Skærme
Fijala 3554
Fladskærm spørgsmål
Fra : Janni Jensen

Dato : 21-03-04 03:37

Kære læsere,

Der er en masse ting jeg ikke har forstået med LCD fladskærme, så jeg
tænkte om I kunne hjælpe?

Pixel response time og frames per second:

Er det sådan, at hvis jeg gerne vil omregne fra responce time til fps, at
jeg så skal sige:

1s/(20ms) = 1000/20 = 50 fps

For at det går godt, skal responce time så ikke være opgivet fra pixel
tændt -> slukket -> tændt ?

-----

Brightness:
Jeg har fundet en rigtig dyr skærm som har brightness på 600(cd/m2), men hvad
har en normal CRT skærm i brightness, for at have noget at sammeligne med?

-----

Border thickness:
Nogle skærme er opgivet med "Border thickness" på fx. 25mm. Jeg
troede ikke, at LCD skærme havde kanter ligesom CRT skærme. Er det den
type kanter, der snakkes om her?

Knus,
Janni

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 23-03-04 14:30

Janni Jensen wrote:

> [...]
> fps, at jeg så skal sige:
>
> 1s/(20ms) = 1000/20 = 50 fps
>
> For at det går godt, skal responce time så ikke være opgivet fra pixel

FPS er som på en CRT skærm begrænset til den refresh rate, som skærmen
kører ved. Jeg ved, at det lyder underligt og jeg blev også selv
overrasket over det, da jeg fik min egen TFT skærm, men sådan er det
altså. Min skærm har en responsetid på 16ms, hvilket er nok til at give
et fuldstændigt ghost-frit billede, men den kører desværre ved 75Hz
(som vist nok er højt for en TFT), hvilket begrænser mine faktiske FPS
til 75.

> [...]
> Jeg har fundet en rigtig dyr skærm som har brightness på 600(cd/m2),
> men hvad har en normal CRT skærm i brightness, for at have noget at

Det er svært at sammenligne indenfor TFT skærme og endnu sværere mellem
TFT og CRT. Du kan være sikker på at alle TFT skærme vil være klarere
end CRT.

> [...]
> Nogle skærme er opgivet med "Border thickness" på fx. 25mm. Jeg
> troede ikke, at LCD skærme havde kanter ligesom CRT skærme. Er det den

Det er selve huset, som panelet ligger i. Plastickanten rundt om selve
billedet.

Fra : Janni Jensen

Dato : 23-03-04 22:29

> [...]
> et fuldstændigt ghost-frit billede, men den kører desværre ved 75Hz
> (som vist nok er højt for en TFT), hvilket begrænser mine faktiske FPS

Refresh rate. Det tror jeg ikke jeg ved, hvad er. Kan du foreklare mig
det?

Ved du hvad sammenhængen mellem Hz og FPS er?

> Det er svært at sammenligne indenfor TFT skærme og endnu sværere mellem
> TFT og CRT. Du kan være sikker på at alle TFT skærme vil være klarere
> end CRT.

Okay=)

> Det er selve huset, som panelet ligger i. Plastickanten rundt om selve
> billedet.

Okay, det ville jeg aldrig have gættet! =)

Knus og kram,
Janni

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 24-03-04 09:21

Janni Jensen wrote:

> Refresh rate. Det tror jeg ikke jeg ved, hvad er. Kan du foreklare mig
> det?
>
> Ved du hvad sammenhængen mellem Hz og FPS er?

Refresh Rate == Hz ==> max antal FPS == Hz.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-03-04 02:43

Janni Jensen skrev:

> Jeg har fundet en rigtig dyr skærm som har brightness på
> 600(cd/m2), men hvad har en normal CRT skærm i brightness, for
> at have noget at sammeligne med?

Normalt kalibrerer man CRT-skærme til et sted imellem 85 og 95
cd/m², så der er et stykke vej op til de 600 cd/m². Spørgsmålet
er om de 600 cd/m² holder vand i den virkelige verden, men der
er ingen tvivl om at TFT-skærme ofte er noget mere lysstærke
end CRT-skærme. Mange CRT-skærme kan gå over 100 cd/m², men jo
højere du stiller dem, jo hurtigere brænderen fosforen af.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Janni Jensen

Dato : 30-03-04 03:25

> [...]
> end CRT-skærme. Mange CRT-skærme kan gå over 100 cd/m², men jo
> højere du stiller dem, jo hurtigere brænderen fosforen af.

Det lyder spændende!

Hvis man nu er vandt til 85-95 cd/m2 fra ens CRT skærm. Er der så grund
til at sætte den højere på en TFT skræm?

Ved du hvad cd/m^2 enheden står for?

Knus=)
Janni

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-03-04 13:58

Janni Jensen skrev:

> Hvis man nu er vandt til 85-95 cd/m2 fra ens CRT skærm. Er der
> så grund til at sætte den højere på en TFT skræm?

Den høje cd/m² er en af fordelene ved en TFT frem for en CRT.
Jo højere cd/m² er, jo højere en kontrast vil du opleve i billedet.
Den kan dog også blive så høj, at den bliver ubehagelig at se på
(man bliver blændet) og i sådan en situation, kan man vælge at
dæmpe den lidt.
Mange kalibreringspakker til skærme har en automatisk indstilling
som vælger 85-95 cd/m², hvis det er en CRT man kalibrerer og ca.
200 cd/m², hvis det er en TFT-skærm.

> Ved du hvad cd/m^2 enheden står for?

Candela pr. kvadratmeter.
Candela er en måleenhed for lysets styrke eller luminans, som det
vist også kaldes. Når skærmproducenterne skriver f.eks. 300 cd/m²,
så er det lysstyrken på den hvide de hentyder til. Altså den farve
du får, når du fyrer alle skærmens pixels op på fuld styrke (R:255,
G:255, B:255).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Janni Jensen

Dato : 01-04-04 07:40

> [...]
> Mange kalibreringspakker til skærme har en automatisk indstilling
> som vælger 85-95 cd/m², hvis det er en CRT man kalibrerer og ca.

Okay, så går jeg efter TFT skærm som har 200cd/m2.

> [...]
> så er det lysstyrken på den hvide de hentyder til. Altså den farve
> du får, når du fyrer alle skærmens pixels op på fuld styrke (R:255,

Det var meget rart, lige at få det på plads. Tak=)

Knus,
Janni

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-04 21:08

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> er om de 600 cd/m² holder vand i den virkelige verden, men der
> er ingen tvivl om at TFT-skærme ofte er noget mere lysstærke

Jeg ramlede lige ind i en interessant artikel, som viser noget
om, hvor vidt forskellig producentens oplysninger kan være fra
virkeligheden. (Betegnelsen nit er det samme som cd/m²).

Iiyama AS4611UT
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/i46-t.gif>.

Iiyama AS4821DT
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/i48-t.gif>.

LG Flatron L1800P
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/lgp-t.gif>.

LG Flatron L1810B
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/lgb-t.gif>.

LG Flatron L1811S
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/lgs-t.gif>.

NEC MultiSync LCD1850E
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/nec-t.gif>.

Samsung SyncMaster 191N (GH19ASAB)
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/sn-t.gif>.

Samsung SyncMaster 191T (GH19BSAN)
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/st-t.gif>.

Sony Multiscan SDM-S81
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/sony-t.gif>.

Sony Multiscan SDM-S81R
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/sonyr-t.gif>.

Sony Multiscan SDM-HS93
<http://www.xbitlabs.com/images/other/response-3/sony93-t.gif>

Hele artiklen kan læses her:
<http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-3.html>.

Der er i øvrigt noget der undrer mig i artiklen.
På side 4 står der:

| Our experiments showed that many matrices increase the
| response time considerably (by a half in some cases) if the
| contrast and brightness are reduced (if the latter parameter
| is controlled by the matrix itself rather than by the
| backlight lamp).

Hvordan ved man, om ens fladskærm justerer lysstyrken ved at
ændre på selve panelet, eller ved at ændre på baglyset?

--
Hilsen
Madsen