Mplayer spiller for hurtigt
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-03-04 19:42

Hej!

Jeg har et problem med min ene mplayer (version 1.0pre3-3.3.1 på begge
maskiner)

Den spiller simpelthen for hurtigt, både filmz og muzak.

Det er lige opstået, og jeg mindes ikke, at have opdateret noget vedr.
mplayer men jeg er ikke 100% sikker på det ...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-03-04 23:39

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg har et problem med min ene mplayer (version 1.0pre3-3.3.1 på begge
> maskiner)
> Den spiller simpelthen for hurtigt, både filmz og muzak.

hvad er 'filmz'? :)

Går dit ur evt. også for hurtigt? kan det tænkes at din
OSS-lydkortdriver er defekt? (det sker tit at det driller)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-04 19:49

On Thu, 25 Mar 2004 22:38:51 +0000, Hans Joergensen wrote:

> hvad er 'filmz'? :)

Film Klip fra nettet, sjove reklamer og den slags gøgl

> Går dit ur evt. også for hurtigt? kan det tænkes at din
> OSS-lydkortdriver er defekt? (det sker tit at det driller)

Jeg har prøvet med _alle_ de drivere jeg kan hente ud fra -ao help, men
alle gør det samme. Det er ligemeget om det er musik eller film.

Det "sjove" er, at på min workstation har jeg samme version/setup af
mplayer og den er helt normalt.

Jeg har prøvet med mplayeren som bliver skippet med MDK og den gør det
samme, jeg har prøvet at fjerne ALT hvad der har med mplayer, at gøre og
installer om indtil flere gange - uden held.

Er en formatterering virkelig løsningen?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-04 00:26

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg har et problem med min ene mplayer (version 1.0pre3-3.3.1
> på begge maskiner)
>
> Den spiller simpelthen for hurtigt, både filmz og muzak.

Det samme sker for mig efter opgradering for nylig.

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-04 19:50

On Thu, 25 Mar 2004 23:25:35 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det samme sker for mig efter opgradering for nylig.

Har du fundet en løsning?

Det mærkelige er, at på min desktop er der ingen problemer med mplayer...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-04 20:09

Martin Johansen [6000] skrev:

> Har du fundet en løsning?

Nix, men jeg har heller ikke gjort noget for at finde en - jeg
satser på at der kommer en opdatering der løser problemet. *:)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-04 21:04

On Fri, 26 Mar 2004 19:08:40 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Nix, men jeg har heller ikke gjort noget for at finde en - jeg
> satser på at der kommer en opdatering der løser problemet. *:)

Jeg tror jeg vil prøve, at hentet sovsen og prøve med den... måske jeg
er heldig

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-04 21:44

On Thu, 25 Mar 2004 19:41:39 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Det er lige opstået, og jeg mindes ikke, at have opdateret noget vedr.
> mplayer men jeg er ikke 100% sikker på det ...

Jeg har nu prøvet, at hente sovsen og kompilere denne og installere...
samme problem.

En spurgte om mit ur gik for hurtigt. Det gør det ikke. Det er som sagt
både lyd og billede som er for hurtigt og problemet er ikke på min
desktop, men kun på min server.

Er der virkelig kun en reinstallering te'baws?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-04 22:53

Den Fri, 26 Mar 2004 21:43:46 +0100 skrev Martin Johansen [6000]:

> [...]
>desktop, men kun på min server.
>
>Er der virkelig kun en reinstallering te'baws?

Hva' skulle det hjælpe?

Normalt er det noget man gør fordi der er rod i registry...

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 12:39

On Fri, 26 Mar 2004 21:52:32 +0000, Kent Friis wrote:

> Hva' skulle det hjælpe?

At den stopper med, at drille mig?

> Normalt er det noget man gør fordi der er rod i registry...

Registry how?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 12:41

Den Sun, 28 Mar 2004 13:38:51 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

>At den stopper med, at drille mig?

>Registry how?

Når windows er begyndt på self-destruct...

