/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Hjælp er blevet snydt (tror jeg)
Fra : Jimmy


Dato : 31-03-04 08:19

Hej

Mit enkeltmandsfirma har købt en PC hos et firma. Efter at have prøvet i
mere end en måned at få fat på dem lykkedes det mig endelig at få fat på
dem, for at fortælle dem at PC'en ikke virkede. Manden jeg snakkede med
sagde at det nok var RAMmen, baseret på nogle test jeg havde lavet, og bad
mig sende dem ind.

Det er nu snart en måned siden jeg sendte rammen ind. Jeg har stadig en PC
der ikke virker, og jeg kan hverken få fat på dem via telefon eller mail.

Jeg overvejer en politianmeldelse, men er ikke helt klar over om det er den
rigtige fremgangsmåde???

Jeg vil selvfølgelig enten have mine penge igen eller en PC der virker.

Tror virkelig at jeg er blevet snydt her?

--


Jimmy



 
 
Steen Suder, privat (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 31-03-04 09:50

Jimmy wrote:
> Hej
>
> Mit enkeltmandsfirma har købt en PC hos et firma. Efter at have prøvet i
> mere end en måned at få fat på dem lykkedes det mig endelig at få fat på
> dem, for at fortælle dem at PC'en ikke virkede. Manden jeg snakkede med
> sagde at det nok var RAMmen, baseret på nogle test jeg havde lavet, og bad
> mig sende dem ind.
>
> Det er nu snart en måned siden jeg sendte rammen ind. Jeg har stadig en PC
> der ikke virker, og jeg kan hverken få fat på dem via telefon eller mail.
>
> Jeg overvejer en politianmeldelse, men er ikke helt klar over om det er den
> rigtige fremgangsmåde???

Hvad har han gjort, der umiddelbart kan berettige en politianmeldelse?
Hvilken (skriftlig) aftale har du med ham?

> Jeg vil selvfølgelig enten have mine penge igen eller en PC der virker.

Naturligvis.

> Tror virkelig at jeg er blevet snydt her?

Hvad man /bør/ gøre ved jeg ikke, men jeg ville:

* Sende et alm., høfligt brev hvor du forklarer sagen og at han nu bedes
svare indenfor X dage (f.eks. 8 dage), med henblik på løsning af sagen.

* Sende et anbefalet brev i en lidt mere bestemt tone, hvis han ikke
svarer på det første brev, med henvisning til det første brev og krav om
tilbagemelding/løsning af sagen.

Sørg for at have styr på dokumentation på kontakt til firmaet og evt.
fremsendte varer og breve.

--
Steen Suder
Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og
formulere sig, så andre kan læse og forstå hvad du skriver.

Jimmy (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 31-03-04 11:14

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:406a863a$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jimmy wrote:
> > Jeg overvejer en politianmeldelse, men er ikke helt klar over om det er
den
> > rigtige fremgangsmåde???
>
> Hvad har han gjort, der umiddelbart kan berettige en politianmeldelse?
> Hvilken (skriftlig) aftale har du med ham?

Ja, det er jo lige det der er spørgsmålet. Er heller ikke selv klar over
hvad jeg lige kan anklage ham for. Som alm. forbruger har du jo krav på
pengene tilbage eller udbedring af skaden i op til 2 år, men jeg er ikke
klar over om dette også gælder når man handler som virksomhed. Så er man vel
ikke beskyttet under den lovgivning eller er man?

Jeg har ingen skriftlig aftale med ham, men det er jo et firma der sælger et
produkt, og som sådan må jeg jo være beskyttet under en eller anden form for
lovgivning. Jeg har en faktura der dokumenterer købet af PC'en. Ja, og så
har jeg jo PC'en, som ikke virker.

Er jeg på røven her eller hvad?

> Hvad man /bør/ gøre ved jeg ikke, men jeg ville:
>
> * Sende et alm., høfligt brev hvor du forklarer sagen og at han nu bedes
> svare indenfor X dage (f.eks. 8 dage), med henblik på løsning af sagen.
>
> * Sende et anbefalet brev i en lidt mere bestemt tone, hvis han ikke
> svarer på det første brev, med henvisning til det første brev og krav om
> tilbagemelding/løsning af sagen.
>
> Sørg for at have styr på dokumentation på kontakt til firmaet og evt.
> fremsendte varer og breve.

Ok, det vil jeg prøve at gøre. Jeg kan selvfølgelig dokumentere al mail
korrespondance, men de hundrede gange jeg har prøvet at ringe hvor telefonen
ikke bliver svaret kan jeg selvfølgelig ikke dokumentere. Desværre. Dog har
jeg nu 3 måneder efter købet stadig en PC der ikke virker. Vi taler altså en
PC til 12000 kr incl moms, så det er jo altså ikke småpenge vi taler om, for
en PC.

Jeg vil starte med at sende et brev. Men hvad hvis jeg nu får sendt først et
brev, derefter et anbefalet brev, og der stadig ikke bliver reageret. Hvad
har jeg af muligheder for at gå til ham?

Kan jeg tillade mig at gå ud at købe de defekte dele ind et andet sted, og
så sende regningen videre til ham?
Jeg har jo brug for PC'en til firmaet.

Tak for hjælpen. :)


Jimmy



Steen Suder, privat (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 31-03-04 12:05

Jimmy wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> news:406a863a$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
>>Jimmy wrote:
>>
>>>Jeg overvejer en politianmeldelse, men er ikke helt klar over om det er
>
> den
>
>>>rigtige fremgangsmåde???
>>
>>Hvad har han gjort, der umiddelbart kan berettige en politianmeldelse?
>>Hvilken (skriftlig) aftale har du med ham?
>
>
> Ja, det er jo lige det der er spørgsmålet. Er heller ikke selv klar over
> hvad jeg lige kan anklage ham for. Som alm. forbruger har du jo krav på
> pengene tilbage eller udbedring af skaden i op til 2 år, men jeg er ikke
> klar over om dette også gælder når man handler som virksomhed. Så er man vel
> ikke beskyttet under den lovgivning eller er man?

Det korte og det lange her er at det nok er aftalen indgået ved køb, der
gælder. Købeloven gælder ikke, men det gør derimod Aftaleloven.
Hvis de ikke har gjort opmærksom på at deres garanti, som de normalt
skilter med, ikke gælder for erhvervshandel, så hænger de på den så vidt
jeg ved.

> Jeg har ingen skriftlig aftale med ham, men det er jo et firma der sælger et
> produkt, og som sådan må jeg jo være beskyttet under en eller anden form for
> lovgivning. Jeg har en faktura der dokumenterer købet af PC'en. Ja, og så
> har jeg jo PC'en, som ikke virker.

Du kunne jo bevæge dig ud i gråzonen og foretage henvendelsen som privat

> Er jeg på røven her eller hvad?

Han lader til at være tung at danse med.

>>Hvad man /bør/ gøre ved jeg ikke, men jeg ville:
>>
>>* Sende et alm., høfligt brev hvor du forklarer sagen og at han nu bedes
>>svare indenfor X dage (f.eks. 8 dage), med henblik på løsning af sagen.
>>
>>* Sende et anbefalet brev i en lidt mere bestemt tone, hvis han ikke
>>svarer på det første brev, med henvisning til det første brev og krav om
>>tilbagemelding/løsning af sagen.
>>
>>Sørg for at have styr på dokumentation på kontakt til firmaet og evt.
>>fremsendte varer og breve.
>
>
> Ok, det vil jeg prøve at gøre. Jeg kan selvfølgelig dokumentere al mail
> korrespondance, men de hundrede gange jeg har prøvet at ringe hvor telefonen
> ikke bliver svaret kan jeg selvfølgelig ikke dokumentere. Desværre. Dog har
> jeg nu 3 måneder efter købet stadig en PC der ikke virker. Vi taler altså en
> PC til 12000 kr incl moms, så det er jo altså ikke småpenge vi taler om, for
> en PC.
>
> Jeg vil starte med at sende et brev. Men hvad hvis jeg nu får sendt først et
> brev, derefter et anbefalet brev, og der stadig ikke bliver reageret. Hvad
> har jeg af muligheder for at gå til ham?

Det er jo lidt en speget sag... gør ham opmærksom på at du vil få rettet
fejlen et andet sted og at han får en faktura på reperationen.

Regn ikke med at han betaler, eller kan hænges op på det.
Så kan du lige så godt selv rette fejlen.

Noget andet er at han hænger på den stang RAM du har sendt ham. Dén skal
du have tilbage, vil jeg mene.
Kan du dokumentere at du har sendt den til ham?

> Kan jeg tillade mig at gå ud at købe de defekte dele ind et andet sted, og
> så sende regningen videre til ham?
> Jeg har jo brug for PC'en til firmaet.

Hvilken forretning drejer det sig om? (Min email virker...)

Nu er jeg selvstændigt erhvervsdrivende datamekaniker, så jeg havde nok
allerede for lang tid siden puttet en stang RAM i maskinen
Men nu er der heller ikke mange PCere her i biksen, der "holder" i lang
tid

--
Steen Suder
Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og
formulere sig, så andre kan læse og forstå hvad du skriver.

Jonathan Stein (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 31-03-04 13:12

Steen Suder, privat wrote:

> Det korte og det lange her er at det nok er aftalen indgået ved køb, der
> gælder. Købeloven gælder ikke, men det gør derimod Aftaleloven.

Jo, købeloven gælder som sådan stadig, men bestemmelserne om
forbrugerkøb gælder ikke.
Desuden _kan_ man indgå aftaler om at afvige købeloven, men hvis man
ikke har aftalt andet, er det stadig reglerne i købeloven, der gælder.

>> Jeg vil starte med at sende et brev. Men hvad hvis jeg nu får sendt
>> først et
>> brev, derefter et anbefalet brev, og der stadig ikke bliver reageret.
>> Hvad
>> har jeg af muligheder for at gå til ham?
>
> Det er jo lidt en speget sag... gør ham opmærksom på at du vil få rettet
> fejlen et andet sted og at han får en faktura på reperationen.

