Installation over nettet
Fra : Torben Frøberg

Dato : 31-03-04 11:29

Jeg har netop købt en ny PC uden diskette drev.

Jeg har tidligere med succes brugt linuxbogens opskrift på, hvordan man
installerer over nettet. Men her kræves, at man initialt booter maskinen
med en diskette.

Er der nogen, der ved, hvordan man gør, hvis man ikke har et diskette drev ?

Med venlig hilsen
Torben Frøberg

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-03-04 11:50

Torben Frøberg <torben@frojonck.dk> writes:

> Jeg har tidligere med succes brugt linuxbogens opskrift på, hvordan
> man installerer over nettet. Men her kræves, at man initialt booter
> maskinen med en diskette.

Kan du boote fra et cd-rom-drev? Kan du PXE-boote? kan du boote over
USB?

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Torben Frøberg

Dato : 31-03-04 13:31

Peter Makholm wrote:

> Kan du boote fra et cd-rom-drev?

Ja (formoder jeg. har ikke fået PC'en endnu.), men jeg ville godt se om,
man kan undvære det.

Men hvordan får man så lavet de images, som normalt bliver skrevet på en
diskette.

Kan du PXE-boote?
Hvad er det ?
kan du boote over
> USB?

Ved ikke. Men hvis ja, hvad gør man så ?

Med venlig hilsen
Torben Frøberg

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-03-04 13:46

Torben Frøberg <torben@frojonck.dk> writes:

> Men hvordan får man så lavet de images, som normalt bliver skrevet på
> en diskette.

Det letteste er hvis det du vil installerer findes i en specielt
netinstall-cd-udgave.

Til Debian findes der et sæt netinstall-cd'er på
http://www.debian.org/CD/ og til FreeBSD kan man sikkert bruge deres
bootonly-ISO.

> Kan du PXE-boote?
> Hvad er det ?

Netværksboot hvor maskienen henter kerne og alt andet over netværket.

> kan du boote over
>
> Ved ikke. Men hvis ja, hvad gør man så ?

Finder noget usb-storage med noget installationsmedie på.

Fra : Claus Alboege

Dato : 31-03-04 14:04

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Det letteste er hvis det du vil installerer findes i en specielt
> netinstall-cd-udgave.
>
> Til Debian findes der et sæt netinstall-cd'er på
> http://www.debian.org/CD/

Hvis man oensker at lave netinstall af Woody (stable) paa nyere hardware
kan sandsynligvis faa glaede af:

http://oregonstate.edu/~kveton/debian/

/Claus A

Fra : Torben Frøberg

Dato : 31-03-04 14:20

Claus Alboege wrote:

Tak for hjælpen allesammen. Men nu er det en mandrake 9.2 jeg vil have
installeret over nettet.

Med venlig hilsen
Torben Frøberg

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 31-03-04 21:46

Den Wed, 31 Mar 2004 15:20:25 +0200. skrev Torben Frøberg:

> Claus Alboege wrote:
>>

> Tak for hjælpen allesammen. Men nu er det en mandrake 9.2 jeg vil have
> installeret over nettet.

Du kan downloade de 3 cd-er. det er det normale. Og så brænde dem
og installere fra dem. Dette er også normal procedure for de andre
distributioner.

Med mandrake 9.2 skal du huske at opdatere med systemrettelser,
der er noget om dette på http://klid.dk/sw/mdk92

Der er også kommet en mandrake 10.0 - men der kan være problemer med
musepladen på den bærbare med denne version.
Til mandrake 10.0 findes en lille iso fil, fx

ftp://klid.dk/Mandrake-devel/cooker/i586/images/boot.iso

som du brænder til en cd og så installerer du resten over nettet.

Hilsen
keld

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-03-04 12:01

On Wed, 31 Mar 2004 12:28:54 +0200, Torben wrote:

> Er der nogen, der ved, hvordan man gør, hvis man ikke har et
> diskette drev ?

Booter fra cd?
<http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-rescue-boot.en.html#s-install-cd>

Booter fra net?
<http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-rescue-boot.en.html#s-boot-tftp>

Booter fra harddisk?
<http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-rescue-boot.en.html#s-install-drive>

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-04 12:41

Den Wed, 31 Mar 2004 12:28:54 +0200 skrev Torben Frøberg:
> [...]
>med en diskette.
>
>Er der nogen, der ved, hvordan man gør, hvis man ikke har et diskette drev ?

Jeg har en enkelt gang lavet en net-install vha loadlin fra den
preinstallerede Windows 95, på en maskine der ikke havde hverken
floppy eller CD-ROM-drev. (En lånt maskine, så det var ikke lige så
smart at begynde at åbne den).

Det lykkedes, men det skulle også bare virke i første forsøg, for
hvis noget var gået galt, havde vi ikke en chance for at redde den.

Havde driveren til netkortet fx manglet, havde vi ikke haft nogen
mulighed for at hente den over netværket. Og hvis LILO var fejlet,
havde vi ikke haft nogen mulighed for at boote maskinen.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-03-04 15:31

On Wed, 31 Mar 2004 12:28:54 +0200, Torben Frøberg wrote:

> Er der nogen, der ved, hvordan man gør, hvis man ikke har et diskette
> drev ?

Måske du kan finde, hvad du behøver her?
http://www.klid.dk/sw/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen