Mandrake 10.0
Fra : tux

Dato : 21-03-04 23:34

Har nogle af jer Mandrake 10.0 installeret og har der været problemer med at
gøre det? Jeg spørger fordi jeg påtænker at opgradere min Mandrake 9.1 til
10.0.
) tux

Fra : Andreas Paasch

Dato : 21-03-04 23:43

tux wrote:

> [...]
> at
> gøre det? Jeg spørger fordi jeg påtænker at opgradere min Mandrake 9.1

Medmindre du ved hvad du gør, bør du holde fingrene fra 10.0 og vente til
10.2 er ude om 1-2 måneder ... 10.0 er nærmest en beta med et par småting
der stadig skal justeres.

Men vil du rode og teste, er du da velkommen til at hente 10.0.

Jeg holder mig til 9.2 pt. ... "if it ain't broken, why fix it?"

Ny kerne kan du jo hente via urpmi .. kernel-2.6.3 er ude.

--
Peace and long life ...
Registeret Linux user #292411

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-03-04 00:22

Andreas Paasch wrote:
> Jeg holder mig til 9.2 pt. ... "if it ain't broken, why fix it?"

Hmm... Min 9.2'er var nu en smule "broken".

Jeg må indrømme at jeg er betydeligt mere glad for min Debian Sarge end
for den MDK 9.2'er jeg tidligere brugte. Den er både mere stabil og der
er færre "ups'er"

Peter

Fra : Andreas Paasch

Dato : 22-03-04 00:31

Peter Mogensen wrote:

> [...]
>
> Jeg må indrømme at jeg er betydeligt mere glad for min Debian Sarge end
> for den MDK 9.2'er jeg tidligere brugte. Den er både mere stabil og der

Jeg har kørt 9.0, opgraderet til 9.1 og siden til 9.2 ... ikke haft
problemer af nogen art ... det der var, var min fejl.

/Andreas

Fra : tux

Dato : 22-03-04 00:28

Det umulige spørgsmål: hvad er forskellen på Mandrake og Debian (jeg ved
godt man ikke kan svare kort på det, men alligevel)?
) tux

Fra : Michael Eriksen

Dato : 22-03-04 02:01

tux <tux@mail.dk> wrote in news:c3l8av$c5g$1@sunsite.dk:

> Det umulige spørgsmål: hvad er forskellen på Mandrake og Debian
> (jeg ved godt man ikke kan svare kort på det, men alligevel)?
> ) tux

Nyt og smart = Mandrake ver. <nyeste>

Kedeligt men bundstabilt = Debian stable (pt. woody).

Jeg bruger Debian

Jeg har nu tilvalgt lidt pop-smart til mine Debians som fx samba 3.0.x
og mozilla 1.6 vha. www.backports.org. Jeg synes det er en rigtig god
ide med et stabilt udgangspunkt og nogle *få* mindre testede pakker.

Michael

Fra : tux

Dato : 22-03-04 16:11

Tak for gode svar og råd! Jeg er nu ved at sætte Man. 10.0 op og vil blive
der 'lidt endnu' efter gode råd fra jer her!
) tux

Fra : tux

Dato : 23-03-04 21:52

.... og jeg kan nu tilføje at 10. er installeret uden problemer, så nu skal
jeg til at udforske!
) tux

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 22-03-04 02:12

Den Mon, 22 Mar 2004 00:27:58 +0100. skrev tux:

> Det umulige spørgsmål: hvad er forskellen på Mandrake og Debian (jeg ved
> godt man ikke kan svare kort på det, men alligevel)?
> ) tux
Debian er lavet af frivillige, Mandrake er kommercielt.
Mandrake er mere grafisk orienteret, mandrake control, og bootsplash.
Debian bygger på .deb pakker, mens mandrake er Redhat baseret dvs, rpm.
Med urpm* er der efter min mening ikke den store forskel (for brugeren)
på apt-get deb pakke systemet, og mandrakes rpm'er.
Debian kalder deres distroer testing eller unstable indtil de er meget
meget grundigt testet, og dermed lidt gammeldags. Debian woody (som kaldes
stable) kommer med kde 2.x. og kerne 2.2 som default.
Jeg har brugt mandrake siden 7.2, og har for en kort stund prøvet debian.
Jeg synes at mandrake er mere venlig, selvom dens "wizards" godt på
bedste M$ maner kan drille lidt. Men så må man jo rode i conf filer med
en editor. Især synes jeg mandrake vinder på installationen, den er flot
og intuitiv. Jeg tror generelt at debian bliver brugt mere til server, og
mindre til desktop end Mandrake.
Jeg kører selv mandrake 9.2 men har installeret KDE 3.2 og kerne 2.6.4,
så det må være næsten en 10.0.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-03-04 10:22

Jesper Mouridsen wrote:
> [...]
> Med urpm* er der efter min mening ikke den store forskel (for brugeren)
> på apt-get deb pakke systemet, og mandrakes rpm'er.

Jeg har bare flere gange oplevet at skulle ud og finde nye mirrors fordi
de gamle er holdt op med at føre den Mandrake version jeg havde
installeret... det gad jeg ikke tilsidst.

> Debian kalder deres distroer testing eller unstable indtil de er meget
> meget grundigt testet, og dermed lidt gammeldags. Debian woody (som kaldes
> stable) kommer med kde 2.x. og kerne 2.2 som default.

Hvilket egentlig også er ganske fint til en server. "Sarge" (Debian 3.1)
ser ud til at udkommme inden for det næste halve år.
Nu ved jeg godt at Peter Makholm vil sige at man aldrig skal køre
"tesing" på en maskine der er på nettet, men hvis man selv følger lidt
med i sikkerhedsnyheder så er "testing" (for mit vedkommende)
klippestabilt og giver mig fine nye version af alt hvad jeg skal bruge.

> Jeg har brugt mandrake siden 7.2, og har for en kort stund prøvet debian.
> Jeg synes at mandrake er mere venlig, selvom dens "wizards" godt på
> bedste M$ maner kan drille lidt.

Ja... *arrgghh* ... men jeg må jo så sige at jeg alligevel selv roder i
conf-filerne. (bl.a. p.g.a. at deres wizards driller) ... og så kan man
jo ligeså godt bruge Debian hvor de IMHO er strukturet lidt mere fornuftigt.

Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-03-04 10:25

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Nu ved jeg godt at Peter Makholm vil sige at man aldrig skal køre
> "tesing" på en maskine der er på nettet, [...]

Ej øv, det ville jeg sige...

> [...] men hvis man selv følger lidt med i sikkerhedsnyheder så er
> "testing" (for mit vedkommende) klippestabilt og giver mig fine nye
> version af alt hvad jeg skal bruge.

Hvis man selv kan finde ud af at holde sin maskine sikkerhedsopdateret
er det selvfølgelig i orden. Sålænge man bare ikke forvetner at Debian
Testing i sig selv bliver holdt sikkerhedsopdateret. Det kræver altså
en langt større egenindsats end Debian Stable hvor man får fejlrettede
pakker i security.debian.org.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask