Investering i ikke børsnoterede aktier
Fra : Morten DH

Dato : 29-03-04 19:24

Jeg er blevet tilbudt at investere i aktier i det firma jeg arbejder for -
der er tale om et nystartet MLM firma, så de fleste vil nok straks rynke på
næsen; men der er ikke tale om fiktive aktier baseret på udbud og
efterspørgsel.

Det jeg ved indtil videre er at aktierne udbydes til kurs 1.00 euro og man
skal sikre sig tegningret til disse ved at betale 5 eurocent per aktie man
ønsker at købe - dog min. 400 og max. 70.000... Tegningsretten forpligter
ikke køb af aktierne.

Efter deadline for tegningsretten fastsættes det endelig antal af aktier der
skal udbydes ud fra firmaets estimerede værdi - og man får lov at købe det
antal man ønsker... eller forholdvis efter tegningsretten hvis der er flere
som ønsker at købe end firmaets værdi opgøres til.

Aktiekursen vil afhænge af firmaets regnskaber osv. som en hver anden aktie;
men firmaet børsnoteres ikke umiddelbart - endelig er det kun medlemmer af
firmaet som har mulighed for at investere i aktierne fra starten; men der er
ikke noget med tvunget aktiekøb, delvis aktieløn, fiktive flyselskaber og
den slags som man kender det fra bl.a. WGI

Jeg skal til et orienterende møde i morgen aften, hvor jeg vil få detaljerne
og vil derfor gerne have et par råd til hvad man skal være opmærksom
på/spørge til i den forbindelse...
Så vidt jeg har forstået er det ikke ualmindeligt at aktierne ikke
børsnoteres, så jeg er interesseret gode råd, ikke fordomme omkring MLM
firmaer generelt...

Hvis det er af betydning, så er firmaets markedssegment at sammenligne med
fx. Ebay (det er en global handelsportal hvor butikkerne sælges via MLM). Og
netop Ebays (og Amazons) aktier blev også brugt som eksempel på potentialet;
men det var et eksternt konsulentfirma som havde udarbejdet materialet så
vidt jeg kunne se - et firma som også beskæftiger sig med KFX aktier til
daglig...

Som sagt gode, saglige råd ønskes

--
Egen butik på internettet? Det er billigere end du tror - jeg kan tilbyde
komplette løsninger fra 150 euro.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-03-04 20:29

Morten DH wrote:

> Efter deadline for tegningsretten fastsættes det endelig antal af aktier der
> skal udbydes ud fra firmaets estimerede værdi

Du skal være opmærksom på, hvordan den værdi fastsættes, altså om det er
den reelle værdi, eller om den er utryk for ønsketænkning. Bliver der
lavet et prospekt? Af sådan et skal det fremgå, hvilke værdier, der er i
firmaet, og hvad forventningerne er til den fremtidige indtjening.

> Så vidt jeg har forstået er det ikke ualmindeligt at aktierne ikke
> børsnoteres, så jeg er interesseret gode råd, ikke fordomme omkring MLM
> firmaer generelt...

Ikke en fordom, men netop den branche har et dårligt ry (især den del af
den som mistænkeligt ligner pyramideselskaber) - derfor ville jeg være
ekstra påpasselig og mistænksom omkring alle oplysninger. Tag
oplysningerne med til din bankrådgiver, og spørg om hans mening. Hvis du
tænker på at investere et større beløb, og det reelt er en dårlig
investering, så kan en times rådgivning i banken hurtigt være tjent hjem
igen.

Personligt ville jeg ikke turde investere i firmaet. Jeg tror simpelthen
ikke, det har en ærlig chance mod eBay og QXL ud fra de oplysninger, du
tidligere har givet i direkte-salgs-gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten DH

Dato : 30-03-04 09:38

> [...]
> lavet et prospekt? Af sådan et skal det fremgå, hvilke værdier, der er i
> firmaet, og hvad forventningerne er til den fremtidige indtjening.

