Hente kommentarindhold
Fra : Morten Lehrmann

Dato : 22-03-04 18:21

Hvordan får man lettest hentet indholdet i en HTML-kommentar:

<!-- kommentar -->

fra Javascipt?

Pfht.
Morten

--
SuSE Linux 8.2 and
Debian Linux for i386 and Alpha -o)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-03-04 20:15

Morten Lehrmann <morten@lehr.invalid> writes:

> Hvordan får man lettest hentet indholdet i en HTML-kommentar:
>
> <!-- kommentar -->
>
> fra Javascipt?

*Hvis* den stadig er i dokumenttræet, så skal du finde den. Man kan
ikke bruge "getElementById" eller lignende, for det finder kun elementer,
ikke kommentarer.

Så derfor en hjælpefunktion:
---
function collectComments(node,opt_array) {
if (!opt_array) {opt_array = [];}
switch(node.nodeType) {
case 1: // element
case 9: // document - de to der har børn
for (var chld = node.firstChild; chld; chld = chld.nextSibling) {
collectComments(chld,opt_array);
}
break;
case 8: // comment
opt_array.push(node);
break;
}
return opt_array;
}
---
Den kan man bruge til at finde alle kommentarer i et, fx, et dokument:
---
var comments = collectComments(document);
---
Indeholdet af en kommentar fås enten via "nodeValue"- eller
"data"-egenskaben.
---
alert(comments[0].nodeValue);
---

I XML (og derfor XHTML) skal du ikke forvente at kunne finde
kommentarerne. XML-parseren må gerne smide dem væk før den begynder.

/L

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 22-03-04 20:35

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:
[snip]
> var comments = collectComments(document);

Det var præcist, hvad jeg efterspurgte. Mange tak.

Mvh.
Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-04 11:34

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> I XML (og derfor XHTML) skal du ikke forvente at kunne finde
> kommentarerne. XML-parseren må gerne smide dem væk før den
> begynder.

Det er dog formentlig kun relevant hvis man bruger
application/xhtml+xml som content-type til sine xhtml-dokumenter.
Med text/html opfattes xhtml blot som html med en lidt ændret
syntaks.
--
Jens Gyldenkærne Clausen