Huslige pligter
Fra : Mette

Dato : 26-03-04 12:50

---For en fem-årig pige?

Jeg synes jo min datter er blevet stor. Hun er intelligent og selvhjulpen,
men hun er doven. De sidste 5 år har jeg naturligt nok været den, der
ryddede op, gjorde rent, vaskede tøj, tørrede af, samlede snavsetøj op,
lavede mad, osv osv osv. Jeg er simpelthen yderen, og hun er naturligvis
nyderen, da vi kører efter "yde efter evne-princippet" (Jeg bor alene med
hende).

Nu står vi foran et lille skift: vi flytter fra vores mini-2-v'er til en
treværelses, og nu da hun jo er fyldt fem og vi skifter lejlighed, så tænkte
jeg på at gribe muligheden for at delagtiggøre hende lidt mere i de hjemlige
gøremål.

Men hvad er muligt/rimeligt for en pige på 5 år?

Jeg tænkte på simple ting som:

- Samle sit eget tøj op fra gulvet og lægge det i kurven
- Bære sin tallerken ud i køkkenet
- Rede sin seng
- Rydde sit legetøj op

Af andre ting, vi har lidt problemer med:
- Sidde ved bordet til vi er færdige med at spise - uden TV
- Adlyde (uden det skal siges mere end 3 gange)
- Gå i seng til tiden

Andre ideer?

Altså vil jeg forsøge at gøre hende mere ansvarlig for det hjem hun bor i
sammen med mig. Jeg er selv blevet lidt forkælet hjemmefra og havde ikke
rigtigt nogle pligter - udover opvasken som vi fik en femmer for
(10-årsalderen og frem). Og det har desværre resulteret i, at jeg er lidt af
et rodehoved selv. Jeg vil gerne lære min datter mere ansvarlighed, men er
det for tidligt og er pligterne for krævende af en femårig?

(Jeg ved jo, at hun kan disse ting, jeg har set hende gøre det

Vi har talt om at lave et skema, hvor jeg har skrevet pligterne og hun kan
tegne dem, og så sætter vi stjerner på, hver gang hun har lavet noget.
Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Hvad mener I?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 26-03-04 13:08

Mette wrote:

> Men hvad er muligt/rimeligt for en pige på 5 år?
>
> Jeg tænkte på simple ting som:
>
> - Samle sit eget tøj op fra gulvet og lægge det i kurven
> [...]

For mig lyder det meget rimeligt at en 5-årig pige (eller freng for den
sags skyld) kan gøre disse ting.

> [...]
> Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
> sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Jeg har aldrig forstået det med, at man skal aflønnes for forskellige
huslige pligter, fx fem kroner for at gå ud med skraldeposen og lign.
Det må være en naturlig ting, at børn og voksne hjælper hinanden med
det, de nu engang kan.

Henriette Døssing

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-03-04 13:30

Mette wrote:
> ---For en fem-årig pige?

<snip>

> Men hvad er muligt/rimeligt for en pige på 5 år?
>
> Jeg tænkte på simple ting som:
>
> - Samle sit eget tøj op fra gulvet og lægge det i kurven
> [...]

Hjælpe med at vaske op. Til en start, hvis hun ikke kan håndtere et
viskestykke, kan hun lægge ting på plads.

Hjælpe med at vaske. Sortere vasketøj, og lægge det i maskinen. (Sammen med
mor, så mor opdager uldtrøjen inden den bliver kogevasket.)

Hjælpe med at gøre rent.Tørre støv af, støvsuge, vaske gulv. Det vigtige er
ikke om det bliver gjort godt nok, men at hun er med. Så kan det godft være
at skal "finjustere" bagefter.

Og hvis du synes det er for meget, kan jeg fortælle at Albert på 3 år har
deltaget i disse ting siden han var 1½-2 år fordi han synes det er sjov.
Han får (endnu) lov til at gå, når det ikke er sjov længere, men bliver
ikke ved.

<snip>

> Jeg vil gerne lære min datter
> mere ansvarlighed, men er det for tidligt og er pligterne for
> krævende af en femårig?

Jeg synes bestemt ikke det er for tidligt. Snarere for sent. Men det er en
god idé at lege det ind.

> (Jeg ved jo, at hun kan disse ting, jeg har set hende gøre det

Så meget mere grund er der til at komme igang.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
The single best predictor of long life is not whether a person smokes

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 13:52

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ja, naturligvis!

> Hjælpe med at vaske op. Til en start, hvis hun ikke kan håndtere et
> viskestykke, kan hun lægge ting på plads.

Ja, eller vaske op med børsten og stille det på opvaskebakken.
Nu er der jo bare det, at de fleste har opvaskemaskiner i dag - men en
5-årig kan sætte tallerkener, kopper/glas og bestik i - så "pakker" den
voksne med skåle og gryder, etc.

> Hjælpe med at vaske. Sortere vasketøj, og lægge det i maskinen. (Sammen
med
> mor, så mor opdager uldtrøjen inden den bliver kogevasket.)

Ja, og hjælpe med at hænge det op og lægge det sammen bagefter.

> [...]
er
> ikke om det bliver gjort godt nok, men at hun er med. Så kan det godft

Ja, og pudse vinduer, spejle, etc. De fleste fem-årige elsker at lave fine
blanke flader
Men jeg tror, den med finjusteringen BAGEFTER er farlig: Det kan nemt
opleves som: "det var altså ikke godt nok alligevel - så kan det osse være
lige meget".
Hvis man tager børnenes arbejde alvorligt, gør de det også selv.

> [...]
> deltaget i disse ting siden han var 1½-2 år fordi han synes det er sjov.
> Han får (endnu) lov til at gå, når det ikke er sjov længere, men bliver

Det gjorde børnene også, da jeg var dagplejemor - og jeg tror, de gør det i
de fleste dagplejer.
De kan godt - og vil gerne.

> Jeg synes bestemt ikke det er for tidligt. Snarere for sent. Men det er en
> god idé at lege det ind.

ENIG!

> Så meget mere grund er der til at komme igang.

Men altså: gør det SAMMEN, så det er en fælles forpligtelse (sådan a la "et
jævnt og muntert, virksomt liv på jord") - og lige netop ikke din datters
PLIGT, for så ender du nemt i den der med betaling/straf/belønning.
Og så er du først på den.

Og til sidst et lille tip: Sig ikke: "Du SKAL" - men "vi er nødt til". Den
lille drejning gør en verden til forskel.
God arbejdslyst!

Hilsen Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-03-04 17:19

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> være lige meget".
> Hvis man tager børnenes arbejde alvorligt, gør de det også selv.

Det er nok forskellen på 3 og 5 år

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Those who desire to give up Freedom in order to gain Security, will not

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 17:24

> Det er nok forskellen på 3 og 5 år

Øh - hvad mener du lige præcist?

Hilsen Inger

Fra : Tine Andersen

Dato : 26-03-04 18:38

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Øh - hvad mener du lige præcist?

At den femårige opdager det - det gør den treårige ikke.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 18:48

"Tine Andersen" <tine.andersen.re.mo.ve@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> At den femårige opdager det - det gør den treårige ikke.

Ok - så dumme er de treårige, jeg har været sammen med, altså ikke (så skal
man i hvert fald gøre det, mens de sover!).
Men jeg er nu heller ikke så god en skuespiller, at jeg kan simulere en
"tagen alvorligt" - så jeg er nødt til at GØRE det

Hilsen Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-03-04 22:04

Inger Pedersen wrote:
> "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Øh - hvad mener du lige præcist?

Når min søn hjælper mig med at støve af, så gør han et behjertet forsøg -
og rammer ca. 10% af arealet. Han forstår ganske enkelt ikke, hvad formålet
er. Hvis jeg levede med de 10%, kunne jeg lige så godt lade være med at
gøre rent. Til gengæld generer det ham ikke, at jeg "efterpolerer".

