Motherboard/CPU FAN controller
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-04-01 15:36

Hej

Er der nogen der har erfaring med at justere FAN speed på et bundkort
via Linux? (eller blot UNIX)?

Jeg har et Epox MVP3G2 (VIA MVP3, VT82c598) bundkort som jeg gerne vil
kunne justere hastigheden på min blæser på. Problemet er, at
computeren larmer for meget når den køre 12V og bliver lidt for varm
når blæseren køre 5V, så jeg vil gerne kunne justere spændingen på
bundkortets CPU FAN connector. Jeg mener bestemt der findes et windows
program til at kunne gøre det samme, så spørgsmålet er, om der er
nogen der har gjort noget lign.

Jeg har installeret lm_sensors og forestiller mig at kunne lave det
sådan at et cron job overvåger temperaturen, og hvis den bliver for
høj, så sætter den hastigheden på blæseren op. Jeg har lavet det sådan
at hvis den bliver for varm, så sender den en mail/sms til mig om
advarslen, men jeg kan ikke rigtig gøre andet end at slukke
computeren, hvilket ikke er optimalt.

Der sidder en stor strømforsynings blæser istedet for en normal
processor blæser, men den er ikke low-noice nok...

Jeg ved godt man kan lave noget fast justering af den, så den altid
køre ved. 7 V men kunne jeg nu integrere det med lm_sensors og lave
det som live overvågning, så ville det være kanon.

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 27-04-01 17:04

On 27 Apr 2001 16:35:55 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> Jeg har et Epox MVP3G2 (VIA MVP3, VT82c598) bundkort som jeg gerne vil
> kunne justere hastigheden på min blæser på.

Du skal nok starte med at checke om det overhovedet kan lade sig
gøre. Nævner motherboard manualen noget om det? Kan det slås til
i maskinens bios? (at den selv styrer cpu-blæseren afhængigt af
temp).

> Jeg mener bestemt der findes et windows program til at kunne
> gøre det samme

Det nemmeste er så nok at kontakte forfatteren og spørge om
fremgangsmåden.

--
Stig

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 27-04-01 17:08

On Fredag 27. April 2001 18:03 Stig H. Jacobsen decided to write:

<snip>
<snip>

Jeg har samme board, og har aldrig hørt om et prog der skulle kunne justere
blæserhastigheden. Hvis nogen kender et sådant, vil jeg meget gerne høre
nærmere...

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Søren Emig

Dato : 27-04-01 19:36

> Jeg har samme board, og har aldrig hørt om et prog der skulle kunne
justere
> blæserhastigheden. Hvis nogen kender et sådant, vil jeg meget gerne høre
> nærmere...

Jeg ved det..... man kan IKKE justere blæserhastigheden. Den afgiver
konstant 12v

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-04-01 11:11

Søren> Jeg ved det..... man kan IKKE justere blæserhastigheden. Den
Søren> afgiver konstant 12v

Jeps Jeg fandt lige programmet frem fra gemmerne... Men jeg mener
stadig at man godt kan få den til at slukke for blæseren (det kan man
hvert fald på nogle boards)... Men jeg tror jeg vil lege lidt med
muligheden for at lave et styk hardware der kan justere den, og
forbinde via parallel/seriel/game porten...

/Thomas