Et link i et nyt vindue der lukker det for~
Fra : Michael Schrøder

Dato : 26-03-04 09:02

Hvis jeg på en side laver et link til http://tastselv.toldskat.dk i et nyt
vindue (target="_blank") så lukker den nye side mit oprindelige vindue...

Kan jeg forhindre det ???

mvh Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-04 09:40

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev

> Hvis jeg på en side laver et link til http://tastselv.toldskat.dk i et nyt
> vindue (target="_blank") så lukker den nye side mit oprindelige vindue...
>
> Kan jeg forhindre det ???

Må vi se den side, der driller. Ellers bliver det rent gætteri. giv en url.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Michael Schrøder

Dato : 26-03-04 11:48

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> wrote in message

> Må vi se den side, der driller. Ellers bliver det rent gætteri. giv en
url.

Jeg har lige smidt en link til tastselv på den her side:
http://www.thuroe.dk/default.asp?infoId=1388734

- men en hvilken som helst HTML-side kan gøre det

Når man klikker på linket og det åbner i et nyt vindue bliver parent vinduet
lukket !

Flabet men bevidst efter hvad de siger...

Findes der et modvåben ?

mvh Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-04 13:44

Michael Schrøder skrev:

> Jeg har lige smidt en link til tastselv på den her side:
> http://www.thuroe.dk/default.asp?infoId=1388734
>
> - men en hvilken som helst HTML-side kan gøre det

Der sker ikke noget unormalt her (Mozilla 1.6) - men jeg kan godt
se problemet med IE og Opera.

Det er scriptet her der er synderen:

<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!-- gem program
if (window != top) top.location.href = location.href;
if (window.opener)
{
window.opener.location=self.document.location;
window.close()
}
// gem ikke mere -->
</script>

> Flabet men bevidst efter hvad de siger...

"Hvad de siger"? Har du en udtalelse fra Told/Skat der viser at det
er bevidst?

> Findes der et modvåben ?

Mozilla

Jeg kan ikke umiddelbart se en god løsning til IE/Opera m.fl. Man
kunne lave et mellemvindue og lade Told/Skat-vinduet blive åbnet
herfra som pop op - så ville det være mellemvinduet der blev
lukket. Men det virker ikke for de folk der har pop op-blokkere.
Men hvis man nu laver en fall back-løsning hvor der også er link
til Told/Skat fra mellemvinduet, skulle det kunne virke. Bøvlet,
men til gengæld får man ikke lukket sit eget vindue.

Jeg prøver lige at lave et eksempel...
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-04 14:10

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> if (window.opener)
> {
> window.opener.location=self.document.location;
> window.close()

[snip]

> Jeg prøver lige at lave et eksempel...

Hm - ideen med mellemvinduet virker ikke. Problemet er at det
åbnende vindue ikke blot lukkes, men først flyttes til samme
placering (toldskat-siden). Dermed vil lukningen forplante sig
til det første vindue uanset hvor mange mellemvinduer der er skudt
ind.

Har du fået en forklaring på hvorfor de bruger scriptet - og om de
virkninger der er beskrevet i tråden her er tilsigtede.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 29-03-04 08:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Har du fået en forklaring på hvorfor de bruger scriptet - og om de
> virkninger der er beskrevet i tråden her er tilsigtede.

Nej det har jeg ikke.
Men jeg hjælper www.skat-hvordan.dk, og det er fra en af deres redaktører at
jeg har hørt at det er helt bevidst at ToldSkat lukker det åbnende vindue.
ToldSkat er altså blevet spurgt.
Samtidig hørte jeg også at han mente der findes et forsvar mod denne
lukning.

Jeg har tænkt og forsøgt, men foreløbig uden mere held end dig...

Så hvis der er andre der har et bud vil vi gerne have knækket denne nød

mvh Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-04 14:34

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hm - ideen med mellemvinduet virker ikke.

Man kan se forsøg og kommentarer her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/toldskat.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 29-03-04 09:08

> Man kan se forsøg og kommentarer her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/html/toldskat.shtml>

Fint eksempel - på min maskine ender det med at løbe i ring

Lad os håbe der er flere der har nogle ideer.

mvh Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-04 10:12

Michael Schrøder skrev:

> Men jeg hjælper www.skat-hvordan.dk, og det er fra en af deres
> redaktører at jeg har hørt at det er helt bevidst at ToldSkat
> lukker det åbnende vindue. ToldSkat er altså blevet spurgt.