Det giver i øvrigt også sig selv i andre situationer. Han er ferm med et
stykke værktøj og hjalp mig med at skrue den stol sammen, som jeg sidder på
lige nu. Han kan sagtens skrue, men han kan altså ikke sætte skruen fast -
jeg er *nødt* til at give den det sidste vrid. Det betyder ikke, at jeg
ikke værdsætter hans arbejde, det betyder at vi begge erkender, at han
stadig har nogle begrænsninger.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
"Let's have no fighting, please. This is, after all, a council of war."

Fra : Nielsen

Dato : 26-03-04 13:36

"Mette" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
> sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Min holdning er, at børn ikke er "ansatte" i hjemmet. Hvis et af mine børn
lige nu ikke har nogen behov (for penge) så kan han/hun sige: nej, jeg gider
ikke vaske op / dække bord / rede min seng i dag. Så har de jo på sin vis
"betalt" mig for at gøre det, og selv bestemme hvornår de skal deltage i
husholdningen.
Min mening er at alle i en familie deltager i husholdningen, alt efter evne
/ tid og hvad der nu ellers kan være afgørende. Sådan er det i min familie -
det forventer vi af hinanden. Til gengæld (men de to ting har _intet_ med
hinanden at gøre) kan vi alle (børn inkl.) forvente en del af familiens
indtægt tildelt.
Der er jo også lige det at børnene bliver store, og prøv lige at få en
16-17 årig med (rimelig stor) indtægt til at vaske op for en tyver .

L.Nielsen

Fra : Fino

Dato : 26-03-04 14:20

Jeg syntes de krav og forventninger du selv opstiller ser fornuftige
ud...som at selv bære sit porcelæn ud, samle tøj op, rydde op på værelse
(evt med lidt hjælp fra dig, et RODET børneværelse kan være meget svært at
overskue) og rede seng. start der...og byg videre.....jeg syntes ikke du
skal forlange mere endnu. Men jeg har med mine 2 børn erfaret at det er ret
nemt at få dem med til at hjælpe med at; lave mad og rydde lidt op i stue/
køkken osv...men det skal foregå i en god stemning...ingen sure miner....så
vil de gerne...og de vil også gerne næste gang.

Jeg har aldrig forlangt af mine børn at de skal blive siddende ved
bordet...indtil vi alle er færdige med at spise......kun når vi er i byen og
spise....eller til fest....Middagen bliver ødelagt for de voksne...hvis vi
skal sidde og skændes med et barn...eller se på sure miner.
Men jeg syntes at det er godt hvis et barn meget tidligt lærer at sige - tak
for mad..

Adlyde og gå i seng til tiden
Kan man nok roligt regne med at dette fenomen skal man "slås" med resten af
den tid børnene bor hjemme.
Når barnet kun er 5 år, må den voksne roligt og stædigt holde fast i visse
regler. Den voksne må vide hvilke regler man ikke vil gå på kompromi
med...andre regler kan/må være mere fleksible...efter min mening.

Fra : Ann

Dato : 26-03-04 14:26

> [...]
> Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
> sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Hej Mette

Vores søn er også 5 år, og sådan set også ret hjælpsom.
Vi har prøvet at lave et skema som du nævner, og sætte stjerner,
som hver galdt for 1 kr, som så blev talt sammen lørdag.
Det virkede rigtig godt de første 2 uger, og Mikkel hjalp med alt hvad han
kunne finde på,
men da der så var kommet en masse penge i sparebøssen,
så var der jo ingen grund til at hjælpe mere, så når vi spurgte, så "gad han
altså ikke".
Så den ide blev hurtigt droppet igen. Den kan ikke anbefales
Nu har vi taget en snak med ham istedet, og han kan godt forstå at når vi
render
og hjælper ham med alt hvad han har brugt for, så kan han også godt hjælpe
os lidt.

Ting han hjælper med engang imellem:
tømme opvasker, dække bord, tage ud af bordet, rydde op på værelset
(selvfølgelig),
lave mad (maden smager altid bedre når han selv har hjulpet), feje fliser i
gården, osv.
Det er langt fra hver dag han hjælper med noget, men jeg synes det går meget
godt med vores aftale.

Held og lykke med at sætte din datter "i arbejde"

Venlig Hilsen Ann

--
Besøg vores private loppemarked
http://www.dagensdyr.dk/loppemarked

Fra : SHM

Dato : 29-03-04 10:13

Denne ordnig er tilgengæld rigtig god hjemme hos os!
Vores søn er også 5 år, og ordningen har nu kørt i 2 måneder.

Vi har et skema hvor på der står:
Hjælpe mor og far
Dække bord
Ryde op på værelset
Ingen natvandring (vi havde problemer med, at han vækkede mig hver nat)
Andet

Hver linie har sin farve krydser, så han selv kan "læse" linierne. Om
fredagen bliver krydserne så konverteret til penge. 1X=1 kr.
En uge fik han 17 kr, som han kan bruge eller spare op. Han har lige SELV
købt gave til sin bedstefar.
Der er flere grunde til, at vi har indført dette system, bl.a. fordi vi har
2 små i huset og jeg ikke kan overkomme det hele selv, men også fordi vi
gerne vil give ham en følelse for penge og værdien heraf.

Hilsen
BS

Fra : Ann

Dato : 29-03-04 11:46

"SHM" <mikaelsen.smed@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2 små i huset og jeg ikke kan overkomme det hele selv, men også fordi vi
> gerne vil give ham en følelse for penge og værdien heraf.

I har gjort det på fuldstændigt samme måde som os,
men som sagt holdt den ikke længe, for når der nu var masser af penge i
sparebøssen,
hvorfor skulle han så hjælpe mere?

Men det er da rart at høre at det fungerer hos jer, børn er jo (heldigvis)
forskellige

Venlig Hilsen Ann

--
Besøg vores loppemarked:
http://www.dagensdyr.dk/loppemarked

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-03-04 11:53

Ann wrote:
> [...]
> i sparebøssen,
> hvorfor skulle han så hjælpe mere?
>
> Men det er da rart at høre at det fungerer hos jer, børn er jo

det hjælper når purken får mulighed for at komme ud og bruge hans "surt
tjente penge", på ting som vennerne også synes er spændende....

min søn var også ligeglad med pligter og lignende indtil han begyndte i
skole, hvor det pludselig var sjovt at have en ny pokemonfigur, pokemonkort
og alt muligt andet der er sjovt at have.... og vil man nyde (vennernes
opmærksomhed) må man yde (og rydde op på værelset)

det er jo ligemeget når pengene ligger i sparegrisen og den er fuld.... men
hvad med at lave en aftale om at pengene en gang om måneden bliver puttet i
banken, hvor han kan spare op til noget rigtig stort..... som en gameboy, en
playstation, en ny cykel, eller noget andet han virkelig ønsker sig
(ihvertfald i denne uge*G*)

min søn har pt 300 kr i banken, plus lidt løst han har herhjemme.... vi
insisterer på at pengene i banken skal bruges på større ting, men hans
dagligdags penge, som små gaver fra bedsteforældrene, lommepenge og lignende
er han til fri afbenyttelse..... de penge der kommer i banken er når han
feks har sparet over 100 kr op herhjemme, eller får store pengegaver....
--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Ann

Dato : 29-03-04 12:12

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er han til fri afbenyttelse..... de penge der kommer i banken er når han
> feks har sparet over 100 kr op herhjemme, eller får store pengegaver....

Hej Sabina

Mikkel køber skam også Pokemon'ner og Bayblades, Bionicle osv. for sine
lommepenge.
Men han er også rigtig dygtig til at spare op, han har f.eks. lige været i
banken
og veksle pengene fra sparebøssen, der var 500 kr. så det er han jo meget
stolt af

Men når han har så mange penge, så har det ikke den store interesse, at
hjælpe sine forældre
Han får selvfølgelig lommepenge alligevel, men det er ikke "sat i system"
som før.

Ann

--
Besøg vores loppemarked:
http://www.dagensdyr.dk/loppemarked

Fra : Mette

Dato : 29-03-04 13:08

> [...]

> Hver linie har sin farve krydser, så han selv kan "læse" linierne. Om
> fredagen bliver krydserne så konverteret til penge. 1X=1 kr.

Her er jeg lidt mere fedtet. 10 stjerner/hjerter giver ....1 kr ! Hun kan
således "tjene" 5 kr maksimalt om ugen, hvis hun reder seng, stiller
tallerkner ud, putter tøj i vaskekurven osv... der er 50 krydser på en uge,
hvilket lyder af meget, men det er jo de samme ting hver dag...
Også det med at gå i seng til tiden og blive i seng skal belønnes.

Jeg har valgt max 5 kr/ugen fordi 1)Jeg er fattig 2) det skal ikke være
pengene, der motivere, men selve spillet og glæden ved at se et fuldt
udfyldt skema (ligesom når mor laver "to do-lister" og nyder at krydse
af.

Fra : Gitte

Dato : 26-03-04 14:36

Hejsa

>Jeg tænkte på simple ting som:
>
>- Samle sit eget tøj op fra gulvet og lægge det i kurven
>- Bære sin tallerken ud i køkkenet
>- Rede sin seng
>- Rydde sit legetøj op

Min 4-årige søn har længe (et års tid tror jeg) selv ryddet sin
tallerken af bordet - hver dag. Efterhånden også uden at blive "mindet
om det". Oprydning går det lidt trægt med, der skal vi være lidt
"efter ham" for at der sker noget - og det sker da også ind imellem,
at mor eller far hjælper til med det. Men der sker intet, hvis ikke
han selv deltager. Andet end at det pågældende legetøj bliver pakket
helt væk for en tid......
Mht. vasketøj er det ikke en fast pligt, men han er sød til at lægge
sig tøj ind i vasketøjskurven, når vi beder ham om det.

>Af andre ting, vi har lidt problemer med:
>- Sidde ved bordet til vi er færdige med at spise - uden TV
>- Adlyde (uden det skal siges mere end 3 gange)
>- Gå i seng til tiden

Det med at blive ved bordet, er også et problem hos os. Som vi ikke
har nogen optimal løsning på.

>Andre ideer?

Ud over at lægge eget tøj til vask, kunne hun hjælpe med at fylde i
vaskemaskinen + lægge det rene tøj på plads.
Hun kunne også deltage i den almindelige rengøring som fx.
støvsugning. Min søn støvsuger meget gerne - han har fået lov til at
være med til det siden han var et par år, og synes det er sjovt.

> [...]
>et rodehoved selv. Jeg vil gerne lære min datter mere ansvarlighed, men er
>det for tidligt og er pligterne for krævende af en femårig?

Jeg kender det godt, jeg var enebarn og havde INGEN pligter derhjemme.
Min mor var af den holdning, at man ikke fik børn for at få sig en
hushjælp..... (for en god ordens skyld, jeg er IKKE enig med hende i,
at man kan udlægge det på den måde). Selv efter jeg var flyttet
hjemmefra, kom hun og gjorde rent for mig. Så jeg har været
bundforkælet på det område - og er nu så gammel, at jeg kan se hvilke
problemer der giver. Så jeg VIL ikke gøre samme fejl selv.
Jeg synes bestemt ikke det er for tidligt at begynde at have lidt
pligter. Omfanget kan altid diskuteres, men at tage sin egen tallerken
af bordet + evt. at hjælpe med generel afrydning af skåle og ryder og
så lægge sig eget tøj til vask er bestemt ikke for krævende. Heller
ikke selv om det er hver dag. Og så kan hun ind imellem hjælpe lidt
til med andre ting.....

> [...]
>Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
>sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Jeg er lidt i tvivl på det område. Jeg mener at børn, når de når en
hvis alder kan have stor glæde af, selv at kunne tjene lidt penge. Men
jeg mener til gengæld også, at det er naturligt at hjælpe hinanden for
at få hverdagen til at fungere, også uden aflønning.
Jeg hælder måske til den løsning, at der er nogle pligter, der bare
SKAL udføres, fordi man er en del af fællesskabet, og man hjælper
hinanden. Derudover kan det så være muligt, at gøre noget ekstra, som
så kan belønnes økonomisk.
Men som sagt, jeg er selv meget i tvivl.

MVH
Gitte

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 26-03-04 15:13

Mette wrote:

> Men hvad er muligt/rimeligt for en pige på 5 år?
>
> Jeg tænkte på simple ting som:
>
> - Samle sit eget tøj op fra gulvet og lægge det i kurven
> [...]

Det du nævner her burde være en selvfølge.

Af andre ting kan foreslåes:

Dække bord
Hjælpe med maden (de kan godt håndtere en lille, sløv kniv til agurkerne
osv) røre i en gryde (under opsyn) være med til at veje af (så lærer de
lidt der også)
Hjælpe med at lægge tøj sammen.
Stille i opvaskeren og tømme den igen
Gå ud med skraldeposen

> Af andre ting, vi har lidt problemer med:
> - Sidde ved bordet til vi er færdige med at spise - uden TV

Vores har helt fra begyndelsen lært i børnehaven at sige :"Tak for mad,
må jeg godt gå fra" og den har vi bare fortsat herhjemme. Har vi gæster
eller er i byen får de lov til at gå når de er færdige med at spise, men
ellers bliver de siddende til vi er færdige.

> - Adlyde (uden det skal siges mere end 3 gange)

Hvis du får det til at lykkes, er det intet mindre end fantastisk

> - Gå i seng til tiden

Det er ikke til diskussion hvornår man skal i seng, men jeg tror at alle
børn prøver at sno sine forældre på dette punkt, de har nemlig luret at
der også er ved at være udsolgt hos forældrene kl. syv, halv-otte

Mht betaling eller ej, så er det ikke noget hotel vi driver her, der er
ting der skal gøres og alle hjælper til hvor de kan.

De får hver en tyver i lommepenge hver fredag, men det har intet med at
gøre om de hjælper.

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 26-03-04 16:51

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du får det til at lykkes, er det intet mindre end fantastisk

Jeg forstår det ikke - jeg har opdaget, at jeg må være en værre tyran, for
det gør mine unger altså. Både ham på 6 og hende på 11.

Vi tog turen med pigen, da hun var ca. 2,5. Den lille følger bare med. Det
er en naturlov her i huset - hvis man skal sige det tredie gang, så følger
der et læs brænde med. Det er ikke nødvendigt ret ofte. Man skal være
hammerkonsekvent og fortælle ungerne, at sådan er det altså fra nu af.

Mit liv er for kort til at diskutere med en unge, når det alligevel bliver,
som jeg vil have det i enden. Ungens liv er vel ret beset også for kort.

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 26-03-04 17:25

Tine Andersen wrote:

> [...]
> der et læs brænde med. Det er ikke nødvendigt ret ofte. Man skal være
> hammerkonsekvent og fortælle ungerne, at sådan er det altså fra nu af.

Jeg mente nu også at hvis man får det til at virke hver gang, er det
helt fantastisk.
Selvfølgelig falder der brænde ned, men der er nu perioder hvor hørelsen
er bedre end andre.

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 26-03-04 18:38

> [...]
> helt fantastisk.
> Selvfølgelig falder der brænde ned, men der er nu perioder hvor hørelsen

Indrømmet - selv hos mine ellers helt perfekte børn

Tine

Fra : Mette

Dato : 26-03-04 16:22

Jeg takker for de mange positive input. Det lyder som om jeg er på rette
vej

Fra : Tine Andersen

Dato : 26-03-04 16:46

> [...]
> Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
> sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Hvad skal du så have for at lave mad? Hun skal jo ikke hjælpe dig - hun skal
have selvstændigt ansvar.

