Bread Crumbs
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-04 22:13

Hej NG

På siden www.hjemmesideskolen.dk/scripts/jsbc.asp er vist et javascript, der
kan lave bread crumbs navigation. Resultatet af scriptet - en udskrift på
siden - er vist nederst.

Jeg kunne godt tænke mig scriptet modificeret, så der sidst i listen ikke
stod filnavnet men sidens titel.

Med andre ord: Hvordan kan man detektere indhold af <title> på siden og
bruge det som variabel i en udskrift?

Det ønskede resultat kan ses øverst på samme side, lige under headline - det
er bare lavet med asp.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-04 22:30

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev

> På siden www.hjemmesideskolen.dk/scripts/jsbc.asp er vist et javascript,
>
> Jeg kunne godt tænke mig scriptet modificeret, så der sidst i listen ikke
> stod filnavnet men sidens titel.

Kunne der også først i listen blive skrevet 'Forsiden' med link til
default-filen i roden, ville det være helt fjong.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-03-04 23:33

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> writes:

> På siden www.hjemmesideskolen.dk/scripts/jsbc.asp er vist et javascript, der
> kan lave bread crumbs navigation. Resultatet af scriptet - en udskrift på
> siden - er vist nederst.

Jeg vil ikke anbefale at bruge Javascript til den slags. Hvis man ikke
har server-side scripting til rådighed, så skriv det direkte ind på siden.

Med mindre altså at man har en *meget* simpel directory-struktur, og din
logiske dokument-struktur følger directory-strukturen.

> [...]
> stod filnavnet men sidens titel.

> Med andre ord: Hvordan kan man detektere indhold af <title> på siden og

document.title
(ses fx af <URL:http://www.w3.org/TR/DOM-Level-2-HTML/html.html#ID-26809268>)

> Det ønskede resultat kan ses øverst på samme side, lige under headline - det
> er bare lavet med asp.

Med tyrkfejl og det hele :)

Men, hcis du alligevel gerne vil gøre det med klientside-scripts, så
er her et script der gør det du beder om:

----
<script type="text/javascript">
function makeBreadCrumbPath(frontPageName,divider) {
frontPageName = frontPageName ? frontPageName : "Home";
divider = divider ? divider : ">";
var parts = location.pathname.split("/");
var crumbs = new Array();
// front page
var curPath = "/";
crumbs[0]="<a class=\"crumb\" href=\"/\">" + frontPageName + "<\/a>";
// crumbs on path
for(var i=1;i<parts.length-1;i++) {
curPath += parts[i] + "/";
crumbs[i] = "<a class=\"crumb\" href=\"" + curPath + "\">" +
parts[i].charAt(0).toUpperCase() +
parts[i].substring(1) +
"<\/a>";
}
// this page
crumbs[i]="<span class=\"crumb\">" + document.title + "<\/span>";

var crumbpath = crumbs.join(divider);
return crumbpath;
}

document.write("Du her her: "+makeBreadCrumbPath("Forsiden"," > "));
</script>
---
Det har et par fordele over for det du henviser til:
- Det bruger location.pathname, ikke location.href. Det sparer lidt besvær.
- Indeholder ikke "</" (ikke tilladt ifølge HTML-specifikationen)
Ellers er den bygget efter ca. samme princip.

Testet i Opera 4, IE 4 og NS 3 (og frem), accepteret af JSLint
<URL:http://www.crockford.com/javascript/jslint.html> (med "++ and --
considered harmfull" slået fra).

Her er er scriptet "live":
<URL:http://www.infimum.dk/privat/krumme/breadcrumbtest.html>

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-04 01:07

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> Jeg vil ikke anbefale at bruge Javascript til den slags.

Jeg har bestemt heller ikke selv intentioner om at bruge det. På siden
fraråder jeg de da også, hvis det er muligt at undgå det.

> Hvis man ikke
> har server-side scripting til rådighed, så skriv det direkte ind på siden.

En oplagt mulighed, hvis man kun har få sider. Men har man som jeg ca. 150
sider og ligger det i en inkluderet menu-fil, må det automatiseres med noget
script. Siden er fænkt som et alternativ til løsningen på
>www.hjemmesideskolen.dk/scripts/bc.asp>, som jeg selv bruger.

> Med tyrkfejl og det hele :)

Jeg plejer da at kunne stave og har nærlæst det flere gange. Jeg kan ikke få
øje på det. :(

> <script type="text/javascript">
> function makeBreadCrumbPath(frontPageName,divider) {

[snip en masse javascript-kode]

> [...]
> - Indeholder ikke "</" (ikke tilladt ifølge HTML-specifikationen)
> Ellers er den bygget efter ca. samme princip.

Jatak, det virker som ønsket. :)
Det validerer bare ikke. :(

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-04 09:03

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev

> Jatak, det virker som ønsket. :)
> Det validerer bare ikke. :(

Ved at lægge scriptet ud i en crumbs.js fik jeg siden til også at validere
:D

Rettelsen lægges ud i løbet af formiddagen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-04 14:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg plejer da at kunne stave og har nærlæst det flere gange.
> Jeg kan ikke få øje på det. :(

Prøv at læse overskriften igen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-04 15:07

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Prøv at læse overskriften igen.

Du har ret, du skal hænges :D
Retter straks

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-03-04 02:05

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> writes:

> Jeg plejer da at kunne stave og har nærlæst det flere gange. Jeg kan ikke få
> øje på det. :(

Jeg ser du har fundet den. De sværeste trykfejl at finde er dem man
selv har lavet. Man ved jo godt hvad der står, så hvorfor bruge tid på
at læse det :)

> Jatak, det virker som ønsket. :)
> Det validerer bare ikke. :(

Underligt. Den side hvor jeg bruger det validerer ifølge validator.w3.org.

<URL:http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.infimum.dk%2Fprivat%2Fkrumme%2Fbreadcrumbtest.html>

Kan det være tegnsættet?

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-04 12:16

> [...]

> Jeg ser du har fundet den. De sværeste trykfejl at finde er dem man
> selv har lavet. Man ved jo godt hvad der står, så hvorfor bruge tid på

Da du rapporterede stavefejl på siden, gennemlæste jeg indholdsfilen 3 gange
og kunne ikke finde fejlen. Overskriften er ikke i den del af filkomplekset
for den side. Derfor kunne jeg ikke finde fejlen. Det faldt mig desværre
ikke ind at læse siden via en browser. :(

> Underligt. Den side hvor jeg bruger det validerer ifølge validator.w3.org.
> Kan det være tegnsættet?

Du bruger samme tegnsæt som jeg: ISO-8859-1, så det er ikke der. Men ved at
flytte scriptet ud eksternt, kom det til at validere, jfr. mit indlæg 2603 -
0903.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin