Aktindsigt
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-03-04 23:51

Har man ret til aktindsigt i sine børns evt. sager, hvis man ikke har
forældremyndighed?
Skal forældremyndighedshaver i så fald godkende det?
Hvordan gør man det så? Er der et dokument / en formular der skal
skives og/eller underskrives?

--
Mvh. Jan

Fra : René E.

Dato : 24-03-04 08:31

"Jan Allan Andersen" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Har man ret til aktindsigt i sine børns evt. sager, hvis man ikke har
> forældremyndighed?

Nej Samværsforælderen har ikke ret til aktindsigt, men har ret til
orientering om barnet.

Aktindsigt er en, næsten, ubegrænset (ingen regel uden udtagelser) indsigt i
sagen/journalen. Det sker typisk ved at der gives kopi af sagens akter.

Orientering er "kun" en beskrivelse af barnets forhold. Og ikke en ret til
f.eks. at få kopier af eller læse sagens akter.

Og orienteringen må ikke beskrive myndighedsforælderens private forhold.

Hvis du er en part i sagen, så har du ret til at blive partshørt/aktindsigt
eller hvis du er nævnt i sagen oplyst om de registreringer der er om dig.

> Skal forældremyndighedshaver i så fald godkende det?

Myndighedsforælderen skal ikke godkende orienteringsret. Hvis den offentlige
myndighed ikke er klar over at der er orienteringsret så kan være gavnligt
at bede en overordnet myndighed om at "vejlede" om forældremyndighedslovens
§ 19 (og
CIS nr 11092 af 08/12/1995 som er udsendt til alle kommuner og vel
efterhånden burde være "indarbejdet" i løbet af snart 10 år)

(§ 19 og CIS 11092 er om retten til orientering. Og kan findes på
www.retsinfo.dk)

> Hvordan gør man det så? Er der et dokument / en formular der skal
> skives og/eller underskrives?

Man henvender sig til skolen, institutionen, skadestuen, socialkontoret
eller hvor der ønskes orientering og beder om orientering om barnet.

Der er ret til orientering fra Skolen/institution, socialvæsenet og
sundhedsvæsenet. Dette gælder også orientering fra private institutioner.
f.eks
privat skoler (også f.eks. Handelsskoler eller Tekniske Skoler) eller privat
praktiserende læge.

/René

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 25-03-04 21:24

Den 24-03-2004 skrev René E.;

> Nej Samværsforælderen har ikke ret til aktindsigt, men har ret til
> orientering om barnet.

Heller ikke hvis myndighedsforælderen giver tilladelse til det? Evt.
ved en form for samtykke på samme skrivelse hvor samværsforælderen
anmoder om aktindsigt?
Er den eneste måde virkeligt, at myndighedsforælder anmoder om
aktindsigt, og så lader samværsforælder "læse med"?

--
Mvh. Jan

Fra : René E.

Dato : 25-03-04 23:30

> [...]
> Er den eneste måde virkeligt, at myndighedsforælder anmoder om
> aktindsigt, og så lader samværsforælder "læse med"?

Jeg havde gættet lidt på at der ikke var "enighed" om aktindsigt, det præger
mit indlæg lidt

Hvis forælderen ikke har del i forældremyndigheden så har forælderen ingen
"myndighedsrettigheder" over barnet.

En af de rettigheder er netop aktindsigt i barnets sagsakter, i varetagelsen
af barnets behov og rettigheder. Derfor har en samværsforældre (uden del i
forældremyndigheden) lige så lidt ret til aktindsigt som f.eks. naboen har.
Og det bliver ofte håndhævet meget konsekvent fordi myndighedsindehaveren
kan klage over udlevering af sagsakter til en "uvedkommende"

Der er kun den der er part i en sag der har ret til aktindsigt.
Forældremyndighedsindehaveren "repræsentere" det umyndige barn i sagen. Det
gør en forældre uden forældremyndighed ikke.

Men der er da en mulighed for at samværsforælderen kan få aktindsigt

(i det omfang at myndighedsforælderen er indforstået. Myndighedsforældrene
"bestemmer")

Forvaltningslovens § 8

"Den der er part i en sag kan lade sig repræsentere af andre."

Forældremyndighedsindehaveren er part i en sag om barnet pga.
forældremyndigheden

Forældremyndighedsindehaveren lader sig repræsentere af Samværsforælderen.

Det kan gøres med en fuldmagt i den konkrete sag. Der kan ikke laves en
"bred" og alt dækkende fuldmagt.

(Hvis i er enige om at samværsforælderen kan tage sig af barnets sag,
hvorfor har i så ikke fælles forældremyndighed ? )

/René

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-03-04 08:48

Den 25-03-2004 skrev René E.;

> (Hvis i er enige om at samværsforælderen kan tage sig af barnets sag,
> hvorfor har i så ikke fælles forældremyndighed ? )

Det er vi så absolut heller ikke - Jeg mener ikke at moderen er i
stand til at varetage i hvert fald mit ene barns tarv - Hvorfor jeg da
også alene har forældremyndigheden.

Men nu ønsker hun, efter flere års nærmest ligegyldighed, at sætte sig
ind i vores søns problematikker - Og jeg orker ikke at prøve på at
begynde at sætte hende ind i det, ikke efter alle disse år hvor hun har
overladt tingene til mig (det var helt frivilligt hun opgav fælles
forældremyndighed og lod mig få forældremyndigheden alene).
Derfor kunne det måske være en god ide at lade hende få aktindsigt -
Jeg har jo intet at skjule, så hvorfor ikke.
Men hun skal sgu' ikke repræsenterer mig i nogen forbindelse, what so
ever!!!!!

Så den eneste måde her er, sådan som jeg forstår det, at jeg ønsker
aktindsigt og så lader hende læse papirerne også - Eller tager jeg fejl?

--
Mvh. Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 09:07

> [...]

> Så den eneste måde her er, sådan som jeg forstår det, at jeg ønsker
> aktindsigt og så lader hende læse papirerne også - Eller tager jeg fejl?

Jeg har nu aldrig hørt, at aktindsigt også giver ret til at repræsentere.
Men i øvrigt synes jeg da, det sidste lyder som en god ide.
Så har du også lidt snor i det.

Hilsen Inger

Fra : René E.

Dato : 26-03-04 10:49

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu aldrig hørt, at aktindsigt også giver ret til at repræsentere.

Det er også modsat. Repræsentanten har (begrænset) ret til aktindsigt.

> Men i øvrigt synes jeg da, det sidste lyder som en god ide.
> Så har du også lidt snor i det.

Helt enig.

/René

Fra : René E.

Dato : 26-03-04 10:42

> [...]
> Jeg har jo intet at skjule, så hvorfor ikke.
> Men hun skal sgu' ikke repræsenterer mig i nogen forbindelse, what so

Åhh ok

Nu skal jeg selvfølgelig ikke male det hele sort men....

Tror at du skal være opmærksom på at moderen måske har "fortrudt" og måske
også vil have forældremyndigheden igen (alene).

Derfor skal du nok være opmærksom på at alt hvad du siger (og viser hende af
aktindsigten) kan bruges imod dig i en forældremyndighedssag. (Det er
selvfølgelig meget pessimistisk og det kan da også være at hun "kun" vil
være en del af barnets liv igen )

Tror at det bedste er at du søger aktindsigt og viser/giver kopi af de ting
du mener er relevant for hende at vide.

Den "hårde" måde er jo konsekvent at følge loven. Og henvise hende til
hendes orienteringsret. Den løsning er nok ikke gavnlig for det fremtidige
sammenarbejde, men er den løsning nogle samværsforældre ret ofte møder og er
også den holdning der vil (og skal) følges i det offentlige system.

> Så den eneste måde her er, sådan som jeg forstår det, at jeg ønsker
> aktindsigt og så lader hende læse papirerne også - Eller tager jeg fejl?

Ja - Det er kun dig der kan få aktindsigt, når hun ikke er part i sagen
(direkte part. Ikke som mor/forældre uden del i forældremyndigheden) eller
hun er nævnt i akterne.

Så kan du lade hende læse akterne - Det er nok også den bedste løsning for
dig.

Hvis hun nu har andre planer end bare en "genforening"

/René

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-03-04 17:23

René E. skrev:

> Nu skal jeg selvfølgelig ikke male det hele sort men....

Bare rolig, har, eller kan godt have, de allersorteste tanker om hende i
forvejen, såe .....

> Tror at du skal være opmærksom på at moderen måske har "fortrudt" og måske
> også vil have forældremyndigheden igen (alene).

Vil sige det på den måde, at medmindre hun kan påvise direkte
mishandling, grov omsorgssvigt eller lignende overfor børnene fra min
side af, så har hun ikke en chance for at få forældremyndigheden alene
over de af vores børn hvor jeg har den - Så kort er den bare.

> [...]
> aktindsigten) kan bruges imod dig i en forældremyndighedssag. (Det er
> selvfølgelig meget pessimistisk og det kan da også være at hun "kun" vil

Som skrevet, et eller andet sted ville det slet ikke forbavse mig hvis
hun gik så lavt.
På den anden side, på trods af mine praktiske erfaringer med hende, så
tror jeg på at hun, et eller andet sted, inderst inde, er mere
interesseret i sine børns ve og vel, end på at forsøge at genere mig -
Og så håber jeg jo selvfølgelig meget på, at hun er "kommet til fornuft"
efter alle disse år, og ønsker at få disse ting at vide for at hjælpe
vores søn bedst muligt.
Jeg er jo stadigvæk naiv nok til, at jeg i det store hele og ganske
generelt, altid vil tro det bedste om mine medmennesker.

Og så kan jeg slet ikke forestille mig, hvordan der ville kunne stå
noget der skulle kunne belaste mig i en evt. forældremyndighedssag - Men
det er måske fordi jeg mangler fantasi.

> Tror at det bedste er at du søger aktindsigt og viser/giver kopi af de ting
> du mener er relevant for hende at vide.

Det er jo nok den bedste måde, ja.

> [...]
> sammenarbejde, men er den løsning nogle samværsforældre ret ofte møder og er
> også den holdning der vil (og skal) følges i det offentlige system.

Tjae, nu håber jeg jo på et bare en lille smule bedre samarbejde omkring
vores søn, så nej, det er nok ikke den bedste løsning.

> Ja - Det er kun dig der kan få aktindsigt, når hun ikke er part i sagen
> (direkte part. Ikke som mor/forældre uden del i forældremyndigheden) eller
> hun er nævnt i akterne.

Jamen, som mor, og som med-forældremyndighedshaver indtil januar 2000
(fra januar 1995 hvor vi blev separerede), så vil jeg tro hun er nævnt i
akterne? Kan hun så selv søge aktindsigt? I hele sagen?

> Hvis hun nu har andre planer end bare en "genforening"

Hvis hun skulle have det, så er det bare "synd" for hende - Og for vores
børn-

Mvh. Jan

Fra : René E.

Dato : 26-03-04 18:12

> [...]
> (fra januar 1995 hvor vi blev separerede), så vil jeg tro hun er nævnt i
> akterne? Kan hun så selv søge aktindsigt? I hele sagen?

Hun har stadig sin "gamle" partsstatus. Og har ret til aktindsigt i sager
frem til Januar 2000, derefter har hun ikke ret til aktindsigt. Også selv om
"afgørelsen" eller "sagen" (forløbet) strækker sig til efter januar 2000.

Med mindre at hun er part i sagen. F.eks. Samværsansøgning.

Hvis hun er nævnt i en sag, som hun ikke er part i, og sagen er elektronisk
registeret (EDB), det skulle jeg vist have nævnt i indlægget, så har hun
ret til oplysning (ikke aktindsigt) om de oplysninger der er registeret om
hende.

Det vil hun blive (eller burde hun blive) oplyst om af den (EDB)
registrerende myndighed.

/René