Enig - og det ser umiddelbart ud til, at han lige så godt kan skrive
dette med det samme. Altså virker maskinen ikke inden 8 dage, repareres
den andetsted med krav om at sælger betaler.

- Og så er det vist ved at være på tide at snakke med en advokat, med
mindre reparationen ikke koster så lidt, så det ikke er værd at sætte en
sag i gang for.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Jimmy (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 31-03-04 14:23

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:c4ecce$a9t$1@sunsite.dk...
> Steen Suder, privat wrote:
>
> > Det korte og det lange her er at det nok er aftalen indgået ved køb, der
> > gælder. Købeloven gælder ikke, men det gør derimod Aftaleloven.
>
> Jo, købeloven gælder som sådan stadig, men bestemmelserne om
> forbrugerkøb gælder ikke.
> Desuden _kan_ man indgå aftaler om at afvige købeloven, men hvis man
> ikke har aftalt andet, er det stadig reglerne i købeloven, der gælder.

Ok, det var jeg ikke klar over, men det er jeg glad for at høre.

> >> Jeg vil starte med at sende et brev. Men hvad hvis jeg nu får sendt
> >> først et
> >> brev, derefter et anbefalet brev, og der stadig ikke bliver reageret.
> >> Hvad
> >> har jeg af muligheder for at gå til ham?
> >
> > Det er jo lidt en speget sag... gør ham opmærksom på at du vil få rettet
> > fejlen et andet sted og at han får en faktura på reperationen.
>
> Enig - og det ser umiddelbart ud til, at han lige så godt kan skrive
> dette med det samme. Altså virker maskinen ikke inden 8 dage, repareres
> den andetsted med krav om at sælger betaler.

Jeg tror at det bliver et anbefalet brev med det samme. Jeg giver ham 8
dage, og så lægger jeg selv ud, men skriver i brevet at han kommer til at
betale.

> - Og så er det vist ved at være på tide at snakke med en advokat, med
> mindre reparationen ikke koster så lidt, så det ikke er værd at sætte en
> sag i gang for.

Tja, 1GB RAM er vel en 1500 kr.
Hvis det ikke er RAMmen der gør at maskinen ikke virker, så kan jeg
fortsætte derfra med motherboard, CPU, så taler vi endnu adskillge 1000 kr.
(ca. 3-4).

Ved ikke hvad en advokat skal have for at gøre noget ved dette?

En anden ting er, at er firmaet gået på røven eller noget, så kan selv en
advokat nok ikke gøre meget, for at min ene PC kommer til at virke. Men man
kan selvfølgelig prøve.

Det her bliver nok den dyreste PC jeg nogensinde har købt. Og jeg som troede
at de var dyre i starten af 90'erne, hehe...

Tak for hjælpen.


Jimmy



Jimmy (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 31-03-04 14:16

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:406aa5cc$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jimmy wrote:
> > "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> > news:406a863a$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Du kunne jo bevæge dig ud i gråzonen og foretage henvendelsen som privat


Ah... lade som om at jeg vil købe, og så få snakket med dem der. Ja, men jeg
kan ikke engang få fat i dem på telefon. Jeg viser ikke mit nummer, så det
kan ikke være fordi at de ikke tager den når de kan se at det er mig.

>
> > Er jeg på røven her eller hvad?
>
> Han lader til at være tung at danse med.

Meget!!!

> > Jeg vil starte med at sende et brev. Men hvad hvis jeg nu får sendt
først et
> > brev, derefter et anbefalet brev, og der stadig ikke bliver reageret.
Hvad
> > har jeg af muligheder for at gå til ham?
>
> Det er jo lidt en speget sag... gør ham opmærksom på at du vil få rettet
> fejlen et andet sted og at han får en faktura på reperationen.
>
> Regn ikke med at han betaler, eller kan hænges op på det.
> Så kan du lige så godt selv rette fejlen.

Tja, det kan der jo være noget om.

> Noget andet er at han hænger på den stang RAM du har sendt ham. Dén skal
> du have tilbage, vil jeg mene.
> Kan du dokumentere at du har sendt den til ham?

Jeg har en kvittering fra posthuset da jeg sendte den til ham, men der står
jo hverken navn eller adresse eller noget på. Derudover sendte jeg en mail
til ham hvor jeg skrev at nu havde jeg sendt den, hvordan pakken så ud m.m.
så han ikke var i tvivl. Derudover kan man jo sige at det var på hans
foranledning at jeg sendte den i første omgang.

> > Kan jeg tillade mig at gå ud at købe de defekte dele ind et andet sted,
og
> > så sende regningen videre til ham?
> > Jeg har jo brug for PC'en til firmaet.
>
> Hvilken forretning drejer det sig om? (Min email virker...)
>
> Nu er jeg selvstændigt erhvervsdrivende datamekaniker, så jeg havde nok
> allerede for lang tid siden puttet en stang RAM i maskinen
> Men nu er der heller ikke mange PCere her i biksen, der "holder" i lang
> tid

Tja, men 1GB RAM oven i den pris jeg allerede har givet, er mange penge
synes jeg. Men det er selvfølgelig være at PC'en ikke virker. Måske jeg bare
skulle se at komme igang med at rette fejlen selv.


Jimmy



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste