|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Lakrens/Polering af rød bil (gode råd søge~ Fra : Jan Larsen
 | 
 Dato :  05-04-04 06:38
 | 
 |  | 
 Hej
 
 
 Jeg har en rød sierra, som jeg igen skal have poleret, men jeg plejer
 at bruge 3M lakrens og 3M voks, men jeg har "ask" og når jeg bruger
 disse midler går der ikke lang tid 2-3 mdr. så bliver det som før, med
 "ask" er der en som har et godt råd, til hvordan man kan få det til at
 holde længere, jeg har hørt at man kan bruge bådvoks. ?
 
 
 
 Med Venlig Hilsen
 
 Jan H Larsen
 
 
 |  |  | 
  Leif (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif
 | 
 Dato :  05-04-04 09:40
 | 
 |  | Hej
 
 Min gamle røde Kadett havde det også med at blive mat i lakken.
 
 Vidundermidlet hed Wenol Polish (en rød tube, købt hos den lokale
 auto-pusher), som er god at polere med, så du får en helt blank bil. Selv om
 denne polish også skulle indeholde voks, gav jeg lige bilen en gang Hempel
 bådvoks. Så holdt den i hvert fald fra forår til efterår - så to gange om
 året for at have en altid blank bil, kan jo godt gå an.
 
 Jeg har også prøvet at springe efterårspoleringen over. Den havde da enkelte
 matte pletter - især på taget - da det blev forår, men var nem at polere op
 igen.
 
 M.v.h.
 Leif
 
 
 "Jan Larsen" <jan-larsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:hhr1709r10a51nt173bdu4848e4krkflso@4ax.com...
 >
 > Hej
 >
 >
 > Jeg har en rød sierra, som jeg igen skal have poleret, men jeg plejer
 > at bruge 3M lakrens og 3M voks, men jeg har "ask" og når jeg bruger
 > disse midler går der ikke lang tid 2-3 mdr. så bliver det som før, med
 > "ask" er der en som har et godt råd, til hvordan man kan få det til at
 > holde længere, jeg har hørt at man kan bruge bådvoks. ?
 >
 >
 >
 > Med Venlig Hilsen
 >
 > Jan H Larsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Larsen (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Larsen
 | 
 Dato :  05-04-04 11:12
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 5 Apr 2004 10:40:10 +0200, "Leif" <leif_vejle@hotmail.com>
 wrote:
 >Hej
 >
 >Min gamle røde Kadett havde det også med at blive mat i lakken.
 >
 >Vidundermidlet hed Wenol Polish (en rød tube, købt hos den lokale
 >auto-pusher), som er god at polere med, så du får en helt blank bil. Selv om
 >denne polish også skulle indeholde voks, gav jeg lige bilen en gang Hempel
 >bådvoks. Så holdt den i hvert fald fra forår til efterår - så to gange om
 >året for at have en altid blank bil, kan jo godt gå an.
 >
 >Jeg har også prøvet at springe efterårspoleringen over. Den havde da enkelte
 >matte pletter - især på taget - da det blev forår, men var nem at polere op
 >igen.
 >
 >M.v.h.
 >Leif
 Hej.
 Kan den også fjerne "grå aske lag"  som ses meget tydeligt på røde
 biler.    Med Venlig Hilsen
 Jan H Larsen
            
             |  |  | 
   Leif (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif
 | 
 Dato :  05-04-04 21:58
 | 
 |  | 
 Det gjorde det i hvert fald på min Kadett.
 M.v.h.
 Leif
 >
 > Hej.
 >
 > Kan den også fjerne "grå aske lag"  som ses meget tydeligt på røde
 > biler.    >
 >
 > Med Venlig Hilsen
 >
 > Jan H Larsen
            
             |  |  | 
  Ukendt (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-04 19:49
 | 
 |  | 
 
 > Jeg har en rød sierra, som jeg igen skal have poleret, men jeg plejer
 > at bruge 3M lakrens og 3M voks, men jeg har "ask" og når jeg bruger
 > disse midler går der ikke lang tid 2-3 mdr. så bliver det som før, med
 > "ask" er der en som har et godt råd, til hvordan man kan få det til at
 > holde længere, jeg har hørt at man kan bruge bådvoks. ?
 
