Vedr. Sperrestrup og "Lyngdalen".
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 31-03-04 22:15

Er der nogen der kender til stednavnet "Lyngdalen" ? Jeg har i forbindelse
med slægtsforskning fundet ud af at en bror til min farmors far var væver
og boede i 1890 på adressen "Lyngdalen" i Jørlunde sogn. Nær ved
Slangerup. Er der nogen der nærmere kan præcisere, hvor denne dal
skulle have ligget? Eet af de steder, hvor han var nævnt stod der både
"Lyngdalen" og Sperrestrup.

Og - der var vel ikke så mange vævere på den tid - eller hvad?
Ville man kunne finde noget lokalhistorisk om den mand, der var
væver i et lille samfund op mod år 1900???

Hilsen Ruth
--
Vi lokale står ikke så tidligt op.
Det er ufornuftigt at komme solen i forkøbet.

Fra : Hanne J

Dato : 01-04-04 20:59

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ville man kunne finde noget lokalhistorisk om den mand, der var
> væver i et lille samfund op mod år 1900???

Hej Ruth

Du kunne prøve at låne "Hjørlunde sogns historie", den er i 3 bind og
udgivet i 1991-96. Den kan lånes via ethvert folkebibliotek.

Hanne Jespersen
husk ved direkte mail at slette"ikkeher" i e-mail adressen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-04-04 21:48

"Hanne J" skrev i en meddelelse

> Hej Ruth

> Du kunne prøve at låne "Hjørlunde sogns historie", den er i 3 bind og
> udgivet i 1991-96. Den kan lånes via ethvert folkebibliotek.

Hej Hanne

Det lyder da rigtig godt. For den Lars Jørgensen, som jeg søger i denne
forbindelse er født i Hjørlunde 17.5.1837. hans mor havde det sjældne
navn Willumine Willumsdatter, far'ens var mere almindeligt, han hed
Jørgen Christensen.

Men Lars Jørgensens liv blev broget, for hans mor døde, da han var
7 år, og bagefter blev han sendt til et sted nede ved Sønderby i Horns
Herred. Men han holdt aldrig op med at ønske at komme tilbage til
Hjørlunde og findes da også som karl på en gård i Hjørlunde sogn, da
han er 18 år gammel.

Da er hans far blevet gift igen og hans nye kone bliver mor til min
farmors far, som senere kommer til at arbejde på Nymøllegården i
er det ikke i Lynge den ligger? Vil du høre en lille ting mere. På
skovriddergården i Terchelskoven, arbejder en ung svensk pige hos
skovridder Kochen. De to bor så ledes mindre end 2 km fra hinanden.
De bliver gift, og den svenske pige bliver så min farmors mor.

Min farmors to ældste brødre blev også født i Hjørlunde, så det er da
en virkelig god ide, du kom med dér. Der må være meget interessant
at læse i den bog - netop for mig.

En dag må jeg også se at komme til Værløse Museum.
Men det vender jeg tilbage til.

Tak for råd og hjælp.

Hilsen Ruth

Fra : Mette Broberg

Dato : 01-04-04 22:59

Hej Ruth

I dag ligger der i området mellem Sperrestrup og Ølstykke et moseområde
(en birkemose), der hedder Lyngen. Så mon ikke Lyngdalen kunne have
noget med dette område at gøre (ligge i nærheden). Den del af Ølstykke
kommune som området støder op til, hører stadigt idag til Jørlunde sogn.

Venlig hilsen
Mette Broberg

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 02-04-04 19:06

"Mette Broberg" skrev i en meddelelse

> [...]

> noget med dette område at gøre (ligge i nærheden). Den del af Ølstykke
> kommune som området støder op til, hører stadigt idag til Jørlunde sogn.

Hej Mette,

Jeg synes, det er meget fint at få at vide at det område du omtaler, hedder
Lyngen. Især når den del af Ølstykke stadig hører til Jørlunde sogn. Det
siger næsten at det må være dér. Det skal jeg så have i tanke, når jeg får
bogen om det gamle Jørlunde hjem.

Du skal have mange tak for oplysningerne.

Venlig hilsen

Ruth

Fra : Erik Andersen

Dato : 08-04-04 12:20

Se også Ølstykke Lokalhistoriske Arkiv
http://www.bibliotek.oelstykke.dk/arkmus2.htm
Der kan du finde rigtigt meget.
Mvh Erik

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-04-04 23:24

"Erik Andersen" skrev i en meddelelse

> Se også Ølstykke Lokalhistoriske Arkiv
> http://www.bibliotek.oelstykke.dk/arkmus2.htm

> Der kan du finde rigtigt meget.

Ja - jeg siger tusind tak. Det er mange forskellige ting, man kan
gå videre med, overraskende også, jeg havde aldrig tænkt på
sådan noget som en vindmølle i forbindelse med Ølstykke. Men
det er jo fordi man ikke færdes så meget på vejene rundt om
Ølstykke.

Jeg tror jeg får gavn af den hjemmeside.

Undskyld, at jeg ikke har svaret noget før. Jeg gik helt ned med en
slem influenza, som ødelagde hele min Påske.

Venlig hilsen Ruth