Sandkasse på græsplæne
Fra : MC

Dato : 06-04-04 13:46

Hej Gruppe

Har været postet i dk. fritid.hus-og-have, men jeg fik ingen svar

Jeg har købt en sandkasse til "tøserne", og den skulle gerne stå på
græsplænen. Er der noget, jeg skal tage højde for, inden jeg kommer sand i
den? Skal der graves et dybere hul, og i så fald skal der så en eller anden
type filtdug i bunden? Jeg har ringet til en betonfabrik, og de sælger
"hvidt sand" for ca. 30 kr. for 400 kg. Meget billigt, men kan "hvidt sand"
bruges, eller er det ikke rent nok?

Håber, at I udøser af jeres erfaringer.

På forhånd tak

Michael Christensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-04-04 14:16

MC wrote:
> [...]
> græsplænen. Er der noget, jeg skal tage højde for, inden jeg kommer
> sand i den? Skal der graves et dybere hul, og i så fald skal der så

Vi stillede bare kassen oven på græsplænen og hældte sand i. Ingen
problemer.

> Jeg har ringet til en
> betonfabrik, og de sælger "hvidt sand" for ca. 30 kr. for 400 kg.
> Meget billigt, men kan "hvidt sand" bruges, eller er det ikke rent
> nok?

Rent nok til hvad? Hvis det kommer fra en betonfabrik, så er mit gæt, at
det er mere ensartet og med færre bakterier o.l. end strandsand.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Life is what happens to you while you're busy making other plans. --

Fra : Cat

Dato : 06-04-04 15:29

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Rent nok til hvad? Hvis det kommer fra en betonfabrik, så er mit gæt, at
> det er mere ensartet og med færre bakterier o.l. end strandsand.

Det skal være stabilt grus - ellers kan kagerne ikke holde faconen.

Tine

Fra : Pingvinen

Dato : 06-04-04 16:54

Cat skrev:
> "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal være stabilt grus - ellers kan kagerne ikke holde faconen.
>
> Tine

ja eller granit skærver

Fra : Marianne

Dato : 06-04-04 17:03

> Det skal være stabilt grus - ellers kan kagerne ikke holde faconen.

Nja - det har jeg prøvet, og det sviner *forfærdeligt*. Sandet har en gullig
farve, som hænger bedre fast end kridt. men det er rigtig nok, at kagerne
holder bedre med grus end sand.

Marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-04-04 16:48

"Cat" <dd@ee.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal være stabilt grus - ellers kan kagerne ikke holde faconen.

Stabilgrus indeholder massevis af store og små sten.... ikke gode i en
sandkasse, men særdeles velegnede under fliser *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-04-04 19:27

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Cat" <dd@ee.dk> skrev i en meddelelse

> Stabilgrus indeholder massevis af store og små sten.... ikke gode i en
> sandkasse, men særdeles velegnede under fliser *S*

Det kommer vel an på, hvad man vil med sandkassen. Hvis man vil forme ting,
er det ikke så skidt endda.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Children seldom misquote you. In fact, they usually repeat word for

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-04-04 19:47

> Det kommer vel an på, hvad man vil med sandkassen. Hvis man vil forme
ting,
> er det ikke så skidt endda.

Det er ikke indholdet af sten, der gør det nemt at forme ting.

Tvært imod kan sten i sandet gøre det svært at forme ting... specielt hvis
man vil have fine detaljer med. En sten, der pludselig rasler ud af
sandbunken, når man skraber sit eventyrslot eller en figur ud af sandet, kan
ødelægge meget

http://www.sandtools.com/
http://www.sandsculpting.com/
http://www.teamsandtastic.com/
http://www.harrisand.org/

Beskrivelse af det ideelle sand til at forme ting:
http://www.sandcastlecentral.com/sand.html

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael-7500

Dato : 06-04-04 16:55

"MC" <ln4444@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg har ringet til en betonfabrik, og de sælger "hvidt sand" for ca. 30 kr.
for 400 kg. Meget billigt, men kan "hvidt sand" bruges, eller er det ikke
rent nok?

Ved ikke hvar det er for noget sand du omtaler.

Ring og spørg din kommune hvor de får sandet til børnehaver og dagplejer
fra. Det er det rigtige sand at bruge, da det ikke smitter af på tøjet, og
så er det perfekt til at lave figurer og sandslotte...

Mvh
Michael

Fra : thomas andersen

Dato : 07-04-04 08:44

"MC" <ln4444@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> type filtdug i bunden? Jeg har ringet til en betonfabrik, og de sælger
> "hvidt sand" for ca. 30 kr. for 400 kg. Meget billigt, men kan "hvidt

Det er ikke så svært endda, det sand du skal bruge er strandsand (det grå,
det kan købes enten i poser eller hos din lokale entreprenør, det bruges bla
til at pudse sokler med.)
Under sandkassen kan du bruge en dug hvor vandet kan løbe fra ovenfra men
holder ukrudtet ude nedenfra, eller gør som jeg gjorde, læg et par sorte
plastic sække og ovenpå der et lag fliser til at holde på sandet. En god ide
er også at lave et låg, så områdets katte ikke benytter det som WC.

Thomas

Fra : MC

Dato : 07-04-04 09:10

Tak for de gode svar. Nu mangler vi bare sandkassevejr

Michael Christensen

"thomas andersen" <thomas.andersen.fjern denne tekst.@electrolux.dk> skrev i
en meddelelse news:4073a299$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Ditte

Dato : 07-04-04 13:30

Hej Michael,
Lige lidt input fra mig også. Da vi lavede ungernes sandkasse, gravede vi ½
m. ned og så lagde vi nogle gamle fliser i bunden, hvilket vi har været
glade for efterfølgende, nå sønnen har gravet til bunds og pga. fliserne
undgået at få jord i sandet ! Siderne blev dækket med sort plastik, og har
indtil videre holdt både jord og græs ude af sandet !

Sandet har vi flere gange købt hos en vognmand. Vi har ringet spurgt hvad
man skal give for en trailerfuld sandkasse-sand, og så har vi selv afhentet
og læsset det. Vi gav 75,- for et trailer-læs, og det var uden begrænsning
på trailerens størrelse !

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis det er i Århus området, kan
du få navnet på vognmanden af mig !

---
Mvh. Ditte

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-04-04 09:41

Ditte skrev bl.a.:

> [...]
> og så har vi selv afhentet og læsset det. Vi gav 75,- for et
> trailer-læs, og det var uden begrænsning på trailerens
Husket du at få en kvitering? LOL

--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-04-04 20:02

"MC" <ln4444@hotmail.com> wrote

> Nu mangler vi bare sandkassevejr

Hvad mener du? Det er da sandkassevejr hver dag, hele året.

/Lars