Skal der være andet i sådan et prospekt og er det almindeligt at der
udarbejdes sådan et?
Har du evt. et link til et sådant så jeg kan se hvad det går ud p¨å helt
nøjagtigt?

> [...]
> tænker på at investere et større beløb, og det reelt er en dårlig
> investering, så kan en times rådgivning i banken hurtigt være tjent hjem

Ja jeg håber vi noget på skrift i aften, det gør det lidt lettere at få en
uvildig mening... og med den erfaring jeg har omkring fiktive aktier om MLM,
skal jeg skam nok tænke mig om en ekstra ekstra gang - det er bl.a. derfor
jeg postede her

> Personligt ville jeg ikke turde investere i firmaet. Jeg tror simpelthen
> ikke, det har en ærlig chance mod eBay og QXL ud fra de oplysninger, du
> tidligere har givet i direkte-salgs-gruppen.

Der er kommet en del mere til og jeg synes det ser stadig mere professionelt
ud; men at sammenligne sig med en af nettets største succeshistorier fra
starten af er nok lige modigt nok

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-03-04 10:38

Morten DH wrote:

> Skal der være andet i sådan et prospekt og er det almindeligt at der
> udarbejdes sådan et?

Det afhænger selvfølgelig af, hvilket land selskabet ligger i. De fleste
lande har regler i stil med de danske (i EU er de vist enslydende), men
som du ved, gælder der andre regler i for eksempel Panama.

Herhjemme skal der offentliggøres et prospekt ved første udbud af
værdipapirer. Du kan finde de danske regler omkring udfærdigelse af et
prospekt her:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2003/0126929.htm#K12

Det vigtigste er nok, at prospektet skal give et retvisende billede af
udstederens aktiver og passiver, dennes økonomiske stilling, resultater
samt forventede udvikling.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten DH

Dato : 30-03-04 15:29

> Det afhænger selvfølgelig af, hvilket land selskabet ligger i. De fleste
> lande har regler i stil med de danske (i EU er de vist enslydende), men
> som du ved, gælder der andre regler i for eksempel Panama.

Markedsføringsselskabet er registreret i Dellaware USA; men det er
handelsportalen Dubli vi kan købe aktier i - det må jeg vist hellere lige
spørge ind til i aften...

> [...]
>
> Det vigtigste er nok, at prospektet skal give et retvisende billede af
> udstederens aktiver og passiver, dennes økonomiske stilling, resultater

Super, tak Kim - skal nok holde dig orienteret med helt nøjagtigt hvad det
er de har fundet på

Fra : Morten DH

Dato : 30-03-04 22:31

Så er der kommet lidt data på bordet.

Det er handelsportalen Dubli der udbydes i aktier. Der er tale om en (i
første omgang) lukket aktie der kun kan hverves af ambassadører i Trading
Values og de handles under amerikansk lovgivning (Dellaware USA hvor firmaet
er registreret).

Der udstedes 10.000.000 aktier til kurs 1.00 euro. Heraf udbydes kun 5%
eller 500.000 til salg til danske ambassadører i Trading Values nu og de
resterende 95% tilbageholdes af selskabet - på sigt forventes det at op til
49% af aktierne kommer i handlen efterhånden som det internationale marked
åbnes.
Handlen med aktier skal ske i forbindelse med den årlige generalforsamling
hvor også det årlige regnskab fremlægges - og kursen er baseret på
handelsportalens succes, ikke på hvor mange der ønsker at købe eller sælge
aktier...

Der var stort set ingen kommentarer til hvordan man var kommet fra til
portalens værdi på 10 mill euro og ligeledes foreligger der ikke et
prospekt. Det hele er i øvrigt udarbejdet af et eksternt konsulentfirma
(mener det hedder OEB).