Min søn på 6 dækker bord tre gange om ugen - søster også tre, og mor den
sidste.

Det er bare uomgængeligt - vi kan jo ikke få mad, før der er tallerkner på
bordet.

Tine

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 29-03-04 12:24

no@spam.comMette26/03/04 12:50 Skrev

> De sidste 5 år har jeg naturligt nok været den, der
> ryddede op, gjorde rent, vaskede tøj, tørrede af, samlede snavsetøj op,
> lavede mad, osv osv osv. Jeg er simpelthen yderen

Jeg ved godt at debatten har kørt og jeg har IKKE læst tråden.
Men du er jo mere end 5 år, og hvis du altid er den der yder og rydder op og
synes det er nemmere er det sikert ikke nemt?
Eller er det kun i forhold til din datter?
Bare en tanke.
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Mette

Dato : 29-03-04 13:12

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> synes det er nemmere er det sikert ikke nemt?
> Eller er det kun i forhold til din datter?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål.
Naturligvis skal forældrene være dem, der trækker læsset. Men børn skal ikke
opdrages med tjenende ånder, der får t-papiret til at vokse ud af væggen og
vasketøjet til at trylle sig op i kurven. De skal da lære, at hjemmet er et
fællesskab - også et arbejdsfællesskab. Jeg mener rent faktisk, at det er
sundt og godt!
Så jeg slå to fluer med et smæk:
1)Jeg skal ikke rende efter hende og samle op
2) Hun lærer at tage del i ansvaret.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 29-03-04 14:31

no@spam.comMette29/03/04 14:12 Skrev

> Jeg forstår ikke dit spørgsmål.

Det var også lidt kryptisk.
jeg mener bare at børn lære af det vi gør, og ikke det vi tror vi lærer dem,
så hvis der ikke er en konsekvent holdning bag ved dine gode hensigter, er
det sikkert svært, altså hvis det kun er ind imellem at du beder hende om at
ryde op.
Er ellers enig I dine betragtningerm tror bare at hvis men er et rodehoved
og ellers har det godt med det, så får børnene det sikkert også godt med at
være det?

Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Sanne Bülow

Dato : 31-03-04 21:37

> [...]

> Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
> sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Nu har jeg læst hele tråden og er ligesom mange andre imod at børnene skal
have betaling for pligter, det syntes jeg brude komme naturligt, men jeg kom
bare lige til at tænke på om belønningen ikke kan være andet end penge? Som
f.eks. at hun må bestemme aftensmaden, eller bestemme mellem forskellige
aktiviteter en dag?? Bare en tanke, da jeg (endnu) ikke har så megen
erfaring på dette område, da min datter kun er 1 år.

Mvh
Sanne

Fra : Cat

Dato : 31-03-04 21:41

"Sanne Bülow" <sans@abso.adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktiviteter en dag?? Bare en tanke, da jeg (endnu) ikke har så megen
> erfaring på dette område, da min datter kun er 1 år.

Hos os bestemmer man, hvem der sidder hvor, når man har dækket bord. (læs:
hvem der sidder ved siden af mor). Det er ikke en belønning men følger
naturligt af opgavens art

Tine (mor)

Fra : Nette

Dato : 05-04-04 11:50

"Mette" skrev i en meddelelse

> - Samle sit eget tøj op fra gulvet og lægge det i kurven
> - Bære sin tallerken ud i køkkenet
> - Rede sin seng
> - Rydde sit legetøj op

Jeg kan nok bedst sammeligne din datter med vores på 4.

Siden sin 3 års fødseldsag har den stået på borddækning,
gulerods/kartoffelskrælning, at bære sin egen tallerken ud, at rydde på
værelset ( dog med mig eller far som hovedorganisator, et rodet børneværelse
kan være svært at overskue), at hente løg i skabet ( ja, det gås der meget
op i når jeg laver mad), at samle sit vasketøj op i kurven fra gulvet, selv
at hælde mad op på tallerkenen osv. osv.

Nu efter 4 års dagen skal vi have indført at sengen skal reddes, at
skralden skal ud, at hjælpe til med opvasken osv.

Nogle gange bliver køkkengulvet fejet, toiletrullen skiftet ud, videobåndene
spolet tilbage, blomsterne vandet, der hjælpes til med tøjet i vaskekælderen
og andre småting helt uden vi har bedt om hjælp.

Vi *spørger* aldrig om hjælp, vi beder, ellers har barnet jo et valg og vi
mener ikke, at man kan vælge, om man vil lave noget herhjemme. Vi er en
familie og for at den kan bestå og alle kan få det så nogenlunde
tilfredstillende, er vi alle nød til at deltage aktivtt, på hver vores plan.

Vi giver ingen lommepenge. Når de små bliver lidt større og begynder at
interesserer sig for sådan noget, og ikke bare vil købe det første det
bedste fra den første den bedste butik fordi de lige har en tyver i hånden,
så får de lidt ugepenge og senere tøjpenge, ikke fordi de laver noget
herhjemme, men fordi de skal lære at administrere deres penge. Nøjagtig
ligesom de store i husstanden. Det herhjemme skal laves uanset hvad, og vi
har aldrig oplevet andet end interesse, selv den 4 årige vil meget gerne
hjælpe til.

> Af andre ting, vi har lidt problemer med:
> - Sidde ved bordet til vi er færdige med at spise - uden TV

Jeg tror, det er fordi du er alene med hende, at du synes det er et problem.
Det er ikke spændende at sidde og spise alene og slet ikke når man har brugt
tid og kræfter på at lave maden. Vi tvinger ikke ungerne til at blive
siddende ved bordet, når de er færdige med maden. De bliver urolige, sure og
vi andre nyder slet kke hverken hinanden eller maden.
Desuden har børn brug for at brænde energi af efter maden, de har et helt
andet fordøjelsessystem end os voksne. Vi vile elske at sidde og slå mave,
børn vil elske at løbe en tur efte maden. ( Bare tænk på hvor hurtigt de i
børnehaven er på legepladsen efter at have tømt deres madpakker).
Til gengæld kører tvet ALDRIG imens vi spiser. For mig som kokken i huset
( i hvert fald som den der kokkerer for det meste) er det en hån at sidde
foran tvet og skovle det mad ind, som jeg har brugt tid på at indkøbe og
tilberede. Vi kan dog godt finde på en søndag aften at hente grillmad, tage
en sodavand med i købet og så slænge os i sofagruppen foran tvet, men ellers
aldrig.
For lige at komme med et side spring, så slår det mig lige at vores tv
faktisk ikke er tændt ret meget. Ikke engang to timer om dagen, men ok, vi
har også levet uden tv i mange år. jeg er ret sikker på at nogle ser meget
mere tv.

> - Adlyde (uden det skal siges mere end 3 gange)

Sådan ER børn....

> - Gå i seng til tiden

Det vil en på 2½ måned eller en på 14 eller ikke.... Sådan er børn.
Hvis du skærer igennem og siger at "nu er det nu", så er der vel ikke så
meget at komme efter?

> Jeg vil gerne lære min datter mere ansvarlighed, men er
> det for tidligt og er pligterne for krævende af en femårig?

Overhoevedet ikke. Du vilel blive forbavset over, hvad hun kunne få lov til
at tage del i i institutionen med hensyn til borddækning, oprydning,
sammenlægning af vasketøj, skrælning af grøntsager, bagning osv.

> Skal et helt stjerne-udfyldt ugeskema give afkast i form af lidt til
> sparebøssen, eller bærer arbejdet lønnen/æren i sig selv?

Lønnen er en mor med lidt me e overskkud, noget kvalitetstid sammen imens i
vasker op, gør rent, redder senge, læger tøj sammen osv. og så det at have
aktivt deltaget i at jeres lille familie fungerer optimalt.

Nette