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 12:43

On Sun, 28 Mar 2004 11:40:30 +0000, Kent Friis wrote:

> Når windows er begyndt på self-destruct...

Øhm, den lader vi lige stå et øjeblik...

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 12:48

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

>Når windows er begyndt på self-destruct...

Man skal reinstallere sin Linux, når Windows går i stykker?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 13:27

On Sun, 28 Mar 2004 11:47:45 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> Man skal reinstallere sin Linux, når Windows går i stykker?

Hvorfor trækker du Windows ind i det hele?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 15:01

Den Sun, 28 Mar 2004 14:26:46 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

>Hvorfor trækker du Windows ind i det hele?

Det var da dig der startede med at snakke om at geninstallere[1]

Mvh
Kent

[1] Geninstallere(tm)(R)(C) Microsoft Corporation.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 16:27

On Sun, 28 Mar 2004 14:01:22 +0000, Kent Friis wrote:

> Det var da dig der startede med at snakke om at geninstallere[1]

Aha

Det kan være du har en løsning så?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 16:29

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> writes:

>Det kan være du har en løsning så?

Mit forslag: geninstaller og hæld backuppen ind over. Det er altså
det nemmeste og formentlig også det hurtigste.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 17:34

On Sun, 28 Mar 2004 15:28:37 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> Mit forslag: geninstaller og hæld backuppen ind over. Det er altså
> det nemmeste og formentlig også det hurtigste.

Det ender det nok også med.

Jeg har seperate partitioner til /ftp /home samt /web. Hvis jeg undlader,
at formattere disse 3, så burde det vel køre med det samme jeg har hældt
diverse .conf over i /etc ?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 15:00

Den Sun, 28 Mar 2004 11:47:45 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Man skal reinstallere sin Linux, når Windows går i stykker?

Nej, det er naturligvis windows man geninstallerer.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 15:03

>Nej, det er naturligvis windows man geninstallerer.

Altså: gutten har et problem på sin Linux-boks. Og det mener
du, vil blive bedre, hvis han reinstallerer den Windows, han
ikke bruger til formålet?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 15:10

Den Sun, 28 Mar 2004 14:02:36 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Altså: gutten har et problem på sin Linux-boks. Og det mener
>du, vil blive bedre, hvis han reinstallerer den Windows, han
>ikke bruger til formålet?

Nej, jeg mener at windows er det eneste sted hvor problemer løses ved
at geninstallere.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 15:13

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

>Nej, jeg mener at windows er det eneste sted hvor problemer løses ved
>at geninstallere.

Det er det bestemt ikke. Simple setups er nemmere (læs: billigere
og hurtigere) at starte forfra på, end at bruge oceaner af spildtid
på at lede efter ligegyldige problemer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-03-04 15:43

Sun, 28 Mar 2004 at 14:13 GMT Klaus Ellegaard wrote

> Det er det bestemt ikke. Simple setups er nemmere (læs: billigere
> og hurtigere) at starte forfra på, end at bruge oceaner af spildtid
> på at lede efter ligegyldige problemer.

Problemet er at Kent Friis har ophøjet UNIX drift til en kunstart. Vi
andre betragter det måske mere som et håndværk.

Derfor trigger KF hvergang vi bruger et standard fix-din-windows trick i
et UNIX miljø.

For KF er det nærmest helligbrøde at boote en UNIX kasse med mindre _alle_
andre løsninger er overvejet/afprøvet.

Vi andre vil nok ofte kunne klare os med en reboot og et "nå, hvad fanden..."
udbrud.

/Morten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 16:05

Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> writes:

> [...]
>andre løsninger er overvejet/afprøvet.

>Vi andre vil nok ofte kunne klare os med en reboot og et "nå, hvad fanden..."

Jeg har også været meget imod hurtige løsninger, før jeg kom til
at arbejde med ekstremt kritiske systemer. Reboots løser måske et
problem her og nu, men problemet kan jo komme tilbage, når man
ikke har fundet årsagen.

Problemet er bare, at hvis nedetiden koster andre steder (10.000
kr i minuttet eller 1.000 supportkald/time eller hvad det nu er),
nåja, så er en reboot faktisk en fin løsning. Så kan man debugge
videre en anden dag i et lukkevindue.

Det samme med små kværne, der er nede: man kan bruge 10 dage på at
at lede efter en trunkeret fil i en elendigt dokumenteret javadims.
Eller man kan bruge 10 minutter på at sparke Jumpstart/Ignite/....
i gang med at fikse problemet for én, og så er boksen i live igen
et par timer senere.

Ja, det er nok en håndværksmæssig indstilling, men det er nok det
mest professionelle i praksis.

Når dét så er sagt, så er det en rigtig god plan at lege med ens
egne hjemmedåser og rent faktisk finde problemet. Ellers bliver
man jo aldrig klogere.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 16:46

Den Sun, 28 Mar 2004 14:13:16 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Det er det bestemt ikke. Simple setups er nemmere (læs: billigere
>og hurtigere) at starte forfra på, end at bruge oceaner af spildtid
>på at lede efter ligegyldige problemer.

Hvis vi taler om et firma, hvor alt opsætning ligger i NIS eller
lignende, er det korrekt (men hvem f***en har givet den der
ødelagde setup'et root-password'et?), men på PC'en derhjemme, ryger
hele opsætningen ved en geninstallation, og man kan så bruge mange
timer på at sætte det hele op en gang til. For derefter at konstatere
at problemet ikke skyldtes rod i registry, men derimod at brugeren
ikke ved nok om systemet. Og da han ikke har fundet fejlen, ved
han heller ikke hvordan han skal undgå at lave den igen, hvorved
hele operationen er spild af tid, da problemet ikke er løst.

En reboot eller geninstallation fjerner ikke problemet, den
udskyder det blot til et endnu mere ubelejligt tidspunkt.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 16:57

> [...]

>hele opsætningen ved en geninstallation, og man kan så bruge mange
>timer på at sætte det hele op en gang til.

Restore fra backup derhjemme? Det er der da ikke noget problem i.

>En reboot eller geninstallation fjerner ikke problemet, den
>udskyder det blot til et endnu mere ubelejligt tidspunkt.

....eller belejligt.

Igen: hvis du skal betale 10.000 kr i minuttet, og du véd, at en
komplet reinstall tager 90 minutter, har du så lyst til at kaste
dig ud i en ti timers fejlsøgning uden for lukkevinduet?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 17:18

Den Sun, 28 Mar 2004 15:56:53 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Restore fra backup derhjemme? Det er der da ikke noget problem i.

Jo, at hvis man overhovedet har en backup, så er den flere måneder
gammel.

>...eller belejligt.

Nope. Murphys lov.

>Igen: hvis du skal betale 10.000 kr i minuttet, og du véd, at en
>komplet reinstall tager 90 minutter, har du så lyst til at kaste
>dig ud i en ti timers fejlsøgning uden for lukkevinduet?

Hvaffor et vindue?

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 17:35

On Sun, 28 Mar 2004 16:18:25 +0000, Kent Friis wrote:

> Jo, at hvis man overhovedet har en backup, så er den flere måneder
> gammel.

Er den?

Så må det være en fejl at min er fra dag til dag... sorry

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 17:57

Den Sun, 28 Mar 2004 18:34:46 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

>Er den?
>
>Så må det være en fejl at min er fra dag til dag... sorry

"Rigtige mænd tager ikke backup" - tro det eller lad være, men der
er mange der lever efter den.

Jeg sørger selv for at tage backup, men det bliver ikke hver dag, for
en båndstation der kan klare det på fornuftig tid, er sindsygt dyr - og
den jeg har tager timevis om de 4GB der kan være på båndet, og
efterhånden nærmer jeg mig at have 40GB at tage backup af.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 18:13

>Jo, at hvis man overhovedet har en backup, så er den flere måneder
>gammel.

Ingen backup, ingen medlidenhed.

>Hvaffor et vindue?

Lukkevinduet. Dér hvor man om ikke andet kører på nedsat kraft
for at opdatere appliktioner, smide patches på og i øvrigt gøre
de ting, man ikke kan under normal drift.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 18:20

Den Sun, 28 Mar 2004 17:13:15 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Ingen backup, ingen medlidenhed.

Ok, hvor mange kan finde ud af at restore backup'en af konfigurationen,
uden at restore den fejl i konfigurationen der var årsagen til at man
valgte at geninstallere? Og vel at mærke uden at vide hvor fejlen er,
for vidste man det, ville det have været nemmere at rette den.

>Lukkevinduet. Dér hvor man om ikke andet kører på nedsat kraft
>for at opdatere appliktioner, smide patches på og i øvrigt gøre
>de ting, man ikke kan under normal drift.

Fidusen er at langt de fleste problemer kan rettes helt uden at
påvirke andre - udover dem der har problemet - hvorimod en reboot
eller reinstall vil gå ud over alle. Desuden tager en reinstall
en uhyggelig lang tid.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-03-04 18:25

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

>Fidusen er at langt de fleste problemer kan rettes helt uden at
>påvirke andre - udover dem der har problemet

Det kan det også på Windows, selvom du lader til at have den
modsatte opfattelse. Spørgsmålet er bare, om man gider og/eller
man har tid til det.

>- hvorimod en reboot eller reinstall vil gå ud over alle.
>Desuden tager en reinstall en uhyggelig lang tid.

Det kommer meget an på, hvor godt din produktion er skruet
sammen. Igen: hvis man véd, at reinstall tager 90 minutter,
og man bliver buh'et ud, hvis man beslutter at fejlsøge og
ikke har klaret det på 90 minutter... hvad er så den bedste
løsning?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 18:32

Den Sun, 28 Mar 2004 17:25:03 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Det kan det også på Windows, selvom du lader til at have den
>modsatte opfattelse.

Nej, jeg er ikke spor overrasket over at det skulle være muligt. Men
det tror jeg til gengæld der er indtil flere MCSE'er der vil være.

Det er fra Windows-folkene ideen om at problemer løses ved at genstarte
kommer.

> [...]
>og man bliver buh'et ud, hvis man beslutter at fejlsøge og
>ikke har klaret det på 90 minutter... hvad er så den bedste

90 minutter? Ok, nu er det længe siden jeg installerede Linux (der
jo netop ikke skal geninstalleres), men sidst jeg installerede
Windows tog det det meste af en dag, excl. installation af de
programmer der skulle køre på den.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 16:28

On Sun, 28 Mar 2004 13:59:52 +0000, Kent Friis wrote:

> Nej, det er naturligvis windows man geninstallerer.

Så sandelig også Linux da...

Giv mig 2 min med din box og jeg skal sørge for du bliver nødt til, at
geinstallere

LOL

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 16:49

Den Sun, 28 Mar 2004 17:27:39 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

>Så sandelig også Linux da...
>
>Giv mig 2 min med din box og jeg skal sørge for du bliver nødt til, at
>geinstallere

Jeg kan garantere for at jeg finder problemet og løser det først. I
det tilfælde vil DU være problemet, og jeg skal nok finde en passende
BOFH-løsning på problemet.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-04 17:35

On Sun, 28 Mar 2004 15:48:53 +0000, Kent Friis wrote:

> Jeg kan garantere for at jeg finder problemet og løser det først. I

Problemet kan jeg fortælle dig med det samme...: Smadret setup uden
mulighed for restore.

> det tilfælde vil DU være problemet, og jeg skal nok finde en passende
> BOFH-løsning på problemet.

LOL

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-04 18:01

Den Sun, 28 Mar 2004 18:35:26 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

>Problemet kan jeg fortælle dig med det samme...: Smadret setup uden
>mulighed for restore.

>LOL

Målet med at finde og løse problemet er at sikre at det ikke gentager
sig. Og det vil i dette tilfælde bedst klares ved at sikre at du
ikke har lyst til at prøve igen.

Mvh
Kent