"linux.dk"?½
Fra : Hans Houmøller

Dato : 28-03-04 23:31

Kender nogen her til ovennævnte chat?
Har selv prøvet at være på den, men synes, at der er en dårlig modtagelse af
nybegyndere!
Har netop læst Politikens ord om Linux (ny artikelserie i Politiken), hvor
jeg på #linux.dk# bliver bekræftet i fordommene mod Linux:
- man skal være 'checket'
- man skal kende 'tre-bogstavers-koderne'
-man skal ikke spørge dumt
.... for så er man ikke interessant i Linux!
Jeg er dybt uenig og er selv ny og noget uerfaren Linux-bruger, men jeg
forventer god opførsel af andre når jeg melder min ankomst!
Kærlig hilsen.
Hans
PS! Jeg skriver her fordi jeg er sikker på at nogle at jer er på "linux.dk"
oosse!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-03-04 23:42

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Kender nogen her til ovennævnte chat?

Kun af navn. Jeg er ikke selv så meget til IRC, og jeg antager at det
er det du henviser til?

> Har selv prøvet at være på den, men synes, at der er en dårlig modtagelse af
> nybegyndere!

Tror du ikke snarere det er dårlig modtagelse af folk der ikke selv
gider vise at de gør en indsats?

Jeg har fra tid til anden selv stillet spørgsmål her i gruppen, og har
altid fået god hjælp, og det skyldes sikkert at jeg har havnet at vise
at jeg har gjort en indsats selv før jeg spurgte alt for dumt.

Du skal huske på at dem der hjælper dig hjælper dig på frivillig
basis. Det stiller store krav til hvordan du beder om hjælpen!

Gider de ikke at hjælpe dig - fordi du ikke gider selv at gøre en
indsats, så må du være forberedt på at få det at vide.

> - man skal være 'checket'

Hvad skal det sige at være 'checket'?

> - man skal kende 'tre-bogstavers-koderne'

Ja, og hvis man ikke kender dem, så er Google et fremragende værktøj.
Det kan godt være det tager dig 10 sekunder ekstra at taste fx NFS ind
i Google end det tager at spørge 'Hvad er NFS?' i en IRC-kanal, men
det tager en eller anden 3 minutter at skrive dig et godt svar, som du
kan finde på 10 sekunder med Google.

> -man skal ikke spørge dumt

Jo, det må man godt, men man skal vise at man selv har læst den
relevante dokumentation før man spørger dumt, og man skal huske at
forklare hvad man har prøvet, hvad man forventede at der skulle ske,
og hvad der så rent faktisk skete.

.... og så skal man huske at læse de svar man får grundigt. Jeg ser alt
for ofte at folk kun læser dem overfladisk og derefter gør noget helt
andet end dem der hjælper siger de skal. Det bliver man hurtigt træt
af hvis man er en af dem der hjælper ind imellem.

> Jeg er dybt uenig og er selv ny og noget uerfaren Linux-bruger, men jeg
> forventer god opførsel af andre når jeg melder min ankomst!

Det er en fornuftig holdning at have. Jeg skal sige at jeg ikke synes
din egen ankomst her til gruppen var optimal da du skrev under et
eller andet tumpet pseudonym, som personligt fik mig til at springe
dine indlæg over.

Men nu når du har lært ldit om Linux, så skynd dig at hjælpe andre når
de spørger dumt, og lav om på den negative tone du har fornemmet
overfor de helt nye Linux-brugere.

--
Jacob - www.bunk.cc
The decision doesn't have to be logical; it was unanimous.

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-03-04 07:46

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Kender nogen her til ovennævnte chat?

Hvilken chat?

Mener du kanalen #linux.dk på et eller andet IRC-netværk? Der er flere
IRC-netværk og de har hver deres #linux.dk der absolut intet har med
hinanden at gøre.

> Har selv prøvet at være på den, men synes, at der er en dårlig modtagelse af
> nybegyndere!

Det er ikke alle kanaler der er specielt orienteret mod nye brugere og
hvorfor skulle de også være det. Linuxfolk har også brug for at slappe
lidt af med lidt intern snak og der er såmend ikke værre end hvis du
forsøger at mænge dig ind på den lokale pub eller i den lokale
vælgerforening.

