gaurddog
Fra : Claus Larsen

Dato : 31-03-04 20:49

Hej.
Jeg har lige installeret gourddog på en maskine. Den lukker åbenbart for
alt som default.

Hvad skal jeg tilade for almindeligt brug af internet og mail?

smpt og øhh?

Hilsen Claus

Fra : Alex Holst

Dato : 31-03-04 20:09

Claus Larsen wrote:

> Hej.
> Jeg har lige installeret gourddog på en maskine. Den lukker åbenbart for
> alt som default.
>
> Hvad skal jeg tilade for almindeligt brug af internet og mail?

Hvorfor installerer du et program du ikke forstaar? Det kan ikke hjaelpe
dig med din sikkerhed, hvis du ikke praecist ved hvordan det kan
beskytte dig, og hvordan det ikke kan.

Fra : Claus Larsen

Dato : 31-03-04 22:56

Alex Holst wrote:
> Claus Larsen wrote:

> Hvorfor installerer du et program du ikke forstaar?

Der skal en firewall på systemet.
Det kan ikke hjaelpe
> dig med din sikkerhed, hvis du ikke praecist ved hvordan det kan
> beskytte dig, og hvordan det ikke kan.

Det er jeg helt med på, og jeg installerer selv iptabels på mit eget
system.

Det her drejer sig om at jeg hjælper et familiemedlem med at sætte en
huscomputer op. Der er simpelthen ikke tid til at sætte iptables op på
en forsvarlig måde på den maskine. I den sammenhæng skulle guarddog vel
være ok.

Hilsen Claus

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-03-04 20:25

Claus Larsen <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

>Hvad skal jeg tilade for almindeligt brug af internet og mail?

>smpt og øhh?

"Almindeligt brug" er jo et vidt begreb. Her er lidt at begynde med:

Mail ud: SMTP (tcp/25)
Mail ind: POP3 (tcp/110) eller IMAP (tcp/143)
Web-browsing: HTTP (tcp/80) og HTTPS (tcp/443)
DNS-opslag: 53/udp og 53/tcp

FTP kræver stateful filtering - ellers er du nødt til at åbne for
alle porte over 1024.

Hrm... bruger man mere i kategorien "almindeligt brug"?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Claus Alboege

Dato : 31-03-04 20:41

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> [...]
> alle porte over 1024.
>
> Hrm... bruger man mere i kategorien "almindeligt brug"?

Siden vi nu taler om dette i en nyhedsgruppe ville NNTP (tcp/119) nok
vaere paa sin plads :)

/Claus A

Fra : Claus Larsen

Dato : 31-03-04 23:04

Claus Alboege wrote:

> Siden vi nu taler om dette i en nyhedsgruppe ville NNTP (tcp/119) nok
> vaere paa sin plads :)

Det skulle være tilstrækkeligt, takker for alle svar

Hilsen Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-03-04 23:09

On Wed, 31 Mar 2004 19:24:31 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> og HTTPS (tcp/443) DNS-opslag: 53/udp og 53/tcp
>
> FTP kræver stateful filtering - ellers er du nødt til at åbne for alle

Måske har jeg misforstået noget, men hvis det forholder sig sådan, at
man har en firewall, der har slået statefull filtrering til, så bør man
vel kun åbne explicit for porte, hvis man ønsker trafik udefra, der ikke
er initieret indefra. Ergo skal man kun åbne for porte, hvis man ønsker
at have servere kørende. Right?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-04-04 09:32

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> [...]
>vel kun åbne explicit for porte, hvis man ønsker trafik udefra, der ikke
>er initieret indefra. Ergo skal man kun åbne for porte, hvis man ønsker

Ja, hvis (og kun hvis) din default-regel er deny, så forholder det
sig sådan.

Mvh.
   Klaus.