RFID og anden nyudvikling
Fra : Bo Warming

Dato : 31-03-04 19:28

RFID og anden nyudvikling

Radio Frekvens Identifikation vil på mange måder overgå brug af
mobilsendemaster og GPS-satelitter til overvågningsbrug. Chips kan
registreres af modtager på fx 1½ meters afstand, og chips bliver så små, at
de kan skydes ind under huden på en person, evt. uden at han opdager det -
semipermanent eller permanent tatovering er det blevet sammenlignet med.Men
usynligt.

Hvis en mistænkt eller dømt skal "hjemmefængsles" (eller en blind skal
navigere i sit hjem) så kan der placeres sendere alle steder hvor personen
har lov at færdes, og fjerner han sig mere end 1½ meter, så går alarmen på
politistationen og man ved, hvor han han kl. Xxx forlod en bestemt del af
det tilladte område, så man har god chance for at fange løftebryderen - især
hvis der er GPS-sender i alle biltage.

Chips anbragt i tøj, i skotøj og lignende vil ofte være tiltrækkelige, og
kan være følsomme for personens hjerterytme og udstråling, og fjernes de fra
kroppen, går en alarm.

De nuværende svenske radiosendere, der fastgøres med stålarmbånd på
hjemmefængslede, er snart forældede. RFID-chips til erstatning for Dankort
vil i lang tid være mere omtalt, for perspektiverne til personovervågning
er tabubelagte, og myndighederne ved endnu ikke hvilket ben, de skal stå på.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Jens Madsen

Dato : 04-04-04 17:19

Se http://www.itavisen.dk/index.php/forum/show/thread_id=5113

Fra : Bo Warming

Dato : 04-04-04 23:28

"Jens Madsen" <jdm@email.dk> wrote in message
> [...]
snip
> Se http://www.itavisen.dk/index.php/forum/show/thread_id=5113

Det er interessant - omend forudsigeligt - at den ny teknik udskriges som
"1984" og samtidig "det er ikke en skid værd" idet chips jo kan lægges i
aluminumspung og så kan de ikke spores.

Men 1984-skræmmebilledet handlede kun om video-overvågning. Når RFID-chips
bliver dagligdag , vil der være sendere i rum og på færdselsårer og man kan
få en SMS om at man skal oplyse sin placering ved at lade en tilsendt chip
aflæse af nærmeste sender, så politiet ved hvor man er.Opfylder du ikke
ønsket, spærres din bankkonto el.lign.

Hvor svært er det at kopiere end sådan chip?
------------
Den vigtige politiske opgave nu er, at få tradition for ÅBENHED så alle kan
læse på nettet hvilke informationer staten har og udsender, og man kan
kontrollere, at det kun bruges til at afværge vold, tyveri, bedrag

Jeg ser for mig en statskontrol, som ingen stat tør være åben om, for det
vil skræmme de 99% af befolkningen, der hygger sig mægtig med
*hemmelighedskræmmeri*.

Liv med praktiske resultater bliver sjældent i robotsamfundet

"Spændende Fantasi" og håb opfylder mere og mere af vor tænkning. Liv skabes
af filmens drømmeindustri:

"Drama is life with the dull bits left out". SIR ALFRED
HITCHCOCK

Vi iscenesætter vort liv så det opleves så spændende som nogen gyser-film.

Det er let at kontrollere folk, hvis dagdrømme og livsløgne statens
social-ingeniør-topfolk kender ud og ind udfra bl.a. vore medievaner.

Narko og hash frigives aldrig, fordi der er magt i at være narko-afvænner -
selvom narkoafvænning aldrig lykkes.

Jeg mener, det er en høj prioritet at få alt frem på bordet om overvågning
og registrering, så vi ved alt, som er registreret om os og kan korrigere
fejl, og staten må stort set kun dyrke hemmelighedskræmmeri, når alvorlig
vold skal forebygges, fx terror.

Men det er et påskønnet frynsegode at have magt som offentlig antsat til at
dispensere - selv en parkeringsvagt, der kan gøre "menneskelige" undtagelser
og ikke er en robot, føler at hun så har "made a difference", og det
ukontrollable snyd går i hak med dagdrømme, og dette behagelige småbedrag
vil staten nødig fjerne fra nogen, så man lefter for vort ego og undlader at
punktere livsløgn og dagdrøm.

RFID bliver redskabet til, at staten fastholder os på løfter og virkelighed.
Det skal ikke kunne bruges til ligegyldige ord-forbrydelser, men kun til de
fysiske, farlige.

Fra : Jens Madsen

Dato : 05-04-04 23:36

> få en SMS om at man skal oplyse sin placering ved at lade en tilsendt chip
> aflæse af nærmeste sender, så politiet ved hvor man er.Opfylder du ikke
> ønsket, spærres din bankkonto el.lign.

Fremtidens mobiltelefoner indeholder GPS. At hacke den, er nok ikke svært.
Også via GSM kan position afsløres, men måske ikke så præcis. Måske kan du endog når telefonen er
slukket. (Standby-tiden er langt dårligere end den behøver at være, og kunne være 6 år eller mere). Idag
kan man godt have en telefon, som har en tilsyneladende lav standby tid (fup tid), men som reelt kan have
en skjult standby tid, over 5 år. Det er flere ting ved GSM standarden, som betyder noget for en sådan
tid - og derfor ikke kan få standby strømmen så utrolig ned. Derfor er fup-tiden lidt reelt, som skyldes
GSM. Men "udenom GSM standarden" på grund af et hul i standby softwaren, kan strømforbruget komme
uendelig lang ned. Og man kan altså - også for en slukket telefon, som ikke "bare" er standby, få den til
at tænde automatisk uden det kan ses, og så aflytte os, eller afsende positionen, via en måling via GPS -
eller måske endog GSM som muligt nu.

Du skal altså tage batteriet ud, hvis du skal være sikker, men selv her kan "gammel strøm" måske sidde i
apperatet. Med en skjult farad kapacitor, eller batteribackup. En "skjult" meddellelse, som gør at den
power up til standby, og måske her kan modtage skjulte meddelleser, uden noget kan ses, eller høres - og
f.eks. tænder mikrofon, afsender position, og lign. må forventes er teknisk muligt.

En hacker, som kender lidt til indmaden, kan måske gøre det nu. Der er en række parametre, som betyder
noget for standby strømmen, og hvis at softwaren kan laves om, af en hacker, så disse parametre ændres.
En "kunstig udbyder", samt specialsoftware der slukker alt, kan ofte få strømforbruget ned til nul, og
samplingtiden nedsættes. Og så slukkes alt, så intet ses - undtagen "start" muligheden: Som udsender
position, kan tænde telefonens mikrofon, og udsende det - måske uden om GSM. Og slukke igen, indtil
hackeren næste gang sætter noget software ind.

Om det så er indbygget, afhænger jo nok af hvad fabrikanten har valgt, eller om den kan opgraderes til
det, ved at sende koder ud til telefonen, som programmere den. Mange telefoner har sådanne "huller" og
upload måder, til nødvendige dele af softwaren, så man kan få den til at fungere, trods displayet er
slukket, eller snyde på anden måde. På grund af at det kun er "upload" kan man sige, at telefonen ikke
kan - fra starten. Men hackeren sender en kommando ud, som laver om på softwaren, så at aflytninge kan
gøres uden nogens vidne. Selv telefonfremstillerne kan ikke få fat på softwaren, da den udsendes som
opgradering og ikke er der når apperatet sælges - med mindre, at en har gået forbi, med en sender, som
opgraderer telefonen. Eller bruger GSM standarden.

Teknisk, er det muligt. Og GPS skal nok være indbygget. For folk i fremtiden, vil også bruge
telefonen til at se, hvor de er. Den kan vise kort over veje på, fortælle hvor man skal hen, og hvor
nærmeste restaurant er. Mange mener, at telefoner idag har nogen faciliteter som ligner, men om at man
kan aflytte, selv når at telefonen er slukket, og ikke standby, er det nok lidt usikkerhed om.

Teknologien er til stede - dog måske ikke bygget ind i enhver telefon på markedet. Men efterhånden har de
alle kun éen chip. Og den er reelt "ens".

Algoritmer, som starter aflytning, kan måske laves udfra hvad folk siger, hvis at strømforbruget ikke
skal ned til nul. Mange telefoner har mulighed for talegenkendelse. Også oplysninger som opfanges, såsom
GPS, kan naturligvis starte den, og dermed f.eks. en overvågningscentral, som opdager at bestemte
telefoner som er tæt på hinanden. Mikrofonforstærkeren kan måske programmeres, eller selve mikrofonen
(hvis den er "intelligent"), til at sende kraftige signaler ud, så man kan bruge den til aflytning.

Formentlig allerede muligt, for en hacker at bryde ind. At skulle hen, og angive sin position med et RFID
kort, lyder "tåbeligt". Alt er allerede i telefonen, som kan modtage SMS'en.

I fremtiden kommer elektronik i alt, og man forventer også, at det vil tale sammen via radiobølger,
strømnettet, og telefonnettet. Fremtidens datatrafik vil for langt størstedelens vedkommende, være
transport, mellem ting, såsom mikrobølgeovne, køleskabe, og endog døde ting som mursten. Alt kommer på
"nettet". Tandbørsten kan selv ringe til tandlægen og bestille tid, fordi den indeholder "skjult kamera"
som kan se du har en løs tand. Og mange virksomheder forsker i noget sådant. Regeringen betaler også,
eller giver tilskud til sådan forskning. Både danfoss og lego, laver forskning, i noget som ligner.
Electrolux laver vaskemaskiner, som skulle kunne "reagere" på dem som bruger den, og måske tale. At noget
indeholder en mikrofon, er måske kun naturligt. Måske kan den bruges som lydgiver. At den kan være en
mikrofon, behøver man ikke at vide. En lysdiode kan mærke om lyset er tændt. Og du behøver intet at vide.
Elektronisk støv, er på trapperne, og kan ikke ses. Åbenhed fås ikke. Dog kan lyset slukkes, som måske
forsyner støvet med strøm.

> Den vigtige politiske opgave nu er, at få tradition for ÅBENHED så alle kan
> læse på nettet hvilke informationer staten har og udsender, og man kan
> kontrollere, at det kun bruges til at afværge vold, tyveri, bedrag

Åbenhed hjælper nok ikke. Alt kan hackes, og 99% af alle aflytninger sker via hacking, eller andet delvis
kriminelt. At man fra samfundets side fortæller dig hvilke oplysninger man henter "officielt" får du
måske ikke meget ud af - men det er kun rimeligt at man kan se det. Men det som efterretningsvæsenerne
har, og henter, får du ikke kendskab til. Hellerikke, hvad at hackere henter. Men måske kommer nogen
historier ind imellem, hvor at hackere fortæller at de har hacket en telefon, og måske også sælger
hackerudstyr så folk selv kan forsøge. Idag fås så godt som alt på det sorte marked. Åbenhed umuligt.

> Jeg ser for mig en statskontrol, som ingen stat tør være åben om, for det
> vil skræmme de 99% af befolkningen, der hygger sig mægtig med
> *hemmelighedskræmmeri*.

Noget nyt? Ved du noget om hemmelig forskning? Vi har ikke kun hemmelighedskræmmeri fra staten, men også
fra virksomheder, som driver hemmelig forskning og udvikling. Måske forskning, som har betydning for
samfundet, som bruges i vores telefoncentraler, og i sattelitter - og som er lavet, så det kan hackes.
Staten er nok ikke verdens værste. Mange har nok adgang derudover. I nogen tilfælde, kan enkeltindivider
sætte aflytingsudstyr ind, uden det opdages. F.eks. i software.

> Narko og hash frigives aldrig, fordi der er magt i at være narko-afvænner -
> selvom narkoafvænning aldrig lykkes.

Måske kan man komme narko til livs - hvis man vil. Narkomani, er kun en sygdom, som ikke kræver andet,
end en vaxine. Sådanne er udviklet, til nogen hårde stoffer, såsom kokain. At komme narko til livs, er
kun et spørgsmål om politisk vilje. Dog har man endnu ikke vaxiner mod alle stoffer, og man frygter at
nye stoffer vil komme hurigere, som man ikke umiddelbart har vaxine til. Først når også alle
erstatningsmidler kan klares med vaxination, kan man måske undgå, at folk kan være narkomaner.

> [...]
> fejl, og staten må stort set kun dyrke hemmelighedskræmmeri, når alvorlig

Måske også religiøse grupper, mafien, udenlandske efterretningsvæsener, som kunne tænkes at benytet sig
af sådanne metoder, skal påkræves fuld åbenhed! Vi ønsker måske alle, at staten skal - men at få den
hemmelige danske efterretningsvæsen til det, er nok værre. Og ellers er resultatet bare, at vi ikke
accepterer nogen hemmeligheder fra statens side, og politiets, men derimod fra mafiens, fra nyreligiøse
som anvender overvågning i forsøg på overbevisning af folk om religion, og udenlandske
efterretningsvæsener som mener, at danmark også er under deres områder.

Måske kan man komme om ved problemet, ved at "bare" sende dataene ud i æteren - eller på nettet, og så
sige at man ikke samler oplysninger op i Danmark. Aflytningen er så hos echelon, i tysklan, eller i
england.. Men nok ikke i Danmark. Og så gør vi ikke noget her... Men får oplysningerne udefra.

> [...]
> vil staten nødig fjerne fra nogen, så man lefter for vort ego og undlader at

På en måde lyder det jo godt.

> RFID bliver redskabet til, at staten fastholder os på løfter og virkelighed.
> Det skal ikke kunne bruges til ligegyldige ord-forbrydelser, men kun til de
> fysiske, farlige.

RFID kommer i penge. Det er vedtaget for EU-sedler. Og at koble sig udenom, er næppe muligt. Så vil
danmark stå som forbryderverdenens nummer 1, og det er vi næppe interesseret i. Idag er hitatchi i gang
med at udvikle RFID for brug i EU's sedler. USA bliver nok presset til at anvende samme teknologi, hvis
de ikke allerede har den. Nogen lande vil nok - hvis de kan - vælge at ikke indføre noget RFID, men gøre
det hemmeligt, og forsøge at gøre det, så det ikke kan læses med normalt udstyr.

I danmark får vi nok kun mulighed for at vælge enten den hemmelige, eller en officiel. Ellers er vi ude
af det gode selskab. I såvel EU - som måske også USA.

RFID kommer måske selv i maden. Så hvem ved, om du "mærkes" når du spiser en fransk høne? At tale om
åbenhed, er utopi!