Jeg vil ikke undskylde enhver opførelse fra stamkunderne, men det er
min opfattelse af nye selv kunne gøre en del for en bedre oplevelse:

- Vis at du selv har gjort en indsats.
(Ja, det kan være svært)

- Forvent ikke at folk altid lige har tid til at hjælpe.

- Vis at du læser de råd og spørgsmål der kommer.

- Ignorer folk der kalder dig svin (men tag imod den hjælp de kommer
med)

- Lad være med at kalde folk svin (sandsynligheden for at de andre i
kanalen holder med dig er *lille*)

- Lad være med at gå i hviner-selvsving, det hjælper dig absolut
intet.
Hvis du giver op med at få hjælp fra en kanal, så stop med at læse
den. Spild ikke din tid med at fortælle folk hvor dumme de er, folk
har en utrolig lang hukommelse og du kommer til at møde dem igen.

En IRC-kanal er ofte ikke et support-center, men et socialt
mødested. Som med alle andre steder i samfundet skal man accepterer at
det tager tid at komme ind i sociale grupper.

Jeg tror især det der ofte går galt er netop at folk dumper ind for at
få support et sted som de faste mere opfatte som en social kanal og
forventningen til at møde en help-desk går ikke godt med at masse sig
ind mellem stamkunderne på pubben.

> - man skal være 'checket'

Øhhh, hvordan? På irc kan folk ikke se at du er en hund.

> - man skal kende 'tre-bogstavers-koderne'

Bahhh, det hedder altså TLA'er.

> -man skal ikke spørge dumt

Man skal vise at man selv har gjort en indsats. Det skal man så
sandelig også på usenet.

> ... for så er man ikke interessant i Linux!

Vil du mene at du er interessant i den lokale bilklub hvis du ikke har
de rigtige bukser på, hvis du ikke kender delene i en motor og hvis du
spørger dumt?

Forskellen er basalt set ikke så stor.

> Jeg er dybt uenig og er selv ny og noget uerfaren Linux-bruger, men jeg
> forventer god opførsel af andre når jeg melder min ankomst!

Hvis du opfører dig pænt skal du være uheldig for ikke at blive
modtaget pænt. Spørgsmålet er om du har instiktivt lige så god
fornemmelse for hvordan det er som når du træder ind på en fremmed pub.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Kim Hansen

Dato : 30-03-04 09:45

> [...]

> Jeg er dybt uenig og er selv ny og noget uerfaren Linux-bruger, men jeg
> forventer god opførsel af andre når jeg melder min ankomst!

Jeg går ud fra at du var 'tuxen' på #linux.dk på FreeNode, min
oplevelse af dig var at du kom på for at få bekræftet dine fordomme og
at du var den eneste der opførte sig dårligt. Selvom du kaldte os
højrøvede indspiste egoister var der ingen der begyndte at kalde dig
grimme ting:
http://beboer.oek.dk/kimhanse/tuxen-irc-log.txt

Men jeg vil da gerne gentage mit spørgsmål som du aldrig besvarede:
Hvorfor skulle det være vigtigt for mig at der kom en masse
Linux-brugere?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-03-04 09:56

I dk.edb.system.unix, skrev Kim Hansen:
> Men jeg vil da gerne gentage mit spørgsmål som du aldrig besvarede:
> Hvorfor skulle det være vigtigt for mig at der kom en masse
> Linux-brugere?

Det kan jeg da godt svare på..

Når der er nok linux brugere, så vil bankerne supportere Linux som
operativsystem og DR vil levere deres udsendelser i et format der er til
at se på Linux.

Man kan sikker komme på andre ting også

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 30-03-04 10:05

On Tue, 30 Mar 2004 10:55:30 +0200, Jesper Krogh wrote:

> Når der er nok linux brugere, så vil bankerne supportere Linux som
> operativsystem og DR vil levere deres udsendelser i et format der er til
> at se på Linux.

Nordeas netbank virker under Linux.

Realplayer virker under Linux.
Det gjorde det ihvertfald sidst jeg prøvede (for et par uger siden).

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-03-04 10:28

On 2004-03-30, Christian Joergensen <mail@razor.dk> wrote:

> Nordeas netbank virker under Linux.

Amagerbanken virker 90% under linux ... men hvorfor kun 90%?!

> Realplayer virker under Linux.

