Xkill er mit yndlingsprogram
Fra : John Joe

Dato : 27-04-01 20:32

Jeg er linux-nybegynder og har installeret Mandrake 8 for tredje gang nu.
Jeg har brugt en gammel pentium 90 m.64MB RAM for at se hvordan det virker.
Den er åbenbart ikke hurtig nok - når jeg fx vil konfigurere min mus tager
det over 15 sekunder at loade det, så der kommer en mistroisk besked om at
man skal tjekke om komponenten overhovedet er installeret. Nok om
hastigheden.

RPM-pakke programmet man finder på skrivebordet kører mildest talt dårligt.
Når jeg endelig er så heldig at nå til at vælge nogle pakker at installere,
er der en fejl der gør at programmet ikke kan installere pakkerne alligevel.

Er der et mere stabilt program jeg kan bruge? Kan jeg få programmet til
virke? Kan jeg installere pakkerne fra kommando prompten?

Kører tingene automatisk mere stabilt med en hurtigere computer?

Fra : Kim L.T.

Dato : 27-04-01 22:10

Enten ville jeg nok vælge, at bruge tekstbaserede appliaktioner, anvende en
mindre krævende Window Manager eller anvende en hurtigere maskine!

Den pågældende maskine er simpelthen for svag (til at køre Gnome eller KDE,
hvilket jeg formoder du anvender).

Skulle du beslutte dig for at gå over på en hurtigere maskine, sidder du tilbage
med en fremragende kandidat til en god server (har selv flere servere omkring de
100 MHz., der kører ekstremt godt)!

Til dit spørgsmål omkring stabiliteten på en hurtigere PC'er, vil jeg da
kraftigt antage at dine problemer ville forsvinde... Men du kan jo selvfølgelig
altid forsøge at installere W2K på den pågældende maskine, og se hvor langt du
kommer med det

/Kim T.

Fra : Kim L.T.

Dato : 27-04-01 22:15

UPS!!!

Glemte lige at nævne at du selvfølgelig kan installere RPM-pakker fra
kommandolinjen (husk [somedude@linuxbox /]$ er din ven)!!!

Anvend kommandoen "rpm -ivh pakkenavn.rpm" (uden "") for at installere en pakke,
og "rpm -e pakkenavn.rpm" (igen uden "" ) for at afinstallere en pakke!

Prøv desuden "man rpm" (ding dign - korrekt - uden "")!

/Kim T.

Fra : John Joe

Dato : 27-04-01 22:51

"Kim L.T." <klt@forum.dk> wrote in message
> [...]
pakke,
> og "rpm -e pakkenavn.rpm" (igen uden "" ) for at afinstallere en

Jeg kender ikke så meget til directory strukturen. Hvis jeg fx lægger en
pakke i /tmp og bruger overstående kommandoer, vil de så automatisk komme
det rigtige sted hen?

Fra : John Joe

Dato : 27-04-01 22:43

> [...]
selvfølgelig
> altid forsøge at installere W2K på den pågældende maskine, og se hvor

Den kørte W2K før. Også lidt langsomt, men _meget_ mere stabilt.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-01 23:18

Den Fri, 27 Apr 2001 23:43:13 +0200 skrev John Joe:
>selvfølgelig
>langt du
>>

>Den kørte W2K før. Også lidt langsomt, men _meget_ mere stabilt.

Hvad stabiliteten angår, er jeg ret sikker på at det ikke er maskinens
hastighed der gør det. Med 64MB Ram burde det køre perfekt, men
langsomt... Bruger Mandrake 8.0 KDE eller Gnome, og hvilken version?
Jeg kunne nærmere forestille mig at det er der problemet er.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - sidste billede: garden.png

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-04-01 16:16

"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> wrote in message
> langsomt... Bruger Mandrake 8.0 KDE eller Gnome, og hvilken version?
KDE 2.1 og Gnome 1.4

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Kent Friis

Dato : 29-04-01 17:24

Den Sun, 29 Apr 2001 17:15:59 +0200 skrev Henrik Bøgh:
>"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> wrote in message
>KDE 2.1 og Gnome 1.4

Så kunne det være der problemet ligger - begge er ret nye, og kan
derfor nemt have en del fejl.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 27-04-01 22:28

John Joe wrote:

> [...]
> kommer en mistroisk besked om at man skal tjekke om komponenten
> overhovedet er installeret. Nok om hastigheden.

