|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Dæk på Fiat Brava Fra : Leif Pedersen
 | 
 Dato :  05-04-04 21:45
 | 
 |  | ER der nogen der har nogen erfaring med at sætte 175/70-14 dæk på Fiat
 Brava, i stedet for 175/65-14, som bilen er leveret med.
 
 For ca. 20 år siden havde jeg en Opel Kadet D, hvor jeg satte 155/13, dæk på
 frem for de 145/13, som bilen var leveret med, samtidig satte jeg
 elektronisk tænding på den, og det blev en helt anden bil at kører i.
 
 Leif
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per O. Madsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per O. Madsen
 | 
 Dato :  06-04-04 04:31
 | 
 |  | "Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet-dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:4071c545$0$18666$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > ER der nogen der har nogen erfaring med at sætte 175/70-14 dæk på Fiat
 > Brava, i stedet for 175/65-14, som bilen er leveret med.
 >
 > For ca. 20 år siden havde jeg en Opel Kadet D, hvor jeg satte 155/13, dæk
 på
 > frem for de 145/13, som bilen var leveret med, samtidig satte jeg
 > elektronisk tænding på den, og det blev en helt anden bil at kører i.
 >
 > Leif
 >
 Min Bravo blev leveret med 185/60 14, og det har den kørt kanon godt med.
 
 Per O.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Max (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Max
 | 
 Dato :  06-04-04 06:11
 | 
 |  | > ER der nogen der har nogen erfaring med at sætte 175/70-14 dæk på Fiat
 > Brava, i stedet for 175/65-14, som bilen er leveret med.
 
 Umiddelbart vil det jo ikke hjælpe på dens retningsstabilitet... men jeg ved
 ikke om du ser det som et problem?
 
 /MAx
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leif Pedersen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Pedersen
 | 
 Dato :  06-04-04 15:03
 | 
 |  | 
 "> > ER der nogen der har nogen erfaring med at sætte 175/70-14 dæk på Fiat
 > > Brava, i stedet for 175/65-14, som bilen er leveret med.
 >
 > Umiddelbart vil det jo ikke hjælpe på dens retningsstabilitet... men jeg
 ved
 > ikke om du ser det som et problem?
 
 Nej jeg ser det ikke som et problem, men prisen på 175/70 dæk er billigere
 end 175/65 dæk
 men bilen skulle vel blive lidt højere gearet.
 Leif
 
 
 
 
 |  |  | 
   www.carlite.dk (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : www.carlite.dk
 | 
 Dato :  07-04-04 10:28
 | 
 |  | Hej Leif.
 
 175/65-14" har en omkreds på 1781mm og
 175/70-14" har en omkreds på 1838mm
 
 Dermed bliver bilen højere gearet (som du skriver). Men du holder dig
 alligevel indenfor de lovlige 5% forøgelse eller formindskelse. Så jeg kan
 ikke se nogen grund til ikke at prøve.
 
 Der er jo penge at spare...
 
 
 Med venlig hilsen
 Michael - Hjørring
 
 
 
 "Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet-dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:4072b8b0$0$5952$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 >
 > "> > ER der nogen der har nogen erfaring med at sætte 175/70-14 dæk på
 Fiat
 > > > Brava, i stedet for 175/65-14, som bilen er leveret med.
 > >
 > > Umiddelbart vil det jo ikke hjælpe på dens retningsstabilitet... men jeg
 > ved
 > > ikke om du ser det som et problem?
 >
 > Nej jeg ser det ikke som et problem, men prisen på 175/70 dæk er billigere
 > end 175/65 dæk
 > men bilen skulle vel blive lidt højere gearet.
 > Leif
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Kim Kristensen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  07-04-04 10:43
 | 
 |  | 
 "www.carlite.dk"  <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
 news:4073c8a8$0$28867$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > Hej Leif.
 >
 > 175/65-14" har en omkreds på 1781mm og
 > 175/70-14" har en omkreds på 1838mm
 >
 > Dermed bliver bilen højere gearet (som du skriver). Men du holder dig
 > alligevel indenfor de lovlige 5% forøgelse eller formindskelse. Så jeg kan
 > ikke se nogen grund til ikke at prøve.
 >
 > Der er jo penge at spare...
 >
 >
 > Med venlig hilsen
 > Michael - Hjørring
 >
 >
 >
 Husk det kun er 3% hvis bilen har ABS.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
     www.carlite.dk (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : www.carlite.dk
 | 
 Dato :  07-04-04 11:27
 | 
 |  | 
 
            Hej Kim.
 3% - Det var jeg ikke klar over... ABS bremser kører de fleste jo rundt med.
 Hvor har du set at det kun er 3%?
 "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:4073cd11$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "www.carlite.dk"  <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4073c8a8$0$28867$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > > Hej Leif.
 > >
 > > 175/65-14" har en omkreds på 1781mm og
 > > 175/70-14" har en omkreds på 1838mm
 > >
 > > Dermed bliver bilen højere gearet (som du skriver). Men du holder dig
 > > alligevel indenfor de lovlige 5% forøgelse eller formindskelse. Så jeg
 kan
 > > ikke se nogen grund til ikke at prøve.
 > >
 > > Der er jo penge at spare...
 > >
 > >
 > > Med venlig hilsen
 > > Michael - Hjørring
 > >
 > >
 > >
 > Husk det kun er 3% hvis bilen har ABS.
 >
 > Med venlig hilsen Kim
 >
 >
            
             |  |  | 
      Morten Fruergaard (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  07-04-04 11:57
 | 
 |  | www.carlite.dk
  wrote:
 > Hej Kim.
 >
 > 3% - Det var jeg ikke klar over... ABS bremser kører de fleste jo
 > rundt med. Hvor har du set at det kun er 3%?
 Formentlig ingen steder.
 Rap rap.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
       Kim Kristensen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  07-04-04 15:34
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:c50mpu$6kn$1@sunsite.dk...
 > www.carlite.dk  wrote:
 > > Hej Kim.
 > >
 > > 3% - Det var jeg ikke klar over... ABS bremser kører de fleste jo
 > > rundt med. Hvor har du set at det kun er 3%?
 >
 > Formentlig ingen steder.
 >
 > Rap rap.
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 > www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk > www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 >
 >
 Ja selvfølgelig er det noget jeg finder på Morten, mon ikke nogle af dem der
 sælger dæk kan fortælle dig om reglerne?
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
        Morten Fruergaard (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  07-04-04 21:39
 | 
 |  | 
 
            Kim Kristensen wrote:
 > Ja selvfølgelig er det noget jeg finder på Morten, mon ikke nogle af
 > dem der sælger dæk kan fortælle dig om reglerne?
 Jeg sælger dæk...
 Og mange af dem...     Der findes ingen regler om 3 % ved ABS.
 Hvis du fortsat mener det, så hvis mig venligst et sted, hvor det står...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
      Kim Kristensen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  07-04-04 15:32
 | 
 |  | 
 "www.carlite.dk"  <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
 news:4073d69f$0$3710$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Hej Kim.
 >
 > 3% - Det var jeg ikke klar over... ABS bremser kører de fleste jo rundt
 med.
 > Hvor har du set at det kun er 3%?
 >
 >
 >
 Det har jeg set på den dækberegner jeg plejer at bruge, den er på Fensmark
 Trailer's hjemmeside. Men ved at søge lidt fandt jeg også dette på
 daeksikkerhed under hvad der skal foreligge til syn:
 " Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk (for typegodkendelsespligtige
 køretøjer), hvis afvigelserne i dækomkreds overstiger 5%, eller hvis
 forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk overstiger 5% (f.eks. 2%
 større fordæk og 4% mindre bagdæk), for køretøjer med blokeringsfri bremser
 (ABS) dog 2% (f.eks. 2% større fordæk og 1% mindre bagdæk)."
 Som jeg forstår det er det kun 2% og ikke 3% på biler med ABS, for der skal
 åbenbart foreligge en ny typegodkendelse til syn hvis afvigelsen overstiger
 5% på biler uden og 2% på biler med ABS.
 Men det er nok værd at undersøge nærmere, for det vil jo være surt at spare
 nogle penge på dæk og så blive sendt hjem fra synshallen for at skifte dem
 igen.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
       Verner Johnsen (07-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Johnsen
 | 
 Dato :  07-04-04 22:48
 | 
 |  | On Wed, 7 Apr 2004 16:32:01 +0200, "Kim Kristensen"
 <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:
 
 
 >Det har jeg set på den dækberegner jeg plejer at bruge, den er på Fensmark
 >Trailer's hjemmeside. Men ved at søge lidt fandt jeg også dette på
 >daeksikkerhed under hvad der skal foreligge til syn:
 >
 >
 >" Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk (for typegodkendelsespligtige
 >køretøjer), hvis afvigelserne i dækomkreds overstiger 5%, eller hvis
 >forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk overstiger 5% (f.eks. 2%
 >større fordæk og 4% mindre bagdæk), for køretøjer med blokeringsfri bremser
 >(ABS) dog 2% (f.eks. 2% større fordæk og 1% mindre bagdæk)."
 >
 >
 >Som jeg forstår det er det kun 2% og ikke 3% på biler med ABS, for der skal
 >åbenbart foreligge en ny typegodkendelse til syn hvis afvigelsen overstiger
 >5% på biler uden og 2% på biler med ABS.
 
 Hvis man nu citerer direkte fra kilden: "Detailforskrifter for
 køretøjer", så undgår man meningsforstyrrende omformuleringer.
 I Afsnit 8.02.003 står der:
 
 "1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
 
 - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. f.eks. STRO-databog).
 
 - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk,
 må forskellen i ændringen maksimalt være 2% (f.eks. 1% større
 fordæk og 3% større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5%
 (f.eks. 3 % mindre fordæk og 2% større bagdæk).
 
 - Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om
 specielle krav til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan
 også være angivet tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor."
 
 Og det får jeg til, at hvis man ændrer lige meget på for- og baghjul,
 så gælder de 5%.
 Hvis man ikke ændrer lige meget på for- og baghjul, så må forskellen i
 ændringen ikke overstige 2%, hvis bilen har ABS, men du må stadig
 ændre hjulene f.eks. henholdsvis 3% og 5%
 
 
 >Men det er nok værd at undersøge nærmere, for det vil jo være surt at spare
 >nogle penge på dæk og så blive sendt hjem fra synshallen for at skifte dem
 >igen.
 >
 
 Synsmandens bibel hedder "Detailforskrifter for køretøjer" (i en
 speciel kommenteret udgave, som kaldes "Vejledning for SBI"), og det
 er der "sandheden" findes.
 
 --
 Venlig hilsen Verner
 1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
 1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
 
 
 |  |  | 
        Ukendt (09-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-04-04 05:55
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 07 Apr 2004 21:48:08 GMT, Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk>
 wrote:
 > Synsmandens bibel hedder "Detailforskrifter for køretøjer" (i en
 > speciel kommenteret udgave, som kaldes "Vejledning for SBI"), og det
 > er der "sandheden" findes.
 Og kan downloades som PDF-filer herfra: 
http://www.fstyr.dk/sw6010.asp -- 
 mvh Lars J.H 
            
             |  |  | 
 |  |