Flash virker nada hos mig. Jo der er et flashlib man kan hente og
isntallere, men når jeg så surfer ind på en side med en 4-6 flash
reklamer (deværre ikke ualmindeligt på en hardwaretest side), så
går maskinen totalt kold pg.a. load. Det er da ikke optimalt!
Samme maskine klare fint opgaven under windows kørende under vmware!!!

Som det er nu er linux andenrangs når det kommer til kommerciel support,
og det sucks! Flere brugere vil hjælpe på det faktum.

Thomas

Fra : Kim Hansen

Dato : 30-03-04 10:32

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> [...]
> reklamer (deværre ikke ualmindeligt på en hardwaretest side), så
> går maskinen totalt kold pg.a. load. Det er da ikke optimalt!

Prøv at køre Mozilla Firefox med extensionen 'Flash Click to View', så
skal du klikke på den enkelte flash for at afspille den.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-03-04 11:02

On 2004-03-30, Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> wrote:

> Prøv at køre Mozilla Firefox med extensionen 'Flash Click to View', så
> skal du klikke på den enkelte flash for at afspille den.

Den vil jeg se på. Den lyder som en god ting(tm)

Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-03-04 11:24

> Den vil jeg se på. Den lyder som en god ting(tm)

Den virker også fint i std. mozilla, jeg bruger den hvert fald på min
box derhjemme under mozilla 1.6 (fra debian unstable). Da jeg opdagede
den blev jeg virkelig glad, da det ofte kun er 1/20 flash'es man rent
faktisk har behov for. Dog har jeg oplevet lidt problemer med at det
ikke altid er at den er glad for at starte flashen når man klikker på
den. Om det er en bug i extensionen eller om det bare er dårlig flash
kode ved jeg ikke. Men igen, det er meget sjældent at jeg decideret
har behov for flash.

Så kombineret med image-block i mozilla, så kan det faktisk lade sig
gøre at surfe uden banner-reklamer, dejligt.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-03-04 19:42

Thomas Rasmussen skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> box derhjemme under mozilla 1.6 (fra debian unstable). Da jeg opdagede
> den blev jeg virkelig glad, da det ofte kun er 1/20 flash'es man rent

Jeg bruger også Mozilla 1.6, dog fra Mandrake, er det en indstilling i
Mozilla, eller er plug-in jeg skal søge efter?

Ivar Madsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-03-04 19:47

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Jeg bruger også Mozilla 1.6, dog fra Mandrake, er det en indstilling i
> Mozilla, eller er plug-in jeg skal søge efter?

Du skal søge efter plug-in'et

http://www.google.dk/

søg efter flash click +to view

/Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-03-04 17:24

In article <87smfqel4o.fsf@matrix.oek.dk>, Kim Hansen wrote:

> Prøv at køre Mozilla Firefox med extensionen 'Flash Click to View', så
> skal du klikke på den enkelte flash for at afspille den.

Hvor finder jeg denne uundværlige ting til Internet Explorer under Windows ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-03-04 19:24

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Hvor finder jeg denne uundværlige ting til Internet Explorer under Windows ?

Install mozilla, der mener jeg også click-to-view plugin'et virker

For yderligere info, find venligst den dertil indrettede windows
gruppe.

Mvh
Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-03-04 10:34

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Som det er nu er linux andenrangs når det kommer til kommerciel support,
> og det sucks! Flere brugere vil hjælpe på det faktum.

Hvornår har du sidste som privatbruger fået kommerciel support til
Windows?

Hos din hardware-pusher? Nope, de sikre sig bare at deres hardware
virker, er det et windowsproblem yder de ikke egentlig support.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-03-04 10:37

I dk.edb.system.unix, skrev Peter Makholm:

> [...]
>
> Hos din hardware-pusher? Nope, de sikre sig bare at deres hardware
> virker, er det et windowsproblem yder de ikke egentlig support.

Yeps, og når de også sikrer sig at det bare virker under Linux, så er vi
nået længere. Så skal jeg ikke købe hardware efter mit operativsystem
længere. Hvilket jeg i høj grad gør nu.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-04 12:05

Den Tue, 30 Mar 2004 11:37:17 +0200 skrev Jesper Krogh:

>Yeps, og når de også sikrer sig at det bare virker under Linux, så er vi
>nået længere. Så skal jeg ikke købe hardware efter mit operativsystem
>længere. Hvilket jeg i høj grad gør nu.

Ville du ikke købe hardware efter dit operativsystem, hvis du var
Windows-bruger? I så fald ville Apple tjene fedt på dig, og du ville
brokke dig over MS i stedet for.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-03-04 11:01

On 2004-03-30, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Hvornår har du sidste som privatbruger fået kommerciel support til
> Windows?

Hov det kunne og blev misforstået. Så kan jeg lære at udtrykke mig tydeligt.
Pointen var, at de fleste kommercielle foretagener først supporterer linux
i anden række. Og når de gør, så er det ofte med mystiske udgaver af software
der kun virker X %, hvor X < 100.

> Hos din hardware-pusher? Nope, de sikre sig bare at deres hardware
> virker, er det et windowsproblem yder de ikke egentlig support.

Nej min hardware-pusher lever bare af at sælge hardware. Min hardware
producent(er) lever dog af at lave hardware, der dog kræver software for at
virke. Software der ikke virker, ikke findes, eller mangler features i
forhold til hvad hardwaren kan.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-04 11:59

Den Tue, 30 Mar 2004 09:27:35 +0000 (UTC) skrev Thomas S. Iversen:

>Amagerbanken virker 90% under linux ... men hvorfor kun 90%?!

Hvis jeg havde gidet at skrive dem ned, kunne jeg nævne masser af
sites som kun virker 90% i IE - og nej, jeg taler ikke om Linux-
sites, eller andre der har noget imod IE.

> [...]
>går maskinen totalt kold pg.a. load. Det er da ikke optimalt!
>Samme maskine klare fint opgaven under windows kørende under vmware!!!

Flash virker fint hos mig, men på min lillebrors Windows-maskine virker
lyden ikke.

Men måske flere Windows-brugere ville hjælpe på problemet?

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-03-04 12:04

On 2004-03-30, Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:
> Flash virker fint hos mig, men på min lillebrors Windows-maskine virker
> lyden ikke.
>
> Men måske flere Windows-brugere ville hjælpe på problemet?

*grin* point taken.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-04 10:34

http://www.linux.dk/support/bank/?cn=dk&nid=1

>og DR vil levere deres udsendelser i et format der er til
>at se på Linux.

Hvis du mener radio-kanalerne...

mplayer mms://drlive.dr.dk/e07ch2kb64

TV kunne jeg ikke lige finde noget af, så det kan jeg ikke teste.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-03-04 10:36

I dk.edb.system.unix, skrev Kent Friis:

> http://www.linux.dk/support/bank/?cn=dk&nid=1

Jeg burde have skrevet "officielt", min mor var lige lukket ude af
hendes netbank i 14 dage, pga de opdaterede software til en Linux
inkompatibel version.

> Hvis du mener radio-kanalerne...
> mplayer mms://drlive.dr.dk/e07ch2kb64

Yeps, de virker fint.

> TV kunne jeg ikke lige finde noget af, så det kan jeg ikke teste.
Det var det:
http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=157830

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-03-04 19:31

Jesper Krogh skrev i -dk.edb.system.unix:

> Det kan jeg da godt svare på..
> Når der er nok linux brugere, så vil bankerne supportere Linux som
> operativsystem

Hvis ikke ens bank vil supporte ens OS, så skifter man da bank, gør man ik?
(jeg har gjort det 2 gange, da var mit fortrukne OS godtnok OS/2, men
forskællen er det samme)

> og DR vil levere deres udsendelser i et format der er til
> at se på Linux.

Hvad kan du ikke se på Linux? RealOne er godtnok lidt bøvlet at installere, men
lidt flytten filer fra /root til /home/user² og retten lidt i stier i 4-5
filer, så køre den, og virker også i fullscreen.

¹ Hvis det er RealPlayer formatet du har i tankerne. Og ja, vi kan herfra set,
godt blive enig om at et streamingformat der ikke kræver et bestemt program
for at virke er at fortræke.

² Det bølgede tegn kan jeg ikke få til at virke, ved ikke hvorfor.

Ivar Madsen

Fra : Kristian Thy

Dato : 30-03-04 20:00

Ivar Madsen uttered:
> ² Det bølgede tegn kan jeg ikke få til at virke, ved ikke hvorfor.

Det bølgede tegn hedder en "tilde". Prøv at kigge i din opsætning
(KDE eller Gnome, formentlig) efter noget med "deadkeys".

\\kristian
--
"Wars are only carried on, and desperate enterprises carried out,
owing to the lack of imagination amongst the rank and file."

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-03-04 21:17

On Tue, 30 Mar 2004 20:31:20 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Hvis ikke ens bank vil supporte ens OS, så skifter man da bank, gør man ik?

Præcis.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-03-04 10:10

Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> writes:

> Jeg går ud fra at du var 'tuxen' på #linux.dk på FreeNode, min
> oplevelse af dig var at du kom på for at få bekræftet dine fordomme og
> at du var den eneste der opførte sig dårligt.

Hvis det er den samtale det drejer sig om så kan jeg ikke se nogle
problemer. Du (Hans Houmøller) indleder med at stille et absurd
spørgsmål ('Kan I se hvad jeg skriver') og når folk komemr med det
indlysende svar ('Nej, vi kan ikke se hvad du skriver') så begynder du
at pive---Dårlig start.

Derefter begynder du at tale ned til folk ('Jeg kan hilse og sige , at
man ude i verden [...]'). Jeg tror ganske godt at folk at klar over at
de ikke tilhøre de 90% computerbrugere, men hvorfor skulle det rage
dem, de sidder jo netop i et forum beregnet for deres slags.

> Selvom du kaldte os højrøvede indspiste egoister var der ingen der
> begyndte at kalde dig grimme ting:

Er det 'Egoland'-referencen?

Jeg fatter ikke at Egoland skulel være relevant og det er iøvrigt en
dårlig reference hvis man ikke ved at modtageren kender denne
tegneserie.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Niels Callesøe

Dato : 30-03-04 10:45

Kim Hansen wrote:

> [...]
> fordomme og at du var den eneste der opførte sig dårligt. Selvom
> du kaldte os højrøvede indspiste egoister var der ingen der

Nøj.. er jeg den eneste der synes det snerper lidt hen af at drøne ind
på den nærmeste beværtning i en lille fiskerlandsby, råbe "HOLD KÆFT
HER STINKER AF INDAVL!" og så bagefter tude over at have fået tæv?

--
Niels Callesøe - dk pfy
Bogus virus warnings are spam. Reject them using Postfix:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-03-04 17:41

On Tue, 30 Mar 2004 09:44:55 +0000, Niels Callesøe wrote:

> Nøj.. er jeg den eneste der synes det snerper lidt hen af at drøne ind
> på den nærmeste beværtning i en lille fiskerlandsby, råbe "HOLD KÆFT
> HER STINKER AF INDAVL!" og så bagefter tude over at have fået tæv?

LOL!!

Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-03-04 23:23

Jeg skal lige hilse og sige, at jeg ikke brugte nogle af de ord, du skriver
jeg gjorde!
Jeg refererede til an artikel i Politiken, som omtalte Linux som 'noget med
tre-bogstavsord mm', men jeg brugte ABSOLUT ikke selv ordene som de var
mine. Der tager du fejl!
) hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 30-03-04 00:00

.... og for mit vedkommende afslutter jeg tråden her.
Skræmt er jeg ikke, men klogere!
) Hans

Fra : Kim Hansen

Dato : 31-03-04 00:06

> [...]

> tre-bogstavsord mm', men jeg brugte ABSOLUT ikke selv ordene som de var

Du skrev helt præcist:

00:07 < tuxen> halli, hallo! Politiken prøver faktisk at få gang i
at skaffe flere Linux-brugere (og nok ikke af den højrøvede
slags!). Ifølge politiken er det svært at få nye Linux-brugere,
blandt andet fordi, amn er så indspiste at man kun gider tale med
dem, der kende 'koder' og 'sprog', go det er præcis det nogle her
bekræfte, så ...

I dette overvågningssamfund skal man passe på med ikke at ville stå
ved det man har skrevet:
http://beboer.oek.dk/kimhanse/tuxen-irc-log.txt
Man bliver bare fanget i det.

