| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Er han rigtig klog? - placering af afbal k~ Fra : Dennis Pedersen | 
  Dato :  26-03-04 18:27 |  
  |  
 
            Jeg har lige fået Pug'en til bag fra mekanikus igår efter at have haft
 problemer med det rystede i rattet ved over 100.
 Til min store skræl ser jeg idag at afbalanceringsklodserne sidder på den
 udvendige sider af eerne?!
 Det kan da ikke være rigtigt?
 De gamle sad på indersiden - og for at gøre ondt værre er der brugt nogle
 helt klare metal klodser til en mørk fælg )(¤=#)(¤)=#(¤)=#¤(=
 --
 /Dennis - der vist skal have fat i kraven på sin megger mandag morgen
 Pug 106GTI
 http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
Oprydning:  http://salg.daydreamer.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter G C (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  26-03-04 19:26 |  
  |  
 
            "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
 meddelelse news:406467d1$0$211$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Jeg har lige fået Pug'en til bag fra mekanikus igår efter at have haft
 > problemer med det rystede i rattet ved over 100.
 >
 > Til min store skræl ser jeg idag at afbalanceringsklodserne sidder på den
 > udvendige sider af eerne?!
 Jeg har lige fået min tilbage fra aut. citroen værksted - samme metode. Og
 hvorfor ikke? Det ser jo meget pænere ud!
 - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt nok   
/Peter
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           John Sahl (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  26-03-04 19:53 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > Jeg har lige fået min tilbage fra aut. citroen værksted - samme
 > metode. Og hvorfor ikke? Det ser jo meget pænere ud!
 HVAD? Det er da for grimt med synlige afbalanceringsklodser?
 > - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt
 > nok   
Trist, de må på den igen.!
 -- 
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Cosworth POWER (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Cosworth POWER | 
  Dato :  26-03-04 19:52 |  
  |  
 
            >> Jeg har lige fået min tilbage fra aut. citroen værksted - samme
 >> metode. Og hvorfor ikke? Det ser jo meget pænere ud!
 >
 > HVAD? Det er da for grimt med synlige afbalanceringsklodser?
 Enig - amatører (!!).
 -- 
 Mvh/Thomas Krath
 http://bilimport.tkrath.dk - guide
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             John Sahl (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  26-03-04 20:06 |  
  |  
 
            Cosworth POWER wrote:
 > Enig - amatører (!!).
 Jeg ser ALTID på når mine hjul bliver ordnet, og de får sgu
 lov at gøre tingene om hvis det ikke tilfredsstiller herren   
-- 
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jan W Nielsen (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  26-03-04 21:06 |  
  |  
 
            > Jeg ser ALTID på når mine hjul bliver ordnet, og de får sgu
 > lov at gøre tingene om hvis det ikke tilfredsstiller herren   
He-he..
 Fuldkommen enig. Mine nuværende sommerhjul var af og på FIRE gange, før jeg
 var tilfreds. Der er angiveligt en minimal skævhed i en af fælgene, men jeg
 vidste, at de kunne blive 100 procents vibrationsfri ved alle hastigheder.
 De bliver afbalanceret - først i maskine, dernæst med spinner - og så var
 der een fælg, der skulle sidde der, hvor jeg begyndte med at sige det til
 dækmanden. (Han mente ellers den (meget lidt) skæve skulle sidde bagpå.).
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Hr. Mogens Knudsen (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hr. Mogens Knudsen | 
  Dato :  26-03-04 21:10 |  
  |   
            On Fri, 26 Mar 2004 21:06:22 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 > (Han mente ellers den (meget lidt) skæve skulle sidde bagpå.).
 
 Det er jo fordi, man mærker det mindre dér.
 (forsøgte Volvo også på mig med en skæv fælg, men den gik ikke!)
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jan W Nielsen (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  26-03-04 21:15 |  
  |   
            > > (Han mente ellers den (meget lidt) skæve skulle sidde bagpå.).
 
 > Det er jo fordi, man mærker det mindre dér.
 
 Jep - det er rigtigt.
 
 Men af en eller anden grund kan bilen ikke balanceres helt ud med fælgen på
 den plads. Den eneste måde, hvor tingene går 100 procent op er med fælgen i
 forreste højre side.
 
 Ingen kan fortælle hvorfor - blot konstatere det.
 
 Ros til Arne, der har Point S i Skanderborg. Manden giver ikke op, før
 resultatet er perfekt. Jeg har aldrig set dem sætte en fælg på, der ikke gik
 i rent nul.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Brian (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  26-03-04 21:44 |  
  |  
 
            Hejsa
 Jan W Nielsen skrev:
 > Ros til Arne, der har Point S i Skanderborg. Manden giver ikke op, før
 > resultatet er perfekt. Jeg har aldrig set dem sætte en fælg på, der
 > ikke gik i rent nul.
 Er du sikker ?
 Nyere maskiner viser ikke de sidste par gram, inden den går rent nul, de
 kan kun ses ved at holde en tast inde. Det er lavet netop for de
 "nævenyttige"
 kunders skyld, der tror at 1-2 gram gør en forskel   
/Brian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Jan W Nielsen (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  26-03-04 21:48 |  
  |  
 
            > Nyere maskiner viser ikke de sidste par gram, inden den går rent nul, de
 > kan kun ses ved at holde en tast inde. Det er lavet netop for de
 > "nævenyttige"
 > kunders skyld, der tror at 1-2 gram gør en forskel   
Ok, det vidste jeg faktisk ikke....!!
 Men han er ikke typen, der bliver træt af kunden, hvis man siger, det ikke
 er i orden, og det er rart. Tredje gang hans personale ikke kunne løse
 gåden, kørte han selv en tur i den, og kørte tilbage og flåede hjulene af.
 Han begyndte at måle på centreringsringe og alt muligt og til sidst spillede
 det altså bare.
 Jeg har hørt det fra flere - at sætte hjul på er ikke kun idiotarbejde.   
-- 
 /Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Brian (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  26-03-04 21:54 |  
  |  
 
            Hejsa
 Jan W Nielsen skrev:
 > Men han er ikke typen, der bliver træt af kunden, hvis man siger, det
 > ikke er i orden, og det er rart.
 Jeps, der er ikke meget der er værre, end at betale en mand 400,- i
 timen, og så han ikke tager én seriøst....
 > Jeg har hørt det fra flere - at sætte hjul på er ikke kun
 > idiotarbejde.   
Bestemt ikke, det _kan_ gøres til en mindre videnskab, at afbalancere
 et dæk optimalt.
 På den anden side, har jeg set en mekaniker stå og pøse flere og flere
 vægtklodser på, fordi det sagde maskinen at han skulle   
/Brian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter G C (28-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  28-03-04 15:00 |  
  |  
 
            "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
 news:c41ttu$ipa$1@dknews.tiscali.dk...
 > Peter G C wrote:
 > > Jeg har lige fået min tilbage fra aut. citroen værksted - samme
 > > metode. Og hvorfor ikke? Det ser jo meget pænere ud!
 >
 > HVAD? Det er da for grimt med synlige afbalanceringsklodser?
 Beklager - læste forkert. De sidder selvfølgelig indvendigt! .... tsk tsk.
 > > - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt
 > > nok   
>
 > Trist, de må på den igen.!
 Jep. Træls   
/Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Møller (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  26-03-04 20:17 |  
  |   
            
"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
 news:4064759f$0$511$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
 > meddelelse news:406467d1$0$211$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt nok
  
>
 > /Peter
 Det er nok fordi værkstedet ikke er eksperter i dækmontage   
På løveungen kan de slet ikke, da der ikke er centerhul, så de sender
 hjulene hen til den nærmeste dækpusher har jeg set   
Et ordentlig center placerer dæk ud fra gul/rød plet hvis dækket har disse.
 Herefter afbalanceres, hvis der skal mere end 10-20 g på, løsnes dækket og
 vrides på fælgen, så vægten af klodser der skal limes på en fælg minimeres,
 min leverandør kan det.
 Han har også momentnøgle   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Fruergaard (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  26-03-04 21:09 |  
  |  
 
            Møller wrote:
 > Et ordentlig center placerer dæk ud fra gul/rød plet hvis dækket har
 > disse.
 Placeres i forhold til hvad?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Hr. Mogens Knudsen (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hr. Mogens Knudsen | 
  Dato :  26-03-04 21:20 |  
  |   
            On Fri, 26 Mar 2004 21:09:12 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 mit efternavn . com> wrote:
 
 >> Et ordentlig center placerer dæk ud fra gul/rød plet hvis dækket har
 >> disse.
 
 >Placeres i forhold til hvad?
 
 Møller:
 Til daglig brug: privat og på værksteder bliver man mødt til at bruge
 momentnøgle, da andet værktøj vil være uforholdsmæssigt dyrt.
 
 Der hvor jeg får monteret dæk og skiftet hjul kan man det gylle.
 De kan afbalancere hjul:
 Først monteres dækket i henhold til fabrikantens afmærkning : rød hhv.
 gul plet placeres korrekt i forhold til ventilen, Dækket udmåles på
 afbalanceringsapparat, skal der over 10 g på for at komme
 helt ned i begyndelsen af det grønne felt, løsnes dækket og drejes
 lidt. På den måde kan  de fleste dæk kan komme ned på 5-10 g bly.
 
 Herefter monteres hjulene og efterspændes med momentnøgle.
 Om det fordi han kender mig eller det er normal procedure skal jeg
 ikke sige, men jeg ved dog, at Kleemann får deres biler 4-punkts
 udmålt og afbalanceret samme sted: Ivar i Farum
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 09:09 |  
  |   
            
"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:it3960tt9qhvvi4lj74s2fjshsnl4imlb2@4ax.com...
 > On Fri, 26 Mar 2004 21:09:12 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 > mit efternavn . com> wrote:
 >
 > >> Et ordentlig center placerer dæk ud fra gul/rød plet hvis dækket har
 > >> disse.
 >
 > >Placeres i forhold til hvad?
 >
 > Møller:
 > Til daglig brug: privat og på værksteder bliver man mødt til at bruge
 > momentnøgle, da andet værktøj vil være uforholdsmæssigt dyrt.
 >
 > Der hvor jeg får monteret dæk og skiftet hjul kan man det gylle.
 > De kan afbalancere hjul:
 > Først monteres dækket i henhold til fabrikantens afmærkning : rød hhv.
 > gul plet placeres korrekt i forhold til ventilen, Dækket udmåles på
 > afbalanceringsapparat, skal der over 10 g på for at komme
 > helt ned i begyndelsen af det grønne felt, løsnes dækket og drejes
 > lidt. På den måde kan  de fleste dæk kan komme ned på 5-10 g bly.
 >
 > Herefter monteres hjulene og efterspændes med momentnøgle.
 > Om det fordi han kender mig eller det er normal procedure skal jeg
 > ikke sige, men jeg ved dog, at Kleemann får deres biler 4-punkts
 > udmålt og afbalanceret samme sted: Ivar i Farum
 Det er vel den oplysning du fik fra mig for flere år siden,  og var det ikke
 det jeg skrev i min mail 2004-03-26 kl. 20.17, men det er jo kun godt at du
 gentager det den 2004-03-26 kl. 21.09, når du nu har klippet det væk fra min
 mail   )
 Den med prisen køber jeg ikke, da en momentnøgle for de flest er en
 ekstraomkostning, da de har trykluftnøgle eller privat en hjulnøgle i
 forvejen :.)
 Men her er henvisningen igen:
 http://www.orbweb.net/autoshop247/tyre_talk/5_balancing.html
--
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Hr. Mogens Knudsen (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hr. Mogens Knudsen | 
  Dato :  27-03-04 14:20 |  
  |  
 
            On Sat, 27 Mar 2004 09:08:39 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
 >> Møller:
 >> Til daglig brug: privat og på værksteder bliver man mødt til at bruge
 >> momentnøgle, da andet værktøj vil være uforholdsmæssigt dyrt.
 >> Der hvor jeg får monteret dæk og skiftet hjul kan man det gylle.
 >> De kan afbalancere hjul:
 >> Først monteres dækket i henhold til fabrikantens afmærkning : rød hhv.
 >> gul plet placeres korrekt i forhold til ventilen, Dækket udmåles på
 >> afbalanceringsapparat, skal der over 10 g på for at komme
 >> helt ned i begyndelsen af det grønne felt, løsnes dækket og drejes
 >> lidt. På den måde kan  de fleste dæk kan komme ned på 5-10 g bly.
 >> Herefter monteres hjulene og efterspændes med momentnøgle.
 >> Om det fordi han kender mig eller det er normal procedure skal jeg
 >> ikke sige, men jeg ved dog, at Kleemann får deres biler 4-punkts
 >> udmålt og afbalanceret samme sted: Ivar i Farum
 >Det er vel den oplysning du fik fra mig for flere år siden,  og var det ikke
 >det jeg skrev i min mail 2004-03-26 kl. 20.17, men det er jo kun godt at du
 >gentager det den 2004-03-26 kl. 21.09, når du nu har klippet det væk fra min
 >mail   )
 Ind imellem hopper kæden altså af. HELT af!  :)
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 15:35 |  
  |   
            
"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:eqva60p3d307c8oip2sv62q9olirskeean@4ax.com...
 > On Sat, 27 Mar 2004 09:08:39 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
 >>
 > Ind imellem hopper kæden altså af. HELT af!  :)
 >
 Så synes jeg, at du skulle sætte den på igen   
Eller kommer du da ingen steder.   )
 --
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Mogens K (Alfa Romeo~ (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens K (Alfa Romeo~ | 
  Dato :  27-03-04 15:44 |  
  |  
 
            On Sat, 27 Mar 2004 15:34:40 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
 >Så synes jeg, at du skulle sætte den på igen   
Ville jeg også gerne hjælpe dig med, men om det lykkes..... 
 Tja' :)
 >Eller kommer du da ingen steder.   )
 Gør du?
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 15:54 |  
  |   
            
"Mogens K (Alfa Romeo!)" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:dn4b60d9tjn6spf9s40u1jg4h05nprf6cu@4ax.com...
 > On Sat, 27 Mar 2004 15:34:40 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
 >
 > >Så synes jeg, at du skulle sætte den på igen   
>
 > Ville jeg også gerne hjælpe dig med, men om det lykkes.....
 > Tja' :)
 >
 > >Eller kommer du da ingen steder.   )
 >
 > Gør du?
 Den lille mail du startede denne lille snak startede du med:
 >Møller:
 >Til daglig brug: privat og ..
 og så videre, det opfattede jeg som en korrektion og belæring af mig, men
 det du skrev var jo næsten ordret hvad jeg for 1-2 år siden skrev her på
 siden.
 Men dit indlæg skal altså nok tolkes som du er helt enig med mig bortset fra
 brugen af værktøj, det glæder mig, at du kan bruge det jeg tidligere har
 skrevet og vi næsten er enig ord til anden,   
Så hvis jeg har misforstået det du skrev, skal jeg da anmode dig om at
 citere andres indlæg, så selv ikke jeg kan være i tvivl ;-(
 Sorry
 Møller   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 15:44 |  
  |   
            
"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:eqva60p3d307c8oip2sv62q9olirskeean@4ax.com...
 > On Sat, 27 Mar 2004 09:08:39 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
 >>
 > Ind imellem hopper kæden altså af. HELT af!  :)
 >
 Meget af det du skriver står efter:
 Møller:
 Og så en hel masse der kunne se ud til at være en  korrektion af  mig, men
 det var måske ment som et citat af det jeg havde skrevet i for 1-2  års tid
 siden, for så fejllæste jeg dit indlæg , jeg undskylder meget   
For vi er jo næsten enig.
 PS husk lige at sæt kæden på igen eller citer, så selv jeg kan forstå det
  
Sorry.
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Mogens K (Alfa Romeo~ (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens K (Alfa Romeo~ | 
  Dato :  27-03-04 15:45 |  
  |   
            On Sat, 27 Mar 2004 15:43:41 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
 
 >Møller:
 >Og så en hel masse der kunne se ud til at være en  korrektion af mig, men
 >det var måske ment som et citat af det jeg havde skrevet i for 1-2  års tid
 >siden, for så fejllæste jeg dit indlæg , jeg undskylder meget. Sorry.
 
 Det er ok.
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 09:01 |  
  |   
            
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
 news:c422ld$i4f$1@sunsite.dk...
 > Møller wrote:
 > > Et ordentlig center placerer dæk ud fra gul/rød plet hvis dækket har
 > > disse.
 >
 > Placeres i forhold til hvad?
 >
 det tungeste punkt / mindste radius på dækket.
 ofte ud for ventil med det gule mærket
 http://www.orbweb.net/autoshop247/tyre_talk/5_balancing.html
møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sand. (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sand. | 
  Dato :  26-03-04 20:35 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt
 > nok   
Jeg synes tit at jeg hører om folk der ikke er tilfredse med afballaceringen
 selvom det er lavet hos et dækcenter. Men der kan vel også skyldes skæve
 bremseskiver eller generelt slør/slidte gummibøsninger der er skyld i
 rystelserne? Hvorfor afballancerer man så ikke hjulene imens de sidder på
 bilen?? (hvis der ellers findes sådan en maskine). Det må da løse
 problemerne.
 MVH Martin
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Møller (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  26-03-04 20:19 |  
  |   
            
 "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
 news:406467d1$0$211$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Jeg har lige fået Pug'en til bag fra mekanikus igår efter at have haft
 > problemer med det rystede i rattet ved over 100.
 >
 > Til min store skræl ser jeg idag at afbalanceringsklodserne sidder på den
 > udvendige sider af eerne?!
 > Det kan da ikke være rigtigt?
 > De gamle sad på indersiden - og for at gøre ondt værre er der brugt nogle
 > helt klare metal klodser til en mørk fælg )(¤=#)(¤)=#(¤)=#¤(=
 
 
 Ja hvis det er stålfælge, er det da OK.
 
 ellers se mit svar til Peter G C
 
 --
 Møller
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Weis (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  26-03-04 20:43 |  
  |   
            
 "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:
 
 > Til min store skræl ser jeg idag at afbalanceringsklodserne sidder på den
 > udvendige sider af eerne?!
 > Det kan da ikke være rigtigt?
 > De gamle sad på indersiden - og for at gøre ondt værre er der brugt nogle
 > helt klare metal klodser til en mørk fælg )(¤=#)(¤)=#(¤)=#¤(=
 
 Jeg har da været ude for at test-udstyret foreskrev klodser på både yder- og
 inderside.
 
 mvh
 Peter
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  26-03-04 21:05 |  
  |   
            Hejsa
 
 Peter Weis skrev:
 
 > Jeg har da været ude for at test-udstyret foreskrev klodser på både
 > yder- og inderside.
 
 Ja, er det ikke helt normalt at der placeres vægte to steder på fælgen ?
 De maskiner jeg har set via jobbet, kræver ihvertfald at man placerer vægte
 to steder.
 
 /Brian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            L (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : L | 
  Dato :  26-03-04 21:35 |  
  |   
            Hej
 Man kan på maskinen indstille den til, hvor på fælgen man vil have
 blyklodserne.
 
 Mvh Torben
 
 "Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
 news:c422eu$edd$1@sunsite.dk...
 > Hejsa
 >
 > Peter Weis skrev:
 >
 > > Jeg har da været ude for at test-udstyret foreskrev klodser på både
 > > yder- og inderside.
 >
 > Ja, er det ikke helt normalt at der placeres vægte to steder på fælgen ?
 > De maskiner jeg har set via jobbet, kræver ihvertfald at man placerer
 vægte
 > to steder.
 >
 > /Brian
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Brian (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  26-03-04 21:41 |  
  |   
            Hejsa
 
 L skrev:
 > Hej
 > Man kan på maskinen indstille den til, hvor på fælgen man vil have
 > blyklodserne.
 
 Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
 to vægtklodser.....
 
 /Brian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              John Sahl (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  26-03-04 21:57 |  
  |  
 
            Brian wrote:
 > Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
 > to vægtklodser.....
 Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
 på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.
 -- 
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hr. Mogens Knudsen (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hr. Mogens Knudsen | 
  Dato :  26-03-04 21:55 |  
  |   
            On Fri, 26 Mar 2004 21:57:22 +0100, "John Sahl"
 <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:
 
 >> Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
 >> to vægtklodser.....
 
 >Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
 >på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.
 
 Man kunne benævne det amatøragtigt. Flere klodser er ikke så ringe
 endda - giver en bedre fordeling. Men de fleste dækpushere monterer jo
 blot een
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 09:18 |  
  |   
            
 "Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:f36960l82bthk8k952g7bqnpuigck8u2h8@4ax.com...
 > On Fri, 26 Mar 2004 21:57:22 +0100, "John Sahl"
 > <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:
 >
 > >> Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
 > >> to vægtklodser.....
 >
 > >Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
 > >på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.
 >
 > Man kunne benævne det amatøragtigt. Flere klodser er ikke så ringe
 > endda - giver en bedre fordeling. Men de fleste dækpushere monterer jo
 > blot een
 >
 
 På de fleste alu-fælge behøver de ikke at placere nogle på ydersiden, det
 der tæller, er i forhold til de roterende massers centerlinie.
 
 Så man kan afbalancere for den radiale og den aksiale påvirkning, gode
 værksteder kan ofte klare det med en klods, hvis de altså gider.
 
 Møller
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Brian (26-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  26-03-04 21:57 |  
  |  
 
            Hejsa
 John Sahl skrev:
 > Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
 > på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.
 Ja for søren, det dur sgutte på en alufælg.....
 Men ellers er der intet unormalt i to vægtklodser, det var sådan set det
 jeg ville frem til   
/Brian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Uffe Bærentsen (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  27-03-04 01:04 |  
  |   
            
"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
 news:c4256t$l6q$1@dknews.tiscali.dk...
 > Brian wrote:
 > > Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
 > > to vægtklodser.....
 >
 > Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
 > på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.
 Hvorfor er der så specielle klodser til alufælge, endda malet i en
 'fælg-grå' nuance?
 Personligt tror jeg de stammer tilbage fra da alufælge så ud som alufælge.
 De kunne også bankes på uden at fjerne malingen fra fælgen.
 Når du afbalancerer med kun 1 klods, så fjerner du ikke alle former for
 ubalance.
 Der er gode grunde til at der kommer 2 klodser på.
 Vel at mærke hvis de sidder på hver sin side af fælgen   
-- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                John Sahl (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  27-03-04 02:31 |  
  |  
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 > Når du afbalancerer med kun 1 klods, så fjerner du ikke alle former
 > for ubalance.
 > Der er gode grunde til at der kommer 2 klodser på.
 > Vel at mærke hvis de sidder på hver sin side af fælgen   
De behøver ikke placeres helt ude i kanten, den samme
 afbalancering kan opnås ved at placere klodserne indenfor
 egerne. Jeg siger IKKE at der ikke må placeres 2 klodser,
 de skal bare ikke sidde synligt.
 -- 
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 09:17 |  
  |   
            
 "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
 news:c4256t$l6q$1@dknews.tiscali.dk...
 > Brian wrote:
 > > Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
 > > to vægtklodser.....
 >
 > Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
 > på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.
 
 På de fleste alu-fælge behøver de ikke at placere nogle på ydersiden, det
 der tæller, er i forhold til de roterende massers centerlinie.
 
 Så man kan afbalancere for den radiale og den aksiale påvirkning, gode
 værksteder kan ofte klare det med en klods, hvis de altså gider.
 
 Møller
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Møller (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  27-03-04 09:38 |  
  |   
            
"Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote in message
 news:406538de$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
 > news:c4256t$l6q$1@dknews.tiscali.dk...
 >> Så man kan afbalancere for den radiale og den aksiale påvirkning, gode
 > værksteder kan ofte klare det med en klods, hvis de altså gider.
 >
 > Møller
 http://www.sds.dk/sider/dækdata.html
Nævner ikke rød,  gul eller hvid plet, men det er jo også et dækcenter, og
 de lader sig jo ikke distrahere af konkret viden   
http://www.orbweb.net/autoshop247/tyre_talk/5_balancing.html
http://wrxplanet.weblogger.com/discuss/msgReader$9
Til de der ikke har fået fat i alle links, så er der lidt her:
       Colour Markings on the Side Wall of the Tyre
       Red Point/Red Triangle Indicates the maximum point of Radial Force
 Variation (RFV), the stiffest point of the tyre side wall. This mark should
 be aligned with the 'L' mark (i.e. the low mark) on alloy wheels when
 fitting.
       White Point/White Circle In the case of some Original Equipment tyres,
 this white mark will indicate the minimum point of RFV, the most flexible
 point of the tyre side wall. In these cases, the white mark should be
 aligned with the 'high' mark on the wheel, or 180° to the 'L' mark.
       Yellow Point/Yellow Triangle If no 'L' mark is visible or in the case
 of fitment to steel wheels, the tyre should be fitted with the yellow mark
 positioned to line up with the wheel valve. This yellow mark indicates the
 lightest point of the tyre determined under static balancing conditions
 lidt news:
 http://www.eng-tips.com/gviewthread.cfm/lev2/6/lev3/35/pid/68/qid/86379
og der er mere for de der vil sætte sig ind i problematikken omkring
 dækafballancering:
 www.Goggel.dk  og så selvfølgelig leverandører af afballanceringsudstyr, det
 behøver ikke at være til jetmotorer, som jeg på et tidspunkt var med til at
 afballancere.
 --
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Dennis Pedersen (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Pedersen | 
  Dato :  27-03-04 12:16 |  
  |   
            
"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
 news:c4256t$l6q$1@dknews.tiscali.dk...
 > Brian wrote:
 > > Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
 > > to vægtklodser.....
 >
 > Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
 > på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.
 For at gøre ondt værre sidder der faktisk 2(!) synligt på samme fælg
 --
 /Dennis
 Pug 106GTI
 http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
Oprydning:  http://salg.daydreamer.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                John Sahl (27-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  27-03-04 12:22 |  
  |  
 
            Dennis Pedersen wrote:
 > For at gøre ondt værre sidder der faktisk 2(!) synligt på samme fælg
 Giv din mekaniker en lammer fra mig   
-- 
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |