make fejl
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-03-04 21:17

Hvad betyder nedestående fejl?

,----[ ]
| # make
| cc -Wall -Wstrict-prototypes '-DXMAKE_VERS="1.06"' -c -o include.o
include.c
| make: cc: Kommando ikke fundet
| make: *** [include.o] Fejl 127
| [root@dhcppc0 xmake]#
`----

Kan det være fordi jeg ikke har fået installeret en kompiler?
Hvis så, hvad skal jeg så installere for en kompiler?

Ivar Madsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-03-04 21:29

On Sun, 21 Mar 2004 21:16:53 +0100, Ivar wrote:

> Kan det være fordi jeg ikke har fået installeret en kompiler?

Ja.

> Hvis så, hvad skal jeg så installere for en kompiler?

En c-compiler. gcc er et oplagt valgt, når du bruger Linux.

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-03-04 21:52

Adam Sjøgren skrev i -dk.edb.system.unix:

> Ja.

Det anede mig

> En c-compiler. gcc er et oplagt valgt, når du bruger Linux.

Så kom den lidt længer, men

,----[ ]
> [...]
| cc -Wall -Wstrict-prototypes '-DXMAKE_VERS="1.06"' -c -o subs.o subs.c
| cc -Wall -Wstrict-prototypes '-DXMAKE_VERS="1.06"' -c -o var.o var.c
| cc -Wall -Wstrict-prototypes '-DXMAKE_VERS="1.06"' -c -o wild.o wild.c
| cc -Wall -Wstrict-prototypes '-DXMAKE_VERS="1.06"' include.o list.o main.o
subs.o var.o wild.o -o xmake
| [root@dhcppc0 xmake]# make install
| install -c -s -m 755 xmake /usr/local/bin/xmake
| install -c -m 644 /xmake.1 /usr/local/man/man1/xmake.1
| install: kan ikke udføre stat() '/xmake.1': No such file or directory
`----

diret /usr/local/man/ fandtes ganske regtigt ikke, men det har jeg oprettet,
som root, og gjort skrivbar for alle, men jeg får stadig samme fejl

Ivar Madsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-03-04 22:03

On Sun, 21 Mar 2004 21:51:33 +0100, Ivar wrote:

> [root@dhcppc0 xmake]#

> diret /usr/local/man/ fandtes ganske regtigt ikke, men det har jeg
> oprettet, som root, og gjort skrivbar for alle, men jeg får stadig
> samme fejl

Hvorfor installerer du ikke bare xmake fra en .rpm?

Mvh.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-04 20:57

> Hvorfor installerer du ikke bare xmake fra en .rpm?

Jeg kunne ikke finde version 1.06, som kan hentes på samme side som Diablo
newsserveren, som jeg vil forsøge mig med¹.
I readme'en til xmake står der at man skal køre
make
make install
xmake
xmake install

jeg installerte så xmake med RPM'en, og kørte så xmake og xmake install, og så
virkede det vist

¹ Jeg har opgivet INN, den bliver ved med at komme med øhe frit fra huskeren

|innd er død, men undersystemmet er låst

og så ikke vil noget som helst (nærmest klart nok at den ikke vil, når innd er
død)

Ivar Madsen