Det kan godt være at du ikke mente egoister da du henviste til Egoland
(tegneserie i Politiken), men så må du lige forklare hvad du mente.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 30-03-04 18:04

Igen: jeg CITEREDE ord fra Politiken!
) Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-04-04 01:02

Enten vil de af jer de er agressive ikke 'læse mine ord', som de er ment,
eller osse bekræfter I mine værste formodninger!
Jeg er nybegynder i Linux, synes det er 'det bedste' af mange grunde, men er
træt af at blive mødt med nedladende og hånende ord!
Hvis Linux-brugere skulle være nogen der går efter nyt og smart og noget der
ikke styres af kommercielle interesser, forstår jeg ikke hvorfor samme
slags mennesker ikke kan møde potentielle medsammensvorne positivt!
) Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-04-04 07:42

> [...]

> ikke styres af kommercielle interesser, forstår jeg ikke hvorfor samme
> slags mennesker ikke kan møde potentielle medsammensvorne positivt!

Man skal godt nok ikke fodre en trold, men jeg prøver alligevel

Hvis man er ny indenfor linux (eller ethvert fag!) så gælder det om at
passe på hvordan man træder folk over tæerne. Den IRC log jeg har læst
fra din optræden på #linux.dk vil jeg sige er direkte at provokere
mere end godt er. #linux.dk er _ikke_ en support kanal, men nærmere en
flok mennesker der er rimelig inde i linux. Man kan med garanti godt
få hjælp derinde, men det kræver at man dels spørger ordentligt, selv
har undersøgt sagen, og viser en seriøs interesse. Du fremtonede ikke
særlig sympatisk, hvorfor du får en stak mere eller mindre spydige
kommentarer med på vejen. Hvis man ikke er vandt til at arbejde med
IRC, så går man ikke direkte ind på en så "indspist" kanal som
#linux.dk (nu hænger jeg ikke selv ud på kanalen, så folk må rette mig
hvis det er helt forkert det jeg skriver). Man finder istedet først ud
af hvad IRC er, hvordan det virker og derefter kan begynde at udforske
det.

Du har nu flere gange her vist en eller anden form for manglende
interesse, og kommet med nogle lidt underlige opkast som jeg hvert
fald tolker som værende "nu skal jeg se hvad der sker hvis jeg prøver
at hidse folk op" og det er der folk der ikke gider høre på, og derfor
gør en af to ting:

o Ignorerer dig
o kommer med mindre flatterende kommentarer

Det hjælper ikke at "gemme" dig bag en eller anden tilfældig politiken
artikel uden at komme med et link hvor man kan læser artiklen i sin
helhed. Der findes mange mennesker i Danmark som ikke holder Politiken
(og jeg er en af dem) så at tage det som en selvfølge at folk læser
den er en fejlantagelse.

Desuden kiggede jeg lige lidt tilbage her i gruppen, og må ærlig
erkende at du kommer med nogle meget sparsomme informationer når du
spørger om hjælp. Det giver et indtryk af at du ikke har sat dig ind i
tingene før du spørger om hjælp. Må jeg råde dig til at sætter
Google.dk som din startside på din browser så at du bare skal starte
denne og indtaste dit problem. Og hvis du ikke kan finde det på deres
normale søgemaskine, så prøv groups.google.com som søger i
newsgroups. Der findes en masse rigtig god information i arkivet for
newsgroups'ne.

Du skal ikke tage dette som et direkte personligt angrep, men blot som
information og for at hjælpe dig til at få bedre svar på dine
spørgsmål

Mvh
Thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-04-04 15:16

Hej Thomas!
Tak for grundig belæring, som jeg absolut lærte af!
) Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-04-04 15:19

..... og har nu påbegyndt Google-søgning inkl. søgning via grupper og det er
jo herligt!
Derfor lige:
tak igen for hjælpen!
) Hans

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-04-04 08:46

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Enten vil de af jer de er agressive ikke 'læse mine ord', som de er ment,
> eller osse bekræfter I mine værste formodninger!

Prøv at reager på de konkrete kommentare der er kommet i denne tråd i
stedet for bare at hælde mere lort ud.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-03-04 06:50

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Jeg skal lige hilse og sige, at jeg ikke brugte nogle af de ord, du skriver
> jeg gjorde!

Kim henviser til en IRC-log, antyder du hermed at den er forfalsket?
Det er da en alvorlig anklage, vil du ikke gerne konkretisere den.

Jeg synes at du med dine to sidste indlæg her styrker formodningen om
at du er et fjols hvis eneeste reele mål at at få styrket din fordom
mod linux- og open source-samfundet.

