blåmejser uden blå kalot
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-03-04 12:24

Hej

Blåmejser og andre 'småmejser', (plus grønsisken og
gulirisk) kommer for tiden og spiser af mine ophængte
nødde-net og mejsekugler. Nogle af de små mejser har
ikke den typiske blå kalot. Den er nærmest bare sort,
men de er hvide på siden af hovedet på de samme
steder som blåmejsen.

I sommertiden har jeg vænnet mig til at ungfuglene ikke
har fået den rigtige *blå* kalot endnu. Men her i marts
måned, mener jeg da at alle normale voksne blåmejser
"burde" have blå kalot?

Her er i det hele taget en vældig "trængsel" af musvitter
og blåmejser i disse dage.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Ålsgårde.

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 21-03-04 13:55

> Blåmejser og andre 'småmejser', (plus grønsisken og
> gulirisk)
Sikkert grønirisk.

Den er nærmest bare sort,
> men de er hvide på siden af hovedet på de samme
> steder som blåmejsen.
sikkert Sumpmejse

VH AZ

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-03-04 14:16

Anders Zuschlag skrev:

> Sikkert grønirisk.

Ja, grønirisk kommer også her for tiden, men aldrig i
'højden'. Den holder sig til de 'lavere regioner'. Det er
jo også en meget større fugl (15-17 cm). Jeg hælder
nu mest til at de meget små flokfugle, som kommer for
tiden, er grønsisken (12-13 cm).

[mejser uden blå kalot]:

> sikkert Sumpmejse

Det lyder som et godt bud. Dem har jeg også set et par
stykker af om efteråret.

Der kommer for tiden også en del bogfinker og kvækerfinker,
men de holder sig også mest nede ved jorden. Da frosten
var hård for et par uger siden, noterede jeg også et par
dompapper (m/k).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 21-03-04 17:59

Jeg hælder
> nu mest til at de meget små flokfugle, som kommer for
> tiden, er grønsisken (12-13 cm).
Det var nu også din gulirisk jeg var ude efter!

VH AZ

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-03-04 18:27

Anders Zuschlag skrev:
> Det var nu også din gulirisk jeg var ude efter!

Ja, jeg ved godt at den lille gulirisk (11-12 cm) er
en *sjælden* trækgæst i Danmark. Den har jeg nok
*ikke* set i år.

Men alligevel har jeg noteret den i 1999 i Kelleris ved
Kvistgård, 9. februar, omkring kl. 15, hvor det frøs
ca. 6 grader. Der var tale om en lille flok, som fløj
rundt i toppene af nogle fritstående grantræer. Som
den amatør jeg er, må jeg hellere være klar til at
indrømme at jeg kan have taget grueligt fejl.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Carter

Dato : 21-03-04 18:54

Kan det mon være den "lille gulirisk" vi ser ved vores fuglebrædt? Den
ligner en fuglekonge, men er en anelse større, har en tydelig gullig
stribe over øjet, og et sort spejl i vingen omgivet af 2 grålige
striber. Der er intet rødt på issen, som har en sort stribe. Ellers er
den grønlig på kroppen.
Venligst
Benny

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 21-03-04 19:18

> [...]
> stribe over øjet, og et sort spejl i vingen omgivet af 2 grålige
> striber. Der er intet rødt på issen, som har en sort stribe. Ellers er
ja det lyder nu mest som grønsisken.
Gukirisk ses ikke ret tit, og næsten aldrig om vinteren.
AZ

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 21-03-04 19:48

> Gukirisk ses ikke ret tit, og næsten aldrig om vinteren.
Tja - den har jeg aldrig selv set

Jeg har dog set Gulirisk!

AZ

Fra : Fino

Dato : 21-03-04 21:53

"Anders Zuschlag" <xzuschlag@nyraad.net> skrev i en meddelelse

> Tja - den har jeg aldrig selv set
>
> Jeg har dog set Gulirisk!

Jeg ser gulspurv under foderbrædtet. Den minder meget om gulirisk og der er
her nu

Fino

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 22-03-04 17:18

> Jeg ser gulspurv under foderbrædtet. Den minder meget om gulirisk og der
er
> her nu
Ja og den er smuk nu.
Den er dog noget større end Gulirisk.
Fortsat god fornøjelse.

VH AZ

Fra : Carter

Dato : 22-03-04 17:32

Det ser vanvittigt ud: "blåmejser uden blå kalot"
Man kunne ligesåvel skrive "storke uden røde ben og langt næb" eller
"Dompapper med gul kalot".
Kan vi ikke blive enige om, at en blåmejse uden en mere eller mindre
kraftig blå kalot er ingen blåmejse!
Benny

Fra : Per Buch Madsen

Dato : 26-04-04 15:19

Nej ved i nu hyvad, den sumpmejse er jo helt forskellig fra musvit opg
blåmejse. Det er da selvfølgelig en sort-mejse han har set...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-04-04 17:24

Per Buch Madsen skrev:
> Nej ved i nu hyvad, den sumpmejse er jo helt forskellig fra musvit
> opg blåmejse. Det er da selvfølgelig en sort-mejse han har set...

Ja, det er nemlig en sortmejse. Den har været her næsten hver
dag hele den sidste måned. Jeg tror at det er den samme fugl
jeg ser hver gang.

Det som gjorde mig sikker, er formen på halen. Sortmejsen er
nemlig den eneste af de små mejser, der har et "v-formet indhak"
i de yderste af halefjerene. Dens farvetegninger passer også,
som jeg har skrevet om i tidligere indlæg.

P.s.: Der kommer stadig nogle blåmejser, som ikke har den
kraftige blå farve på kalotten - men det er nok bare varianter.

og tak for hjælpen og interessen
Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-03-04 14:25

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [...]
> Den er nærmest bare sort, men de er hvide på siden af
> hovedet på de samme steder som blåmejsen.

I dag var den lille mejse med det sorte hoved her flere
gange. Nu er jeg ret sikker på at det er en *sortmejse*,
(Parus ater, 11-12 cm). Det som snød mig var at den
hvide nakkeplet ikke var så stor, som i fuglebogen. Men
alt det andet passede perfekt.

Det med at nogle blåmejser ikke har den tydelige blå
farve på kalotten, ser jeg også stadig. I Gads "Fuglebogen"
står der at hunnens farver er noget *mattere* end hannens.
På denne årstid må det vel være forklaringen, da der ikke
kan være nogen ungfugle i marts måned.

Mange tak for alle svarene.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt