System vil ikke boote efter strømsvigt.
Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 28-03-04 16:27

Hej;

Min server, der kører Redhat 9, kom ikke op igen da jeg fik strømmen
igen efter et strømsvigt. Jeg får følgende fejl under boot:

mkrootdev: labet / not found
Mounting root file system
mount: error 2 mounting ext3
pivotroot: pivot_root(/sysroot,/sysroot/initrd) failed: 2
umount: /initrd/proc failed: 2
Kernel panic: no init found

Af en bekendt fik jeg at vide, at der nok bare var tale om en manglende
"initrd" directory, da det skulle give denne fejl.

Men det er stadig ikke lykkedes mig at få systemet op igen. Når jeg
booter i recovery mode fra CD1, og prøver at lade den mounte
filsystemerne, skriver den "Error mounting file systems" - de 2
ikke-system diske bliver som forventet mountet i /. Hvis jeg istedet
siger skip til mountningen, og derefter manuelt mounter system drevet,
så kan jeg mounte det uden problemer og der ER en "initrd" directory på
det. Ligeledes fandt fsck heller ingen fejl på nogen af drevene...

Jeg har søgt på nettet uden at finde noget brugbart (de fleste steder
siger det samme: manglende "initrd" directory, hvilket ikke lader til
at være problemet her). Er der nogen, der kan hjælpe mig videre?

På forhånd tak,
/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-03-04 17:17

Sun, 28 Mar 2004 at 15:27 GMT Mads Orbesen Troest wrote

> [...]
>
> Af en bekendt fik jeg at vide, at der nok bare var tale om en manglende
> "initrd" directory, da det skulle give denne fejl.

Sådan husker jeg også løsningen. Vi er enige om at det initrd katalog
skal ligge øverst, ikk. Altså som /initrd

Kan det tænkes at der er noget der er gået i stykker i forbindelse med
opgradering af pakker, f.eks. kerne eller lign? Og at du bare først ser
fejlen nu.

Er du forøvrigt sikker på at ovenstående er citeret 100% korrekt?

mkrootdev: labet / not found

Label er stavet lidt alternativt...

Måske der ikke er labels på dine partitions? Check det med e2label

/Morten

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 28-03-04 17:50

Morten Guldager wrote:

> mkrootdev: labet / not found
> Label er stavet lidt alternativt...

Ja, der skulle have stået label...

> Måske der ikke er labels på dine partitions? Check det med e2label

Hmmm, der var fejlen - af en eller anden grund var mit systemdrev uden
label og da jeg satte label til "/" med e2label kunne jeg boote igen.
Aner ikke hvordan den label er forsvundet (?!), jeg ved at maskinen har
været bootet manuelt uden problemer kort tid forinden. :S

Oh well, det var det der skulle til - tak for fingerpeget! :) Så ved
jeg det er noget jeg skal kigge efter en anden gang.

/\/\\ads Orbesen Troest