Require af ekstern fil i javascript?
Fra : Jonas Madsen

Dato : 25-03-04 21:46

Jeg har forsøgt mig med at skifte teksten i en tabel vha. javascript:

<script type="text/javascript">
function skiftTekst(id,nyTekst) {
var elem = document.getElementById(id);
// slet gammelt indhold
while (elem.hasChildNodes()) {
elem.removeChild(elem.lastChild);
}
// skriv nyt
elem.appendChild(document.createTextNode(nyTekst));
}
</script>

<input type="button" value="Skift Tekst"
onclick="skiftTekst('blabla','Den nye tekst!');">

Det virker også fint, men jeg mangler at kunne indsætte billeder, punkter
osv. - altså at kunne lave html-kode i teksten. Hvis man kunne bruge noget
der ligner PHP's

require($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/fil.txt");

i stedet for

document.createTextNode(nyTekst)

i ovennævnte kode. Kan man det?

På forhånd tak
Mvh Jonas

Fra : Jonas Madsen

Dato : 25-03-04 22:26

Måske nogen kender til en oversigt over brugbare javascript-koder. F.eks.:

document.createTextNode()
document. ????

Mvh Jonas

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-03-04 23:55

"Jonas Madsen" <FJERNDETTEjonas.madsen@surfmail.dk> writes:

> Måske nogen kender til en oversigt over brugbare javascript-koder. F.eks.:
>
> document.createTextNode()
> document. ????

Der er forskellige steder at tjekke.

Javascript er bygget op af kerne-sproget (standardiseret some ECMAScript),
dokument-interfacet (Document Object Model, eller bare DOM), og de ekstra
funktioner som browsere stiller til rådighed (nogen gange kaldet DOM-nul).

DOM er specificeret af W3C (dem der også lavede HTML og CSS) og findes
indtil videre i version 1 og 2 (DOM-1 og DOM-2).

ECMAScript er på version 3, som svarer til fx Netscape's JavaScript 1.3.

Forskellige browsere implementerer forskellige dele af DOM forskelligt,
og har forskellige ekstrafunktioner. Både Netscape og Microsoft har
sider der beskriver DOM og DHTML (dynamisk HTML - lavet med Javascript
og DOM).

Jeg har en bunke link her (Både Javascript og DOM):
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/references.html#ref_1_4>

Personligt bruger jeg mest DOM-specifikationen og ECMAScript-
standarden, og slår kun op i Netscape og Microsofts side hvis
det ikke virker i deres browsere (sker oftest for Microsoft's
Internet Explorer). DOM og ECMAScript er dog ikke det bedste
sted for en begynder. De er temmelig kompakt skrevet :)

God fornøjelse.

/L