Hvis du på et tidspunkt får lyst til at prøve med åbent hjerte, så
tænk godt over hvad Jesper Louis Andersen og jeg har skrevet her.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-04-04 08:39

On Thu, 01 Apr 2004 02:01:31 +0200, Hans wrote:

> Enten vil de af jer de er agressive ikke 'læse mine ord', som de er
> ment, eller osse bekræfter I mine værste formodninger!

Eller også har du ikke tænkt synderligt over hvordan dine ord virker
på andre.

Prøv at sætte dig i dem du skriver tils sted.

Hvad ville du f.eks. sige til, hvis nogen skrev noget i stil med dette
til dig i en nyhedsgruppe:

"I Berlingske Tidende står at de fleste nybegyndere med Linux er
nogle flabede, egocentrerede unge drenge, som ikke er interesserede
i at gøre en indsats selv for at sætte sig ind i de tekniske og
sociale miljøer omkring de systemer de begynder på. Derfor bliver de
ofte skræmt væk af folk der føler sig provokerede af denne mangel på
fingerspitzgefühl. Det synes jeg i høj grad dine indlæg i denne tråd
bærer præg af. Det vil Linux-nybegynderne vel ikke havde siddende på
sig? Så tag og læs artiklen i Berlingske Tidende og bliv lidt
klogere!"

?

> Jeg er nybegynder i Linux, synes det er 'det bedste' af mange
> grunde, men er træt af at blive mødt med nedladende og hånende ord!

Har du overvejet at du i nogle tilfælde faktisk selv lægger op til at
blive behandlet sådan, også selvom du måske ikke selv opfatter det
sådan?

Man kan måske påstå at i en ideel verden ville alle være overbærende
og se igennem fingre med utilsigtede provokationer, men dette er ikke
en ideel verden (og man kan argumentere for, at der er en pointe i at
påpege utilsigtede ting).

> [...]
> noget der ikke styres af kommercielle interesser, forstår jeg ikke
> hvorfor samme slags mennesker ikke kan møde potentielle

Du kan ikke kaste alle Linux-brugere sammen i en stor gruppe på den
måde. Nogle går efter nyt og smart, nogle gør ikke, nogle styres af
kommercielle interesser, andre gør ikke.

En sikker måde at provokere folk på, er at stikke dem ord (og
holdninger) de måske ikke har i munden.

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 30-03-04 19:45

Hans Houmøller wrote in dk.edb.system.unix:

> Kender nogen her til ovennævnte chat?

Som skrevet andetsteds i tråden er det nok en IRC-kanal med navnet #linux.dk
som du tænker på. Eftersom at der findes nogle stykker af dem skal du nok
også nævne hvilket netværk det drejer sig om før vi bliver klogere :)

[...]

> Hans

> PS! Jeg skriver her fordi jeg er sikker på at nogle at jer er på
> "linux.dk" oosse!

Helt bestemt. Jeg er på en håndfuld danske IRC-kanaler med opensource for
øje :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I'll treat him like a mushroom: Kept in the dark and fed with shit"
-- Mel Gibson as Gene Ryack in 'Air America'

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 30-03-04 22:09

Hans Houm?ller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> - man skal v?re 'checket'

Checkede folk er som regel idioter.

> - man skal kende 'tre-bogstavers-koderne'

Ikke noedvendigvis. Men du forventes i den grad at skaffe dig selv den
fornoedne viden.

> -man skal ikke sp?rge dumt

Nej, for helvede. Der findes ikke dumme spoergsmaal. Men der findes
latterlige, irrelevante, trivielle spoergsmaal som en soegning paa
Google kunne have givet et rigtigt godt svar paa.

> ... for s? er man ikke interessant i Linux!

Jeg tror du spoerger det forkerte klientel.

> Jeg er dybt uenig og er selv ny og noget uerfaren Linux-bruger, men jeg
> forventer god opf?rsel af andre n?r jeg melder min ankomst!

"Se mig! Se mig! Jeg er ny, saa kan du saa komme her og tage min haand
og hjaelpe mig, for det der linux er jo saa pissesvaert at ingen kan
finde ud af det!".

Dit fokus er forkert. Forestil dig at man har en rangstige. I toppen
ligger dem der rent faktisk ved hvad der foregaar ned til mindste
detalje. I bunden ligger dem der er nybegyndere. Hvis toppen hele tiden
skulle uddanne bunden ville der ikke vaere meget fremdrift. Saa den
opgave uddelegeres naturligt til personer, der ligger i bunden af
rangstigen. Hvis man gaar forkert (og opfoerer sig latterligt), saa skal
man ikke forvente en paen modtagelse.

Derudover findes der en raekke personer, der ikke er saerligt gode mht.
Interpersonal skills. Jeg er en af dem for eksempel. Vi vil ikke kunne
levere meget paa de kanter som du efterspoerger.

Der er masser af mennesker der er villige til at hjaelpe nybegyndere og
selv laere i samme hug. Jeg er bare bange for, at jeg er blevet for
gammel til det. Og det kunne taenkes at der var andre der havde det
paa samme maade.

--
j.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-03-04 23:29

On 2004-03-30, Jesper Louis Andersen <jlouis@miracle.mongers.org> wrote:
> Checkede folk er som regel idioter.

Ny form for racisme?!

Thomas

Fra : Arvid Böttiger

Dato : 06-04-04 12:01

Den Mon, 29 Mar 2004 00:30:56 +0200. skrev Hans Houmøller:

> Jeg er dybt uenig og er selv ny og noget uerfaren Linux-bruger, men jeg
> forventer god opførsel af andre når jeg melder min ankomst!

Nu er har jeg ikke brugt #linux.dk på freenode før, men har været på
#linux.dk inde på Quakenet i de små to måneder jeg har brugt linux, men
jeg går ud fra (jeg ved) at folk opfører sig ens.

Jeg er dybt uenig i hvad du siger, og da jeg selv er ny linuxbruger ved
jeg hvad jeg taler om :)
Folk inde på diverse linux-chatte vil gerne hjælp! De forventer bare at
du selv vil gøre (har gjort) noget aktivt for at løse dit problem. At
hjælpe alle som bare piver en smule ville for det første være spild af
deres (fri)tid, og også blot tiltrække endnu flere n00bs, som også vil
have tingene serveret på et sølvfad.

Derimod kan du godt regne med hjælp hvis:

1) Du har tæsket linuxbog.dk igennem, så du har de basale færdigheder.

2) Du har brug (minimum) en god time inde på google (for ikke at sige
http://linuxquestions.org/).

3) Du har sat dig ned og tænkt over: "hvorfor mon ikke det ikke virker",
"Har jeg gjort noget som kunne have været grund til det ikke virker" og
"Har jeg nogen ide om hvad der skal gøre".

4) Du puster dig ikke op. Der er ikke noget mere irriterende end folk der
lader som om de har mindst 10 år erfaring, og man kan se du ikke er den
du udgiver dig for ved første sætning!

Synes du det er meget strenge krav ? måske er det, men der er relativt
få linuxfolk, og linux er meget "in" for tiden, så er der "rigtig mange"
nybegyndere (og jeg er en af dem - indrømmet). Det er ganske enkelt
umuligt for guruerne at servicere alle de nye, hvis de ikke gider at lave
noget selv.

Men jeg lover dig en ting! Hvis du en dag selv bliver en linuxguru skal
der ikke mange n00bs til før "rtfm" og "www.linuxbog.dk" er det første
du siger til en nybegynder når han spørger dig om hvordan han gør
"ditten og datten"

mvh

Arvid Böttiger

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-04-04 08:59

Arvid Böttiger wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Nu er har jeg ikke brugt #linux.dk på freenode før, men har været på
> #linux.dk inde på Quakenet i de små to måneder jeg har brugt linux, men
> jeg går ud fra (jeg ved) at folk opfører sig ens.

Jeg er ret uenig med dig i det. Jeg huserer på 4 forskellige
#linux.dk-kanaler (Undernet, OFTC, FreeNode og Quakenet) og jeg kan godt
love dig for at der er forskel på opførslen. Bedst udtrykt ved at den
gennemsnitlige alder på kanalen på OFTC er væsentligt højere end på
Quakenet, hvorfor opførslen i nogen grad også er mere moden.

[...]

Men ellers er jeg ganske enig i dine betragtninger.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Hatred is a very underestimated emotion"
-- Val Kilmer as Jim Morrison in 'The Doors'