Der blev fremlagt et budget indtil 2007 med forventet tilgang af kunder og
dermed forventet omsætning - budgettet ser absolut ikke urealistisk ud med
de forventninger der er til handelsportalen; men der er jo ikke ligefrem nok
hårde facts til at få sin bankrådgiver til at juble og låne mig en masse
penge med et smil...

Jeg får de viste præsentationer på mail og du skal være velkommen til at se
dem - jeg ønsker bare lidt objektiv kritik for jeg er jo selv 110% sikker på
handelsportalen nok skal blive en kæmpe succes så det er svært at se forbi
det og vurdere min investeringslyst en ekstra gang... og så ville jeg ønske
jeg kunne forstå hvorfor man har valgt denne strategi i stedet for at lade
sig børsnotere

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-03-04 08:38

Morten DH wrote:

> Så er der kommet lidt data på bordet.

Langt fra nok, efter min mening.

> Der udstedes 10.000.000 aktier til kurs 1.00 euro. Heraf udbydes kun 5%
> eller 500.000 til salg til danske ambassadører i Trading Values nu og de
> resterende 95% tilbageholdes af selskabet

Vil det sige, at der udelukkende sælges aktier til danskere? Er det
danskere, der står bag selskabet?

> [...]
> portalens værdi på 10 mill euro og ligeledes foreligger der ikke et
> prospekt. Det hele er i øvrigt udarbejdet af et eksternt konsulentfirma

Her lugter det fælt. Du skal forlange at se, hvordan man er kommet frem
til den værdi, jeg vil endda tro, at loven i Delaware forlanger, at
oplysningerne fremlægges. Bemærk, at forretningsidé og et
computerprogram (portalen) angiveligt skulle være 74 millioner kroner
værd, allerede inden det første produkt er solgt. Det er mange penge, og
de glade internetbobledage er trods alt ovre - selvom Google sælges
dyrt, men her har produktet trods alt bevist sin styrke, det er kun
indtjeningen, der ikke hænger sammen med aktieprisen.

> [...]
> hårde facts til at få sin bankrådgiver til at juble og låne mig en masse

Hvad siger budgettet med hensyn til omsætning og ikke mindst overskud?
Din bankmand bør i det mindste smile, og du bør under ingen
omstændigheder låne penge til en sådan investering.

> [...]
> jeg kunne forstå hvorfor man har valgt denne strategi i stedet for at lade

Det er meget normalt, man starter med en mindre investeringskreds, før
man går på børsen. Det er dyrt at blive optaget på en af de kendte
børser. Normalt er det dog ikke private investorer, der får lov at komme
til fadet først, det er typisk meget rige enkeltinvestorer eller
investeringsfonde. Strategien kan skyldes, at man ved, at man ikke kan
få de andre til at investere. Det er forøvrigt heller ikke alle
selskaber, der får lov at blive optaget på børserne. Jeg er sikker på,
at for eksempel WGI og GII aldrig vil have en jordisk chance for at
komme på en rigtig børs. Men forhåbentlig er dit projekt ikke i samme
boldgade.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten DH

Dato : 31-03-04 14:02

> Langt fra nok, efter min mening.

Helt enig desværre - havde håbet på de var noget mere seriøst end andre MLM
firmaer... heldigvis er der så ikke tvungen køb, børs osv så der går helt
Anders And i den...

> Vil det sige, at der udelukkende sælges aktier til danskere? Er det
> danskere, der står bag selskabet?

Det er 11 danskere der har grundlagt selskabet - jeg tror at man udbyder de
første 5% af aktierne til alle nuværende ambassadører, langt største delen
er så danskere... håber da ikke vi diskriminerer

> [...]
> dyrt, men her har produktet trods alt bevist sin styrke, det er kun
> indtjeningen, der ikke hænger sammen med aktieprisen.

Det var også her jeg studsede lidt, giver besked når jeg får tilsendt det
info vi er blevet lovet, så kan du se det hvis du har lyst...

> Hvad siger budgettet med hensyn til omsætning og ikke mindst overskud?
> Din bankmand bør i det mindste smile, og du bør under ingen
> omstændigheder låne penge til en sådan investering.

Budget er beregnet ud fra et estimat på antallet af kunder over de kommende
år, et gennemsnitlig køb på 300kr/kunde/måned, en fortjeneste på 10% af den
samlede omsætning til portalen - heraf tilbagebetales 50% i bonus til
ambassadørerne og 5% til velgørenhed... og det deraf følgende overskud...
I øvrigt så glædede jeg mig over at der var budgetteret med over 5 mill euro
til velgørenhed i 2007 (så vidt jeg husker - kan ikke huske det præcise
tal)...

> [...]
> at for eksempel WGI og GII aldrig vil have en jordisk chance for at
> komme på en rigtig børs. Men forhåbentlig er dit projekt ikke i samme

Her har man så valgt at lade det komme ambassadørerne tilgode, så det øger
motivationen for at få endnu mere gang i butikken - altså en form for
medarbejderaktier... deraf også årsagen på den øvre grænse på 70.000
aktier/person... man ønsker altså ikke at have enkelte store investorer som
sidder på hele kagen - om det så er salgsgas og man ikke kan få private
investorer kan man jo desværre kun gisne om... Jeg vil så sige at personerne
bag absolut virker særdeles seriøse og jeg har fuld tillid til dem; men det
er altså ikke helt nok til at få min til at sætte hele pensionen over
styr...
Men som jeg kan læse lidt mellem linierne, så afhænger det altså (udover det
manglende prospekt) i høj grad af om 10 mill. euro er en realistisk
værdiansættelse og at budgetten er realistisk - er det korrekt opfattet?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-03-04 15:02

Morten DH wrote:

(jeg har flyttet lidt rundt på det citerede)

> Det er 11 danskere der har grundlagt selskabet
>
> Jeg vil så sige at personerne
> bag absolut virker særdeles seriøse og jeg har fuld tillid til dem

Det virker ikke særlig seriøst, at man placerer sig i et andet land uden
at sætte sig ind i/overholde reglerne i det pågældende land. Jeg tænker
her på det manglende prospekt. Der er vist strenge straffe for ikke at
overholde den slags regler.

> Det var også her jeg studsede lidt, giver besked når jeg får tilsendt det
> info vi er blevet lovet, så kan du se det hvis du har lyst...

Absolut.

> Budget er beregnet ud fra et estimat på antallet af kunder over de kommende
> år, et gennemsnitlig køb på 300kr/kunde/måned

Var der nogen forklaring på, hvordan man var kommet frem til købsbeløbet
og antallet af kunder? Hvorfor ikke 500, 200 eller 10 kroner? Det kunne
være sjovt at vide, hvor meget gennemsnitskunden køber for hos eBay og
QXL. jeg tvivler på, at det er i den størrelsesorden, men jeg har ingen
specifik viden på området. Hvor stor en del af omsætningen forventedes
at komme fra salget af butikker (pyramidespørgsmålet)?

> Men som jeg kan læse lidt mellem linierne, så afhænger det altså (udover det
> manglende prospekt) i høj grad af om 10 mill. euro er en realistisk
> værdiansættelse og at budgetten er realistisk - er det korrekt opfattet?

Præcis! Og det skulle man gerne kunne læse ud af prospektet. Prospektet
skal nemlig indeholde et retvisende billede af de eksisterende værdier
og forventningerne til den fremtidige indtjening, så investorerne kan
fastsætte den rette kurs, eller så de, i de tilfælde, hvor kursen på
forhånd er givet, kan vurdere om den er rimelig.

