|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndb~ Fra : Thostrup
 | 
 Dato :  06-04-04 07:19
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at vide af
 en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv, da
 den kunne stå og hænge i gearet.
 
 Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse fast,
 eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.
 
 Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 
 Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad gør
 det?
 
 Mvh Thostrup
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-04-04 07:22
 | 
 |  | 
 "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> wrote in message
 news:c4ti0k$93i$1@news.net.uni-c.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at vide
 af
 > en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv,
 da
 > den kunne stå og hænge i gearet.
 
 Jeg sætter altid bilen i gear, oftes 1. eller bakgear.
 
 >
 > Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse
 fast,
 > eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.
 
 Det er også derfor jeg ikke bruger håndbremsen ret tit. Det resulterer så i
 at jeg på den gamle bil måtte skifte skiverne bagpå pga. for lidt brug.
 
 >
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 > forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 
 I gear.
 
 
 --
 mvh/rg. Christian
 If it isn't broken, don't "fix" it --
 you may simply break it instead!
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Vinding Niels~ (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  06-04-04 07:32
 | 
 |  | "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 news:40724c6d$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >
 > Det er også derfor jeg ikke bruger håndbremsen ret tit. Det resulterer så
 i
 > at jeg på den gamle bil måtte skifte skiverne bagpå pga. for lidt brug.
 >
 
 Nu findes der, så vidt jeg ved, en del forskellige bagbremse konstruktioner.
 Jeg ved at Mazda har tendens til at hænge i bagbremsen når man har brugt
 håndbremsen, min Vectra der i mod har aldrig hængt, det hænger nok sammen
 med at den har både skiver og tromler på baghjulene (tromler til
 håndbremsen).
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
   Christian B. Andrese~ (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-04-04 08:14
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> wrote in message
 news:c4titp$biv$1@katie.ellegaard.dk...
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 > news:40724c6d$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > >
 > > Det er også derfor jeg ikke bruger håndbremsen ret tit. Det resulterer
 så
 > i
 > > at jeg på den gamle bil måtte skifte skiverne bagpå pga. for lidt brug.
 > >
 >
 > Nu findes der, så vidt jeg ved, en del forskellige bagbremse
 konstruktioner.
 > Jeg ved at Mazda har tendens til at hænge i bagbremsen når man har brugt
 > håndbremsen, min Vectra der i mod har aldrig hængt, det hænger nok sammen
 > med at den har både skiver og tromler på baghjulene (tromler til
 > håndbremsen).
 
 Det havde min gamle bil også, der var en lille tromle inden i skiven.
 
 
 --
 mvh/rg. Christian
 If it isn't broken, don't "fix" it --
 you may simply break it instead!
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-04-04 01:51
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev i en meddelelse
 news:c4titp$biv$1@katie.ellegaard.dk...
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 > news:40724c6d$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > >
 > > Det er også derfor jeg ikke bruger håndbremsen ret tit. Det resulterer
 så
 > i
 > > at jeg på den gamle bil måtte skifte skiverne bagpå pga. for lidt brug.
 > >
 >
 > Nu findes der, så vidt jeg ved, en del forskellige bagbremse
 konstruktioner.
 > Jeg ved at Mazda har tendens til at hænge i bagbremsen når man har brugt
 > håndbremsen, min Vectra der i mod har aldrig hængt, det hænger nok sammen
 > med at den har både skiver og tromler på baghjulene (tromler til
 > håndbremsen).
 >
 > /Morten
 
 Det har min 929'er nu også...
 
 Christian.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Vinding Niels~ (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  06-04-04 07:29
 | 
 |  | "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse
 news:c4ti0k$93i$1@news.net.uni-c.dk...
 
 > Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at vide
 af
 > en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv,
 da
 > den kunne stå og hænge i gearet.
 >
 
 Altid i gear. Et håndbremsekabel kan jo springe....
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Eivind (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Eivind
 | 
 Dato :  06-04-04 07:31
 | 
 |  | 
 
            Altid i gear
 Jeg har prøvet at bremserne satte sig (tromler) efter 4 ugers rejse med
 trukket håndbremse...
 Så det gør jeg aldrig mere    Så altid Gear - hvis man bruger bilen tit er det slf ligemeget - men skal
 den holde i mere end 1 uge så altid gear.
 Selv skiverne kan ruste fast når man ikke har brugt bilen i et par uger. men
 de går nu løse igen ret nemt.
 Man skal bare bremse en del lige efter (også selvom det lyder grimt) for at
 få slidt rusten af skiverne.
 Eivind
            
             |  |  | 
  Sp@cey (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sp@cey
 | 
 Dato :  06-04-04 15:24
 | 
 |  | 
 "Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:40724e6a$0$425$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Altid i gear
 >
 > Jeg har prøvet at bremserne satte sig (tromler) efter 4 ugers rejse med
 > trukket håndbremse...
 > Så det gør jeg aldrig mere    Så blev bakkerne da også slidt til, men blev bremserne ikke temmelig varme?
   -- 
 Mvh
 Sp@cey
 "Prøv at krydse en papegøje med en hyæne og spørg resultatet hvad det er den
 griner af og så har du elllers bare at ha' det du ved...
 Rrrrrrrrrrrrrrooouw... -Rigtig fantastisk!"
 Kim Schumacher RIP
            
             |  |  | 
   Eivind (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Eivind
 | 
 Dato :  06-04-04 17:48
 | 
 |  | 
 
            "> > Altid i gear
 > >
 > > Jeg har prøvet at bremserne satte sig (tromler) efter 4 ugers rejse med
 > > trukket håndbremse...
 > > Så det gør jeg aldrig mere    >
 > Så blev bakkerne da også slidt til, men blev bremserne ikke temmelig
 varme?
 >    > -- 
 Bilen holdt jo stille i vintervejr....... mens jeg var i Mexico...
 Eivind
 Som undrer sig over at alle andre tænker på frosne håndbremse kabler - men
 for alle os der holder ude i
 sne og slud og regn og vind    så er det bakkerne der ruster fast på
 skiven/tromlen
            
             |  |  | 
    Sp@cey (08-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sp@cey
 | 
 Dato :  08-04-04 08:54
 | 
 |  | 
 "Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:4072df1a$0$477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "> > Altid i gear
 > > >
 > > > Jeg har prøvet at bremserne satte sig (tromler) efter 4 ugers rejse
 med
 > > > trukket håndbremse...
 > > > Så det gør jeg aldrig mere    > >
 > > Så blev bakkerne da også slidt til, men blev bremserne ikke temmelig
 > varme?
 > >    > > -- 
 >
 > Bilen holdt jo stille i vintervejr....... mens jeg var i Mexico...
 >
 Du misforstod mig vist.....   -- 
 Mvh
 Sp@cey
 "Prøv at krydse en papegøje med en hyæne og spørg resultatet hvad det er den
 griner af og så har du elllers bare at ha' det du ved...
 Rrrrrrrrrrrrrrooouw... -Rigtig fantastisk!"
 Kim Schumacher RIP
            
             |  |  | 
  Claus Fabritius (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  06-04-04 07:45
 | 
 |  | "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse
 news:c4ti0k$93i$1@news.net.uni-c.dk...
 
