Software-RAID eller pseudo-Hardware RAID ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-03-04 13:00

Hvis man vil køre RAID-0 (striping) på en standard x86 PC med
RAID support på bundkortet, bør man så vælge at bruge denne
pseudo-hardware RAID eller ren software RAID ?

Umiddelbart ser jeg ikke en eneste fordel ved hardware-RAID på
bundkortet, da det må bruge shared-memory til sine buffers, og
man er tvunget til at alt skal køre RAID. Recovery værktøjer
har dog lettere ved at tilgå hardware RAID da det ligner en disk.

Software RAID er hurtigere (ihvertfald i Windows NT / XP), men
ikke meget. Er lidt besværligere at få til at køre, både under Linux
og Windows. Men har den fordel at ikke alle partitioner behøver
kører RAID-0, man kan lade nogle partitioner kører stand-alone eller
RAID-1 (mirroring). Er lidt sværere at lave recovery på.

Hvordan sætter man sit RAID op ? Sætter dine 2 drev på hver sin
IDE bus som master ? Eller som master/slave ? Hvor meget henter
man på hver sin bus ? Mine Barracuda diske har en sustained
transfer rate på 58Mbyte/s på ATA-100. Så der burde kunne
hentes en smule. Men hvis der også er 2 sløve ATA-33 drev på,
vil de så som slave nedsætte bushastigheden ? Eksempelvis ved
at de skal have kommandoer der gør de ignorerer ATA-100 "støjen"
som de ikke forstår ?

Er der nogle her med kendskab til dette ?