Javascript i IE og Netscape?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-03-04 11:28

Hej NG.
Jeg skal til at lave min gamle kode om så den også kan køre i Netscape.
JavaScript console siger, der er fejl i følgende kode. Det virker fint i IE.
Kan nogen fortælle mig, hvad der er galt?

mvh
Stefan

<head>
<title>Login</title>
</head>
<form name=frmLogin method=post>
<script language=javascript>
   frmLogin.userid.focus()
</script></form>

Fra : John Boegelund

Dato : 22-03-04 11:31

"Stefan Kristensen" <stefank@asg.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Jeg skal til at lave min gamle kode om så den også kan køre i Netscape.
> JavaScript console siger, der er fejl i følgende kode. Det virker fint i
IE.

Hej
Husk at Netscape er en saga blot. Brug Mozilla i stedet, da Netscape er
overtaget af dem.

Venlig hilsen
Brian Emilius
--
www.emilius.dk
Emilius Consult

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-03-04 11:56

> IE.
>
> Hej
> Husk at Netscape er en saga blot. Brug Mozilla i stedet, da Netscape er
> overtaget af dem.
Mjaeh. Men nu er det et krav fra kunden, at det skal kunne køre NS. Enda 4.0
eller deromkring

Stefan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-03-04 16:01

Stefan Kristensen skrev:

> Mjaeh. Men nu er det et krav fra kunden, at det skal kunne køre NS. Enda
> 4.0 eller deromkring

Okay, så kan du ikke bruge den standardkode, jeg skrev et andet sted i
koden. Man kan dog også lave det på en anden måde, der stadig er standard:

<form action='noget.php' method='post'>
<input type='text' name='userId'/>
</form>

<script type='text/javascript'>
document.forms[0].userId.focus()
</script>

Vi forudsætter her, at formularen er den første formular på siden. Er den
nr. 2 på siden, skal der stå forms[1] i stedet for forms[0].

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-03-04 11:32

Stefan Kristensen skrev:

> Jeg skal til at lave min gamle kode om så den også kan køre i
> Netscape.

Hvilken version tester du mod?

> JavaScript console siger, der er fejl i følgende kode.

*Hvilken* fejl? Det er svært at gætte sig til en fejl. Læs gerne
Lasses fine artikel om at stille spørgsmål i webdesigngrupper:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Et link til din side vil også være rart.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 22-03-04 11:35

Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> JavaScript console siger, der er fejl i følgende kode. Det virker fint i IE.
> Kan nogen fortælle mig, hvad der er galt?

ændres til:

<script type="text/javascript">
   document.frmLogin.userid.focus();
</script>

så skulle den vidst være hjemme... :)

--
excuse of the day : The Usenet news is out of date
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-03-04 11:59

IE.

> [...]
Det var nok at sætte document foran.
Vil text afhjælpe fejl på ældre versioner eller andre browsere?

Tak for hjælpen
Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-04 14:28

"Stefan Kristensen" <stefank@asg.com> skrev

> Vil text afhjælpe fejl på ældre versioner eller andre browsere?

Det er et spørgsmål om, at et javascript ikke kan validere uden
typedefinitionen. Derimod er language-definitionen unødvendig.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-03-04 15:59

Ulrik Nielsen skrev:

> <script type="text/javascript">
> document.frmLogin.userid.focus();
> </script>
>
> så skulle den vidst være hjemme... :)

Jeg tror nu nærmere, den er ude :) Det er muligt, det virker i Netscape, men
det er ikke skyggen af standardkode. Med standardkode ser det sådan her ud:

<form action='noget.php' method='post'>
<input type='text' name='userId' id='userId'/>
</form>

<script type='text/javascript'>
document.getElementById('userId').focus()
</script>

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-03-04 19:13

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> <script type='text/javascript'>
> document.getElementById('userId').focus()
> </script>

Man kan også bruge forms-samlingen, hvilket har den fordel at det er
både W3C standard *og* virker i alle browsere der forstår Javascript:

<form id="frmLogin" name="frmLogin" action="..." ...>
<input name="userId" ...>
</form>

<script type="text/javascript">
document.forms['frmLogin'].elements['userId'].focus();
</script>

/L

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-03-04 20:34

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Man kan også bruge forms-samlingen, hvilket har den fordel at det er
> både W3C standard *og* virker i alle browsere der forstår Javascript

Ja, se mit andet indlæg her i tråden.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-03-04 20:58

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> </form>
>
> <script type="text/javascript">
> document.forms['frmLogin'].elements['userId'].focus();
Jeg takker og bukker

mvh
Stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 23-03-04 13:52

> [...]
> </form>
>
> <script type="text/javascript">
> document.forms['frmLogin'].elements['userId'].focus();
Hvordan skal det så se ud hvis man bruger frames?
Lige nu har jeg et script med linien
parent.work.frmRole.userID.value = frmMenu.userID.value

det bliver så til
<noget>.document.forms['frmLogin'].elements['userID'].value =
document.forms['frmMenu'].elements['userID'].value
Hvad skal der stå i stedet for <noget>?

mvh
Stefan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-03-04 20:42

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> Ja, se mit andet indlæg her i tråden.

Det gjorde jeg skam. Jeg fraråder dog at man indekserer med tal. Det
gør siden mere skrøbelig over for ændringer. Fx kan man forestille sig
gratis webhosting der lægger en reklame ind i toppen af siden med en
form, og så passer tallet pludselig ikke. Man kan også selv tilføje en
ny form, og så skal man pludselig til at rette kode et helt andet
sted, og som plejer at virker. Det er sikrere at henvise til formen
ved navn.

Du udelod i øvrigt også "elements"-samlingen. Hvis man vil være
W3C-overholdende, så bør man have den med. :)

/L

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-03-04 22:49

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det gjorde jeg skam. Jeg fraråder dog at man indekserer med tal. Det
> gør siden mere skrøbelig over for ændringer.

Jeg er helt enig og foretrækker det heller ikke selv. Normalt er der dog
det, at jeg bruger XHTML 1.1, hvor name-atributten ikke kan bruges i
<form>. Det gør ikke noget, kunne man sige, eftersom strengen i
forms-objektet også kan henvise til et ID - men uden at have testet det vil
jeg tro, at det ikke virker i Netscape 4, hvis man ikke har name-atributten
med i <form>. Dvs., hvis man *skal* have det til at virke i Netscape 4 og
samtidig vil bruge XHTML 1.1 (eller XHTML 1.0 Strict), så bliver man nok
nødt til at bruge forms[0].

> Du udelod i øvrigt også "elements"-samlingen. Hvis man vil være
> W3C-overholdende, så bør man have den med. :)

Tak, det var jeg ikke klar over.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-03-04 18:15

"Stefan Kristensen" <stefank@asg.com> writes:

> Hvordan skal det så se ud hvis man bruger frames?
> Lige nu har jeg et script med linien
> parent.work.frmRole.userID.value = frmMenu.userID.value

Jeg ville sige:
parent.frames['work'].document.forms['frmRole'].elements['userID'].value =
> [...]

> <noget>.document.forms['frmLogin'].elements['userID'].value =
> document.forms['frmMenu'].elements['userID'].value

parent.frames['work']

eller bare

parent.work

Ingen af dem er W3C-autoriserede (W3C DOM har ikke frames med, og
SVG-specificationen bliver den første der har window-objektet med)

Jeg foretrækker den første, fordi jeg gerne vil holde navne fra HTML
(på frames, forms, etc.) adskilt fra DOM-navnene (.forms, .frames, etc.).

/L

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 23-03-04 20:19

> [...]
>
> Jeg foretrækker den første, fordi jeg gerne vil holde navne fra HTML
> (på frames, forms, etc.) adskilt fra DOM-navnene (.forms, .frames, etc.).
Ja, og så holder det også samme stil som det autoriserede kode.
Tak for hjælpen.

Stefan