Jeg har kørt både Gnome og KDE-1.1.2 på en 66MHz 486 med 16MB. Det
kører meget langsomt men har man tålmodighed så kører det stabilt.

> [...]
> dårligt. Når jeg endelig er så heldig at nå til at vælge nogle pakker
> at installere, er der en fejl der gør at programmet ikke kan

Jeg tror du snakker om dependency problemet, dvs. det program du
forsøger at installere forudsætter at du har andre programmer evt. i
nyere versioner installeret.

Eller også gør den upgrade du forsøger, det at andre programmer, som er
afhængige af det gamle program, kommer i problemer.

> Er der et mere stabilt program jeg kan bruge? Kan jeg få programmet
> til virke? Kan jeg installere pakkerne fra kommando prompten?

Hvis jeg har ret omkring dependency problemet så hjælper kun en
installation/upgrade af de manglende programmer før du forsøger igen,
men som altid så kan du finde hjælp her:

> Kører tingene automatisk mere stabilt med en hurtigere computer?

Nej, de kører hurtigere.

--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : John Joe

Dato : 27-04-01 22:48

"Thomas Overgaard" <thover@post2.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Eller også gør den upgrade du forsøger, det at andre programmer, som er
> afhængige af det gamle program, kommer i problemer.

Jeg tror ikke at det er det. Næsten ligegyldigt hvilken pakke det var sagde
den det samme. Det kan måske være at alle pakkerne kræver noget, men jeg
prøver bare at installere noget fra install CD'en på en helt frisk
installation, så jeg tror ikke at det er det.

Jeg kører vistnok XFree 4.0.3 man kunne også vælge en 3.xxxxxx version. Er
den mere stabil?

Fra : Kent Friis

Dato : 27-04-01 23:21

Den Fri, 27 Apr 2001 23:48:06 +0200 skrev John Joe:

> [...]
>prøver bare at installere noget fra install CD'en på en helt frisk
>installation, så jeg tror ikke at det er det.

Så fortæl hvilken fejlmelding du fik, så er der garanteret nogen der
kan se hvad der er galt.

>Jeg kører vistnok XFree 4.0.3 man kunne også vælge en 3.xxxxxx version. Er
>den mere stabil?

Det afhænger lidt af hvilket grafikkort man har. Nvidia kort kører
bedst under 4.0, Hvorimod jeg har opgivet at få mit Matrox kort til
at køre HW-3D under 4.0 (kører fint under 3.3).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - sidste billede: garden.png

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 28-04-01 07:40

On Fri, 27 Apr 2001 21:32:24 +0200, John Joe wrote:

> RPM-pakke programmet man finder på skrivebordet kører mildest talt dårligt.

Jeps. Jeg ved ikke lige hvad de har lavet, men det tager
ufatteligt lang tid at komme i (10+ minutter på en 650 mhz P3).
Imens er der ingen respons fra applikationen.

> Når jeg endelig er så heldig at nå til at vælge nogle pakker at installere,
> er der en fejl der gør at programmet ikke kan installere pakkerne alligevel.

> Kan jeg få programmet til virke?

Måske skulle du gå efter en mindre installation. Prøv f.eks. med
fwm istedet for KDE/Gnome og se hvor meget det hjælper på det.

> Kan jeg installere pakkerne fra kommando prompten?

rpm -i <filnavne ..>

--
Stig

Fra : Kent Friis

Dato : 28-04-01 09:09

Den Sat, 28 Apr 2001 06:39:32 GMT skrev Stig H. Jacobsen:

>Jeps. Jeg ved ikke lige hvad de har lavet, men det tager
>ufatteligt lang tid at komme i (10+ minutter på en 650 mhz P3).
>Imens er der ingen respons fra applikationen.

Det lyder som om den forsøger på at finde noget på nettet, som ikke
lykkes. Prøv at køre tcpdump når du starter den (og lad være med
at køre andet netværkstrafik imens).

Mvh
Kent
--