Mail Delivery (failure xx.xxxxxx@mail.dk)
Fra : Bo

Dato : 30-03-04 08:19

Jeg er begyndt at modtage en del mails hvor der i emnefeltet står
"Mail Delivery (failure + min mailadresse)"

I mailen står der:

If the message will not displayed automatically,
follow the link to read the delivered message.

Received message is available at:
www.mail.dk/inbox/minmailadresse/read.php?sessionid-31957
Og der er vedhæftet en fil der hedder message.zql

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes ? Jeg kører med en opdateret
Mcafee, men kan jeg alligevel være "ramt" af virus ?

Mvh

Bo

Fra : Torben

Dato : 30-03-04 07:43

"Bo" <no_name@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
opdateret
> Mcafee, men kan jeg alligevel være "ramt" af virus ?

Hvis du har åbnet den vedhæftet fil, har du muligvis fået virus.
Kør en online scanning for at være sikker.
--
Mvh Torben

Fra : Peter Kruse

Dato : 30-03-04 09:38

"Bo" <no_name@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Bo,

> Jeg er begyndt at modtage en del mails hvor der i
emnefeltet står
> "Mail Delivery (failure + min mailadresse)"

Det er W32.Netsky-Q.worm. Læs:
http://www.csis.dk/default.asp?m=1&a=218

Venligst
Peter Kruse

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-03-04 09:45

"Bo" <no_name@ofir.dk> skrev:

>Jeg er begyndt at modtage en del mails hvor der i emnefeltet står
>"Mail Delivery (failure + min mailadresse)"

Det er vi mange der får.

>Er der nogen der ved hvad det kan skyldes ?

Et ganske almindeligt virus-trick. Åbn ikke den vedhæftede fil!

>Jeg kører med en opdateret
>Mcafee, men kan jeg alligevel være "ramt" af virus ?

Ja. Men ikke fra den hvis du ikke har åbnet den vedhæftede fil. At du
får de mails er ikke i sig selv tegn på virus.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bo

Dato : 30-03-04 11:56

Tak for svarene.

Det undrer mig bare hvor afsenderne (som jeg ikke kender) har min
mailadresse fra, da jeg ellers er meget forsigtig med at udlevere den og
normalt aldrig modtager spam.

Bo

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-04 11:16

Den 30 Mar 2004 11:56:24 +0100 skrev Bo:
>Tak for svarene.
>
>Det undrer mig bare hvor afsenderne (som jeg ikke kender) har min
>mailadresse fra, da jeg ellers er meget forsigtig med at udlevere den og
>normalt aldrig modtager spam.

Mange virus'er snyder med afsender-adressen. Et eksempel:

Anders kender Børge.
Børge kender Cecilie.
Anders kender ikke Cecilie.

Nu får Børge virus, og virus'en kigger i hans adresse-bog, hvor den finder
to e-mail adresser - Anders' og Cecilies.

Nu sender den en mail til Anders, med Cecilie som afsender, og en til
Cecilie med Anders som afsender.

Derfor kender du ikke nødvendigvis afsenderen.

Ideen er selvfølgelig ikke at man ikke skal kende den der står som
afsender, virus'en håber på at ramme to der kender hinanden. Men nogen
gange går det ikke som man håber. Og grunden til at den tager en
tilfældig adresse og bruger som afsender, er at så er det ikke så nemt
at finde ud af hvem der har virus.

Mvh
Kent

Fra : Bo

Dato : 30-03-04 12:24

Ok, jeg havde på fornemmelsen, at det var sådan at det gik til. Misbruges
min adresse så også på andre måder ? Altså, kan jeg nu regne med, at jeg
begynder at modtage spam efter en bekendt har haft min adresse liggende på
en maskine der blev infiltreret med virus ?

Mvh
Bo

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-03-04 11:43

Bo wrote:

> [...]
> begynder at modtage spam efter en bekendt har haft min adresse liggende på
> en maskine der blev infiltreret med virus ?

Måske. Der findes nogen viruser, der henter email
adresser fra usenet. Så det er da bestemt muligt,
at din adresse nu også er blevet sendt til en
spammer.

/* Would you like fries with that? */