Et prospekt er lovbefalet i de fleste lande som en sikring af
investorerne - de eneste, jeg har hørt om, der kan se en ulempe i, at
der udsendes et prospekt, er svindlere og medlemmer hos GII. Hvis du
ikke kan få et prospekt, så løb!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten DH

Dato : 31-03-04 15:57

> [...]
> at sætte sig ind i/overholde reglerne i det pågældende land. Jeg tænker
> her på det manglende prospekt. Der er vist strenge straffe for ikke at

Nej det virker underligt, har sendt en mail til support og spurgt efter et
prospekt - tvivler efterhånden på det eksisterer :-/

> [...]
> være sjovt at vide, hvor meget gennemsnitskunden køber for hos eBay og
> QXL. jeg tvivler på, at det er i den størrelsesorden, men jeg har ingen

Vi blev forklaret at man selvfølgelig havde skelet til konkurrenterne og
især Ebay før man fastlagde de tal...

Hvor stor en del af omsætningen forventedes
> at komme fra salget af butikker (pyramidespørgsmålet)?

Det fremlagte budget indeholder kun omsætning baseret på omsætning af
varer - man regner med hver ambassadør i snit har 20 kunder, som hver bruger
300kr/måned... man har således ikke inkluderet en eventuel omsætning skabt
af ambassadørerne... Derudover er der budgetteret med en direkte omsætning
fra kunder som er kommet ind uden om ambassadørerne (kunder skaber
kunder)... Altså ingen pyramideindtægter

> [...]

> investorerne - de eneste, jeg har hørt om, der kan se en ulempe i, at
> der udsendes et prospekt, er svindlere og medlemmer hos GII. Hvis du

Jeg fulgte Gii debatten nøje og blev ret overrasket hvor spinkelt grundlaget
faktisk var - specielt når man tænkte på hvor travlt man havde med at
proklamere at Gii havde ægte aktier imodsætning til konkurrenten WGI... Det
var bl.a. derfor jeg spurgte til vores aktier her

Jeg har sendt dig en privat mail med vores "prospekt"...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-03-04 16:59

Morten DH wrote:

> Nej det virker underligt, har sendt en mail til support og spurgt efter et
> prospekt - tvivler efterhånden på det eksisterer :-/

Ud fra det materiale, du har sendt mig, kan jeg se, at man allerede er
begyndt at sælge tegningsretter. Derfor skulle et prospekt have været
offentliggjort.

Jeg har ikke lige kunnet finde frem til straffen for ikke at udsende et
prospekt i USA, men herhjemme ville firmaet allerede nu stå til en
bødestraf. Og hvis de fremlagte tal ikke er retvisende, eller hvis man
har forholdt investorerne vigtige oplysninger, kan en tiltale for
bedrageri komme på tale. Jeg kan ikke forestille mig, at lovene er meget
anderledes i USA.

> [...]
> 300kr/måned... man har således ikke inkluderet en eventuel omsætning skabt

Eftersom salget af butikker skaber omsætning, skal dette med i
budgettet. Hvis salget af butikker ikke er inkluderet i
omsætningstallet, så er budgettet ikke retvisende, og vi nærmer os
Straffeloven (bedrageri).

> [...]
> proklamere at Gii havde ægte aktier imodsætning til konkurrenten WGI... Det
> var bl.a. derfor jeg spurgte til vores aktier her

Det tror jeg var fornuftigt, jeg håber, du også lytter til mit råd: Hold
dig langt væk fra selskabet!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-03-04 09:25

Morten DH wrote:

> Så er der kommet lidt data på bordet.

Der skal mange flere på bordet. Så vidt jeg kan forstå, kan du på
nedenstående link finde reglerne for, hvilke oplysninger der skal
offentliggøres i forbindelse med udstedelse af aktier i Delaware.

http://www.state.de.us/attgen/fraud/securitiescomm/desecurityact/7306.htm

Der er mange krav, og læg især mærke til sektion D, stk. 1, ifølge
hvilket du vist allerede skulle have modtaget et prospekt. Der står, at
enhver der tilbydes aktier i forbindelse med en emission skal modtage et
prospekt senest i forbindelse det første skriftlige tilbud. Så hvis du
har modtaget noget som helst på skrift, en folder eller lignende, skulle
du også have modtaget et prospekt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen