Falskærmsudspring som fobi-forebyggelse fo~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-04 00:38

Falskærmsudspring som fobi-forebyggelse for småbørn

Det giver en kildrende fornemmelse i maven at frigøres fra flyet og vente
på,

at faldskærmen folder sig ud, siger AirBorneDivision trænere

De træner forinden fra et ti-meter tårn med rebophæng og gør som alle kloge
undervisere - starter med babysteps og udvider gradvis udfordringen.

Bruger de idag bungee-jump over vand til de indledends skridt - det ville
være logisk?

Findes der svømmehaller(friluftsbade) med mulighed fra gradvis øgning af
fald?

(Selv er jeg for højdeskræk til at springe fra andet end et-meter-vippen ,
men hvis der nær mig fandtes bassin-vipper med højde 2 meter og ikke kun 3
og 5 meter (eventuel flere mellemstadier) ville jeg elske at bekæmpe min
fobi ved sådan gradvis øgning af udfordringen - selvom jeg ikke har haft
brug for udspring nogensinde og næppe får det. Tivoli- og
Bakken-forlystelser har jeg pligtskyldigt fundet mig i, for at gøre mine
børn mere modige end mig selv.)

Psykiatere får meget beskæftigelse ud af OCD og fobi af mange slags. Det
hele er analogt med højdeskræk. Måske (tvangfri) gymnastik-undervisning med
mulighed for at lege sig til gradvis overkommelse af hæmninger og fobier,
ville kunne totaludrydde alle sådanne OCD- og fobi-problemer

Det ville gøre psykiatere og andre terapeuter arbejdsløse - magtfulde
medicinalindustri er med til at forhindre, at det sker, tror jeg.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N