Tynde klienter..... og Aldis nye tilbud på~
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 25-03-04 12:05

Hej ng

Nu har Aldi så en HyperT pc på tilbudslisten igen....

Og så kommer jeg til at spekulere....

Hvis man køber sådan en tingest, kan man så samtidig opsætte 2-3 tynde
klienter og anvende HyperT pc'en som server ?

Jeg kunne forestille mig at anvende trådløst LAN til sammenkobling af
enhederne..

Og hvad med applikationerne ? Kan man umiddelbart anvende normale windows
applikationer, eller skal der installeres særligt software, specielt
beregnet på tynde klienter ? (der er selvfølgeligt et eller andet med
licenser man skal tænke på...)...

Og fsva. operativsystemet, hvad skal der til for at ovenstående kommer til
at virke...???

Mvh Keld

Fra : tormod

Dato : 25-03-04 12:16

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis man køber sådan en tingest, kan man så samtidig opsætte 2-3 tynde
> klienter og anvende HyperT pc'en som server ?

Det kan du sagtens, men det er fremdeles en desktop pc

> Jeg kunne forestille mig at anvende trådløst LAN til sammenkobling af
> enhederne..

Ingen problem

> [...]
> applikationer, eller skal der installeres særligt software, specielt
> beregnet på tynde klienter ? (der er selvfølgeligt et eller andet med

Tja...Hvis du kjører Windows 2000 el 2003 server editions så kan man bruge
noe der heter Terminal Services Client. Det er en tyndklient programvare som
er innebygget i operativssytemet. Men for å lage brugere (ikke admins) så må
der enten købes lisenser til klienterne eller til serveren. Tror ellers du
kan ha 2 administratorer pålogget om gangen uden extra lisens.
Det finnes program som vnc (foretrekker tightvnc - bruk google) men det er
mer remote desktop, så jeg ved ikke hvordan det vil oppføre seg med 3
forskjellige klienter som bruger programmer...

> Og fsva. operativsystemet, hvad skal der til for at ovenstående kommer til
> at virke...???
> Mvh Keld

De 2 som er nevnt over, evt kan du måske slippe avsteds med å bruke Win XP
som følger med hvis någen ved om noen 3.parts programmer som kan bruges som
server for tyndeklienter.

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 25-03-04 12:35

"tormod" <tormod@NOSPAMfrac.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> som følger med hvis någen ved om noen 3.parts programmer som kan bruges

Tak for svaret Tormod...

Du skriver at maskinen fremdeles er en desktop pc... hvilken type maskine
ville du anbefale til server/tynde klienter set-up'et jeg beskriver ? Ville
Linux være et alternativ til operativsystemet ?

/Keld

Fra : tormod

Dato : 25-03-04 12:56

> [...]

Ville
> Linux være et alternativ til operativsystemet ?

Jeg har ikke noen erfaringer med p4 m/HT der HT skulle tilsi at det var
bedre egnet til serverbruk enn p4 u/HT. For en ordinær desktop med
multitasking ved jeg der er fordeler, men har ikke erfaringer om denne
teknologien gir en fordel indenfor multioperasjoner som f.ex på en server
for tyndeklienter som vil bruge programmer (samme og forskjellige). Måske du
kan bruge en billig amd dual oppsett.
Hdd read/write vil og være meget viktig for ydelse. Måske det billige
bundkort på computer-parts.dk (s2640 tror jeg) + en raid kontroller med 0+1
(4 disker) evt. raid 5.
Minne må du også ha meget af, da de tyndeklienter bare modtager
skjermbilder, og ingenting af selve prosesseringen. Da blir det billige
bundkort dyrt, pc2100 reg minne ~ 2gb koster penger.
Evt et amd64 system som ikke krever reg. minne (nu får jeg bråk, servere
_skal_ ha reg/ecc!), men 64systeme koster også penge.

Linux er en mulighet, men med min viden indenfor tyndeklienter og linux
ville aldrig det systemet blive operasjonelt. Bruger kun linux til firewall
og hobby. Det koster meget med penger hvis du skal ha en til og sette i
stand/administrere et linux system hvis du ikke kan sette det opp selv, one
time kostnaden til os-kjøp er ikke alt. Windows er litt lettere og
intuativt, og derfor bruger jeg det på mine systemer (nei tak til flaming,
have mercy o' mighty *nix admins)

Jeg vurderte å sette opp tyndeklienter i 2001, men købte heller en god
filserver som lagrer _alt_ utenom os/prog på desktop'ene. Dette ble nyttig
når det senere ble brukt laptop'er også. Tyndeklienter er mer nyttige for
store erhverv/inst, er mine 2 øre og litt til.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 25-03-04 23:47

> [...]
> Evt et amd64 system som ikke krever reg. minne (nu får jeg bråk, servere
> _skal_ ha reg/ecc!), men 64systeme koster også penge.

Dual CPU / RAID 0+1 / 2GB RAM ? ? ?
Manden skal vel ikke opsende måneraketter ?
En ganske almindelig 2 GHz maskine med 512 MB Ram vil da fungere fint.

Prøv at se hvad HP vurderer at en dual Xeon 2,8 GHz server med 2GB Ram kan
trække !
( For dem som ikke gider lede, kan jeg afsløre at de vurderer sådan en
servers kapacitet til 120 "tunge" brugere ! )
Så hvis det er 3 tynde klienter til almindeligt brug, er kravene til
serveren ikke større end hvis man brugte maskinen direkte.

Jeg tror det største problem bliver at finde et netkort der kan boot'e over
trådløst netværk.

> [...]
> time kostnaden til os-kjøp er ikke alt. Windows er litt lettere og
> intuativt, og derfor bruger jeg det på mine systemer (nei tak til flaming,

Så siger vi det...

> [...]
> når det senere ble brukt laptop'er også. Tyndeklienter er mer nyttige for
> store erhverv/inst, er mine 2 øre og litt til.

Må man spørge om du havde en maskine der var større end den PC Aldi sælger
nu dengang du eksperimenterede med tynde klienter, eller hvorfor mener du at
det skal så massivt meget kraft til ?

Rune

Fra : tormod

Dato : 26-03-04 16:14

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> Så hvis det er 3 tynde klienter til almindeligt brug, er kravene til
> serveren ikke større end hvis man brugte maskinen direkte.

Måske mitt oppsett har værdt forkert? P4 1.8 1gb minne raid 0+1 på 100 lan,
windows 2000 server. Måske det var unødvendige services eller någet der
skapte krøll, men brugerne var slettes ikke fornøyd med TSC på det oppsettet
pga delay, men så er deres job relatert til litt større databaser enn måske
en ord.bruger har.
> Jeg tror det største problem bliver at finde et netkort der kan boot'e
over
> trådløst netværk.

meget godt arg.

> firewall
> one
>
> Så siger vi det...
Det syns jeg.

> [...]
> nu dengang du eksperimenterede med tynde klienter, eller hvorfor mener du

"Delay" - det var til tider meget høy cpu use og read/write var slow ved 4
brugere, ok med 2. Men til 5+ brugere ble det uaktuelt.
Men så hadde mitt oppsett ikke 3ghz cpu m/ht eller hurtig minne eller sata
disker, måske der var hardware der slettes ikke ville fungere sammen,
dårlige drivers p.t.? (men den var stabil som et fjell, ting gikk bare
_sakte_ til tider med høy load). Var ingen fejlmeldinger i log eller någet.

Jeg forteller bare min erfaring, ved du at du kan få en 3ghz desktop til å
fungere som tyndklient server, tillykke, det ved jeg ikke om jeg skulle få
til før jeg har prøvet.