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 > forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 
 Jeg bruger altid håndbremsen, selvom min far har forsøgt at overbevise mig
 om at det er dumt, da den kan fryse fast. Jeg har dog aldrig oplevet
 problemer med det, så jeg bliver ved lidt endnu.
 --
 Claus Fabritius
 
 We got the positive energy
 
 
 
 
 |  |  | 
  Roberto Saldo (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  06-04-04 07:52
 | 
 |  | Claus Fabritius wrote:
 > "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse
 > news:c4ti0k$93i$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 >
 >>Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 >>forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 >
 >
 > Jeg bruger altid håndbremsen, selvom min far har forsøgt at overbevise mig
 > om at det er dumt, da den kan fryse fast. Jeg har dog aldrig oplevet
 > problemer med det, så jeg bliver ved lidt endnu.
 
 Den kaldes også parkeringsbremsen.
 Det er slet ikke meningen at den skal bruges under kørsel, med mindre
 man er slem.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Fabritius (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  06-04-04 13:38
 | 
 |  | 
 
            "Roberto Saldo" <mailto:rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse 
 "Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"
 > Den kaldes også parkeringsbremsen.
 Det gør den nemlig... Gad vide hvorfor... :)
 > Det er slet ikke meningen at den skal bruges under kørsel, med mindre 
 > man er slem.
 Og jeg er en god dreng, så det kunne jeg ikke finde på :) Da jeg ikke bruger min 
 bil til at køre sidelens (det er en Uno) er der ingen grund til at mishandle den 
 ved at lege med håndbremsen. Min gamle Corolla kunne derimod hjælpes lidt på vej 
 ved at hive kort i den, når der skulle driftes.
 /Claus
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
    Per Thomsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  06-04-04 14:34
 | 
 |  | 
 
            > "Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"
 >
 >
 > > Den kaldes også parkeringsbremsen.
 >
 > Det gør den nemlig... Gad vide hvorfor... :)
 Den 'kaldes' parkeringsbremsen fordi mange bruger den ved parkering. :))
 > > Det er slet ikke meningen at den skal bruges under kørsel, med mindre
 > > man er slem.
 >
 Eller som nødbremse.
 Per    |  |  | 
     Roberto Saldo (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  06-04-04 15:27
 | 
 |  | Per Thomsen wrote:
 >>"Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"
 >>
 >>
 >>
 >>>Den kaldes også parkeringsbremsen.
 >>
 >>Det gør den nemlig... Gad vide hvorfor... :)
 >
 >
 > Den 'kaldes' parkeringsbremsen fordi mange bruger den ved parkering. :))
 >
 >
 >>>Det er slet ikke meningen at den skal bruges under kørsel, med mindre
 >>>man er slem.
 >>
 > Eller som nødbremse.
 
 Ja men prøv at bremse din bil med den, det tager oceaner af tid.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
      Fam. Olsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  06-04-04 20:02
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 news:4072be31$0$303$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 > > Eller som nødbremse.
 >
 > Ja men prøv at bremse din bil med den, det tager oceaner af tid.
 
 
 Neeej da, du skal da bare give slip på gassen også. :)
 
 
 MVH Niels
 Alfa forever
 
 
 
 
 |  |  | 
       Roberto Saldo (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  07-04-04 09:16
 | 
 |  | Fam. Olsen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4072be31$0$303$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 >
 >>>Eller som nødbremse.
 >>
 >>Ja men prøv at bremse din bil med den, det tager oceaner af tid.
 >
 >
 >
 > Neeej da, du skal da bare give slip på gassen også. :)
 
 Haa ha!
 
 Så er det *derfor* der kommer så meget røg fra hjulene.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 |  |  | 
        Per Thomsen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  07-04-04 13:03
 | 
 |  | 
 
            > >>>Eller som nødbremse.
 > >>
 > >>Ja men prøv at bremse din bil med den, det tager oceaner af tid.
 > >
 > >
 > >
 > > Neeej da, du skal da bare give slip på gassen også. :)
 >
 > Haa ha!
 >
 Ja det ta'r laaang tid
 > Så er det *derfor* der kommer så meget røg fra hjulene.
 >
 Muligheden foreligger
 Per    |  |  | 
  Roberto Saldo (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  06-04-04 07:47
 | 
 |  | Thostrup wrote:
 > Hej
 >
 > Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at vide af
 > en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv, da
 > den kunne stå og hænge i gearet.
 >
 > Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse fast,
 > eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.
 >
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 > forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 
 Begge dele, men jeg slipper bremsen først så det er den der primært
 tager læsset. Hjulene peger ind mod kantstenen.
 
 Men nu bor jeg på en bakke så jeg er nok skadet ;)
 
 Til tider parkerer jeg den i bakgear hvis det slår mig.
 
 > Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad gør
 > det?
 
 En pal rammes igennem et hul.
 Kassen er mekanisk låst når den står i park.
 
 Mvh
 Roberto
 
 
 
 |  |  | 
  Møller (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  06-04-04 08:15
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
 news:40725258$0$290$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Thostrup wrote:
 > > Hej
 > >
 > > Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at
 vide af
 > > en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse
 osv, da
 > > den kunne stå og hænge i gearet.
 > >
 > > Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse
 fast,
 > > eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.
 Parkeringsbremsen?:
 Bruger for så vist ingen af delene:
 Min carport er beregnet til at bilen kan holde der uden at hverken gear
 eller parkeringsbremse skal bruges.
 Ved kantsten: et hjul med i en rist, og så er den klaret.
 Gear: vis den næste der skal bruge bilen ikke er vandt til at bilen står i
 gear hvis den startes: en forskrækkelse, måske ´buler, eller det der er
 værre.
 Parkeringsbremse, er det rigtigste, husk dog blot at hvis den tager på meget
 varme skiver kan de blive skæve.
 Fastfrysning: om sommeren ? rap rap.
 om vinteren: dårlig vedligeholdelse    så grib i egen barm: hold også
 bremsekablerne i orden og brug dem daglig, så er der da ingen problemer,
 hvis det er : igen dårlig vedligeholdelse. parkeringsbremsen skal virke, du
 kan komme ud for at skulle bruge den.
 Ergo i følge min mening er det helt forkert at lade bilen stå i gear når man
 forlader den!
 Lidt i stil med at holde bilen på koblingen ved stop.    --
 Møller
            
             |  |  | 
   Per Thomsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  06-04-04 09:20
 | 
 |  | 
 
            > Parkeringsbremsen?:
 > Bruger for så vist ingen af delene:
 > Min carport er beregnet til at bilen kan holde der uden at hverken gear
 > eller parkeringsbremse skal bruges.
 > Ved kantsten: et hjul med i en rist, og så er den klaret.
 > Gear: vis den næste der skal bruge bilen ikke er vandt til at bilen står i
 > gear hvis den startes: en forskrækkelse, måske ´buler, eller det der er
 > værre.
 > Parkeringsbremse, er det rigtigste, husk dog blot at hvis den tager på
 meget
 > varme skiver kan de blive skæve.
 > Fastfrysning: om sommeren ? rap rap.
 > om vinteren: dårlig vedligeholdelse    så grib i egen barm: hold også
 > bremsekablerne i orden og brug dem daglig, så er der da ingen problemer,
 > hvis det er : igen dårlig vedligeholdelse. parkeringsbremsen skal virke,
 du
 > kan komme ud for at skulle bruge den.
 Vi kan ikke blive uenige om, at du skal vedligeholde håndbremsen (det
 foreskriver loven da også)
 >
 > Ergo i følge min mening er det helt forkert at lade bilen stå i gear når
 man
 > forlader den!
 Du skriver ikke noget om, hvorfor du syntes det er forkert at bruge gearet.
 Selvom du bruger håndbremsen hver dag, kan du godt risikerer at kablet
 fryser.
 (godt nok ikke om sommeren :)
 > Lidt i stil med at holde bilen på koblingen ved stop.    Øh - nå, hvad er ligheden?
 Per    |  |  | 
   bme (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bme
 | 
 Dato :  06-04-04 09:31
 | 
 |  | 
 
 > Gear: vis den næste der skal bruge bilen ikke er vandt til at bilen står i
 > gear hvis den startes: en forskrækkelse, måske ´buler, eller det der er
 > værre.
 
 ingen buler her, min bil flytter sig ikke ud af stedet hvis håndbremsen er
 trukket. (og hvis den der skal låne bilen ikke træder koblingen ned når
 vedkommende låner bilen, bliver vedkommende pelset ved daggry)
 
 > Parkeringsbremse, er det rigtigste,
 
 enig, hvis den er suppleret med at bilen står i gear.
 
 
 /bo
 Som altid har brugt gear og håndbremse uden problemer overhovedet.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Max (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Max
 | 
 Dato :  06-04-04 09:45
 | 
 |  | > enig, hvis den er suppleret med at bilen står i gear.
 
 Hvorfor det, når din bil ikke rører sig når p-bremsen er trukket?
 
 /Max
 
 
 
 
 |  |  | 
     bme (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bme
 | 
 Dato :  06-04-04 09:50
 | 
 |  | 
 "> > enig, hvis den er suppleret med at bilen står i gear.
 >
 > Hvorfor det, når din bil ikke rører sig når p-bremsen er trukket?
 >
 
 Fordi til trods for korrekt vedligeholdelse kan håndbremsekablet knække.
 been there, done that, grateful that the car was in gear.
 
 /bo
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ebbe Kristensen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ebbe Kristensen
 | 
 Dato :  06-04-04 10:37
 | 
 |  | 
 
            "Møller" <mailto:Bil@nyhe.dk> skrev i en meddelelse 
 "Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"
 > Bruger for så vist ingen af delene:
 > Min carport er beregnet til at bilen kan holde der uden at hverken gear
 > eller parkeringsbremse skal bruges.
 Det kunne vores første bil (Skoda Felicia) også. Så min kære viv var kommet i (u)
 vane med hverken at sætte bilen i gear eeller trække håndbremsen.
 Så fik vi en bil mere, en Citroën Xsara Weekend...
 Den er længere end en Felicia...
 ...så den når ud på den del af indkørslen, der skråner nedad...
 ...og en dag kommer min kone så hjem, stiller Xsara'en i carporten som hun plejer, 
 spotter noget ukrudt i forhaven, bukker sig ned for at hive det op - og ser 
 Xsara'en lige så stille trille ud af carporten med kurs mod genboens bil, der stod 
 parkeret overfor. Xsara'en var låst og bilnøglen lå i tasken, så der var ikke 
 andet at gøre end at løbe om bag bilen og stemme imod. Hun fik den standset inden 
 det sagde kronsch og hun har husket håndbremsen siden.
 Det tog iøvrigt cirka et døgn før jeg fik noget at vide om det    Ebbe
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
    Uffe Bærentsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  06-04-04 11:11
 | 
 |  | 
 "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
 news:020401c41bba$b8fc8380$10ffaad5@autoatlas.local...
 > ..og en dag kommer min kone så hjem, stiller Xsara'en i carporten som hun
 plejer,
 > spotter noget ukrudt i forhaven, bukker sig ned for at hive det op - og
 ser
 > Xsara'en lige så stille trille ud af carporten med kurs mod genboens bil,
 der stod
 > parkeret overfor. Xsara'en var låst og bilnøglen lå i tasken, så der var
 ikke
 > andet at gøre end at løbe om bag bilen og stemme imod. Hun fik den
 standset inden
 > det sagde kronsch og hun har husket håndbremsen siden.
 >
 > Det tog iøvrigt cirka et døgn før jeg fik noget at vide om det    Er du glad for konen, så tænker du:
 Hvorfor pokker løb hun dog den risiko?
 Er du ikke glad for konen, så tænker du:
 Hvorfor købte vi ikke en meget tungere bil?
 Morale?
 En bil kan du altid gå ud og købe igen...........
 Hov, forresten.
 Her i huset bliver der parkeret med både gear og håndbremse.
 øhhhhh, det foregår naturligvis udenfor    -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
     Ebbe Kristensen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ebbe Kristensen
 | 
 Dato :  06-04-04 11:47
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Bærentsen" <mailto:leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 "Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"
 > Er du glad for konen, så tænker du:
 > Hvorfor pokker løb hun dog den risiko?
 Hun kører i den nye Xsara mens jeg kører i den gamle Felicia - det er vist svar 
 nok    Okay, hun har 28 km hver vej, hun kører mod myldretrafikken og da Xsara'en er en 
 HDI'er, giver det den bedste økonomi.
 > Hov, forresten.
 > Her i huset bliver der parkeret med både gear og håndbremse.
 > 
 > øhhhhh, det foregår naturligvis udenfor    Ska' du ikke have en garage på et tidspunkt?
 Ebbe
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
      Uffe Bærentsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  06-04-04 12:26
 | 
 |  | 
 
            "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
 news:020701c41bc4$6bd5cc10$10ffaad5@autoatlas.local...
 > Ska' du ikke have en garage på et tidspunkt?
 Sådan en bygning forefindes allerede på matriklen    Men må indrømme at den ikke bliver brugt særlig meget.
 Sidst var i weekenden da der skulle laves cykler.
 Grunden til at den ikke bliver brugt er følgende:
 15m smal indkørsel + 1stk hustru = mig der bruger garagen
 Da jeg til hverdag tager 'den lange hvide', som Bahnsen siger til Harry.
 Ja, så er det jo indlysende.
 Oven i dette, så er det hende der bringer og henter den lille i vuggestuen.
 Så fordelingen må nok siges at være retfærdig    -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
       Per Thomsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  06-04-04 12:35
 | 
 |  | 
 
            > Da jeg til hverdag tager 'den lange hvide', som Bahnsen siger til Harry.
 Hudormen? :)
 > Ja, så er det jo indlysende.
 >
 > Oven i dette, så er det hende der bringer og henter den lille i
 vuggestuen.
 > Så fordelingen må nok siges at være retfærdig    >
 Ja det må siges.
 Per    |  |  | 
        Uffe Bærentsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  06-04-04 12:49
 | 
 |  | 
 "Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:dBwcc.135881
 
 > > Da jeg til hverdag tager 'den lange hvide', som Bahnsen siger til Harry.
 >
 > Hudormen? :)
 
 En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
 Godt det ikke er min hud!
 
 
 --
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
 
 
 
 
 |  |  | 
         Per Thomsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  06-04-04 13:37
 | 
 |  | 
 
            > > > Da jeg til hverdag tager 'den lange hvide', som Bahnsen siger til
 Harry.
 > >
 > > Hudormen? :)
 >
 > En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
 > Godt det ikke er min hud!
 >
 Det har du ganske ret i. Jeg tænkte på: Lang, hvid og sort foran.
 Per    |  |  | 
         bme (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bme
 | 
 Dato :  06-04-04 13:46
 | 
 |  | 
 >
 > En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
 > Godt det ikke er min hud!
 hmmm, er det 1600 hk pr. motor eller er det pr. togsæt? (som vist indeholder
 4 motorer)
 /bo
 som godt har en hudorm en gang imellem, men aldrig af den kaliber    |  |  | 
          Uffe Bærentsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  06-04-04 14:14
 | 
 |  | 
 "bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
 news:c4u8q9$dpu$1@sunsite.dk...
 >
 > >
 > > En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
 > > Godt det ikke er min hud!
 Til Per:
 Jeg havde sgisme ikke fantasi nok til at gætte den    > hmmm, er det 1600 hk pr. motor eller er det pr. togsæt? (som vist
 indeholder
 > 4 motorer)
 Var faktisk lige inde på www.dsb.dk  for at kigge.
 Det er 1600 pr. togsæt, der er 4 motorer på hver 294kW (399,5hk)
 Flere data kan ses her:
http://www.dsb.dk/universer/trainspotting/materiel_i_drift/ og så finde IC3.
 os tilbage til tråden.
 Jeg aner ikke hvordan de parkerer den.
 Tror ikke der er håndbremse i sådan en øse.
 Har en formodning om at der skal være vandret    -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
           Per Thomsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  06-04-04 14:37
 | 
 |  | 
 
            > > > En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
 > > > Godt det ikke er min hud!
 >
 >
 > Til Per:
 > Jeg havde sgisme ikke fantasi nok til at gætte den    Man ved aldrig :))
 >
 > Var faktisk lige inde på www.dsb.dk  for at kigge.
 > Det er 1600 pr. togsæt, der er 4 motorer på hver 294kW (399,5hk)
 > Flere data kan ses her:
 > http://www.dsb.dk/universer/trainspotting/materiel_i_drift/ > og så finde IC3.
 >
 Tak skæbne, noget af en kraftkarl.
 > os tilbage til tråden.
 Eller på sporet :)
 >
 > Jeg aner ikke hvordan de parkerer den.
 > Tror ikke der er håndbremse i sådan en øse.
 Så skulle det da lige være nødbremsen.
 > Har en formodning om at der skal være vandret    >
 Tror jeg på.
 Per    |  |  | 
           Thunderbird [7100] (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  07-04-04 00:22
 | 
 |  | On Tue, 6 Apr 2004 15:13:43 +0200, "Uffe Bærentsen"
 <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:
 
 
 >Jeg aner ikke hvordan de parkerer den.
 
 Hydrauliske bremser. Og hvis de ikke bruger dem, har de de ældre klods
 bremser også som kan bruges (som består af nogle magnitiserede
 jernklodser som smækkes ned på skinnerne og derved ved hjælp af
 magnetisme og gnidningsmodstand bremser toget ned.
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
            Uffe Bærentsen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  07-04-04 09:18
 | 
 |  | 
 "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
 > Hydrauliske bremser. Og hvis de ikke bruger dem, har de de ældre klods
 > bremser også som kan bruges (som består af nogle magnitiserede
 > jernklodser som smækkes ned på skinnerne og derved ved hjælp af
 > magnetisme og gnidningsmodstand bremser toget ned.
 Så er det jo det der sidder, mellem hjulene på den forreste boggie i højre
 side.
 Har undret mig over, hvad noget ATC lavede inde mellem hjulene.
 Så også på den der DSB side at IC3 havde 'magnetskinnebremse'.
 Tror dog ikke at de bruger hverken hydrauliske eller elektriske parkerings
 bremser.
 Tror mere på at de bruger noget der aktiverer når hydraulik eller el
 fjernes.
 'Desværre hr. toget rullede ind i deres have fordi strømmen til
 parkeringsbremsen forsvandt.'
 Det lyder ikke som togsikkerhed    Nå, vi er vist langt fra emnet.
 -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
             Mogens Knudsen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  07-04-04 14:06
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 7 Apr 2004 10:17:52 +0200, "Uffe Bærentsen"
 <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:
 >Så er det jo det der sidder, mellem hjulene på den forreste boggie i højre
 >side. Har undret mig over, hvad noget ATC lavede inde mellem hjulene.
 ATC er Automatisk Train Control -> overvåger togets hastighed og
 nedbremser, hvis der er rødt i signalet uden at lokoføreren reagerer.
 >Tror dog ikke at de bruger hverken hydrauliske eller elektriske parkerings
 >bremser. Tror mere på at de bruger noget der aktiverer når hydraulik eller el
 >fjernes. 'Desværre hr. toget rullede ind i deres have fordi strømmen til
 >parkeringsbremsen forsvandt.' Det lyder ikke som togsikkerhed    Et tog bremser vha. af luft. Ingen luft - ingen kørsel. Derfor smider
 man blot luften, og toget bremser. Således også ved parkering eller
 hvis du trækker i nødbremsen (mekanisk indretning som ved snoretræk
 åbner en luftventil, der først skal mekanisk lukkes igen, inden der
 atter kan køres)
 /Mogens
            
             |  |  | 
              Uffe Bærentsen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  07-04-04 16:48
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:h0v770pb0cpqtqkhaqhg18o55qcajpef1v@4ax.com...
 > On Wed, 7 Apr 2004 10:17:52 +0200, "Uffe Bærentsen"
 > <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:
 >
 > >Så er det jo det der sidder, mellem hjulene på den forreste boggie i
 højre
 > >side. Har undret mig over, hvad noget ATC lavede inde mellem hjulene.
 >
 > ATC er Automatisk Train Control -> overvåger togets hastighed og
 > nedbremser, hvis der er rødt i signalet uden at lokoføreren reagerer.
 
 Der sidder også en sender/modtager til ATC tæt på en af boggierne.
 Derfor forvekslingen.
 Begge bokse er btw gule (eller mudder-farvede).
 
 
 
 --
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
 
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Thorsby (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Thorsby
 | 
 Dato :  06-04-04 09:06
 | 
 |  | 
 
            Thostrup wrote:
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige
 > omstændigheder, forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen
 > trukket?
 Frigear og parkeringsbremsen trukket.
 Jeg syntes principielt at det er forkert at parkere i gear. Jeg kobler
 selvfølgelig altid ud ved start, men andre gør måske ikke. Jeg ville dog
 nok parkere i gear, hvis jeg holdt på en skråning - som backup ved evt.
 knæk på kabel.
 En kollega fandt engang sin kassevogn i den modsatte ende af
 parkeringspladsen. Der mente han ikke at han havde stillet den...sådan
 kan man også parkere    -- 
 best regards
 Anders Thorsby
            
             |  |  | 
  John Sahl (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  06-04-04 09:13
 | 
 |  | 
 
            Thostrup wrote:
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige
 > omstændigheder, forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen
 > trukket?
 Begge dele. Jeg og andre der kører i mine biler starter altid bilen
 med kobling trykket ned, så det har jeg ingen bekymringer med.
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  06-04-04 10:07
 | 
 |  | 
 "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
 news:c4tohj$1o5$1@dknews.tiscali.dk...
 > Thostrup wrote:
 > > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige
 > > omstændigheder, forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen
 > > trukket?
 >
 > Begge dele. Jeg og andre der kører i mine biler starter altid bilen
 > med kobling trykket ned, så det har jeg ingen bekymringer med.
 >
 Uha stort problem.
 
 Hvad med at købe nogle stopklodser og sætte dem foran og bagved hjulene,
 træk håndbremsen, sæt den i gear. Så bli'r den nok stående på samme sted til
 den skal bruges igen.;-/
 
 Blot et råd fra en hvis kørekort har holdt 40 års fødselsdag uden
 "parkeringsproblemer".
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Larsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Larsen
 | 
 Dato :  06-04-04 09:52
 | 
 |  | On Tue, 6 Apr 2004 08:19:08 +0200, "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst>
 wrote:
 
 >Hej
 >
 >Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at vide af
 >en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv, da
 >den kunne stå og hænge i gearet.
 
 Jeg trækker med jævne mellemrum i min håndbremse, bare når jeg holder
 stille, således at tingene lige bliver brugt.
 
 >Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse fast,
 >eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.
 
 Så skal din pakering være MEGET lang tid, flere uger, den sætter sig
 ikke ved bare at bruge den ½ time fordi man skal noget.
 
 >Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 >forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 
 I bakgear, er det en stejl bakke så også ind mod kantsten, sikkerheds
 skyld.
 
 >Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad gør
 >det?
 
 Jeg har haft bil i 22 år, og aldrig har jeg været udsat for at
 gearkasse, håndbremse har sat sig, du kan få lidt problemer hvis en
 bil står i flere uger.
 
 >Mvh Thostrup
 
 
 
 Med Venlig Hilsen
 
 Jan H Larsen
 
 
 |  |  | 
  Per Thomsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  06-04-04 10:42
 | 
 |  | 
 
            > >Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse
 fast,
 > >eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.
 >
 > Så skal din pakering være MEGET lang tid, flere uger, den sætter sig
 > ikke ved bare at bruge den ½ time fordi man skal noget.
 >
 Nej, men hvad med natten over?
 (har desværre prøvet det i praksis)
 > Jeg har haft bil i 22 år, og aldrig har jeg været udsat for at
 > gearkasse, håndbremse har sat sig, du kan få lidt problemer hvis en
 > bil står i flere uger.
 >
 Jeg har prøvet det 2 gg.
 Per    |  |  | 
   Ebbe Kristensen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ebbe Kristensen
 | 
 Dato :  06-04-04 11:49
 | 
 |  | 
 
            "Per Thomsen" <mailto:PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 "Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"
 > Nej, men hvad med natten over?
 > (har desværre prøvet det i praksis)
 Også jeg.
 Ebbe
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
   Jan Larsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Larsen
 | 
 Dato :  06-04-04 15:00
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 6 Apr 2004 11:41:58 +0200, "Per Thomsen"
 <PerThomsenNews@hotmail.com> wrote:
 >Nej, men hvad med natten over?
 >(har desværre prøvet det i praksis)
 He He, er det en Ford du har, eller var der bare ikke mere tiibage af
 bakkerne, alså dem på bilen, ikke dem ude i skoven.    >Per    Med Venlig Hilsen
 Jan H Larsen
            
             |  |  | 
    Per Thomsen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Thomsen
 | 
 Dato :  07-04-04 13:55
 | 
 |  | 
 
            > >Nej, men hvad med natten over?
 > >(har desværre prøvet det i praksis)
 >
 > He He, er det en Ford du har, eller var der bare ikke mere tiibage af
 > bakkerne, alså dem på bilen, ikke dem ude i skoven.    >
 Ja, det er en Ford jeg har, men det var en opel jeg havde den gang :)
 Per    |  |  | 
  Mikael Kristiansen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  06-04-04 10:02
 | 
 |  | 
 "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> wrote in message
 news:c4ti0k$93i$1@news.net.uni-c.dk...
 > Hej
 >
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 > forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 Jeg vil sgu' lige dele en erfaring med gamle Fiesta'er, som blev gjort for
 ca. 14 dage siden, ifm "en parkering"
 En af mine venners Fieste begyndte at lugte mærkeligt fra kabinen (Brændt)
 og hun stoppede bilen med det samme, og ringede hjem til sin far.....
 Eftersom den brændte lugt var ophørt efter et stykke tid, blev hun enig med
 sin far om, at hun skulle liste bilen hjem, og stoppe med det samme, hvis
 det igen begyndte at lugte brændt... Hvis kortslutningen blev rigtigt slem,
 burde der sprænge en sikring....... Hun startede og kørte ca. 20 km. uden
 skyggen af problemer, hvorefter der _meget_ hurtigt blev åben ild på
 undersiden af instrumentbordet, og hun smed bilen ind til siden, og satte
 den i 1. gear, fordi håndbremsen ikke virkede !!
 En tililende billist med pulverslukker forsøgte at redde den stakkels
 fiesta, som nu brændte lystigt, men det var virkeligt "gang i den"....
 På et tidspunkt begyndte hornet at dytte, og da yderligere to lednninger
 kortsluttedes 10 sekunder senere, startede bilen..... En brændende,
 førerløs, Fiesta med hornet i bund "torpederede" (Tomgang i  1. gear) den
 hjælpesomme billists bil, og Fiesta'en endte sine dage i en grøft med
 "hjulspind" & hornet i bund, indtil den udåndede......
 Og det er sgu' ikke engang en løgnehistorie, så Tom : Sørg for din
 håndbremse virker, næste gang du skal have turbo på en Ford    Mvh. Mikael Kristiansen......
            
             |  |  | 
  hanzen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hanzen
 | 
 Dato :  06-04-04 10:21
 | 
 |  | 
 "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:c4tri8$ov4$1@sunsite.dk...
 >
 > "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> wrote in message
 > news:c4ti0k$93i$1@news.net.uni-c.dk...
 
 > En af mine venners Fieste begyndte at lugte mærkeligt fra kabinen (Brændt)
 > og hun stoppede bilen med det samme, og ringede hjem til sin far.....
 > Eftersom den brændte lugt var ophørt efter et stykke tid, blev hun enig
 med
 > sin far om, at hun skulle liste bilen hjem, og stoppe med det samme, hvis
 > det igen begyndte at lugte brændt... Hvis kortslutningen blev rigtigt
 slem,
 > burde der sprænge en sikring....... Hun startede og kørte ca. 20 km. uden
 > skyggen af problemer, hvorefter der _meget_ hurtigt blev åben ild på
 > undersiden af instrumentbordet, og hun smed bilen ind til siden, og satte
 > den i 1. gear, fordi håndbremsen ikke virkede !!
 > En tililende billist med pulverslukker forsøgte at redde den stakkels
 > fiesta, som nu brændte lystigt, men det var virkeligt "gang i den"....
 > På et tidspunkt begyndte hornet at dytte, og da yderligere to lednninger
 > kortsluttedes 10 sekunder senere, startede bilen..... En brændende,
 > førerløs, Fiesta med hornet i bund "torpederede" (Tomgang i  1. gear) den
 > hjælpesomme billists bil, og Fiesta'en endte sine dage i en grøft med
 > "hjulspind" & hornet i bund, indtil den udåndede......
 
 Og så er det man sidder og savner et lille filmklip af episoden.  SUK
 
 Forresten: Jeg parkerer altid i bakgear. Det har bilfabrikken bestemt, og
 jeg synes det er en glimrende løsning.
 
 --
 hilzen
 hanzen
 
 
 SAAB - med kunstigt åndedræt.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Præstegaard (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Præstegaard
 | 
 Dato :  06-04-04 10:29
 | 
 |  | Thostrup wrote:
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige
 > omstændigheder, forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen
 > trukket?
 >
 Altid i gear og håndbremsen trukket. Undtaget ved langtidsparkering, hvilket
 kun er en teori for det er aldrig sket og når det fryser under -10 grader. Så
 kun i gear.
 
 mvh
 Henning
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andreas Frøsting (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas Frøsting
 | 
 Dato :  06-04-04 12:02
 | 
 |  | 
 
            >Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 >forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 Skubber gearpinden over i Stop i min Lupo og trækker håndbremsen.
 I Stop kobler den ind (hvilket i øvrigt er den eneste position man kan
 få nøglen ud af tændingen i), men der skal ikke mere end et kraftigt
 puf eller en minimal hældning til før den kobler ud (hvilket der også
 står i manualen at den gør) og kan trille = altid håndbremse    -- 
 Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk |  |  | 
  Ukendt (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-04-04 20:26
 | 
 |  | > Skubber gearpinden over i Stop i min Lupo og trækker håndbremsen.
 > I Stop kobler den ind (hvilket i øvrigt er den eneste position man kan
 > få nøglen ud af tændingen i)
 
 Jeg kan da også få nøglen ud, hvis bilen (Lupo årgang 2002) står i "N"?
 
 Med venlig hilsen
 
 Rune.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Andreas Frøsting (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas Frøsting
 | 
 Dato :  07-04-04 08:00
 | 
 |  | 
 
            >Jeg kan da også få nøglen ud, hvis bilen (Lupo årgang 2002) står i "N"?
 Okay... Jeg får ikke lov at dreje nøglen det sidste hak (et par mm) så
 jeg kan tage den ud, med mindre den står i S.
 Sjovt.. Min er også en 02'er...
 -- 
 Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk |  |  | 
  Christabel & Anders (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christabel & Anders
 | 
 Dato :  07-04-04 09:10
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Ved godt dette er helt uden for tråden, MEN udover at prøve den nye Volvo
 V50 i søndags, var jeg også lige forbi Peugeot forhandleren, hvor de havde
 en Lupo 3 l. tilsalg!
 Jeg har aldrig prøvet sådan en fætter, så jeg overtalte sælgeren til at lade
 mig prøve, men jeg nåede aldrig længere end ud på vejen uden for
 forhandleren. For da jeg begyndte at køre og var kommet op i fart, stoppede
 motoren!!! ....okay det skal den jo nok tænkte jeg, for det er jo nok en af
 dens måder at spare på! Så jeg trillede hen til den lyskrydset!
 Men da jeg trådte på speederen efter at der var blevet grøntlys, skete der
 ikke noget!!! Motor gik, men lige meget hjalp det, prøvede så at skifte gear
 dette hjalp heller ikke. Først da motoren var stoppet og jeg havde fået den
 skuppet ind tilsiden, kunne den starte igen og køre!!!
 Jeg kørte så videre og ski´sme om den ikke gjorde det samme nummer igen! Da
 jeg havde fået liv i vognen igen skyndte jeg mig at køre tilbage til
 forhandleren, godt der var grønt lys - hjem ad!
 Var egentlig lidt "varm" på sådan en Lupo, men tør næsten ikke købe sådan en
 fætter hvis den skal sætte ud i mylder traffikken!
 -- 
 Med venlig hilsen
 Chris & Anders
 Klik: www.vesterhavsrock.dk  - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!
 "Andreas Frøsting" <andreas@phpwizard.dk> wrote in message
 news:8c3570hp7c3vb6t4kjs2jlmk6fgirluh18@4ax.com...
 > >Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 > >forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 >
 > Skubber gearpinden over i Stop i min Lupo og trækker håndbremsen.
 > I Stop kobler den ind (hvilket i øvrigt er den eneste position man kan
 > få nøglen ud af tændingen i), men der skal ikke mere end et kraftigt
 > puf eller en minimal hældning til før den kobler ud (hvilket der også
 > står i manualen at den gør) og kan trille = altid håndbremse    >
 > -- 
 > Andreas Frøsting
 > http://phpwizard.dk |  |  | 
   Andreas Frøsting (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas Frøsting
 | 
 Dato :  07-04-04 09:50
 | 
 |  | 
 
            [snip - en uheldig oplevelse]
 >Var egentlig lidt "varm" på sådan en Lupo, men tør næsten ikke købe sådan en
 >fætter hvis den skal sætte ud i mylder traffikken!
 Det er faktisk set før på Lupoen (ligesom alle andre fejl... :)...
 Hvilken årgang var det? (lå "Stop" i gearkassen lige frem eller frem
 og til venstre? På 02 og nyere ligger Stop frem og til venstre)
 Min har ikke lavet den slags - endnu (heldgivis), den kører stabilt
 omend den ikke altid vil stoppe    02'ere og nyere har vist ikke flere problemer end så mange andre
 biler, de har fået fikset børnesygdommene omend reservedele stadig er
 pænt dyre.
 Smut forbi en VW-forhandler og prøv en helt ny :)
 -- 
 Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk |  |  | 
    Christabel & Anders (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christabel & Anders
 | 
 Dato :  07-04-04 13:00
 | 
 |  | 
 
            Det var en 00ér og P lå lige frem!
 Den havde kørt 165.000 km - har lige været inde på Peugeot forhandlerens
 hjemmeside og kan se at nu er den solgt! ....håber personen der har købt
 den, har testet den godt af og fået skrevet ind i kontrakten at problemet
 skulle ordnes!
 Anders
 "Andreas Frøsting" <andreas@phpwizard.dk> wrote in message
 news:7vf770poic4a5r5ooojurv8ltrgpc4bbp8@4ax.com...
 > [snip - en uheldig oplevelse]
 >
 > >Var egentlig lidt "varm" på sådan en Lupo, men tør næsten ikke købe sådan
 en
 > >fætter hvis den skal sætte ud i mylder traffikken!
 >
 > Det er faktisk set før på Lupoen (ligesom alle andre fejl... :)...
 >
 > Hvilken årgang var det? (lå "Stop" i gearkassen lige frem eller frem
 > og til venstre? På 02 og nyere ligger Stop frem og til venstre)
 >
 > Min har ikke lavet den slags - endnu (heldgivis), den kører stabilt
 > omend den ikke altid vil stoppe    >
 > 02'ere og nyere har vist ikke flere problemer end så mange andre
 > biler, de har fået fikset børnesygdommene omend reservedele stadig er
 > pænt dyre.
 >
 > Smut forbi en VW-forhandler og prøv en helt ny :)
 >
 > -- 
 > Andreas Frøsting
 > http://phpwizard.dk |  |  | 
     Andreas Frøsting (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas Frøsting
 | 
 Dato :  07-04-04 13:53
 | 
 |  | 
 
            >Det var en 00ér og P lå lige frem!
 >Den havde kørt 165.000 km - har lige været inde på Peugeot forhandlerens
 >hjemmeside og kan se at nu er den solgt! ....håber personen der har købt
 >den, har testet den godt af og fået skrevet ind i kontrakten at problemet
 >skulle ordnes!
 Ak ve...
 Tænk i øvrigt glæden ved at have P (eller S som den hedder i min)
 liggende i forlængelse af R...
 Hvis man lige skal lave en hurtig manøvre med f.eks. en
 3-punktsvending og man ikke tænker videre over det, så *klonk* havner
 man i P og skal til at genstarte hele bilen    Nu har jeg godt nok en Lupo 3L, men jeg vil aldrig turde købe en der
 er ældre end 02, de har virkelig mange mærkelige skavanker.
 Læs evt. på www.mandagsbil.dk  - og læg mærke til årgangene.
 -- 
 Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk |  |  | 
      Thomas Rasmussen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  07-04-04 14:21
 | 
 |  | 
 
            Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> writes:
 > Ak ve...
 > Tænk i øvrigt glæden ved at have P (eller S som den hedder i min)
 > liggende i forlængelse af R...
 > Hvis man lige skal lave en hurtig manøvre med f.eks. en
 > 3-punktsvending og man ikke tænker videre over det, så *klonk* havner
 > man i P og skal til at genstarte hele bilen    Well, sådan er det nu engang i de biler jeg har kørt i der har
 automatgear. Så rækkefølgen: P - R - N - D - (X) - 2 - 1 (X afhængig
 af antal gear i kassen).
 /Thomas
 -- 
 /"\  |  Human Knowledge Belongs To The World 
 \ /  |  -- Milo Hoffman in "AntiTrust" 
  x   |                   
 / \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)
            
             |  |  | 
      Leonard (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  07-04-04 14:26
 | 
 |  | Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> wrote:
 
 >Tænk i øvrigt glæden ved at have P (eller S som den hedder i min)
 >liggende i forlængelse af R...
 
 Ikke noget problem, da der i den model er en knap på gearvælgeren der
 skal trykkes ind for at komme i R og den skal slippes for at komme
 videre til S (eller også er det omvendt, det kan jeg aldrig huske).
 Sådan er det i hvert fald i min 3L, der er en af de første fra 2000.
 Den har nu kørt 91000 km og udover alm. service er det eneste der er
 skiftet fordækkene. Der skulle den så lige spores også.
 Den har aldrig givet problemer, undtagen en enkelt morgen hvor den
 havde stået stille i 3 uger i sommervarmen. Da gik den i stå efter
 500m, den opførte sig som om den var løbet tør og startede først efter
 at have kørt den længe på starteren (i flere omgange). Da den var
 igang kørte den fint igen, så jeg tror at varmen havde givet luft i
 systemet, måske ved fordampning.
 --
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angles can fly :::
 
 
 |  |  | 
  Morten Lorenzen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Lorenzen
 | 
 Dato :  06-04-04 20:26
 | 
 |  | "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse
 news:c4ti0k$93i$1@news.net.uni-c.dk...
 
 > Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 > forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 
 2. gear + håndbremsen trukket. - Hvorfor? Aner det ikke, men det føles
 rigtigt :)
 
 -M
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thunderbird [7100] (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  06-04-04 20:42
 | 
 |  | On Tue, 6 Apr 2004 08:19:08 +0200, "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst>
 wrote:
 
 >Hej
 >
 >Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at vide af
 >en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv, da
 >den kunne stå og hænge i gearet.
 >
 >Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse fast,
 >eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.
 >
 >Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
 >forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?
 
 Nu har jeg ikke selv bil, men har altid parkeret med trukket håndbremse
 uanset hvad andre har sagt. Jeg har endnu ikke været ude for at nogle af
 dem jeg har lånt bil af har kunne berette om en frosset håndbremse.
 
 Fatter heller ikke meningen med at holde bilen på håndbremsen når at man
 skal starte op af en bakke.
 
 Var ude og spise med min forældre og skulle kører hjem da de havde fået
 noget at drikke og de havde så parkeret bilen på en mindre bakke. Jeg
 trådte så på bremsen, slækkede håndbremsen, trådte koblingen i bund og
 satte i gear. Orienterede mig og aktiverede venstre blinklys.
 
 Når at der så var plads så lettede jeg på koblingen, op til omkring
 koblingspunktet, fjernede foden fra bremsen og over på speederen for at
 kompenserer for den øgede belastningen, drejede rattet og så var vi
 kørt.
 
 Hele vejen hjem måtte jeg hører for min måde at gøre tingene på. Min mor
 og stedfar mente fast og holdent at man skulle holde håndbremsen
 trukket, lige ind til det øjeblik hvor at man faktisk mere eller mindre
 havde fundet koblingspunktet, for så at slække håndbremsen, give gas og
 kører.
 
 I mine øjne virker deres ide/foreslag som hul i hovedet, for den måde
 jeg gør det på, er den måde jeg lærte at gøre det på hos min kørelærer
 for lidt over 4 år siden.
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
  Daniel Alstrup (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Daniel Alstrup
 | 
 Dato :  06-04-04 22:19
 | 
 |  | 
 
            Thunderbird [7100] griflede i
 news:gg16701oe3lq812qb7b18gn5qf0ll2o32a@4ax.com:
 [klip]
 > Min
 > mor og stedfar mente fast og holdent at man skulle holde håndbremsen
 > trukket, lige ind til det øjeblik hvor at man faktisk mere eller
 > mindre havde fundet koblingspunktet, for så at slække håndbremsen,
 > give gas og kører.
 > I mine øjne virker deres ide/foreslag som hul i hovedet,
 [klip]
 Som hul i hovedet vil jeg da ikke sige...! Grunden til at de bruger den, er
 vel fordi de ikke er lige så gode til at finde koblingspunktet, og de derfor
 vil begynde at trille baglæns ved igangsætning, hvis ikke de bruger
 håndbremsen til hjælp. Det var også det råd min kørelærer gav.
 "Selvfølgelig" har jeg aldrig selv haft det problem    -- 
 Hygge...
 Daniel
 Suzuki GSX-R 400 R
            
             |  |  | 
   Thunderbird [7100] (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  07-04-04 00:24
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 6 Apr 2004 23:18:46 +0200, "Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk>
 wrote:
 >Thunderbird [7100] griflede i
 >news:gg16701oe3lq812qb7b18gn5qf0ll2o32a@4ax.com:
 >[klip]
 >> Min
 >> mor og stedfar mente fast og holdent at man skulle holde håndbremsen
 >> trukket, lige ind til det øjeblik hvor at man faktisk mere eller
 >> mindre havde fundet koblingspunktet, for så at slække håndbremsen,
 >> give gas og kører.
 >> I mine øjne virker deres ide/foreslag som hul i hovedet,
 >[klip]
 >
 >Som hul i hovedet vil jeg da ikke sige...! Grunden til at de bruger den, er
 >vel fordi de ikke er lige så gode til at finde koblingspunktet, og de derfor
 >vil begynde at trille baglæns ved igangsætning, hvis ikke de bruger
 >håndbremsen til hjælp. Det var også det råd min kørelærer gav.
 >"Selvfølgelig" har jeg aldrig selv haft det problem    Nok også fordi at en bil på de der lidt over 1 ton med kun en 1,4 liters
 med 75 heste er lidt undermotoriseret. Det føles ihvertfald sådan.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
            
             |  |  | 
   Roberto Saldo (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  07-04-04 09:20
 | 
 |  | 
 
            Daniel Alstrup wrote:
 > Thunderbird [7100] griflede i
 > news:gg16701oe3lq812qb7b18gn5qf0ll2o32a@4ax.com:
 > [klip]
 > 
 >>Min
 >>mor og stedfar mente fast og holdent at man skulle holde håndbremsen
 >>trukket, lige ind til det øjeblik hvor at man faktisk mere eller
 >>mindre havde fundet koblingspunktet, for så at slække håndbremsen,
 >>give gas og kører.
 >>I mine øjne virker deres ide/foreslag som hul i hovedet,
 > 
 > [klip]
 > 
 > Som hul i hovedet vil jeg da ikke sige...! Grunden til at de bruger den, er
 > vel fordi de ikke er lige så gode til at finde koblingspunktet, og de derfor
 > vil begynde at trille baglæns ved igangsætning, hvis ikke de bruger
 > håndbremsen til hjælp. Det var også det råd min kørelærer gav.
 > "Selvfølgelig" har jeg aldrig selv haft det problem    Tja hvis du havde haft en ordentlig kørerlærer havde han lært dig 
 'igangsætning op ad en bakke'.
 Prøv at kællingefile koblingen på en regnvåd rampe og se hvor meget 
 ham ved siden af griner når din bil skrider sidelæns ind i siden på 
 hans ;)
 Jeg kan garantere dig at hænger man på en stejl bakke eller rampe er 
 det guld værd at have styr på håndbremseteknikken.
 Mvh
    Roberto (sig nej til kællingegas og filen på koblingen)
            
             |  |  | 
    Ukendt (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-04-04 10:13
 | 
 |  | 
 
            "Roberto Saldo" <mailto:rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse 
 "Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"
 
 > Tja hvis du havde haft en ordentlig kørerlærer havde han lært dig 
 > 'igangsætning op ad en bakke'.
 Jeg mener at jeg fik den med håndbremsen i sintid men det hænger vel lige så meget 
 sammen med at det er svært for begyndere at finde koblingspunket perfekt. 
 > Prøv at kællingefile koblingen på en regnvåd rampe og se hvor meget 
 > ham ved siden af griner når din bil skrider sidelæns ind i siden på 
 > hans ;)
 øhh? 2 ting jeg har nu haft kørekort i 12 år og egen bil i 5 år og jeg har 
 _aldrig_ holdt på en regnvåd rampe. Derudover så kan jeg ikke se problemet for 
 hvis hjulene spinner så har man ikke rigtigt fundet koblingspunktet og så bør man 
 holde sig fra sådan en manøvre. 
 > Jeg kan garantere dig at hænger man på en stejl bakke eller rampe er 
 > det guld værd at have styr på håndbremseteknikken.
 Der er helt klart fordele ved at beherske begge tekniker, men i det daglige holder 
 jeg den altså på koblingspunktet. 
 Thomas
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
  Cosworth POWER (08-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cosworth POWER
 | 
 Dato :  08-04-04 09:39
 | 
 |  | 
 
            > Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad
 > gør det?
 Parkerer i 1. gaer eller bakgear afhængig af planens hældning.
 Har hørt noget om at HDI bilerne kunne finde på at starte hvis man parkerede
 den i første gear på en bakke pga. hældning osv. kunne bilen ikke holdes,
 hvorved bilen begyndte at trille og satte igang??
 -- 
 Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk  - guide
            
             |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (08-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  08-04-04 18:22
 | 
 |  | 
 "Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:c5332b$rur$1@news.cybercity.dk...
 > > Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad
 > > gør det?
 >
 > Parkerer i 1. gaer eller bakgear afhængig af planens hældning.
 >
 > Har hørt noget om at HDI bilerne kunne finde på at starte hvis man
 parkerede
 > den i første gear på en bakke pga. hældning osv. kunne bilen ikke holdes,
 > hvorved bilen begyndte at trille og satte igang??
 >
 
 Ikke videre sandsynligt, da der skal være Startnøgle, og i kørestilling før
 der åbnes for brændstoftilførslen.
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens Knudsen (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  13-04-04 12:58
 | 
 |  | On Thu, 8 Apr 2004 19:22:02 +0200, "Hans L. Jørgensen"
 <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:
 
 >Ikke videre sandsynligt, da der skal være Startnøgle, og i kørestilling før
 >der åbnes for brændstoftilførslen.
 
 Da jeg tog kørekort for 25 år siden, lærte man, at dieselbiler i måtte
 påarkeres i gear, idet selvantændelse var muligt. Man skal jo ikke
 turne en dieselmotor ret meget før "eksplosionen" kommer - modsat
 benzinbiler, der skal have en gnist at tænde på. Jeg ved ikke, om
 reglen stadig er gældende...
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
    Ebbe Kristensen (20-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ebbe Kristensen
 | 
 Dato :  20-04-04 10:56
 | 
 |  | 
 
            Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:<5aln701q6e9pf0n699uaool8pk3megeovm@4ax.com>...
 > Da jeg tog kørekort for 25 år siden, lærte man, at dieselbiler i måtte
 > påarkeres i gear, idet selvantændelse var muligt. Man skal jo ikke
 > turne en dieselmotor ret meget før "eksplosionen" kommer
 Tjaeh, den ældre firehjulstrækker, jeg (kortvarigt) trillede rundt i
 forrige sommer, brændte på et tidspunkt gløderørene af. Den kunne godt
 startes på kompressionen alene men det tog et lille minuts tid med
 nøglen i bund. Heldigvis havde den også et godt stort batteri    Ebbe
            
             |  |  | 
 |  |