båndbredde kontrol på bruger(e)
Fra : Sparre

Dato : 28-03-04 12:01

Hejsa

Har googlet den lidt rundt på nettet men har ikke fundet noget jeg kunne
bruge (nok fordi jeg ikke ved hvad jeg skal lede efter)

jeg ønsker at sætte begrænsninger for brugere, på min server, på hvor
hurtigt de kan udownloade fra internettet, ved brug af f.eks. 'wget'
osv., der skal ikke være begrænsninger på det lokale netværk. Findes der et
program der kan gøre det ?

Kører Debian(testing)

--
Sparre

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 28-03-04 14:22

Sparre <christian@nospamsparre.it> wrote:

> jeg ?nsker at s?tte begr?nsninger for brugere, p? min server, p? hvor
> hurtigt de kan udownloade fra internettet, ved brug af f.eks. 'wget'
> osv., der skal ikke v?re begr?nsninger p? det lokale netv?rk. Findes der et
> program der kan g?re det ?

Nej.

Du kan kontrollere udgaaende trafik med noget saasom tc/altq/dummynet
alt efter operativsystem. Du kan som hovedregel ikke styre indgaaende
trafik paa samme maade.

--
j.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 29-03-04 13:48

http://www.linuxforum.com/linux-bandwidth-limit.php

Jens

Fra : Sparre

Dato : 29-03-04 15:00

Jens Rasmussen wrote:
> http://www.linuxforum.com/linux-bandwidth-limit.php

Tak, se det ligner lidt noget, men, kan godt se hvordan jeg brgrænser
trafikken for en bruger der sidder og henter gennem boxen (hvis den er
router f.eks. altså IP baseret..) men hvis jeg har en bruger som logger ind
via ssh og kører wget for at hente en hel debian iso f.eks. hvordan kan jeg
så bruge det til at sige "user" kun må hente med 20 kB/s...synes det ser ud
til at man specificerer et interface, men de eksister jo ikke hvis brugeren
henter filer NED på serveren..

Serveren står bare koblet alm. på netværket og fungerer ikke som router
eller proxy..

Håber du kan hjælpe lidt...

--
Sparre

Fra : Sparre

Dato : 29-03-04 15:03

her taler jeg selvfølgelig om cbq muligeden..

--
Sparre

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 29-03-04 15:54

nope der kan jeg nok ikke hjælpe
snip >>
Newer versions of wget has the option --limit-rate, where rate
can be expressed in bytes, kilobytes, and megabytes.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 29-03-04 23:28

Den Mon, 29 Mar 2004 15:59:47 +0200. skrev Sparre:

> [...]
> henter filer NED på serveren..
>
> Serveren står bare koblet alm. på netværket og fungerer ikke som router

Jeg synes at kunne huske noget med at du kan begrænse båndbredde i
wget, parametren --limut-rate=. Og det kan du nok sætte wget op til at
gøre som standard via noget konf i /etc/wgetrc . Det kan nok
tilsidesættes af smarte brugere, men det er da en begyndelse.
Se "man wget" for mere info.

jeg har iøvrigt et cbq-skript på http://www.dkuug.dk/keld/cbq
der lader LAN gå fri (så du kan fx køre 100 Mbit hjemme).

Hilsen
keld

Fra : zion1459

Dato : 30-03-04 00:03

er ik sikker, men mener at der er tilføjet noget til kernel 2.6 lidt i
stil med det du søger... ellers skulle wolk-kernen gerne have det
implementeret... (det der med korttidshukommelse og kernel-configs...
tsk tsk)

regards zion1459