Jeg synes du skal henvende dig til ToldSkat og fortælle at det er
en noget uheldig fremgangsmåde de har valgt. Det er i mine øjne
særdeles usmart at lukke et fremmed vindue uden at ane noget om
hvad vinduet indeholder. Det kunne fx være en form hvor man havde
indtastet forskellige oplysninger - de bliver så bare tabt i det
øjeblik man klikker ind på toldskat.dk.

Jeg kan ikke forestille mig nogen god begrundelse for at en side
skal lukke den side man kommer fra - andet end at man helt vil
forhindre folk i at linke til toldskat.dk. Og hvorfor skulle man
ønske det?

> Samtidig hørte jeg også at han mente der findes et forsvar mod
> denne lukning.

Hvis man kan sætte window.opener ud af kraft - evt. ved at override
den med noget - kan lukningen måske stoppes. Men jeg tvivler på at
det er muligt. Man kan håbe på at andre browserproducenter end
Mozilla vil blokere for denne brug af javascript, men det vil
sikkert tage tid.

Nogle af de Opera-kyndige deltagere i gruppen må meget gerne
fortælle dels om man kan ændre i indstillingerne til Opera så
window.opener ikke fungerer ved almindelige html-links, og dels om
man fra Operas side overvejer at følge Mozillas opførsel her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 29-03-04 10:21

> [...]
> hvad vinduet indeholder. Det kunne fx være en form hvor man havde
> indtastet forskellige oplysninger - de bliver så bare tabt i det

Som sagt er meldingen at det ved de godt og det er med vilje.

En begrundelse mangler

- men jeg skriver og spørger dem...

mvh Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-04 10:32

Michael Schrøder skrev:

> Som sagt er meldingen at det ved de godt og det er med vilje.

Jeg har forstået at scriptet ligger der med vilje (alt andet ville
også være _virkelig_ mærkeligt), men pointen er at de måske ikke
har overvejet alle konsekvenserne af det script.

> - men jeg skriver og spørger dem...

Jeg glæder mig til at se deres svar.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders

Dato : 30-03-04 08:02

Her er lidt kluntet work around der burde virke.

Lav linket til en side i et nyt window.

Denne side skal indeholde en header der stiller videre til told og skat.

Som sagt kluntet, men du mister da ikke dit vindue..

Venlig Hilsen

Anders Christiansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-03-04 15:36

Anders skrev:

> Her er lidt kluntet work around der burde virke.

Hvem svarer du og hvad svarer du på?

Hint - læs min signatur.

> Lav linket til en side i et nyt window.
>
> Denne side skal indeholde en header der stiller videre til
> told og skat.

Afprøvet - virker ikke.

Selv om der laves viderestilling vil det nye vindue stadig (i IE og
Opera) have en reference til modervinduet via window.opener)

Metoden kan ses her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/toldskat.shtml> (under "Nyt
forsøg")
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-03-04 20:22

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Afprøvet - virker ikke.

Hvis denne side så lukker sig selv med det samme, så virker det.
---
var script = "<script type='text/javascript'>"+
"var href = 'http://tastselv.toldskat.dk/';"+
"window.open(href);"+
"window.close();"+
"<\/script>";
var w = window.open(location.href,"_blank","width=100,height=100");
var d = w.document;
d.open();
d.write(script);
d.close();
---

Virker i IE og Opera, men *kun* når jeg slår popup-blokkeren fra.
Det andet vindue der åbnes skyldes jo ikke et brugerinput, så det
blokkeres.

Da mellemvinduet er blevet lukket, så har det nye vindue ikke nogen
opener mere. Jeg tror ikke de kan gøre noget ved det (men som sagt,
det klarer min egen popupblokker jo også fint ... pest eller kolera).

/L

Fra : Michael Schrøder

Dato : 01-04-04 07:39

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> opener mere. Jeg tror ikke de kan gøre noget ved det (men som sagt,
> det klarer min egen popupblokker jo også fint ... pest eller kolera).

Det måtte jeg jo afprøve, men mellemvinduet forsvinder ikke af sig selv ?

Se min test på http://www.thuroe.dk/default.asp?infoId=1388734

Den nederste åbner en html-side med ovenstående script, og det virker,
TastSelv kan ikke lukke vinduet men man ender med 3 vinduer...

mvh Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-03-04 20:41

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Hvis denne side så lukker sig selv med det samme, så virker
> det.

Elegant! - selv om det som du skriver ikke virker med pop op-
blokering.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 01-04-04 07:29

> Elegant! - selv om det som du skriver ikke virker med pop op-
> blokering.

Så mangler du bare det som et tredje eksempel på
http://www.gyros.dk/usenet/html/toldskat.shtml

Jeg har ellers lige rykket webmaster@toldskat.dk for et svar på min
henvendelse fra i mandags, om hvorfor de gør som de gør.

mvh Michael Schrøder

Fra : Michael Schrøder

Dato : 13-04-04 09:00

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote in message

> Jeg har ellers lige rykket webmaster@toldskat.dk for et svar på min
> henvendelse fra i mandags, om hvorfor de gør som de gør.

Så er der kommet et svar fra ToldSkat:

"Vi har indlagt den kode for at begrænse antallet af åbne browservinduer på
brugerens pc, mens brugeren er i gang med en session på TastSelv. Det har vi
skønnet nødvendigt efter at vi har lanceret beregningsprogrammer, der åbner
flere pop-up vinduer og kører sideløbende med at man har blanketten til
indberetning af selvangivelsen åben. Vi har altså gjort dette af hensyn til
borgernes oplevelse af vores systemer og af hensyn til vores mulighed for at
succesfuld afvikling af systemerne.

I den sammenhæng kan det ikke være noget kardinalpunkt om kommunens
hjemmeside kan forblive åben samtidig. Det er ret beset et "politisk" ønske
fra kommunens side, der er af mindre betydning for borgeren. Også selvom
borgeren måske skulle ønske at benytte kommunens hjemmeside efterfølgende.
På den måde mener jeg det er forkert at tale om det er "bruger uvenligt".
Kommunerne opfatter det måske sådan, men kommunerne er jo ikke de egentlige
brugere i denne sammenhæng."

Så de lukker det referende vindue for at "rydde op" hos brugeren...

Det antyder at der ikke er mange muligheder for at få dem til at ombestemme
sig

mvh Michael

Fra : Mentors

Dato : 13-04-04 21:13

On Tue, 13 Apr 2004 09:59:34 +0200, "Michael Schrøder"
> [...]

> Kommunerne opfatter det måske sådan, men kommunerne er jo ikke de egentlige

Ja-ja. Kontrol & Skat,
kan man forvente sig noget brugervenligt fra deres side ???

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-04-04 21:23

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> writes:

> Det måtte jeg jo afprøve, men mellemvinduet forsvinder ikke af sig selv ?

Joda. Mellemvinduet er et lille (100x100) vindue, og det lukker sig
selv fint. Du har dog tilføjet *endnu* en side med det script på som
åbner mellemvinduet. Det vindue bliver netop ikke lukket, hvilket
netop er meningen.

Du kan enten ændre den nye sides script til bare det indre script
---
<script type="text/javascript">
window.open('http://tastselv.toldskat.dk/');
window.close();
</script>
---
eller du kan tage det script du har nu, og bruge det på den første
side (put det ind i en funktion eller sådan noget).

> Den nederste åbner en html-side med ovenstående script,

Netop den side er ekstra. Og den overlever som den skal.

> og det virker, TastSelv kan ikke lukke vinduet men man ender med 3
> vinduer...

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 09:26

Michael Schrøder skrev:

[Svar fra ToldSkat]

> I den sammenhæng kan det ikke være noget kardinalpunkt om
> kommunens hjemmeside kan forblive åben samtidig. Det er ret
> beset et "politisk" ønske fra kommunens side, der er af mindre
> betydning for borgeren.

Webmasteren fra ToldSkat har en imponerende viden om sine brugere -
tænk at han kan afgøre hvad de ønsker når de klikker på et link til
hans side!

Det er rigtigt at "target='_blank'" kan tolkes som et ønske fra
linksiden (som kan være en kommune, men vel også kan være andre
ting) om at holde brugeren på deres egen side.

Men det javascript der bruges på ToldSkat-siden virker også hvis
man vælger "Åbn i et nyt vindue" i Internet Explorer. I dette
tilfælde forhindrer scriptet direkte en handling fra slutbrugerens
side.

Det er i høj grad brugerfjendsk at lade et sideload påvirke andre
vinduer på denne måde.

> Det antyder at der ikke er mange muligheder for at få dem til
> at ombestemme sig

Sikkert ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen