Simpelt netværk
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-04-01 07:53

Halløj,

Jeg aner stort set intet om netværk, så derfor en lille forespørgsel.

Jeg har en stationær PC, som snart bliver sat op til noget ADSL
(netkort-løsning, ikke router). Derudover har jeg en bærbar PC. 1) Jeg vil
gerne have forbundet de to computere i et netværk, men 2) jeg vil også gerne
have den bærbare på internettet hvis det kan lade sig gøre.

Ad.1
Er det nok med et twisted pair kabel mellem de to computere eller skal der
en router/switch/hub i mellem?

Ad. 2
Kræver det en router/switch/hub eller kræver det blot at de to computere er
forbundet (se ad. 1)
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-04-01 09:38

On Fri, 27 Apr 2001 08:53:24 +0200, "Lars Klingenberg"
<lklingenberg@ifi.ku.dk> wrote:

>Ad.1
>Er det nok med et twisted pair kabel mellem de to computere

Ja

>eller skal der en router/switch/hub i mellem?

Nej

>Ad. 2
>Kræver det en router/switch/hub

Nej

> eller kræver det blot at de to computere er forbundet (se ad. 1)

Ja.

Du skal have et *ledigt* netkort i hver af maskinerne.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-04-01 09:45

> Du skal have et *ledigt* netkort i hver af maskinerne.
Vil det sige, at der i den maskine, hvor ADSL'en kommer til at bruge
netkortet, skal være et ekstra netkort eller at det netkort skal have to
porte (findes sådanne)?
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 27-04-01 10:28

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> writes:

> Vil det sige, at der i den maskine, hvor ADSL'en kommer til at bruge
> netkortet, skal være et ekstra netkort eller at det netkort skal have to
> porte (findes sådanne)?

Du kan i hvert fald få netkort, med 4 porte, der virker som en hub, men
det er nok billigere at smide 2 netkort i den.

Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-04-01 10:38

> Du kan i hvert fald få netkort, med 4 porte, der virker som en hub, men
> det er nok billigere at smide 2 netkort i den.
Men hvad vil være fordelagtigt? At bruge to netværkskort eller bruge en hub?

Jeg har allerede et netværkskort i hver maskine og en ekstern 5 ports hub
koster jo ikke en bondegård. Hvis jeg vælger hub løsningen skal jeg vel blot
have et almindeligt netværkskabel fra det to maskiner. Og hvad med min ADSL?
Kan den plugges i hub'en?
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Thomas

Dato : 27-04-01 10:41

Det er vist sådsan nde fleste kører.

Jeg så lige på edbpriser.
En 8 port switch kan fås for kun 744.- hos www.nimb-data.synonym.dk

En switche er blevet meget billigere end en hub.

MVH

Thomas

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-04-01 10:45

> En switche er blevet meget billigere end en hub.
Hm, og hvad er så lige forskellen mellem en hub og en switch? Jeg er klar
over at en hub bare er en enhed der distribuere et signal fra en port til de
andre, men hvad laver en switch?
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Thomas

Dato : 27-04-01 10:50

Faktisk det samme, nej en hub sender pakkerne på alle porte en switch kun på
modtager porten.
En hub kører kun halv duplex hvor switchen kører fuld, det vil sige, hvis
det er en 100Mbs, så er det i begge retninger 100Mbs samtidig ved fuld
duplex.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-04-01 10:51

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-01 11:31

On Fri, 27 Apr 2001 11:45:05 +0200, "Lars Klingenberg"
<lklingenberg@ifi.ku.dk> wrote:

> Hm, og hvad er så lige forskellen mellem en hub og en switch?

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

-A

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 27-04-01 10:55

> Men hvad vil være fordelagtigt? At bruge to netværkskort eller bruge en hub?

Jeg ville vælge en hub/switch.
Angående forskellen så se www.net-faq.dk.

> have et almindeligt netværkskabel fra det to maskiner. Og hvad med min ADSL?
> Kan den plugges i hub'en?

Aner det ikke, men jeg tvivler meget. Rent faktisk tror jeg TDC (jeg har
ikke hørt om andre der ikke bruger en router) giver dig et specielt
netkort til den, det bør du nok lige undersøge, for i så fald er der
ingen grund til at investere i mere udstyr.

Henrik

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-04-01 11:16

> [...]
> netkort til den, det bør du nok lige undersøge, for i så fald er der
> ingen grund til at investere i mere udstyr.
Jeg har lige fundet ud af at min kommende ADSL-udbyder (Mobilix) for
nuværende ikke understøtter flere brugere, så jeg tror bare jeg finder mig
et krydset TP-kabel til mit mininetværk indtil Mobilix får udstyret i orden

Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Kim Norskov

Dato : 27-04-01 11:21

On 27 Apr 2001 11:55:22 +0200, Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk>
wrote:

> [...]
>netkort til den, det bør du nok lige undersøge, for i så fald er der
>ingen grund til at investere i mere udstyr.

