| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Afdrejning af skiver/tromler? Fra : Troels Pedersen | 
  Dato :  24-03-04 12:55 |  
  |  
 
            Hej folkens
 Min Sierra har efter 15.000 km fået problemer med de tromler (De billigste
 fra Høyer), jeg satte på for godt et års tid siden. De er blevet skæve, og
 bilen ryster ved nedbremsning. Det er tydeligt det er tromlerne, da det kan
 fremprovokeres ved at trække håndbremsen. Det er kommet over vinteren, og
 tromlerne er også blevet temmelig rustne.
 Hvad mener i, kan det svare sig at få dem drejet af, eller skal jeg skifte
 til nogle originale Ford? Kan de holde efter en neddrejning, eller vil de
 blive skæve igen?
 I øvrigt nu vi er ved emnet. Hvis mine nye skiver foran (originale) bliver
 skæve, som de jo desværre kan blive på en Sierra. Hvordan forholder det sig
 så, vil de blive skæve igen efter en neddrejning, eller slår de sig som de
 skal første gang, og forbliver sådan?
 Selvfølgelig forudsætter neddrejningerne at der er gods nok at dreje i. Jeg
 hører gerne generelle kommentarer omkring afdrejning af skiverne.
 -- 
 MVH Troels
 Ford Sierra 2.0i DOHC
 www.broendbjerg.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  24-03-04 13:01 |  
  |   
            > Selvfølgelig forudsætter neddrejningerne at der er gods nok at dreje i.
 Jeg
 > hører gerne generelle kommentarer omkring afdrejning af skiverne.
 >
 
 Jeg fik afdrejet skiverne på min Citroen ved omkring 40 000 km - jeg har nu
 kørt 90 000 og kan endnu ikke mærke nogen slinger i valsen.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  24-03-04 13:06 |  
  |   
            
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
 news:40617897$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > > Selvfølgelig forudsætter neddrejningerne at der er gods nok at dreje i.
 > Jeg
 > > hører gerne generelle kommentarer omkring afdrejning af skiverne.
 > >
 > Jeg fik afdrejet skiverne på min Citroen ved omkring 40 000 km - jeg har
 nu
 > kørt 90 000 og kan endnu ikke mærke nogen slinger i valsen.
 
 Kunne man vel så ikke næsten få den idé at bremse voldsomt med skiverne fra
 start, og derefter dreje dem ?
 Ikke at jeg har tænkt mig at gøre det.
 
 
 -- 
 mvh/rg. Christian
 Her skulle der have stået
 noget (måske) fornuftigt.
 Men a ka' ik' hit' u a no'et.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Troels Pedersen (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Pedersen | 
  Dato :  24-03-04 13:15 |  
  |  
 
            Andreas M. Hansen wrote:
 > Jeg fik afdrejet skiverne på min Citroen ved omkring 40 000 km - jeg
 > har nu kørt 90 000 og kan endnu ikke mærke nogen slinger i valsen.
 Hvilken model er der tale om, har den genrelt problemer med skiverne. Er det
 originale skiver?
 -- 
 MVH Troels
 Ford Sierra 2.0i DOHC
 www.broendbjerg.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Andreas M. Hansen (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  24-03-04 13:32 |  
  |   
            > Hvilken model er der tale om, har den genrelt problemer med skiverne. Er
 det
 > originale skiver?
 >
 
 Det er en Berlingo, og skiverne er dem den er født med - om der er generelle
 problemer ved jeg ikke.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           ham (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : ham | 
  Dato :  24-03-04 16:42 |  
  |   
            
"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40617721$0$220$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej folkens
 >
 > Min Sierra har efter 15.000 km fået problemer med de tromler (De billigste
 > fra Høyer), jeg satte på for godt et års tid siden. De er blevet skæve, og
 > bilen ryster ved nedbremsning. Det er tydeligt det er tromlerne, da det
 kan
 > fremprovokeres ved at trække håndbremsen. Det er kommet over vinteren, og
 > tromlerne er også blevet temmelig rustne.
 >
 > Hvad mener i, kan det svare sig at få dem drejet af, eller skal jeg skifte
 > til nogle originale Ford? Kan de holde efter en neddrejning, eller vil de
 > blive skæve igen?
 Ja det kan de, men tromlerne på Sierraen er meget følsomme da "bagvæggen"
 det plade der ligger an mod navet, er meget tyndt, så vær meget omhyggelig
 med at gøre navet rent inden du monterer dem igen.
 >
 > I øvrigt nu vi er ved emnet. Hvis mine nye skiver foran (originale) bliver
 > skæve, som de jo desværre kan blive på en Sierra. Hvordan forholder det
 sig
 > så, vil de blive skæve igen efter en neddrejning, eller slår de sig som de
 > skal første gang, og forbliver sådan?
 >
 Nu er der jo en ting du kan gøre for at mindske risikoen for at skiverne
 bliver skæve, få nogle hårde bøsninger i ved stabilisatoren foran, og som
 ved baghjulene, navet skal være 100% rent, ellers giver det problemer, jeg
 har arbejdet på det lokale bremseværksted i 6 år, hvor jeg drejede skiver,
 tromler, renoverede bakker og kardanaksler, og der har jeg set mange skræk
 eksempler på folk der ikke har gjort tingene ordentlig rent, så kan et sæt
 skiver ødelægges på 1000 km. så vær omhyggelig.
 > Selvfølgelig forudsætter neddrejningerne at der er gods nok at dreje i.
 Jeg
 > hører gerne generelle kommentarer omkring afdrejning af skiverne.
 >
 > -- 
 > MVH Troels
 > Ford Sierra 2.0i DOHC
 >  www.broendbjerg.dk
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Troels Pedersen (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Pedersen | 
  Dato :  24-03-04 17:45 |  
  |  
 
