acpi - batterimåler?
Fra : Brian Emilius

Dato : 29-03-04 08:52

Hej NG

Nu må I da snart være trætte af mig!

Jeg har været i MCC og aktiveret ACPI (i lilo). Det fik jeg nemlig at vide i
en tidligere tråd, at jeg skulle. Men nu er mit spørgsmål så: er det en
batterimåler, jeg roder med? For det var egentlig det, jeg skulle bruge.
Jeg har jo en blærbar, og derfor ville det være rart at være i stand til at
se, hvor meget batteri der er tilbage.

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Andreas Paasch

Dato : 29-03-04 09:55

Brian Emilius wrote:

> [...]
> Jeg har jo en blærbar, og derfor ville det være rart at være i stand til
> at se, hvor meget batteri der er tilbage.

Jeg har noget kørende der hedder Klaptop, men det er vist ikke lige
pakkenavnet, men viser dog batteristatus.

Hvis du har det installeret, finder du det under:

K - System - Configuration - KDE - PowerControl - Laptop Battery.

--
Peace and long life ...
Registeret Linux user #292411

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 29-03-04 13:22

Den Mon, 29 Mar 2004 09:51:41 +0200. skrev Brian Emilius:

> [...]
> Jeg har jo en blærbar, og derfor ville det være rart at være i stand til at

ACPI er power management, strømstyring. Du kan lave meget andet end
batteriovervågning med ACPI. Men ACPI er god til batterimåling.
Og også overvågning af temperatur på CPU. Det sidste er nok en del mere
troværdigt og stabilt end alternativet, sensord.

Du kan også bruge ACPI til at styr hvor meget du har tændt på din
blærbare, og derved spare batteri. Det virker dog ikke lige godt på alle
bærbare.

Hilsen
keld

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-04 13:55

Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> writes:

> [...]
> Og også overvågning af temperatur på CPU. Det sidste er nok en del mere
> troværdigt og stabilt end alternativet, sensord.

Har du en pegepind til hvor man kan finde mere info omkring dette? Jeg
har nemlig mistet mulighed for at overvåge min CPU efter jeg
opgraderede til 2.6 kernen. Men jeg har da ACPI på både bundkort og i
kernen, så hvis jeg kunne udnytte dette ville det være rart.

Mvh
Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 29-03-04 23:01

Den Mon, 29 Mar 2004 14:55:03 +0200. skrev Thomas Rasmussen:

> [...]
> opgraderede til 2.6 kernen. Men jeg har da ACPI på både bundkort og i
> kernen, så hvis jeg kunne udnytte dette ville det være rart.

Ja, kig i kataloget /sys/ eller i /proc/
Filerne er lige til at læse, og nogen af dem kan også skrives i.
Jeg tror det især er /sys/acpi der er interessant, men har ikke mit
mandrake 10.0 system oppe lige nu.

Der er også noget dokumentation med kernen i
/usr/src/linux/Documentation/power
du skal installere kernesourcen først.

Hilsen
keld