Hvis det er en ny bestilling hos TDC, får du NetExpress 2 og dermed en
løsning med netkort og router. Det nemmeste er derfor at sætte
netværket op med hub/switch - derfra til router. Så kan PC'erne gå på
nettet uafhængigt af hinanden.

Med twisted kabel mellem PC'erne skal den stationære være tændt for at
den bærbare kan komme på nettet.

Kim.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-01 15:34

Lars Klingenberg skrev:

>Men hvad vil være fordelagtigt? At bruge to netværkskort eller bruge en hub?

Hvis du sætter to kort i én maskine, kan du kun få internet hvis
den er tændt. Med en hub (eller bedre) har maskinerne uafhængigt
internet.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-04-01 11:50

On Fri, 27 Apr 2001 10:45:03 +0200, "Lars Klingenberg"

Ja. Men det er der ingen problemer i.
--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 27-04-01 10:29

Peter Loumann <pelo@mail1.stofanet.dk> writes:

> Ja

Nej, der skal bruges et krydset TP-kabel.

Henrik

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-04-01 11:50

On 27 Apr 2001 11:29:12 +0200, Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk>
wrote:

>Nej, der skal bruges et krydset TP-kabel.

Sandt! Men sådan opfattede jeg ikke spørgsmålet.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Hans Pedersen

Dato : 27-04-01 10:02

> [...]

>Ad.1
>Er det nok med et twisted pair kabel mellem de to computere eller skal der

Såfremt de kører Win 98 SE eller Win2k så skulle det være nok med 2
netkort i din stationære, og et netkort i din laptop. Så er den i
vinkel.

Hans Pedersen, Esbjerg
http://h2ns.dk
ICQ#: 9178476

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-04-01 10:07

> Såfremt de kører Win 98 SE eller Win2k så skulle det være nok med 2
> netkort i din stationære, og et netkort i din laptop. Så er den i
> vinkel.
-Og der skulle ikke være nogle problemer med at køre med to netværkskort
(OS: w2k)?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-01 15:37

Lars Klingenberg skrev:

>-Og der skulle ikke være nogle problemer med at køre med to netværkskort

Det gør jeg under Win98.

Et problem:
Kortene er tilfældigvis identiske, og det giver et værre gætteri
(er det nu mit internetkort eller mit lokalnetkort jeg piller
ved?) når jeg skal sætte dem op.

--
Bertel

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-04-01 20:14

> Halløj,
>
> Jeg aner stort set intet om netværk, så derfor en lille forespørgsel.

Jeg vil foreslå dig følgende: anskaf bogen "hurtig i gang med adsl" -
snarere et hæfte, koster 89 kr. Her får du alle oplysninger, du skal bruge
for at forbinde adsl med to computere, uanset om du har router, atm-netkort
eller lignende.

Det er skrevet af en særdeles kompetent forfatter og pengene er givet godt
ud.
Selv bruger jeg atm-kort til adsl-løsningen. Desuden har jeg i min
stationære maskine installeret et ethernet-kort 10/100 Mbps. På den måde
fungerer atm-kortet og ethernetkortet som en slags "bridge" og jeg kan
forbinde min hovedmaskine med min bærbare via et krydset utp-kabel. Ved at
følge instruktionerne i bogen/hæftet, kan jeg komme på internettet via min
blærbare maskine, hvis jeg ønsker det. Da jeg også har flere maskiner til
internt brug, vil jeg jo gerne kunne komme på Internettet med alle
maskinerne uafhængigt af hinanden, og derfor har jeg besluttet at bestille
en router og sætte den sammen med en switch til at forbinde mine maskiner.

Det bliver spændende, hvordan det spænder af.
--
hub

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 29-04-01 14:31

> Jeg vil foreslå dig følgende: anskaf bogen "hurtig i gang med adsl" -
Lyder som en go' idé. Har du et forslag til hvor man kan købe den - gerne
online. Jeg har forsøgt IDG Forlag og Bookworld.dk, men uden held.
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-04-01 18:29

> Lyder som en go' idé. Har du et forslag til hvor man kan købe den - gerne
> online. Jeg har forsøgt IDG Forlag og Bookworld.dk, men uden held.
> --

Det kan købes i enhver velassorteret boghandel - prøv f.eks. hos GAD ved
Nørreport, København eller kontakt GADs hjemmesider.

--
ahw