Server-Based Computing
Fra : Karsten

Dato : 25-03-04 16:03

Hej

Er der nogle som har noget erfaring omkring server-based computing på linux
?
I dag arbejder jeg med Citrix på windows miljø og det fungere kanon, men
synes priserne er lidt for høje, da man skal betale for både Windows CAL
licenser og Citrix licenser så er det jo hurtig 2500 ,- og så skal man have
en klient også ender man nemt med små 3500 - 4000 for en enkel brugere. Det
kan man næsten få en pc med windows xp for nu om dage...

Jeg er interesseret i at kører linux men har ikke rigtig kunnet finde
programmer som f.eks citrix til lav pris

Hvad kræver sådan en løsning af hardware og hvad skal man kører af linux
disb. ?

Hvis der er nogle af jer som kører det på et firma, ville jeg da gerne i
kontakt med jer for at hører lidt mere om det...

MVH

Karsten

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-03-04 16:45

Karsten wrote:
> [...]
>
> Hvis der er nogle af jer som kører det på et firma, ville jeg da gerne i
> kontakt med jer for at hører lidt mere om det...

Det her er et klassisk tilfælde af at du ikke ved at du står i skoven
fordi du ikke er helt sikker på hvordan træerne ser ud her på egnen

Unix og (dermed) Linux er indbegrebet af hvad du kalder server based
computing.

Det du kender som "X" eller "X Windowing System", er i virkeligheden
hvad der svarer til Citrixklienten.
"X" er groft sagt en netværksprotokol, så når du kører din Mandrake,
eller hvad du nu kører, er alt hvad du behøver af infrastruktur på plads.

Prøv at se på LTSP: <http://www.ltsp.org/>.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Michael Eriksen

Dato : 25-03-04 19:59

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in

> [...]
> "X" er groft sagt en netværksprotokol, så når du kører din
> Mandrake, eller hvad du nu kører, er alt hvad du behøver af

Hvis du have en blidere overgang, kan jeg anbefale Thinstation
(thinstation.sf.net) frem for LTSP. Thinstation er en mikro-linux, der
kan forbinde klienter til både X og Citrix servere (og MS rdp, ssh,
telnet...). Thinstation kan bootes både over net og fra lokalt medie. Du
kan fx. teste med en CD i Knoppix-stil. Kræver klienter med en P-100 med
32 MB ram eller bedre.

Du kan altså omlægge dine klienter til Thinstation og fortsætte med
Citrix serverne indtil dine brugere er mere trygge/uddannelde udi X. Men
du sparer ingen licenspenge før du forlader ICA!

Michael

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-03-04 21:12

Michael Eriksen uttered:
> Men du sparer ingen licenspenge før du forlader ICA!

Groft...skal man nu også betale licens for at købe ind?

\\kristian
--
Dyslexics of the world, untie!