numlock
Fra : Hans Houmøller

Dato : 28-03-04 14:31

Jeg kan ikke få numlock til at køre ved opstart af Mandrake 10.0 Kan noen
hjælpe med det?
) Hans

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-03-04 17:09

Hans Houmøller wrote:

> Jeg kan ikke få numlock til at køre ved opstart af Mandrake 10.0 Kan
> noen hjælpe med det?

Opstart af hvad? X eller bare konsollen? Hvilken Window manager bruger
du hvis det er X du snakker om?

Hvis vi snakker KDE kan det ordnes ved at tilføje en linje med

/usr/X11R6/bin/numlockx on

til sidst i KDM's Xsetup fil. På mit system er det i
/usr/kde/3.2/share/config/kdm/Xsetup

Dette antager selvfølgeligt at 'numlockx' er installeret.

Hvis vi snakker den virtuelle konsol, så plejer der at være en "numlock"
service der skal sættes til at starte.

Flere informationer giver bedre svar ...

--
PeKaJe

Zoidberg: That's where I'm meeting Uncle Zoid for lunch to discuss my
Hollywood dream. The next time you see me, don't be surprised if I've eaten.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 28-03-04 20:42

> Flere informationer giver bedre svar ...

det er ved boot af Linux jeg ikke kan få numlock til at virke.
Jeg har checket under 'perifere endheder' (Mandrake 10.0) at numlock er
slået til.
) Hans

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-03-04 21:07

Hans Houmøller wrote:

> [...]

Og det har du stadig ikke givet mig :-/

> det er ved boot af Linux jeg ikke kan få numlock til at virke.

Men folk forstår så meget forskelligt ved "Linux" at det er til at blive
skør af. Vil du have numlock ved:

1. De virtuelle terminaler (ctrl+alt+F1 -> ctrl+alt+F6)?
2. Din login-manager (ctrl+alt+F7, før login)?
3. Din window-manager (ctrl+alt+F7, efter login)?

Hvad hedder din window-manager? KDE? Gnome? Fluxbox? Windomaker?
FVWM? XPDE? Noget helt andet? Det har *meget* at sige for løsningen!

> Jeg har checket under 'perifere endheder' (Mandrake 10.0) at numlock
> er slået til.

Jeg kender ikke Mandrake personligt, så jeg skal ikke kunne sige om det
er noget specielt for dén. I KDE er der dog under kontrol-centeret
noget der nok skal være oversat til perifere enheder på dansk. Hvis det
er dér det er slået til, så husk at det *kun* har indflydelse *efter*
login. Hvis problemet kun er *før* login, så skal du have rettet i en
Xsetup fil. Hvilken der skal rettes afhænger af hvilken login-manager
der bruges. Jeg *mener* at Mandrake som standard benytter KDE som
window-manager, og derfor antageligvis KDM som login-manager. Hvis det
er KDM der bruges, så har jeg allerede givet dig svaret.

--
PeKaJe

design, v.:
   What you regret not doing later on.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-03-04 23:58

Jeg har ved opdatering fået numlock til at virke, så tak for assist!
) Hans