auto-load indhold i formular
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 24-03-04 20:34

Jeg har tre formular felter (to select og én text).
Når jeg vælger en anden entry end den der er valgt pr. default i den første
select-box, vil jeg have at de to andre skifter value.

Den første select-box indeholder en række sidenavne der bliver hentet fra en
database. Når jeg så vælger en side, skal den anden select-box skifte til
den value der hører til den valgte side. Samtidig skal text-feltet skifte
fra at være tom til at indeholde en anden value, der også stammer fra
databasen.

Kan man det? Gerne uden at skulle reloade siden, men absolut ikke et
ultimatum.

Håber I kan hjælpe herinde. Også gerne med et link til nogle eksempler.

Mvh
Kasper Katzmann

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-03-04 21:01

Kasper Katzmann skrev:

> [...]
> fra databasen.
>
> Kan man det? Gerne uden at skulle reloade siden

Det kan godt lade sig gøre, men den metode, jeg har i tankerne, virker kun i
Mozilla, Mozilla Firefox, Netscape 6+ og Internet Explorer - ikke Opera,
Konqueror, Safari mv. Ideen er at indlæse en .js-fil dynamisk. Hvis
den .js-fil i virkeligheden er f.eks. en PHP-fil, der henter dataene i
databasen og sender en "Content-Type: application/x-javascript"-header
efterfulgt af dataene, så virker det.

> Håber I kan hjælpe herinde. Også gerne med et link til nogle eksempler.

Du kan se det i funktion på forsiden på http://findhim.com/ (kun, hvis du
bruger IE eller en Gecko-baseret browser): Når du vælger et land, f.eks.
Danmark, i rullegardinmenuen, hentes en .js-fil (data.php), og vha. DOM
laves der en rullegardinmenu nedenunder. Samme ting gentager sig, når man
vælger en by.

Se også
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=2e34880b1f3a6278&seekm=3DB68A4B.7060408%40eksempel.dk#link1

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-03-04 21:42

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> Det kan godt lade sig gøre, men den metode, jeg har i tankerne, virker kun i
> Mozilla, Mozilla Firefox, Netscape 6+ og Internet Explorer - ikke Opera,
> Konqueror, Safari mv. Ideen er at indlæse en .js-fil dynamisk.

(Det ser ud til at Opera 7.5 vil komme til at forstå det
også. Følgende virker for mig:
---
var scr = document.createElement("script");
scr.src = "../../fileread.js"; // bare en dum eksempelfil med en alert i
document.body.appendChild(scr);
---

Hvis man vil hente data dynamisk, og ikke kan tilføje scripts eller
andet indhold til siden selv, så kan man fx hente det ind i en iframe.
Noget i stil med:
---
var doc = frames['myIFrame'].document;
doc.open();
doc.write("<script type='text/javascript' src='blablah.js'><\/script>");
doc.write("<script type='text/javascript'>",
" parent.callback(myComputedValue);",
"<\/script>");
doc.close();
---
/L

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-03-04 21:42

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> (Det ser ud til at Opera 7.5 vil komme til at forstå det
> også.

Det var på tide! Jeg har generet Opera-folkene for at få dem til at
inkludere den funktion lige siden den tidligste 7.0-beta.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/