Walkie talkie som babyalarm
Fra : knm

Dato : 04-04-04 19:23

Hej NG

Er der nogen herinde der har erfaring med at bruge de der walkie talkie som
babyalarm, så vil jeg gerne høre fra Jer, både godt som skidt.....

Karina

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-04-04 21:10

knm skrev bl.a.:
> Er der nogen herinde der har erfaring med at bruge de der
> walkie talkie som babyalarm, så vil jeg gerne høre fra Jer,
> både godt som skidt.....

Jeg bruger nogle som hedder Topcom 5000 kan købes i Superbrugsen.
Der skal en ekstern lader til som koster 100 kr.. Der findes en
ny model som hedder 6000 og der er der bordlader med i pakken.
Thansen har også nogle som hedder Danita som også skulle være
gode.

--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : Ditte

Dato : 04-04-04 21:43

"knm" <knm@dvdtown.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> babyalarm, så vil jeg gerne høre fra Jer, både godt som skidt.....

Hej Karina,

Vi har købt en walkie hos Harald Nyborg til 189,- Den fungerer perfekt til
babyalarm, så længe den er placeret i rimelig nærhed af barnet (nede i
barnevogn o.l.). Her er den på fuld højde med den dyre philips model som vi
har i forvejen og så rækker den endda længere. Dog vil jeg sige at den ikke
fungerer optimalt når den placeres længere væk fra barnet, som fx. på et
bord 1-2 m. fra barnets hoved. Vi har alarm på ungerne om natten, fordi de
sover på en anden etage og langt væk fra vores soveværelse. Her fungerer
walkien ikke godt nok til at dække begge børn, de skal græde højt og længe
før den slår til....så det kommer lidt an på hvad ens behov er, men som
barnevogns alarm er den helt fin !

---
Mvh. Ditte

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-04-04 05:58

>Er der nogen herinde der har erfaring med at bruge de der walkie talkie som
>babyalarm, så vil jeg gerne høre fra Jer, både godt som skidt.....

efter en del spørgen her i nyhedsgruppen for ca. 7 mdr siden endte det
med, at vi købte et sæt Cobra MT-700 med original lader og batterier..

det samlede sæt rendte op i omkring 1000kr, hvilket må siges at være i
den dyre ende, men til gengæld er jeg stadig den dag i dag overbevist
om, at vi har fået kvalitet for pengene..

kort om cobraen, så

- kan bruges som alm. walkie, når barnet bliver større
- kan række 3km frit (dvs, sikkert 150-200m i byggeri)
- har 8x16 kanaler
- har tydelig angivelse af, når den løber tør
- har tydelig batteri-stand angivelse
- kan lades uden at man piller batterier ud
- kan indstilles i lydfølsomhed
- kan indstilles i lydstyrke
- de to enheder kan frit indstilles til sender og modtager

i starten var vi lidt skeptiske over for cobraen, men den skepsis er
nu helt forsvundet..

det er lækkert, at man frit kan indstille enhed til sender og
modtager, idet en sender som regel altid vil bruge mest strøm.. på den
måde kan vi løbende vælge den enhed til sender, har har mest batt.
tilbage..

det er også lækkert, at man kan indstille lydfølsomheden..i vores
tilfælde har vi en barnevogn stående på en altan på 2. sal, og der er
en del larm fra gaden.. Nicolas, som vores 7mdr. gl. søn hedder, sover
fint fra det, men i starten reagerede cobraen lige med det samme, hvis
en bil gassede op.. det har vi nu justereret os ud af, og tillige får
vi heller ikke de 'grynt' med, som Nicolas også kan lukke ud i løbet
af en god søvn..

at der står 3km rækkevidde på pakken, skal man naturligvis ikke tage
for givet.. eller jo, i frit landskab kan den sikkert nok.. men vi har
ikke stødt på problemer i den daglige brug med rækkevidde endnu.. og
vi har vel været oppe på 100m.. andre babyalamerne skilter med 3-400m,
så mon ikke de kan klare 2-30m bebygget... (?)

en sidste ting vi har været meget glade for er de forskellige
kanaler.. man kan selvfølgelig grine lidt af det, men er moderen
f.eks. i en mødregruppe, så lur mig, om ikke de i den mødregruppe på
et tidspunkt sidder 6-8 kvinder med hver deres skrattende stykke
elektronik..

jeg har intet forhold til de billigere walkies som dem i harald nyborg
o.lign. og kan derfor ikke kommentere brugen af disse..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-04-04 06:00

[...]

og et link til en online forhandler kunne f.eks. være
http://www.extremegame.dk/ (klik på 'radioer')

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-04-04 07:40

Bo Kamp Dudek wrote:

> - har tydelig angivelse af, når den løber tør
> - har tydelig batteri-stand angivelse

Vi tænker på at skifte vores SuperNova babyalarm ud, fordi den har
svært ved at række gennem væg og gulv i vores lejlighed. Walkie talkies
har rigtig mange gode egenskaber, men for mig falder de altid på at man
ikke ved om der er kontakt mellem sender og modtager.

Man kan så indvende at den større sendestyrke gør at der i praksis
altid er forbindelse, men så er der det med batterierne. Jeg gætter på
at den løbe-tør-indikator du henviser til kun kan aflæses for den enhed
man står med i hånden?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Bo Dudek

Dato : 05-04-04 08:23

> [...]

>altid er forbindelse, men så er der det med batterierne. Jeg gætter på
>at den løbe-tør-indikator du henviser til kun kan aflæses for den enhed

du har ret i, at den /langt/ større sendestyrke ifht. f.eks. en
SuperNova eller andre deciderede babyalarmer gør, at den faktisk
aldrig kommer uden for rækkevidde..

men samtidig har du desværre også ret i, at batteri-indikatoren sidder
på enheden og kun gælder for enheden.. men med tiden lærer man dem at
kende og finder hurtigt ud af, at 2 streger betyder
"så-skal-vi-snart-i-laderen" osv osv..

når en enhed løber tør for strøm giver den i øvrigt en relativ høj
lyd.. det gør selvfølgelig forældrene opmærksomme, men kan jo også
vække barnet, hvis det er 'barnets enhed' der løber tør.. men, igen,
man bliver hurtigt fortrolig med, hvor mange gange man kan bruge den,
førend den skal lades..

iøvrigt har jeg planer om at undersøge, hvor mange mA de originale
batterier er på.. for man kan evt. købe nogle uoriginale med større
kapacitet..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 05-04-04 06:02

> Er der nogen herinde der har erfaring med at bruge de der walkie talkie
som
> babyalarm, så vil jeg gerne høre fra Jer, både godt som skidt.....

Hej ...

Vi bruger også TopCom som vi har købt i Bilka og bruger genopladelige
batterier.
Så længe batteriniveauet er helt i top er den rigtig god - når den går ned
på 2 ud af 3 streger skal man passe på ikke at trække den for langt, for når
den ned på kun 1 streg er det begrænset hvad man får ud af den - i det
tilfælde hører man det kun hvis barnet skriger igennem.

Men vi er i hvert fald meget glade for vores og den har desuden den gode
ting at du kan tale til barnet. Jeg er flere gange blevet overasket i
brusebadet af min datter som har vågnet og været ked af det, men det har
hjulpet rigtig meget at jeg har talt til hende imens jeg har tørret mig og
taget tøj på inden jeg har komme ud for at hente hende.

Men hvis du er typen der vil høre vejrtrækningen og/eller de små grynt og
strække lyde, så duer den ikke til dit brug. Den reagerer kun når der er
"rigtige" lyde, som gråd og højere pludrelyde.

Iben

Fra : Nette

Dato : 05-04-04 11:01

"knm" skrev i en meddelelse
> Er der nogen herinde der har erfaring med at bruge de der walkie talkie
som
> babyalarm, så vil jeg gerne høre fra Jer, både godt som skidt.....

Hejsa

Vi har nu i 3 måneder brugt "Hoffer" walkier fra Harald Nyborg til 200 kr.
Desuden har vi købt oplader og batterier til genopladning.
De virker perfekte og efter vores erfaringer meget bedre end de dyre
babyalarmer.
De virker både indenfor gennem væggene og indenfor/udenfor. Vi kan få dem
til at strække ca. 300 meter i tæt bebyggelse her midt i Århus, hvor der er
en del mobilantenner og lignende på huset lige overfor hvor vi bor.
Man kan indstille følsomheden i den, og vi har indstillet vores til ikke at
være FOR følsom. Vi har nemlig en knægt der ligger og "skutter" sig højlydt
den første halve time inden han faldet ordentligt i søvn.
Deritl skal lige nævnes, at hvis man vil undgå støj i babyens del, skal man
blot klippe et hovedtelefonstik af et par hovedtelefoner, og så indsætte det
foroven. Så er der med garanti ingen forskel på dem og på de dyre
babyalarmer.

Jeg så for nogle uger siden i "Rabatten" at selvsamme walkier blev
præsenteret af en familie som ugens spareråd eller noget lignende.

Så her har vi altså kun meget gode erfaringer og vi føles os ret heldige,
når vi hører om andre der har ofret penge i dyre domme på smarte designer og
mærkenavne..

Nette