulle, havde taget backup,
og kørt data offsite. Hvorhen? Til det andet tårn!

Som privatbruger kan man måske godt se lidt stor på sine data, men backup
_er_ et seriøst foretagende. Hvem ville ikke brokke sig, hvis Bankernes Edb
Central gik ned og man ved en fejl ikke kunne fremskaffe en backup? Ups, ens
opsparing ud af vinduet. Eller ens gæld?

Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 01:23

On Thu, 08 Apr 2004 23:43:34 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Nu skal man ikke tage for let på backup.

Det ved jeg godt

> [...]
> Bankernes Edb Central gik ned og man ved en fejl ikke kunne fremskaffe en
> backup? Ups, ens opsparing ud af vinduet. Eller ens gæld?

Altså... hvis banken mistede både min gæld OG min opsparing, så
brokkede jeg mig ikke... gæt hvilken der så er størst

Men JA - i firmaøjemed er det knivvigtig med backup på den rigtige
måde. Men når privatfolk begynder, at slå sig om med tapes, bankbokse
til pr0n og diverse rutiner, så må jeg altså indrømme, at jeg trækker
lidt på smilebåndet

IMHO kan en ekstra HD udgøre en "perfekt" backup for privatmand.

Nuvel, netbank, vigtige mails osv. vil man ikke miste, men hvis man har en
recent backup på HD nr. 2 hvor stor er risikoen så liige for, at de
begge går ned på samme tid?

Eller hvad med en backup på en remote FTP ?

Der er muligheder nok

Jeg laver selv backup, men ikke 10 vilde heste får mig til, at køre
tværs gennem byen med disken for, at opbevare den hos mine forældre. Der
er nok større risiko for, at der sker noget på vejen derhen end, at
begge diske går tabt i huset samtidig.

Og skulle huset brænde ned, så har jeg nok større bekymringer end mine
bookmarks, netbank nøglen (som kan genbestilles) og login data til
diverse sites (som kan genbestilles).

Livrem og seler I ved... jeg nøjes med livrem

Hmm måske jeg bare skulle daffe i seng *GG*

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-04-04 07:28

Thomas S. Iversen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Nu skal man ikke tage for let på backup. En del firmaer mistede en del
> vigtige data den 11/9. Hvorfor? Fordi de, som de skulle, havde taget backup,
> og kørt data offsite. Hvorhen? Til det andet tårn!

Jeg fundere lidt over hvorfor der ikke er nogen der har lavet et backup firma,
således at kunderne kan overføre deres backup over internettet.

> Som privatbruger kan man måske godt se lidt stor på sine 0data,

Det er altså surt at miste data, og man lære at det er letter at tage backup
end at regenere de uerstatelige data.

> men backup
> er et seriøst foretagende.

Det er det, derfor ærger det mig også at det program jeg tiderliger har brugt
ikke opfylte de forventninger jeg har. Det er for besværligt for mig at brænde
til CD-R(W) dagligt, så jeg vil godt gemme det på HD nogle dage, og så
overføre til CD, det gik også meget godt lige til jeg skulle restore, så kunne
det ikke finde udaf hvordan

> Hvem ville ikke brokke sig, hvis Bankernes Edb
> Central gik ned og man ved en fejl ikke kunne fremskaffe en backup? Ups, ens
> opsparing ud af vinduet. Eller ens gæld?

Det ville være en katastrofe. Se bare hvad der skete da Danske Bank gik ned i
nogle dage, nationalbanken måtte blande sig.

Ivar Madsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-04-04 07:45

On 2004-04-10, Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> [...]
> overføre til CD, det gik også meget godt lige til jeg skulle restore, så kunne

Er slbackup så ikke noget for dig?

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 10-04-04 09:47

Den Sat, 10 Apr 2004 08:27:31 +0200. skrev Ivar Madsen:

> [...]
> overføre til CD, det gik også meget godt lige til jeg skulle restore, så kunne

Mandrake har et backupprogram, der kan gemme på disk eller cd eller what
have you. Den kan så også genfinde individuelle filer.

Hilsen
keld

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-04-04 11:47

Keld Jørn Simonsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Mandrake har et backupprogram, der kan gemme på disk eller cd eller what
> have you. Den kan så også genfinde individuelle filer.

Ja, og det brugte jeg også, men lige så snart jeg flyttede nogle af des filer
over på andet medie, så kunne jeg ikke finde udaf at restore længer.

Som andre her i tråden har nævnt, så er det lettest at have backupen liggende
på samme maskine, som man tager fra, men det er ikke så efektivt hvis maskinen
bryder ned af forskellige grunde, således at backupen også er brudt ned.
Derfor vil jeg godt lave et kompromis, hvor jeg i nogle dage har backupen
liggende på maskinen, og så flytter den over på andet medie med mellemrum.
1. gang lige efter at have taget den fulde backup, og så laver en backup
dagligt med ændringerne, som jeg så har liggende på HD i en til to uger, og så
flytter over på CD.

Ivar Madsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-04-04 10:44

Ivar Madsen - spam.usenet.im@milli.dk on 10/04/04 8:27 wrote:

> Jeg fundere lidt over hvorfor der ikke er nogen der har lavet et backup firma,
> således at kunderne kan overføre deres backup over internettet.

Dem er der nogen stykker af efterhånden, en af dem er TDC.

http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_remote

Jeg har ganske gode erfaringer med deres produkt, som er baseret på IBM's
Tivoli og supporterer en del OS'er.

--
/peter

Fra : Troels Arvin

Dato : 10-04-04 12:43

On Sat, 10 Apr 2004 08:27:31 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Jeg fundere lidt over hvorfor der ikke er nogen der har lavet et backup firma,
> således at kunderne kan overføre deres backup over internettet.

Det er der skam også (kan ikke lige huske firmanavne); jeg tror dog det
bliver svært at finde nogle, der er så billige, at privatpersoner har
lyst til at betale.

Men det kan gøres på mindre professionel vis, i og for sig: Der er intet
til hinder for, at du aftaler med nogen, du har tillid til, at I får et
par gigabyte på hinandens diske, og så overfører via ssh eller på
anden betryggende vis.

Hvis man ikke stoler fuldt og fast på den anden part, kan man kryptere
data inden man overfører dem. Problemet bliver her at gøre det
inkrementalt (altså hvor man ikke overfører hele backup-filen hver
gang), men det kan angiveligt løses vha et system såsom Duplicity:
http://www.nongnu.org/duplicity/

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 09-04-04 09:43

On Fri, 09 Apr 2004 00:54:59 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja eller himlen falder ned...

Vi har vist forskellige indfaldsvinkler til backups

Mange steder lukker og slukker forretningen, hvis firmaet ikke
kan få fat i deres data. Det betyder, at katastrofetænkning er en
nødvendighed, (også) når det gælder backup og restore.

Men til hjemme-hygge-brug, så kan man selvfølgelig være
betydeligt mere afslappet mht. livremme og seler!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 11:56

On Fri, 09 Apr 2004 08:43:23 +0000, Stig H. Jacobsen wrote:

> Vi har vist forskellige indfaldsvinkler til backups

Jep

> Mange steder lukker og slukker forretningen, hvis firmaet ikke kan få fat
> i deres data. Det betyder, at katastrofetænkning er en nødvendighed,
> (også) når det gælder backup og restore.

Sådan er det på min arbejdsplads. Går systemet ned kan vi ikke foretage
os noget som helst - alt kører på en central server.

> Men til hjemme-hygge-brug, så kan man selvfølgelig være betydeligt mere
> afslappet mht. livremme og seler!

Enig.

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-04-04 20:26

On Wed, 07 Apr 2004 18:42:30 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> noget andet hvis der er noget bedre! Desværre gav "apt-cache search backup"

Jeg bruger tar samt lidt shellscript. Ind til nu syntes jeg ikke at have
fundet noget bedere. Det eneste problem er når det fylder mere end et
bånd. Jeg vil gerne have at jeg slipper for at gå alle båndene igennem
for at finde en bestemt fil. Så der har jeg lige lidt shell arbejde endnu
Jeg har prøvet
Arkeia men det vil ikke understøtte netværksdrev uden at
jeg køber det. (Har ikke råd)
Bru kan jeg ikke få til at virke låser hver gang det skal beregne tiden
og pladsen, mener jeg (det er et stykke tid siden jeg prøvede sidst).
Kdat virkede fint men det manglede lidt finnesser. Men er efter min mening
et godt lille simpelt backupprogram.
Storix kan jeg ikke få til at kendes ved min Sony bandstation på en scsi
controler.

/Peter Andersen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 07-04-04 21:30

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt 3 bånd (brugt forstås).
>
> Derfor vil jeg høre, hvilket backup program til linux (debian) der er

Prøv evt. at kigge på http://mondorescue.norsklinux.no/

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-04-04 07:35

Martin Kiefer skrev i -dk.edb.system.unix:

> Prøv evt. at kigge på http://mondorescue.norsklinux.no/

Hvordan er det at bruge, når man vil gemme data på HD i nogle dage, og så
overføre dem i grupper til andet medie, så som CD-R?

Ivar Madsen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 12-04-04 14:20

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det at bruge, når man vil gemme data på HD i nogle dage, og så
> overføre dem i grupper til andet medie, så som CD-R?

Har ikke kigget videre på det. Jeg prøvede det i forbindelse med at jeg
ville lave en rescue cd installation, hvor man kunne boote op fra cd'en og
køre programmet fra cd. Dette var/er ikke supporteret af programmet og ville
heller ikke komme til det. Så jeg lod det ligge igen. Projektet blev smidt i
skraldespanden og erstattet af HP DataProtector istedet.

Så jeg kender ikke så meget til selve programmet ud over eksistensen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-04-04 16:02

> [...]

> heller ikke komme til det. Så jeg lod det ligge igen. Projektet blev smidt i
> skraldespanden og erstattet af HP DataProtector istedet.

Det er ikke så meget jeg har kikket på det, men det kan da netop lave en
BootCD, som man kan køre restore fra.

Ivar Madsen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 19-04-04 21:13

> Det er ikke så meget jeg har kikket på det, men det kan da netop lave en
> BootCD, som man kan køre restore fra.

Ja, men det kræver at du kører programmet fra den maskine du vil tage
back-up af. Sidst jeg kiggede var Windows 2003 ikke supporteret

Fra : Esben Laursen

Dato : 07-04-04 21:36

> [...]
>
> På mit tidligere arbejde brugte vi amanda, men jeg vil da hellere prøve
> noget andet hvis der er noget bedre! Desværre gav "apt-cache search

Jeg bruger normalt tar sammen med noget bashscript, jeg har dog haft godt
held med DVD backup, hvilket jo faktisk har den samme plads som en 4/8Gb
tape backup.
Du burde kunne finde din backup på /dev/st0, hvis du har installeret kernel
driveren. Ellers kik i modconf, det kan jo bare det bare er et modul du skal
loade før den kan findes.

Skriv hvis du vil have mere information, jeg smider også gerne mit
bash-script op i dk.binaer eller emailer den til dig. Hvis du lyster....
Den burde være ret nem at omskrive til at understøtte båndbackup.....

Hygge

Esben