 3M er det BEDSTE på markedet hvis du spørger prof. autolakerer.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-04 20:38
 | 
 |  | 
 
            > 3M er det BEDSTE på markedet hvis du spørger prof. autolakerer.
 Men hvad ved de om det..    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
   Ukendt (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-04 20:48
 | 
 |  | 
 > > 3M er det BEDSTE på markedet hvis du spørger prof. autolakerer.
 >
 > Men hvad ved de om det..    Ikke en hujende f*s, da de kun arbejder med lakker hver dag og er uddannet
 inden for lakker     --
 Tom
            
             |  |  | 
    Ukendt (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-04 20:54
 | 
 |  | 
 
            > Ikke en hujende f*s, da de kun arbejder med lakker hver dag og er uddannet
 > inden for lakker     Prøv engang at spørge din autolakerer, hvad der er sket med udviklingen af
 røde lakker og disse pigmenter indenfor de seneste år - det ved han
 garanteret ikke en skid om.
 Samtidig læser de ingen tests i blade og arbejder sjældent med egentlig
 lak-pleje.
 Mit udokumenterede postulat: De fleste smører sgu bare lak på hele dagen,
 uden at interessere sig en pind for det, som de står og arbejder med. I
 hvert fald har jeg aldrig mødt en maler, der kendte diverse
 lakplejeprodukter, og som ved at man i dag kan lave de røde pigmenter meget
 mindre end før, hvorfor de ikke er så sarte overfor slid og den deraf
 følgende oxidering af pigmenterne, der bliver hvide.
 De er dygtige til at påføre lakker på en god håndværksmæssig måde. På samme
 måde er dækfolk dygtige til at sætte dæk på. Men man skal passe på ikke at
 gøre dem til eksperter, for det er de sjældent; IMO.
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
     Ukendt (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-04 21:10
 | 
 |  | 
 > Prøv engang at spørge din autolakerer, hvad der er sket med udviklingen af
 > røde lakker og disse pigmenter indenfor de seneste år - det ved han
 > garanteret ikke en skid om.
 Min ven som er uddannet autolakerer ved mere om autolakker end jeg
 nogensinde er stødt på ved at læse i gruppen her    Alt den viden han har postet på mig omkring de lakker han arbejder med gør
 at ovenstående udtalelse, virker lidt usaglig.
 > Samtidig læser de ingen tests i blade og arbejder sjældent med egentlig
 > lak-pleje.
 Det rene sludder, de ved mere om lakker og pleje end mange af os. Jeg tager
 hatten af for alt det de ved.
 Alene det værktøj de bruger, får vores hobbyværktøj til at virke komplet
 latterlig ved siden af. Har selv brugt adskillige timer i hans firma og fået
 en lille indsigt i branchen.
 > Mit udokumenterede postulat: De fleste smører sgu bare lak på hele dagen,
 > uden at interessere sig en pind for det, som de står og arbejder med. I
 > hvert fald har jeg aldrig mødt en maler, der kendte diverse
 > lakplejeprodukter, og som ved at man i dag kan lave de røde pigmenter
 meget
 > mindre end før, hvorfor de ikke er så sarte overfor slid og den deraf
 > følgende oxidering af pigmenterne, der bliver hvide.
 Ja det er et udokumenteret postulat     > De er dygtige til at påføre lakker på en god håndværksmæssig måde. På
 samme
 > måde er dækfolk dygtige til at sætte dæk på. Men man skal passe på ikke at
 > gøre dem til eksperter, for det er de sjældent; IMO.
 Hvis de er så gamle at de har sniffet for meget lak så kan det være du har
 ret, men de ved altså "lidt" mere om det de arbejder med end bare hvordan
 man svinger en sprøjtepistol.
 Det er også autolakererne som først får insider-info omkring nye lakker og
 problemer med gamle.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
      Ukendt (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-04 21:53
 | 
 |  | 
 
            > > Samtidig læser de ingen tests i blade og arbejder sjældent med egentlig
 > > lak-pleje.
 > Det rene sludder, de ved mere om lakker og pleje end mange af os.
 Ingen regel uden undtagelser..    > Ja det er et udokumenteret postulat     Fuldstændig korrekt..    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
      Olesen (05-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  05-04-04 23:05
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:4071bcc7$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Det rene sludder, de ved mere om lakker og pleje end mange af os. Jeg
 tager
 > hatten af for alt det de ved.
 > Alene det værktøj de bruger, får vores hobbyværktøj til at virke komplet
 > latterlig ved siden af. Har selv brugt adskillige timer i hans firma og
 fået
 > en lille indsigt i branchen.
 
 Hvis de ved så meget, og du har brugt timer, hvad kan vi andre så lære af
 dêt ?
 Jeg tror såmænd ikke sådan en karl' kan få min lak til at skinne mere
 end den gør i forvejen, hehe.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-04-04 20:31
 | 
 |  | 
 > Hvis de ved så meget, og du har brugt timer, hvad kan vi andre så lære af
 > dêt ?
 Du kan jo bare spørge    (og hermed ikke sagt at JEG ved alt, men lidt har jeg da fået at vide fra
 ham)
 > Jeg tror såmænd ikke sådan en karl' kan få min lak til at skinne mere
 > end den gør i forvejen, hehe.
 Næh den har du jo mishandlet godt og grundigt i forvejen med voks og pleje
   --
 Tom
            
             |  |  | 
  Jan Larsen (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Larsen
 | 
 Dato :  06-04-04 09:34
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 5 Apr 2004 20:49:15 +0200, "Tom"
 <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >3M er det BEDSTE på markedet hvis du spørger prof. autolakerer.
 Hej.
 3M virkede også udmærket første gang, alså 3M lakrens, og 2. 3. gang
 begyndte det at blive sværer at "hente" den op igen, havde stadig
 noget tilbage af det "grå aske" og jeg brugte en polermaskine, godt
 noke en som viste sig ikke at være så godt, tænke på at købe en
 slibe/polermaskin, lidt som en stor vinkelsliber, men voksen må ikke
 blive for varm, da det så skader, eller rettere ikke virker, og jeg
 har også hørt det med 3M er det bedste, men jeg ville også gerne lige
 høre om det hjælper at købe bilvoks med rød pigmenter, om der bliver
 tilført noget til lakken, eller det er spil af penge.
 NB.
 Ingen rød bil til mig mere.    Med Venlig Hilsen
 Jan H Larsen
            
             |  |  | 
   Ukendt (06-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-04-04 20:39
 | 
 |  | 
 
 > 3M virkede også udmærket første gang, alså 3M lakrens, og 2. 3. gang
 > begyndte det at blive sværer at "hente" den op igen, havde stadig
 > noget tilbage af det "grå aske" og jeg brugte en polermaskine, godt
 > noke en som viste sig ikke at være så godt, tænke på at købe en
 > slibe/polermaskin, lidt som en stor vinkelsliber, men voksen må ikke
 > blive for varm, da det så skader, eller rettere ikke virker, og jeg
 > har også hørt det med 3M er det bedste, men jeg ville også gerne lige
 > høre om det hjælper at købe bilvoks med rød pigmenter, om der bliver
 > tilført noget til lakken, eller det er spil af penge.
 
 Det bliver sværere og sværere at lave pæn igen. Du kan bruge 3M til lakrens
 og så en vilkårlig lakforsegler.
 Men hvis sollyset allerede har skadet pigmenterne så kan man kun udskyde
 processen og ikke mere helbrede (uden omlakering).
 MAAAANGE bilfabrikker bruger en rød farve som slet ikke kan tåle sollyset
 igennem længere tid. Og så kan diverse produkter ikke rette meget på det.
 Eneste effektive man kan gøre er at holde bilen så meget i skyggen som
 muligt.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |