installation af mozilla
Fra : Brian Emilius

Dato : 24-03-04 17:56

Nyt problem

Er ved at installere Mozilla... Hvor hulen skal jeg placere programmet?
Mozilla installer foreslår selv /usr/local/mozilla, men det kan ikke
oprettes... Jeg får fejl [-624].

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-03-04 18:29

Brian Emilius <msn@emilius.dk> writes:

> Er ved at installere Mozilla... Hvor hulen skal jeg placere programmet?
> Mozilla installer foreslår selv /usr/local/mozilla, men det kan ikke
> oprettes... Jeg får fejl [-624].

Du skrev svjh. i et tidligere indlæg, at du kørte Mandrake. Hvorfor
installerer du det ikke blot fra deres rpm'ere? Mandrake 10 er så ny,
at den næsten nødvendigvis må have nyeste Mozilla...

(medmindre du selvfølgelig er ude på at køre 1.7beta eller
tilsvarende, som næppe er pakket til Mandrake)

/Rasmus

Avoid the Gates of Hell. Use Linux.

Fra : Brian Emilius

Dato : 24-03-04 18:49

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
>
> (medmindre du selvfølgelig er ude på at køre 1.7beta eller
> tilsvarende, som næppe er pakket til Mandrake)

Det aner jeg simpelthen ikke noget om :)
Men mit problem stopper ikke der. Jeg vil også gerne installere en
PHP-editor (quanta), og her opstår problemet igen. Så jeg tror egentlig mit
spørgsmål er: Hvor skal jeg installere programmer... i det hele taget? :)

Fra : mkp

Dato : 24-03-04 19:09

Brian Emilius wrote:

> [...]
> spørgsmål er: Hvor skal jeg installere programmer... i det hele taget? :)

De programmer du søger ligger på Mandrake cd-rommerne. Hvis du ikke
allerede har installeret programmerne så gå ind i menupunktet
"pakkeadministration" ----> "installer programmel", her kan du
installere de medfølgende pakker som du ikke allerede har installeret.

Mikael

Fra : Brian Emilius

Dato : 24-03-04 19:25

mkp wrote:

> [...]
> "pakkeadministration" ----> "installer programmel", her kan du
> installere de medfølgende pakker som du ikke allerede har installeret.

Ja, men (og jeg prøver igen) hvor skal jeg installere programmerne? Quanta
findes fx ikke på nogle af mine CD'er. Skal jeg installere dem i /home
eller i /etc eller hvor?

Fra : mkp

Dato : 24-03-04 19:47

Brian Emilius wrote:

> Ja, men (og jeg prøver igen) hvor skal jeg installere programmerne?

Læs dig frem til det:

http://www.linuxbog.dk/applikationer/bog/index.html.php

Quanta findes fx ikke på nogle af mine CD'er.

Det gør den på mine Mandrake 10.0 cd'er

Mikael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-04 19:52

Brian Emilius skrev i -dk.edb.system.unix:

> Ja, men (og jeg prøver igen) hvor skal jeg installere programmerne? Quanta
> findes fx ikke på nogle af mine CD'er. Skal jeg installere dem i /home
> eller i /etc eller hvor?

De programmer der ikke ligger på CD'erne¹, og du ikke kan finde på plf² og
ligende steder må du jo så selv installere. Du kan godt installere dem
i /home, personligt synes jeg ikke om at have programmer ligende i /home. Du
KAN også godt have dem liggende i /etc, men det synes jeg er meget et dårliger
sted at have programmer liggende, /etc er til konfigations filer, og det er nu
meget smart at følge de standarter der findes.

Programmer der ikke findes RPM'er til, men jeg selv skal beslutte hvor jeg skal
have, måske små script jeg selv har lavet, ligger jeg i /usr/local/bin et dir
Mandrake installationen har oprettet, men der ikke ligger noget i. Om det
konfligter med ovestående udsavn om standarter, ved jeg engetligt ikke, men
det er thivertifald beder end /etc og har den fordel, at jeg ved hvilket
dir, jeg skal tage backup af inden jeg roder for meget med opgradering til ny
installation af Mandrake³.

¹ RealPlayer, nyere versioner at Mozilla, din Quanta måske også (kender det
ikke, så jeg ved ikke om du kan finde det på plf og ligende steder)

²http://www.urpmi.org/easyurpmi/

³ Prencipelt tager jeg ikke backup af programmer, kun deres konfigationsfiler,
men dem jeg selv har lavet, er det jo meget smart at have backup af

Ivar Madsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-03-04 19:57

On Wed, 24 Mar 2004 18:48:58 +0100, Brian Emilius wrote:

> Det aner jeg simpelthen ikke noget om :)

Det gør du så nu

> Men mit problem stopper ikke der. Jeg vil også gerne installere en
> PHP-editor (quanta), og her opstår problemet igen. Så jeg tror egentlig mit
> spørgsmål er: Hvor skal jeg installere programmer... i det hele taget? :)

urpmi mozilla
urpmi quanta

Seføli' som root

--