Bronkitis
Fra : Camilla

Dato : 25-03-04 18:09

Hej!

Jeg har en opstaldet hest i stalden der desværre har fået bronkitis, han får
antibiotika og slimløsnende hostemiddel.
Min egen er derefter desværre blevet smittet, men det er ikke ret slemt, han
hoster og snotter meget lidt. Så er spørgsmålet om jeg kan give ham noget
lunt klid med urter, for at forebygge udviklingen. Spørgsmålet er så hvilken
urte det er godt til formålet...? Jeg havde overvejet at kave kliden med
kamille te samt at tilsætte 10 dråber koncentreret pebermynte...

Håber på mere hjælp!

Hilsen Camilla.

Fra : Lars Fischer

Dato : 25-03-04 19:42

Hej
Du skal fjerne alt det der støver bla. hø det kan være slemt
hilsen Lars

Fra : Liz B.

Dato : 25-03-04 21:05

> [...]
> antibiotika og slimløsnende hostemiddel.
> Min egen er derefter desværre blevet smittet, men det er ikke ret slemt,

Hej Camilla,
I den nyeste nr. af Equipage er der en større artikel om luftvejslidelser
hos heste. De anbefaler bl.a. meget frisk luft - altså ude med hesten -
ingen støv, altså ingen halmstrøelse i nærheden af hesten, ingen fejning af
gulvet, mv. Også noget der hedder Isomovit og Sensistop. Intet om klid med
urter, derimod nævner de plantemedicine og homøpatisk medicin som kan styrke
hestens immuneforsvar og lindre symptomerne.

Hilsen Liz

Fra : Doris

Dato : 25-03-04 23:17

Sensistop er i hvert fakd god mod astma og luftvejslidelse.
V.H. Doris.

Fra : Jon Eriksen

Dato : 30-03-04 10:33

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Sensistop er i hvert fakd god mod astma og luftvejslidelse.

Sensistop, er det urtebaseret? Hvor får du det, hvad koster det? Er det
noget du selv har erfaring med? (Har nemlig selv en astmahest, så jeg slår
lyttebøfferne ud

Mette

---

Fra : Mette

Dato : 30-03-04 11:31

Ejeren til min ene part har prøvet sensistop på sig selv, og hun slap af med
sin pollenallergi, som var så slem, at hun måtte stikke hovedet i en spand
vand, bare hun havde hentet kræet på fold. Ikke at det hjalp, men det
lindrede åbenbart lidt.

Hun fulgte ikke helt det, man skal følge med sensistop, men alligevel har
det altså hjulpet hende.

Jeg har planer om selv at forsøge mig med det - også på mig selv - da mine
overfølsomheder er ved at blive lige lovligt træls nu.

www.sensistop.dk

Der følger naturligvis ingen garantier med ovenstående kommentarer, det er
blot, hvad jeg har hørt om det. Man kan bestille noget materiale fra dem, så
du kan få mere at vide gennem firmaet selv.

Mvh,
Mette

Fra : Jon Eriksen

Dato : 04-04-04 18:44

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blot, hvad jeg har hørt om det. Man kan bestille noget materiale fra dem,

> du kan få mere at vide gennem firmaet selv.

Ok, tak skal du have

Mette

---

Fra : lillefis

Dato : 25-03-04 21:16

Hej Camilla..

Har selv en hest med bronkitis og du skal sørge for at der er så lidt
støv i hestens omgivelser som muligt...dvs. vande hø evt. skifte til
wraphø, ikke noget halm men spåner og INGEN fejen i stalden når hesten
er inde.
For nogle heste er det en engangsforstilling og for andre er det noget
der varer hele livet, men det er en dyrlægevurdering der kan bedømme
det.
Vores blev ved med det og det er blevet til kronisk hoste og vi skal
derfor ALTID tænke over hvad vi giver hende af mad og hø..
Hvis det er noget der bliver ved, kan du bruge Bronkinol fra Blue
Horse... ( naturlige olier ) det åbner luftvejene er specielt godt når
der skal rides og hvis det er lidt fugtigt i vejret. Gives ca. 20 min.
før du skal ride eller hesten skal ud.
Selve bronkitis smitter ikke andre heste, men hvis din hest også er
forkølet eller snottet er det selvfølgelig noget de andre også kan få.

Håber du kan bruge dette til noget og pøj pøj - det skal nok gå )

Kh Tina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Eriksen

Dato : 30-03-04 10:37

"lillefis" <lillefis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> støv i hestens omgivelser som muligt...dvs. vande hø evt. skifte til
> wraphø, ikke noget halm men spåner og INGEN fejen i stalden når hesten

Jeg har gjort den erfaring at det ikke hjælper meget bare at vande høet, der
hvor jeg oplevede virkelig forbedring med min astmahest, var da jeg begyndte
at lægge høet i blød i en balje med vand inden han fik det. Det gjorde en
utrolig forskel fra den ene dag til den anden

Mette

---