            ham wrote:
 > Ja det kan de, men tromlerne på Sierraen er meget følsomme da
 > "bagvæggen" det plade der ligger an mod navet, er meget tyndt, så vær
 > meget omhyggelig med at gøre navet rent inden du monterer dem igen.
 Ok.
 > Nu er der jo en ting du kan gøre for at mindske risikoen for at
 > skiverne bliver skæve, få nogle hårde bøsninger i ved stabilisatoren
 > foran, og som ved baghjulene, navet skal være 100% rent, ellers giver
 > det problemer, jeg har arbejdet på det lokale bremseværksted i 6 år,
 > hvor jeg drejede skiver, tromler, renoverede bakker og kardanaksler,
 > og der har jeg set mange skræk eksempler på folk der ikke har gjort
 > tingene ordentlig rent, så kan et sæt skiver ødelægges på 1000 km. så
 > vær omhyggelig.
 Jeg har monteret nye bøsninger for små 10.000 km siden, det hjalp gevaldigt
 på hele undervognen, og har sandsyneligvis også hjulpet på bremserne. Hvad
 er det der får bøsningerne til at indvirke på skæve skiver?
 Takker for inputtet!
 -- 
 MVH Troels
 Ford Sierra 2.0i DOHC
 www.broendbjerg.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Møller (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  24-03-04 17:14 |  
  |   
            
"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote in message
 news:40617721$0$220$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej folkens
 >
 > Min Sierra har efter 15.000 km fået problemer med de tromler (De billigste
 > fra Høyer), jeg satte på for godt et års tid siden. De er blevet skæve, og
 > bilen ryster ved nedbremsning. Det er tydeligt det er tromlerne, da det
 kan
 > fremprovokeres ved at trække håndbremsen. Det er kommet over vinteren, og
 > tromlerne er også blevet temmelig rustne.
 >
 Har du kørt dem varme og så ladet bilen stå med trukket håndbremse:
 Det kan næsten få alle tromler til at blive skæve p.g.a den ujævne afkøling.
 Jeg kender ikke kvaliteten af tromler fra Høyer.
 Men i de flest tilfælder kan det bedst betale sig at købe nye, for så passer
 de til bremsebakkerne, og du skal ikke tænke på lang indkøringstid på nye
 bakker hver gang.
 Og jeg ved godt, at mekanikere og "afdrejere" siger det er da lige meget,
 men jeg kan lige citere fra en dækundersøgelse der er helt ny, det kan også
 bruges her:
 http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,451614,00.html :
 Det samme kan siges om mange dele: jeg har hørt det om dæk, skiver,
 koblinger, støddæmpere og pærer(glødelamper) som nogle af de værste tilfælde
 Citat:
 Men vad händer när bilen är ett par år gammal och däcken är slut?  der kunne
 der også
   Jo, då föreslår gummigubben runt hörnet ett helt nytt däck från
 Indonesien. Det kan lika gärna vara försäljaren hos Folkahandlaren Din Bil
 som föreslår det indonesiska däcket.
   "Lika bra som de kända märkesdäcken", påstår de i kör.
 Citat slut
 Afdrejning af skiver og tromler bør vel indskrænke sig til større køretøjer,
 Max-min tykkelsesmål på skiver til alm. biler er typisk: 2 mm
 Min bil: max: 20,4  mm min: 18,4 mm
 Max runout: 0.07 mm, så det er frem med måleuret ved montage, og det er
 derfor det også er vigtigt, at hjulbolte spændes med det opgivne moment hele
 vejen rundt, da det er dem der også holder de fleste skiver på plads !
 Der er ikke plads til megen snavs og slagværktøj her   
--
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Troels Pedersen (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Pedersen | 
  Dato :  24-03-04 17:42 |  
  |  
 
            Møller wrote:
 > Har du kørt dem varme og så ladet bilen stå med trukket håndbremse:
 > Det kan næsten få alle tromler til at blive skæve p.g.a den ujævne
 > afkøling.
 Det er ikke utænkeligt. Dog er det er ikke kommet pludseligt. Det er nærmere
 kommet snigende de sidste 1000-2000 km.
 > Afdrejning af skiver og tromler bør vel indskrænke sig til større
 > køretøjer, Max-min tykkelsesmål på skiver til alm. biler er typisk: 2
 > mm Min bil: max: 20,4  mm min: 18,4 mm
 > Max runout: 0.07 mm, så det er frem med måleuret ved montage, og det
 > er derfor det også er vigtigt, at hjulbolte spændes med det opgivne
 > moment hele vejen rundt, da det er dem der også holder de fleste
 > skiver på plads ! Der er ikke plads til megen snavs og slagværktøj
 > her   
Jeg har aldirg brugt et måleur ved montage af nye skiver eller tromler. Men
 har heller aldrig haft problemer før nu.
 Hvordan bruges et sådant?
 Anveder prof'er altid et måleur ved montage af bremser?
 Jeg har altid blot sørget for at gøre navet rent, og sørget for helt plane
 kontaktflader imellem nav og skive/tromle - Men det kan da vise sig ikke at
 være tilstrækkeligt så.
 -- 
 MVH Troels
 Ford Sierra 2.0i DOHC
 www.broendbjerg.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Møller (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  24-03-04 19:05 |  
  |   
            
"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote in message
 news:4061ba43$0$205$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Møller wrote:
 > > Har du kørt dem varme og så ladet bilen stå med trukket håndbremse:
 > > Det kan næsten få alle tromler til at blive skæve p.g.a den ujævne
 > > afkøling.
 >
 > Det er ikke utænkeligt. Dog er det er ikke kommet pludseligt. Det er
 nærmere
 > kommet snigende de sidste 1000-2000 km.
 KLIP>
 > Jeg har aldirg brugt et måleur ved montage af nye skiver eller tromler.
 Men
 > har heller aldrig haft problemer før nu.
 > Hvordan bruges et sådant?
 > Anveder prof'er altid et måleur ved montage af bremser?
 Ja !
 Men ikke alle værksteder   
Heller ikke såkaldte autoriserede.
 Sættes fast med en magnet på karosseriet og så kører man den færdigmonterede
 skive og hjul langsomt rundt medens man ser på måleuret, at udslaget holder
 sog inden for de fastsatte grænser, på de fleste biler kan man komme til fra
 bagsiden, men hvis stænkpladen dækker det hele, så kan det være lidt
 vanskeligee, hvis skiverne holdes fast af nogle små befæstigelsesskruer,
 spender man skiven fast med dem, monterer hjulet forskrigtsmæssigt, tager
 det af igen og foretager målingen fra ydersiden .
 Men trods alt vil det med ordentlig flydende kalibre eller forbundne
 cylindre (hvis der cylindre på begge sider, er de altid forbundne) i de
 fleste tilfælde ikke være det voldsomme at mærke, hvis skiverne ikke bliver
 rigtig skæve.
 Om man kan måle indvendig på tromler efter de er monteret: her bliver jeg
 dig svar skyldig.
 >
 > Jeg har altid blot sørget for at gøre navet rent, og sørget for helt plane
 > kontaktflader imellem nav og skive/tromle - Men det kan da vise sig ikke
 at
 > være tilstrækkeligt så.
 Der kan altid være lidt snavs/rustflager der der har sat sig fart, så evt en
 sletfil med megen løs hånd til at køre over flangen før samling kan vøre
 nødvendig.
 rustbeskyttelse på flangerne kan være godt, men pas på, en roterende
 bremseskive kan få megen rystbeskyttelse til mat blive slynget ud på selve
 bremsefladen, det er uheldigt    og opvarmningen vil få megen fedt og olie
 til at blive flydende.
 Husk at gør skiver med videre rene i speciel bremserengøringsmiddel: f.eks.
 Bremserens fra Motip.jeg har fundet det billigst hos Krogslund i Herlev.
 > -- 
 > MVH Troels
 > Ford Sierra 2.0i DOHC
 >  www.broendbjerg.dk
>
   Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Troels Pedersen (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Pedersen | 
  Dato :  24-03-04 19:26 |  
  |  
 
            Møller wrote:
 > Ja !
 >
 > Men ikke alle værksteder   
> Heller ikke såkaldte autoriserede.
 Hehe, nej det tænkte jeg nok...   
<KLIP - Udførlig beskrivelse>
 Dejlig beskrivelse, så ved jeg da hvad det handler om , til hvis jeg engnag
 kommer ud for sådanne problemerne foran.
 Hvor i ligger i øvrigt den store forskel på at rense med bremserens eller
 benzin/sprit. Normalt når jeg montere nye bremsedele, bærer jeg plastik
 handsker så mine sorte fingre ikke sættes på bremsefladerne. Men det kunne
 jo være fint at rense dem med bremsevæske ved hvert serviceeftersyn hjemme i
 carporten!
 Hvad mener du i øvrigt om at smørrekalibre og andre bevægelige dele på
 bremserne... Hvad bør man bruge - Kobberfedt?
 -- 
 MVH Troels
 Ford Sierra 2.0i DOHC
 www.broendbjerg.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Møller (24-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  24-03-04 22:43 |  
  |   
            
"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote in message
 news:4061d2be$0$302$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Møller wrote:
 > > Ja !
 > >
 > > Men ikke alle værksteder   
> > Heller ikke såkaldte autoriserede.
 >
 > Hehe, nej det tænkte jeg nok...   
>
 > <KLIP - Udførlig beskrivelse>
 >
 > Dejlig beskrivelse, så ved jeg da hvad det handler om , til hvis jeg
 engnag
 > kommer ud for sådanne problemerne foran.
 >
 > Hvor i ligger i øvrigt den store forskel på at rense med bremserens eller
 > benzin/sprit.
 Benzin er normalt ikke fedtfri.
 bremserens fordamper meget hurtigt og renser utrolig godt, dag vide om det
 ikke er xylon de bruger.
 Normalt når jeg montere nye bremsedele, bærer jeg plastik
 > handsker så mine sorte fingre ikke sættes på bremsefladerne. Men det kunne
 > jo være fint at rense dem med bremsevæske ved hvert serviceeftersyn hjemme
 i
 > carporten!
 Det gør jeg, bare en papkasse med en plastposi i og i plastposen noget
 køkkenrulle så løber det ingen steder.
 jeg købte 3 x 600 ml for en hund (gravhund) hos Krogslund.
 >
 > Hvad mener du i øvrigt om at smørrekalibre og andre bevægelige dele på
 > bremserne... Hvad bør man bruge - Kobberfedt?
 Jeg bruger kobberfedt eller specialfedt fra DOW eller silikonefedt fra en
 boreplatform   
Der er nogle der fraråder kobberfedt, men det er mest fordi man mener, at
 kobberet og  alu-dle ikke har det godt sammen, så det er især skruer til
 alu-fælge man er bange for. men der har jeg ikke haft problemer.
 Hellere smøre en hver gang en aldrig    det gælder alle skruer.
 PS. inden jeg får reaktioner på dette:
 En skrue er en bolt uden møtrik, så er det vist på plads.   
Man bruger ikke bolte til hjul. Kun til gennemgående huller.
 > -- 
 > MVH Troels
 > Ford Sierra 2.0i DOHC
 >  www.broendbjerg.dk
>
  
Møller
 så er der 9 mdr. til jul, så hvis nogen skal have en baby til (h)jul er det
 med at komme i gang med forarbejdet   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Troels Pedersen (25-03-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Pedersen | 
  Dato :  25-03-04 07:24 |  
  |  
 
            Møller wrote:
 > Benzin er normalt ikke fedtfri.
 > bremserens fordamper meget hurtigt og renser utrolig godt, dag vide
 > om det ikke er xylon de bruger.
 Ok, hermed er en flaske bremserens skrevet på sedlen til weekendens arbejde!
 (220.000 km service - Den rundede igår   
> Jeg bruger kobberfedt eller specialfedt fra DOW eller silikonefedt
 > fra en boreplatform   
Jeg bruger selv kobberfedt på bremsedele. Det er det jeg har de bedste
 erfaringer med, det virker i al fald... Når man nu ikke har en boreplatform
 i nærheden   
> Der er nogle der fraråder kobberfedt, men det er mest fordi man
 > mener, at kobberet og  alu-dle ikke har det godt sammen, så det er
 > især skruer til alu-fælge man er bange for. men der har jeg ikke haft
 > problemer. Hellere smøre en hver gang en aldrig    det gælder alle
 > skruer. PS. inden jeg får reaktioner på dette:
 > En skrue er en bolt uden møtrik, så er det vist på plads.   
> Man bruger ikke bolte til hjul. Kun til gennemgående huller.
 Jeg bruger normalt bare det fedt jeg har ved hånden til hjulene, ofte
 lejefedt. Jeg ville ikke være bange for at bruge kobberfedt om sommeren på
 mine alufælge. Men kørte jeg med alufælge om vinteren hvor der saltes, ville
 jeg ikke være helt tryg ved at bruge kobberfedt - Masser af saltvand omkring
 hjulene + skruerne, og samtidig har spændingsrækken for metaller i
 baghovedet.
 -- 
 MVH Troels
 Ford Sierra 2.0i DOHC
 www.broendbjerg.dk
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |