freebsd, disable conjob/periodic
Fra : Simon Strandgaard

Dato : 31-03-04 01:03

Hej alle,

Jeg kører freebsd5.1 på en gammel p120. Hver nat kl 0150 arbejdes der helt
vildt på disken, så meget så jeg bliver smidt af X11. Maskinen tjæner kun
som Xserver.

Jeg har prøvet at slå så meget som muligt fra, men det syntes ikke at have
ændret på noget. Det jeg har forsøgt er: lave en /etc/periodic.conf, og
kigge i /etc/crontab. Er der andre steder man kan kigge?

> pwd
/etc
> less periodic.conf
daily_clean_preserve_enable="NO"
daily_clean_msgs_enable="NO"
daily_clean_rwho_enable="NO"
daily_news_expire_enable="NO"
daily_clean_hoststat_enable="NO"
daily_status_disks_enable="NO"
daily_accounting_enable="NO"
daily_status_network_enable="NO"
daily_status_network_usedns="NO"
daily_status_rwho_enable="NO"
daily_status_mailq_enable="NO"
daily_status_include_submit_mailq="NO"
daily_status_mail_rejects_enable="NO"
daily_queuerun_enable="NO"
daily_submit_queuerun="NO"
weekly_locate_enable="NO"
weekly_whatis_enable="NO"
> less crontab
# /etc/crontab - root's crontab for FreeBSD
#
# $FreeBSD: src/etc/crontab,v 1.32 2002/11/22 16:13:39 tom Exp $
#
SHELL=/bin/sh
PATH=/etc:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin
HOME=/var/log
#
#minute hour mday month wday who command
#
*/5 * * * * root /usr/libexec/atrun
#
# Save some entropy so that /dev/random can re-seed on boot.
*/11 * * * * operator /usr/libexec/save-entropy
#
# Rotate log files every hour, if necessary.
0 * * * * root newsyslog
#
# Perform daily/weekly/monthly maintenance.
1 3 * * * root periodic daily
15 4 * * 6 root periodic weekly
30 5 1 * * root periodic monthly
#
# Adjust the time zone if the CMOS clock keeps local time, as opposed to
# UTC time. See adjkerntz(8) for details.
1,31 0-5 * * * root adjkerntz -a

> uname -a
FreeBSD desktop.neoneye.home 5.1-RELEASE FreeBSD 5.1-RELEASE #0: Thu Jun 5 02:55:42 GMT 2003 root@wv1u.btc.adaptec.com:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC i386

På forhånd tak.