Historien om toget, pengeskabet og hængelå~
Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 30-03-04 10:47

Hvem eller hvordan kan man referere til denne historie/metode ? Jeg
har søgt på nettet men jeg kan ikke finde svaret. For dem der ikke
lige kan genkende historien, så er den kort fortalt her:

En mand skal have sendt pakke til en anden mand med toget, så derfor
lægger han pakken i et pengeskab, sætter en hængelås på og sender det
afsted med toget. Den anden mand modtager pengeskabet, sætter sin egen
hængelås på og pengeskabet (nu med de to hængelåse på) sendes tilbage
til den første mand. Da han modtager pengeskabet tager han sin
hængelås af og sender pengeskabet tilbage. Den sidste mand kan nu åbne
pengeskabet og ved at ingen andre har fået kendskab til indholdet
undervejs.

Metoden vil jeg bruge til udvikling af en protokol, hvor der ikke kan
aftales noget på forhånd mellem to parter.

Venlig hilsen Rasmus Christiansen.

Fra : Carsten Keller

Dato : 30-03-04 11:02

"Rasmus Christiansen" <c971458@student.dtu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Metoden vil jeg bruge til udvikling af en protokol, hvor der ikke kan
> aftales noget på forhånd mellem to parter.

Hvordan sikrer den første mand sig at det rent faktisk er den anden mand der
har sat en hængelås på pengeskabet, og ikke en anden skummel person (man in
the middle)?

Keller

Fra : Michael-7500

Dato : 30-03-04 11:44

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.adm.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> har sat en hængelås på pengeskabet, og ikke en anden skummel person (man

Var liiiige betaget af metoden, men damn good point..... )

Michael

Fra : @rsten

Dato : 31-03-04 14:22

Michael-7500 wrote:
> "Carsten Keller" <ck@no-more-swen.adm.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Var liiiige betaget af metoden, men damn good point..... )

Hvis han anden gang han sender pengeskabet sender det med bussen, så skal
"man in the middle" kunne opfange forsendelsen to gange på forskellige
forsendelsesveje.

Modtageren (den rigtige) vil så konstatere at han får pengeskabet som han
burde have fået en gang tidligere med en lås han ikke har nøgle til
(alarm...)

--
/carsten

Fra : jv

Dato : 01-04-04 12:27

> Modtageren (den rigtige) vil så konstatere at han får pengeskabet som han
> burde have fået en gang tidligere med en lås han ikke har nøgle til
> (alarm...)

Men så har "man in the middle" jo allerede set indholdet.

Fra : Bo

Dato : 30-03-04 12:45

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.adm.iha.dk> wrote in message
> [...]
der
> har sat en hængelås på pengeskabet, og ikke en anden skummel person (man

He he

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-03-04 12:05

> [...]

der
> har sat en hængelås på pengeskabet, og ikke en anden skummel person (man

- hvis han personligt er rejst med toget og har hentet den nøgle han skal
bruge for at fjerne dækslet der hvor den nye lås skal sidde? Er der ikke en
eller anden matematiknørd der har regnet en tilsvarende situation ud med
lange og korte nøgler (talkombinationer) der passer sammen?

ras

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-04 12:15

Den Tue, 30 Mar 2004 13:04:42 +0200 skrev rasmus carlsen:

> [...]
>
>- hvis han personligt er rejst med toget og har hentet den nøgle han skal
>bruge for at fjerne dækslet der hvor den nye lås skal sidde?

Fidusen var at metoden virker når de to personer IKKE har mulighed
for at udveksle nøgler.

Til gengæld sikrer den kun at pengeskabet ikke bliver åbnet af andre
end modtageren, ikke at det er den rigtige modtager der åbner det.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-03-04 13:00

Kent Friis wrote:

> Til gengæld sikrer den kun at pengeskabet ikke bliver åbnet af andre
> end modtageren, ikke at det er den rigtige modtager der åbner det.

Og intet forhindrer den forkerte modtageren i at
sende pengeskabet videre til den rigtige modtager
bagefter. Og den rigtige modtager kan nok ikke se,
at der sidder en forket hængelås på, når han
modtager det første gang.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-03-04 11:20

On 30 Mar 2004 01:47:15 -0800, c971458@student.dtu.dk (Rasmus
Christiansen) wrote:

> [...]
>
>Metoden vil jeg bruge til udvikling af en protokol, hvor der ikke kan
>aftales noget på forhånd mellem to parter.

Hvordan ved du at det ikke er togkonduktøren, der har sat en hængelås
på, og sendt det tilbage?
--
Svend Olaf

Fra : Christian Andersen

Dato : 30-03-04 14:57

Rasmus Christiansen wrote:

> [...]
>
> Metoden vil jeg bruge til udvikling af en protokol, hvor der ikke kan
> aftales noget på forhånd mellem to parter.

Historien er brugt som "proof-of-concept" af manden der opfandt
asymmetrisk kryptering. Jeg kan ikke lige huske hans navn.

Som du allerede har opdaget, sikrer den ikke at meddelelsen kun kan læses
af den rette modtager, men den viser at en meddelse kan udveksles sikkert
mellem to parter uden at de behøver at nødes.

Fyren behøvede så bare at finde en måde at udtrykke historien matematisk
og det lykkedes jo.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!