Rullegræs
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-03-04 21:43

Hej alle

Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med Leopolds rullegræs.

Jeg har et nyanlagt hus, hvor der er et areal på omkring 200 m², som jeg gerne
vil have græs på så hurtigt som muligt. Det koster omkring kr. 6.000,- med
Leopolds rullegræs.

Kan det betale sig? Giver det en god græsplæne hurtigt? Er det svært at lægge?

En af grundene til at jeg kom til at tænke på det er at et af nabohusene har
fået en rullegræsplæne (af typehusfirmaet). Det ser altså rigtigt godt ud, og
meget bedre end de plæner der er blevet anlagt sidste år.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-04 23:12

On Fri, 19 Mar 2004 21:43:28 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med Leopolds rullegræs.

Ikke lige Leopolds, men jeg har arbejdet en smule med rullegræs.

> [...]
>Leopolds rullegræs.

>Kan det betale sig? Giver det en god græsplæne hurtigt? Er det svært at lægge?

Om det kan betale sig er svært at sige - kvaliteten af den færdige plæne
er nok ikke stort anderledes end hvis du såede græsset selv. Til gengæld
får du en plæne som er klar til brug i løbet af nogle få uger - i stedet
for et par måneder.

Det er nemt at ligge rullegræs ud, men forarbejdet skal gøres nøjagtigt
lige så godt som hvis der skulle såes frø. Der skal stadig planeres og
rives osv. inden græsset rulles ud.

>En af grundene til at jeg kom til at tænke på det er at et af nabohusene har
>fået en rullegræsplæne (af typehusfirmaet). Det ser altså rigtigt godt ud, og
>meget bedre end de plæner der er blevet anlagt sidste år.

Det kan have noget med valget af græsfrø at gøre - rullegræsset er lavet
af en god blanding af græsfrø uden tvivl - dem som er såede er måske
lavet af nogle som bare har handlet billige græsfrø - kunne jeg
forestille mig.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-03-04 10:59

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> er nok ikke stort anderledes end hvis du såede græsset selv. Til gengæld
> får du en plæne som er klar til brug i løbet af nogle få uger - i stedet

Men hvor mange måneder skal man regne med? Rullegræsset set jo ud som en plæne
- jeg har tidligere set at plæner selv et helt år efter såning stadig så
dårlige ud.

> [...]
> af en god blanding af græsfrø uden tvivl - dem som er såede er måske
> lavet af nogle som bare har handlet billige græsfrø - kunne jeg

Kan du anbefale nogen græssorter - som kan tåle at man spiller bold på dem?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
The fact is that far more crime and child abuse has been committed by

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-04 22:14

On Sat, 20 Mar 2004 10:58:35 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Men hvor mange måneder skal man regne med? Rullegræsset set jo ud som en plæne
>- jeg har tidligere set at plæner selv et helt år efter såning stadig så
>dårlige ud.

Et par måneder efter græsset er kommet op - når det er klippet 3-4
gange, så bør plænen se ordentlig ud.
Hvis plæner efter et helt år stadig ser dårlige ud, så er der gået noget
galt - det kan være grunden ikke er forberedt ordentligt - den er måske
for hårdt presset sammen, eller jorden er dårlig (tung klistret ler
eller meget let sand). Eller (nok lidt mere sandsynligt) folk har sparet
for meget på græsset - simpelthen smidt for få frø ud. Der skal bruges
ca. et kilo til 30 m2 for at få en tæt plæne uden alt for meget ventetid
- skal det være rigtig flot meget hurtigt, så bruger man endnu flere
frø.
Lidt gødning vil også gøre underværker.

>Kan du anbefale nogen græssorter - som kan tåle at man spiller bold på dem?

Nej, desværre ikke - jeg kender ikke engang forskellen på en rajgræs og
en rødsvingel - ved bare at det (især er sådan noget som bruges i
plænegræs (rajgræssen er jeg da endda i tvivl om ...).
Jeg kender højst til de blandinger vi sælger på mit arbejde. Og de
forskellige firmaer har alle deres egne blandinger.

Plænegræs er noget uhyggeligt noget at komme ind på Jeg har set
greenkeepere sidde med engelske bøger større end den gule fagbog - som
_kun_ handler om græs og pleje af det ...

http://www.gartneriet.dk

Fra : benny

Dato : 20-03-04 12:03

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> meget bedre end de plæner der er blevet anlagt sidste år.

er du flyttet på norsvej i køge????
jeg vil foreslå dig at du kører ud til leopolds og køber noget græsfrø
giver den godt med krudt og vand
så har du en tæt plæne på kort tid
og sparer en masse penge
benny

Fra : annittaj

Dato : 15-04-04 15:59

Hej Mads
Jeg ved ikke om du har besluttet dig for rullegræs,
men min bror har lige oprettet et lille firma, der lægger rullegræs.
Han vil kunne give dig et godt tilbud.

Du må gerne mail mig, så kan jeg give dig hans telefon nr.

med venlig hilsen

Annitta J

http://www.kandu.dk/

Fra : TG4600

Dato : 16-04-04 06:08

Hvor i landet jeg kunne godt bruge en til at lægge 600 m2 rullegræs...

Jeg prøvede at maile dig for at få tlf.nummer men uden held...
Du kan evt. smide hans tlf.nummer i dk.marked.privat.hus-og-have.

/TG